In het avond zonnetje trainen voor wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

In het avond zonnetje trainen voor wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:57

Vandaag heb ik weer gereden op Reina.
En vandaag was de andere verzorgster ook weer mee, onderandere om foto's te maken.

Beugels waren eerst nog een gaatje langer, maar heb ze na een tijdje omhoog gedaan.
Moet er gewoon erg aan wennen dat ze zo laag moeten.
Heb het gevoel alsof ik de hele tijd in mijn beugels ''sta''.

Paspoortje paardje:
Naam: Reina.
Leeftijd: 17 jaar.
Niveau: Officieel gesprongen niveau weet ik even niet.
Karakter: Lief paardje lief tegen iedereen! Knuffel pony!

Paspoortje ik:
Naam: Maaike
Leeftijd: 17 jaar.
Niveau: Spingen, westeren, buiten rijden allemaal voor de lol.
Karakter: Ja wat moet ik daar over zeggen?

Aandachtspunten:
Nog meer op mijn handen letten.
Leren met mijn beugels laag te rijden.
Naar voren kijken niet naar beneden.
Niet naar voren zitten,
Hakken uit drukken,
Hebben jullie nog meer tips?

Foto's staan niet op volgorde, en cap is eigen risico.

Hier dan maar de foto's:

1) Drafje,
Afbeelding

2) Nog een drafje,
Afbeelding

3) Drafje,
Afbeelding

4) Drafje,
Afbeelding

5) Drafje,
Afbeelding

6) Drafje,
Afbeelding

7)
Afbeelding

8) Doorzitten (erg moeilijk!!)
Afbeelding

9) Afsluiter!
Afbeelding

Ik wil heel graag tips!
Ik heb erg moeite met doorzitten terwijl ik dat met de vorige pony niet had.
Hoe kan ik dit veranderen?
Dit paardje hobbolt te veel.
Laatst bijgewerkt door korbakimmy8 op 20-06-12 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

feliciaa

Re: In het avond zonnetje trainen voor wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:01

Leuke pony!
Volgens mij heb je je beugels op de eerste foto's het langst of niet? Volgens mij kunnen ze nog wel 1 of 2 gaatjes langer :) Je zit een beetje achter in het zadel. Je moet je beugels zo lang doen dat je als je je hakken uitdrukt mooi in het midden van het zadel zit en dat je nog kan lichtrijden natuurlijk ;)
Ik vind dat je heel vriendelijk rijd! En ik denk dat jullie er met goede begeleiding zeker gaan komen!! :D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:43

Wat een leuke en lieve pony, en zo te zien rijd je hem ook heel vriendelijk.
Alleen je zadel ligt niet goed, hij ligt helemaal omhoog aan de voorkant (zie foto 7), waarschijnlijk is de boom van je zadel te krap. Dat is ook meteen de reden waarom jij zo achterin je zadel zit, kun jij niets aan doen want dit ligt aan het zwaartepunt van je zadel, wat dus te ver naar achter ligt. Laat er alsjeblieft een zadelmaker naar kijken want dit is niet fijn voor je paard en kan zelfs voor rugproblemen zorgen als je er zo mee door blijft rijden.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:52

Leuke pony! Je rijdt erg vriendelijk, super. :) Is ook een mooie omgeving daar, of niet?

Het hobbelen wordt denk ik met een goed zadel (zoals hierboven als is geschreven past deze niet helemaal) al een heel stuk minder, je eigen houding wordt dan ook vanzelf beter en je pony zal er fijner onder lopen. Verder is het vooral dressuurmatige training - hoe verder het paard getraind is, over de rug loopt, en dergelijke, hoe makkelijker ze zitten en hoe minder je stuitert. Het is ook belangrijk dat je zelf niet verkrampt, dus ontspannen blijven zitten.

Jullie hebben er wel lol in zo te zien, dus dat gaat vast helemaal goedkomen! +:)+

Één klein vraagje, ik weet dat mensen hier liever geen commentaar op willen: waarom draag je geen cap? Het is natuurlijk eigen keus, maar misschien toch slimmer om er een op te zetten? :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:10

Je zadel ligt (flink) achterover. Dit word een stuk minder als je zonder bontje rijd (waarom ligt die eronder?)
Hierdoor zit jij uit balans(want makkelijker te compenseren is met korte beugels) en is het voor je paard lastig om de rug te ontspannen.

Heb je les? Ik denk namelijk dat je met meer teugelcontact mag rijden, op dit moment "hangen" de teugels door.

Verder rij je erg vriendelijk, heb op een goed passend zadel waarschijnlijk een erg nette zit!
Erg leuke pony waar je zeker nog mee kan groeien!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:13

smurffie schreef:
Heb je les? Ik denk namelijk dat je met meer teugelcontact mag rijden, op dit moment "hangen" de teugels door.

Volgens mij rijdt TS bewust op los contact. Meer contact zou zeker kunnen, maar is imo niet nodig. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:18

Waarom is het volgens jou dan precies niet nodig?
Mensen denken namelijk dat zo'n half lang teugeltje ideaal is, maar hiermee krijgt het paard vaak meer beweging in zijn mond omdat de teugel beweegt, ook is een fijne aanleuning dan moeilijker te krijgen door een onrustig bit.. Zeker omdat er ook geen neusriem is die het bit sabiel houd (en dan bedoel ik dus geen neusriem dichtsnoeren maar gebruiken zoals deze bedoeld is).

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:42

In mijn ogen kan een paard prima in de aanleuning lopen op het gewicht van doorhangende teugels. De teugels van TS zijn niet lang genoeg om daadwerkelijk te wapperen, dus dat er meer beweging is zal wel meevallen. Ik denk dat er maar heel weinig ruiters zijn die zo'n stille hand hebben (stil ten opzichte van de paardenmond dus) dat de aanleuning echt fijn is. Over die neusriem zou je nog wel eens gelijk kunnen hebben, ik heb niet echt ervaring met neusriemloos rijden (en ik snap dat je niet bedoelt dat de sperriem vastgesjort moet := ).

Overigens denk ik dat er bij TS mogelijk sprake is van los-vast contact, dus TS heb je misschien een filmpje? :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 08:42

Alllemaal bedankt voor de tips!
over de cap: ik vertrouw haar al zo erg dat ik weet hoe ze op onverwachtse dingen reageerd. al rij ik buiten of spring ik (zij mag alleen niet springen) dan doe ik wel me cap op.
ovet het zadel: ze is nog flink dik, en ik denk dat hij daarom zo hoog ligt op haar. We hebben wel een veelzijdigheids zadel dat beter past, maar ik kan daar echt niet met lange beugels rijden. dan heb ik ze hoger omdat dat andere niet rijd. ee gebruiken dit zadel ook meestal niet hoor omdat hij dus zo hoog ligt.
Over het bontje: die ligt er onder omdat de achterkant van het zadel anders helemaal “plat“ ligt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:45

Maar door dit bontje word de voorkant veel te krap, hierdoor kan je paard nooit vanuit de schoft ontspannen en over de rug gaan lopen. Op deze manier moet je niet willen rijden :n.

Beter kan je dan kijken naar een ophoger voor enkel de achterkant, of met een gelpad rijden want deze versmalt de voorkant minder. Echter denk ik dat ook met een gelpad de voorkant nog te krap is voor je pony.

Waarschijnlijk ligt je andere zadel ook niet goed als je niet met lange beugels kunt rijden, je balans hoor je namelijk niet vanuit je beugels te krijgen maar zelfs zonder beugels te kunnen hebben!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:02

Ik heb zelf niet zn verstand van wanneer een zadel nou echt goed ligt (en ja ik zie wel dat dit zadel erg hoog ligt) en daarom is de oude eigenaar wezen kijken of dit zadel goed (veelzijdigheids zadel) goed op haar lag. en ze zij dat die best lag. het is niet mijn pony ik verzorg haar alleen maar. Ik vind dus niet dat de koste van de zadelmaker voor mij moet zijn. de huidige eigenaar zal ook nooit die kosten wikken betalen omdat hem is gezegt dat dat andere zadel gied ligt..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:03

Ik rij ook neusriemloos maar daar hoeft de aanleuning echt niet onder te lijden. Nou is er bij de ts nauwelijks contact dus voor haar maakt het echt niet uit dat er geen neusriem op zit.

Ts. Als je zadel niet past met bontje maar ook niet zonder dan is het verstandiger om eens een zadelmaker te laten komen of om verder te kijken naar een ander zadel.
Voor jouw houding is het echt beter als je je beugels langer maakt, je dwingt jezelf nu in een stoelzit. Dat maakt het doorzitten niet beter.
Als je paard goed in de aanleuning loopt en over de rug dan maakt dat voor jou het doorzitten waarschijnlijk ook een stuk makkelijker, ze gebruikt nu haar rug nog te weinig waardoor het voor jou waarschijnlijk heel erg stuiterd.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:22

Over het zadel, lees mijn eerdere bericht

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:51

Als je je paard wat ronder maakt zal ze ook haar rug wat boller maken. Hierdoor kun je waarschijnlijk lekkerder zitten. Ze kan met een bolle rug jou namelijk makkelijker dragen. Daarnaast is het ook belangrijk haar buikspieren te activeren, zorgt ook voor een bollere rug.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:03

Renske_NW schreef:
Als je je paard wat ronder maakt zal ze ook haar rug wat boller maken. Hierdoor kun je waarschijnlijk lekkerder zitten. Ze kan met een bolle rug jou namelijk makkelijker dragen. Daarnaast is het ook belangrijk haar buikspieren te activeren, zorgt ook voor een bollere rug.

Wil je me uitleggen hoe je dat presies doet?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:03

Nog een foto van gisteren
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:16

Je zadel ligt wat ver naar voren, lukt het niet om het wat meer naar achter te leggen, dat zal wel schelen.
Leuk paardje, ze loopt ook best lekker actief.
Dat ze moeilijk zit, kan idd komen doordat ze zo vrij loopt, zo is ze nl. wel heel actief maar niet zozeer over de rug gereden. (wat Renske_NW ook zegt)
Als je je paard met haar hoofd naar beneden kunt laten lopen, gaat ze meer ontspannen in de rugspieren en dat zit gemakkelijker en is ook een goede houding voor je paard, ze loopt dan wat meer bij elkaar.
Om dat te leren kun je het beste les nemen, of iemand vragen die je daarmee kan helpen..dat wordt heel lastig om uit te leggen zonder je erbij bent, lesgeven via de pc gaat nu éénmaal niet handig.
Om te wennen aan langere beugels, moet je zonder beugels rijden, je legt je beugels kruislings voor het zadel en draaft dan een tijdje rond, als je daarna je beugels weer aandoet lijkt het net alsof je benen langer zijn geworden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:25

korbakimmy8 schreef:
Nog een foto van gisteren
[ Afbeelding ]

Op deze foto zie je duidelijk dat je beugels te lang zijn en je omdat je je bekken niet goed kantelt, veel te hoog en te ver naar voren uit je zadel komt.
Je zit zo met je doos sorrie voor het woord! op de kamer.
Dan zou ik toch een neusriem aan het hoofdstel doen, omdat jou aan leuning nog niet goed is, is dat voor de paardenmond net even plezieriger!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:30

Je handen laag
Ellebogen goed aansluiten op boven lichaam

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:19

Beugels twee gaten langer zodat je in het midden van je zadel komt te zitten, je handen wat lager doen en haar uitnodigen naar beneden (dus een beetje spelen). Met je benen rijdt je naar je hand toe: door deze opbouw in druk moet ze gaan zakken. Zodra ze dat doet laat je los. Komt ze weer omhoog, dan begin je weer van voor af aan.

Goede oefening om de buikspieren te trainen: achterwaarts. Gaat ze ook beter op de hulpen reageren als je consequent bent (snelle reactie vragen).

Trouwens, hiervoor is gezegd dat je paard erg actief is. Ik denk zelf dat dit niet zo is aangezien een paard pas actief wordt als de achterbenen onder treden, en de achterbenen kunnen pas onder treden als je paard over de rug loopt.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:25

Je kunt trouwens naast je paard ook spieroefeningen doen (d.m.v. grond oefeningetjes en het opwekken van reflexen (als je paard daar braaf op is)). Als je hierin geïnteresseerd bent, dan raad ik je het boek "How Your Horse Moves" van Gillian Higgins aan (ook in het Nederlands vekrijgbaar.. ;) ). Een heel leuk boek over biomechanica. Zo leer je dus te begrijpen hoe je paard beweegt en wat je als ruiter kan doen om hem zo goed mogelijk zijn lijf te laten gebruiken.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:36

Leuk paardje hoor, ik weet hoe lastig het kan zijn als het niet je eigen pony is en de spullen eigenlijk niet passen ;) Aangezien jij vrij weinig aan dit zadel kunt doen geef ik je wel de tip om óf je beugels 3 gaten langer te doen óf zonder beugels te gaan rijden. Je moet leren zitten op je kont en niet op je benen blijven ''hangen'' , doordat je beugels zo kort zitten ga je ook nog eens extra ver naar achter in je zadel zitten. Succes!

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:41

leuke foto's er is zat commentaar wat ik als TIP wil geven trek het bontje iets meet omhoog in dat rond vaak gaat het zadel dan al iets beter liggen nu knelt ie wat meer dus even omhoog trekken!

Weet niet of het mag maar even een foto voor de duidelijkheid

Afbeelding

Kijk mijn bontje zit veel hoger

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:57

Je rijdt zo vanaf de foto's te zien erg vriendelijk.

Echter, ik zie wel een los-vast verbinding in je teugels (vergelijk bijvoorbeeld foto 2 en 3). Ook ben je wat onrustig in je handen. Soms houd je ze zoals ik het graag zie, maar vaak iets te hoog. (foto 4 = goed, foto 5 is te hoog).

Dan je benen. Je beugels mogen wel wat langer, maar zoals op de laatste foto die je postte zijn ze te lang.
Daarbij rijd je denk ik niet op de goede manier licht. Je rijdt te veel vanaf je tenen, terwijl je knieën een scharnierpunt moeten zijn. Daarbij houd je wel contact met de bal van de voet met de beugel, maar je gaat niet echt staan met je volle gewicht op de beugel. De beweging moet als het ware vanuit de knieën komen, waardoor je onderbenen zo stil mogelijk kunnen blijven liggen.
Voor doorzitten geldt dat je je benen zo veel mogelijk moet laten hangen, dat je je bekken iets kantelt. Ook hier hou je contact met de beugel, met de bal van de voet. Maar je drukt jezelf niet omhoog, je moet echt lekker op je billen gaan zitten.
Wat hierbij belangrijk is, is dat je paard ontspannen over de rug kan draven (stofzuigen (=met de neus over de grond) draven mag best de eerste paar keer dat je wilt oefenen door te zitten!) en dat jij lekker ontspannen kan zitten. Probeer niet zo zeer te focussen op hoe je zou MOETEN zitten, maar probeer wat uit in je houding hoe jij lekker kan zitten. Je houding is erg netjes, dus de kans dat je met doorzitten ineens heel anders gaat zitten is heel klein.
Probeer anders eens zonder beugels, of terwijl iemand anders dit paardje longeert, door te zitten.

Heel veel succes met je wedstrijd ;).

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:48

zou uberhaupt het hele bontje er onderuit halen. Zadel komt nu al zo erg omhoog en je maakt het alleen maar smaller. Zadel zou ik ook iets naar achteren leggen. Dan krijgt hij meer schoudervrijheid, en zal ook fijner gaan lopen (Ja heb net een half jaar zadelproblemen achter de rug :) ). Verder een heel leuk paardje, en succes met je wedstrijd.