hoi hoi, ik ben met mijn appaloosa van 12 jaar bezig om met een neckrope te rijden het gaat aal heel goed alleen het sturen is nog wat zwakjes. weten jullie misschien tips of hebben jullie ervaring???¿¿¿ ik hoor 't graag
Probeer het meeste stuurwerk te doen met je zit en je benen. De mijne kenden het als het ware al. Ik ging sturen met zit en benen en deed tegelijk de neckrope tegen zijn nek, dus linkte hij dat aan elkaar.
Kent hij neckreining? Dus dat hij reageert op het aanleggen van teugel (of neckrope) tegen de hals?
Vilar
Geplaatst: 21-06-12 17:56
ambervb schreef:
Dankje wel ik ga morgen weer oefenen. Zou 't ook een idee zijn om er een comando aan te koppelen??????
Pas wanneer je zithulpen juist zijn en je het zonder stem kunt, anders leer je misschien tegenstrijdige signalen.
ambervb
Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-12 18:03
Vilar schreef:
ambervb schreef:
Dankje wel ik ga morgen weer oefenen. Zou 't ook een idee zijn om er een comando aan te koppelen??????
Pas wanneer je zithulpen juist zijn en je het zonder stem kunt, anders leer je misschien tegenstrijdige signalen.
Ja maar mijn zit hulpen gaan al wel goed
Vilar
Geplaatst: 21-06-12 18:06
Eerst gaat het wat zwakjes en nu gaat het toch wel goed? Vanwaar dan je topic?
Motje11
Geplaatst: 21-06-12 20:50
Het is belangrijk dat je je zit ook gebruikt bij het rijden met zadel en hoofdstel, gewoon altijd. Eerst de zithulp en bij geen of te weinig reactie komt de teugel/halsriemhulp erbij. Je zult zien dat je paard steeds beter op die eerste hulp gaat reageren en dat je steeds minder teugel/halsriem nodig hebt. Het is belangrijk dat je heel consequent bent en dat uiteindelijk altijd gebeurt wat jij zegt, daarna volgt ontspanning en beloning.
Ik geef de volgende zithulpen:
- gewicht op je zitbeenknobbel aan de kant waar je heen wilt - kijken waar je heen wilt waardoor schouders en heupen iets meedraaien - beide handen naar de kant waar je naartoe wilt (binnenhand van de hals, buitenhand naar de hals toe) - buitenbeen naar achteren
Hoe stuurde je met je teugel? als het paard goed beleerd is op zit en teugel hulp dan zal een neckrope niet veel anders zijn, je zal in het begin miss minder makkelijk de stelling en buiging kunnen onderhouden, maar het stuurwerk zou opzich mee moeten vallen, Idd zoals hierboven beschreven kijken, wijzen en drijven maar gewicht van je zitknobbel zou ik net anders omdoen, anders krijg je ook nooit ene buiging, als je naar rechts wil meer op je linker knobbel/ bovenbeen druk zetten en de buiten kant openen, dus je sluit de deur aan de ene kant en je opent de kant waar je heen wil, je kan in het begin je hulpen wat opbouwen van klein naar groot maar word nooit grof , geef het paard altijd de tijd om op de kleine hulp te reageren je kan altijd je hulp opbouwen , je wil uiteindelijk naar je kleinste hulp dat gaat je niet lukken als je eerste hulp al te groot is,
als je met een neckrope rijd en het sturen liukt maar ik vraag me haf als je aan het galoern bent hoe je je pony terug krijgt naar stap
juliedo24
Geplaatst: 03-12-12 17:30
heey amber! misschien ook stemcommando's aanleren, eerst met hoofdstel en daarna de teugels in een knoop doen, dan kan je ze altijd vastgrijpen wil er iets gebeuren. succes! edit oeps ik zie dat zoiets al gezegd is.. veel met de 'taal' oefenen, en met je benen sturen. maar met hoofdstel is denk ik in het begin wel handig
midgie
Geplaatst: 03-12-12 20:15
Gistria schreef:
als je met een neckrope rijd en het sturen liukt maar ik vraag me haf als je aan het galoern bent hoe je je pony terug krijgt naar stap
Ik kan het tegenwoordig helemaal vloeiend op mijn eigen pony. Wat belangrijk is is dat je het net zo goed met als zonder moet kunnen. De neckrope is meer een soort steun om beter te kunnen zitten. Ik zou in het begin vooral proberen om eens een hoofdstel aan te doen zonder teugels, een zadel en een neckrope. En dan vooral proberen in stap een beetje te experimenteren, naar wat jij en je pony de fijnste manier vinden. Het is vooral belangrijk, ja wilt naar rechts druk je linker been aan . Wil je naar links druk dan je rechter been aan. Probeer zo min mogelijk aan de neckrope te trekken. Dat heeft weinig zin.
veel succes.
laurajoy15
Geplaatst: 29-12-12 19:53
Wil je naar links ==> kijk naar links, verplaats je gewicht naar de linkerkant en neem je neckrope ook mee naar links