pony loopt achteruit met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

pony loopt achteruit met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:06

mijn jonge pony van bijna 5
loopt met rijden vaak achteruit na een tijdje gaat het weer goed
en dan stopt hij weer en gaat dan weer achteruit lopen soms gaat die heel hard achteruit lopen
met de zweep help meestal ook niet echt
hoe kan ik dit het beste oplossen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:07

Heb je je pony al lang? En is die al een tijdje onder het zadel?
Het best is om de pony voorwaarts te houden en dus niet stil te gaan staan, goed aan het werk zetten.
En heb je momenteel les?

Kosje4

Re: pony loopt achteruit met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:10

tis niet echt mijn pony
maar van school maar ik ben de enige die met hem werkt
hij is nu denk ik een half jaartje onder het zadel
er zit al wel vooruitgang in maar dat achteruit is nog steeds het probleem
heb geen les met hem nee maar zelf wel

hij gaat zelf stil staan en dan achteruit hoe veel been je ook geeft hij gaat niet vooruit pas als iemand meeloopt een stukje

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:12

Mijn pony deed dit ook, als ze mij niet begreep en niet meer wist wat ze moest doen. In dat geval kun je blij zijn, er zijn ook paarden die er bokkend vandoor gaan als ze in de war raken ;) Maar ik weet natuurlijk niet hoe het bij dit paard zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:14

En gebeurd het op bepaalde momenten dat hij het doet? Dus bv als je iets "moeilijks" van hem vraagt, misschien dat hij het nog niet kan of snapt.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:17

naja hij bokt in het begin nogal veel als ik hem een tik gaf bokte hij terug
dat is al bijna weg
hij heeft vandaag onder het rijden voor het eerst gestijgert hij kwam recht omhoog gaf hem een tik omdat hij steeds achteruit liep en toen kwam hij omhoog
daarna liep die eigelijk wel braaf
dus het bokken is een stuk minder gelukkig

maar het is echt heel vervelend dat die achteruit gaat
soms gaat die bijna renend achteruit

hij doet het eigelijk uit het niets bijv als we naar rechts gaan gaat die wel een stukje naar recht maar dan stopt hij en gaat hij achteruit
en soms als ik wil draven gaat die wel netjes gelijk draven maar na een paar rondjes stoppen en doet die het weer en hou echt goed me been erbij als ik het aanvoel

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:23

Dan vind ik het eigenlijk meer klinken als grenzen opzoeken en dan zou ik wel gewoon even streng zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:23

Dit klinkt als een typisch geval van een paardje dat het totaal niet naar zijn zin heeft met rijden.

Of dat komt omdat het een dwarskop is, omdat hij je niet begrijpt of omdat je onredelijke dingen vraagt is aan de hand van je posts niet met zekerheid te zeggen.

Maar het is wel duidelijk dat dit helemaal niet goed gaat, pony staakt, jouw reactie is "meppen of schoppen", pony staakt nog harder, je bent nu zelfs op het punt gekomen dat hij ook begint met steigeren....

De communicatie tussen jullie is gewoon totaal niet goed, het lukt jou niet om deze pony vrolijk aan het werk te krijgen en het wordt er niet beter op.

Als het jou zelf niet lukt om het dier lekker (vrolijk!) aan het werk te krijgen, dan zul je toch hulp moeten zoeken bij iemand die beter begrijpt hoe je met dit dier om moet gaan om hem zo ver te krijgen dat hij voor je WIL gaan werken :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:25

Ik denk dat het puur onwennigheid is, hij begrijpt iets niet. Laat hem maar rustig even achteruit lopen, geen been geven en ook geen tik met de zweep. Als hij stil staat drijf je hem weer rustig vooruit. Het is geen onwil, maar dat hij nu gaat steigeren moet je niet hebben, dan heb je hem toch echt te ver gedreven.
Net zo goed als jij hebt moeten leren paardrijden, moet het paard ook leren wat het betekent als jij hem bepaalde hulpen geeft. Dus doe het kalm aan, leg de zweep weg en zorg eerst dat je pony jou begrijpt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:26

Phoe ik zou toch stoppen met het slaan hoor. Ben echt geen softie maar als je dan ook nog protest krijgt kan maar je moet op een gegeven moment als het niet betert toch echt verder gaan kijken of het aan jouw ligt of dat het beestje lichamelijk iets mankeert.
Het klinkt voor mij nu wel erg als een pony die niet begrepen wordt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 22-06-12 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:28

oke
ik geef hem eigelijk niet zo vaak een tik want dat helpt toch niet
meestal loopt er iemand achter ze kont met een zweep en dan gaat het wel redelijk
het is echt zeker puur eigewijszig hijd
want hij heet ook al laten zien dat die het wel kan
de ene keer is die heel braaf en de andere keer weer niet dus hij snapt het zeker wel

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:32

sabrinagirl schreef:
oke
ik geef hem eigelijk niet zo vaak een tik want dat helpt toch niet
meestal loopt er iemand achter ze kont met een zweep en dan gaat het wel redelijk
het is echt zeker puur eigewijszig hijd
want hij heet ook al laten zien dat die het wel kan
de ene keer is die heel braaf en de andere keer weer niet dus hij snapt het zeker wel

Welke reden zou de pony hebben om niet te doen wat jij vraagt?
Omdat jij niet duidelijk genoeg bent? Of er toch teveel, te lang of te vaak hetzelfde gedaan wordt.
Een paard is niet zomaar eigenwijs van ik ga eens even lekker dwarszitten daar zit wat achter en daar zul je naar moeten kijken anders ga je het nooit oplossen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:35

ik werk 2x per week met hem maandag,vrijdag
meestal longeer ik hem eerst en ga er dan even 20 min op

ik zou niet weten wat ik verder met hem kan doen tijdens het rijden
blakjes lopen dat heb ik al geprobeert maar dat vindt die geloof ik niet echt leuk
aan de longeerlijn vindt die het trouwens wel leuk

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:35

Het is een pony van nog geen 5 en pas een half jaar onder het zadel, dus het lijkt me sterk dat hij alles kent. Dat hij achteruit gaat lopen is daar een bewijs van. Hoe dan ook, je doet iets verkeerd, waardoor hij achteruit gaat lopen. En als je hem dan aandrijft gaat hij alleen maar harder achteruitlopen, en als je hem dan een tik verkoopt weet hij het helemaal niet meer en gaat hij steigeren, lijkt me niet meer dan logisch, zou ik ook doen als ik een paard was.
Wees een beetje flexibel, kijk waarom hij achteruit loopt en speel daar op in.

En niet vergeten: belonen, belonen, belonen.....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:43

sabrinagirl schreef:
ik werk 2x per week met hem maandag,vrijdag
meestal longeer ik hem eerst en ga er dan even 20 min op

ik zou niet weten wat ik verder met hem kan doen tijdens het rijden
blakjes lopen dat heb ik al geprobeert maar dat vindt die geloof ik niet echt leuk
aan de longeerlijn vindt die het trouwens wel leuk

Zoek dan goede begeleiding met dit paard samen dat jij les hebt is leuk maar daar heeft de pony verder geen baat bij natuurlijk.
Je moet samen begeleiding hebben iemand die ziet wat het paard doet en waarom die dat doet daar zijn de instructeurs voor en ik zeg ook leg die zweep weg en ga werken aan de punten die wel goed ga en belonen. Als stap maar even 10 minuten gaat het goed stop je en dan zie je de volgende keer weer wel. Houdt het leuk voor de pony door je zin door te drijven maak je het niet leuker voor de pony.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:46

nee ik doe het ook altijd het laatste rondje moet goed en leuk zijn dan stop ik ermee behlave als die echt niet meer wil luisteren
ik had het laatst ook zo gedaan iemand anders stond aan de andere kant van de bak met een bak brokken
en ik aan de andere kan en toen ging die wel lopen toen ik been gaf
is dit een goeie manier
want hij vondt het wel leuk

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:53

Voor voer zouden bijna elke paardjes komen, ik zou dit niet doen... zo leert hij wel aan dat hij eten krijgt of ermee gelokt word en kan het uitdagen als dit het is nog erger worden tot hij eindelijk wat lekkers krijgt, en zo beloon je m ook dat hij lekkers krijg ook al is hij niet goed bezig.

Gewoon even goed de basis leren, elke keer belonen als hij vooruit gaat, eventueel gangen rijden en verschillende figuren. Het kan ook zijn dat hij je gewoon niet goed snapt ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:55

Ik denk dat het heel verstandig is om een goede, ervaren lesgever te zoeken en niet zelf te blijven prutsen op deze manier :o

Het diertje wordt er niet beter van om door iemand met weinig ervaring / inzicht ingereden te worden.

Je zult heus wel het beste met het beestje voor hebben en je best doen, maar gezien het staken van het diertje pak je het niet goed aan. Het dier leert nu verkeerde dingen aan en als hij pech heeft komt hij daardoor nog eens flink in de problemen omdat niemand een bokkende, steigerende en stakende pony wil als hij eens verkocht moet worden :(:)

Het beestje vindt het nu blijkbaar (vaak) niet leuk om te rijden en zijn toekomst-perspectief wordt er daardoor niet beter op :=

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:59

ik rij al 7 jaar paard maar deze pony is echt mega lastig
als die eenmaal loopt gaat het meestal wel 5 min goed en dan stopt die weer enz,dan gaat het weer goed
hij bokt eigelijk niet meer in het begin wel maar ni eigelijk niet meer af en toe wel

het zou kunnen idd
het is een heel slim paardje
dat zeker
hij weet wel wat links en rechts is sturen doet die goed
hij stopt soms ook elke keer op de zelfde plek ik hou dan goed me been erbij maar toch stopt hij dan
wat kan ik dan het beste doen
er loopt wel iemand in het midden met een longeer zweep en die houden we dan achter hem
maar we geven hem eigelijk niet heel vaak een tik want dat helpt ook niet

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:16

Waarom stopt hij op die plek? Misschien juist omdat jij daar op let, zo van: hier moet hij niet stoppen, dus been erbij. Pony snapt het niet waarom jij juist daar je been extra aanlegt en stopt dus maar.
Ga op een andere plek rijden en langzaam maar zeker werk je weer naar die plek toe.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:23

Waarschijnlijk is het verwarring lang het paard zijn zijde. Voor de rest volg ik andere reacties wel.

MireilleR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:40

Take it easy! Paardje is jong, en dan kun je 7 jaar rijden maar nog zie jij NIET objectief(van een afstandje) WAAROM je paard stopt of in protest gaat.. Misschien zou je ook even iemand naar het zadel ed kunnen laten kijken. Misschien drukt deze wel, wanneer jij iets vraagt dat het zadel op een pijnlijke plek drukt waardoor je paardje zo doet. Ik zou zeggen, even iemand erbij halen die er veel vanaf weet en jou en je paardje op de goede weg helpt. :-)
Ik zou het iig niet zo met voer doen, want elk paard gaat sneller lopen van voer, net als wij dat doen voor iets lekkers, liever belonen met stem of een klopje, is ook voor het beestje duidelijker!

Succes ermee

PerfectTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:41

Ik had indentiek hetzelfde met Breathtaking,
de eerst 2 weken,
maar dan ben ik even'tjes met m'n mama samen op les gegaan en zij moest achter mij rijden,
en omdat Breath vanzelf niet tegen haar wou lopen ging hij dan wel af en toe stilstaan maar hij liep derict terug door, dan zijn we afstand beginnen maken en nu rij ik helemaal alleen in de bak en stapt hij enkel nog es achteruit als ik er net opzit, maar dat zijn 5 pasjes en hij lopt terug voorwaarst voor 1uur half (:

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 06:14

ik heb een keer een paard gereden die uit "ik heb geen zin om het bos in te gaan" in zijn achteruit ging. Dan draaide ik hem gewoon om en liet hem achteruit richting het bos lopen. Ik maakte me er verder niet druk om of werd ook niet kwaad.
Dat was hij al snel zat en ging toen wel vooruit richting bos.
Na een aantal dagen was het over.

Maar goed, dat was een ervaren paard die gewoon geen zin had op dat moment.

In ieder geval zou ik in jouw geval gewoon rustig blijven en je niet druk maken. Door rust uit te stralen geef je je paardje dan het idee dat het echt niet eng is allemaal.

Veel plezier en succes

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:51

Ten eerste zou ik uitsluiten of het niets medisch is, denk ook hierbij aan een niet goed passend zadel.

Ten 2e ben ik benieuwd hoelang je hem longeert, en hoe intensief voordat je erop gaat.

Ten 3e ben ik benieuwd wat er de overige 5 dagen met hem gedaan wordt?