Hard in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jupiter4life

Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:17

Mijn paard is heel hard in de mond kan hem moelijk uiy galop terug krijgen naar draf
En niet goed sturen....
Hoe krijg ik hem weer zachter in de mond?!

onley

Re: Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:18

loslaten van voren en op je zit gaan rijden.
je hoort zowieso niet tot nauwelijks niet in zijn mond te zitten

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:21

Je paard is niet hard in de mond hij is niet aan de hulpen. Dat zijn twee verschillende dingen. Probeer eerst in stap het tempo te kunnen bepalen en daarin overgangen te rijden. Dit zelfde doe je in de draf en als dat allemaal goed gaat probeer je in de galop hetzelfde te doen. Ga eersr hele kleine stukjes galoperen zodat je paard niet de kans kan krijgen harder te gaan. Ga vooral niet lopen rukken en trekken in zijn mond, hierdoor zal hij alleen maar harder gaan om onder de pijn uit zijn mond uit te komen. Je moet proberen door middel van kleine ophoudingen en dmv. zwaar in het zadel te gaan zitten je paard leren dat het tempo ten aller tijde van jou blijft. Succes!!

jupiter4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:22

onley schreef:

Nee dat weet ik de vorige ruiter heeft hem.zo hard in de mond gemaakkt hij reageert niet op stem jammer genoeg

jupiter4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:24

lucybakker schreef:
Je paard is niet hard in de mond hij is niet aan de hulpen. Dat zijn twee verschillende dingen. Probeer eerst in stap het tempo te kunnen bepalen en daarin overgangen te rijden. Dit zelfde doe je in de draf en als dat allemaal goed gaat probeer je in de galop hetzelfde te doen. Ga eersr hele kleine stukjes galoperen zodat je paard niet de kans kan krijgen harder te gaan. Ga vooral niet lopen rukken en trekken in zijn mond, hierdoor zal hij alleen maar harder gaan om onder de pijn uit zijn mond uit te komen. Je moet proberen door middel van kleine ophoudingen en dmv. zwaar in het zadel te gaan zitten je paard leren dat het tempo ten aller tijde van jou blijft. Succes!!

Doordat zijn vorige ruiter heel veel trok in de teugels luisrery hij niet meer naar de hulpen

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:27

dan zal jij het anders moeten doen en alsnog bovenstaande tips van harte aannemen en opnieuw beginnen met hem...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:29

jupiter4life schreef:
onley schreef:

Nee dat weet ik de vorige ruiter heeft hem.zo hard in de mond gemaakkt hij reageert niet op stem jammer genoeg

tja dan juist op zit gaan rijden hier was precies hetzelfde probleem vriendin van me en haar haff die totaal
verkeerd ingereden was met geruk in zijn mond met als gevolg er verder niemand tijdens het rijden aan de teugels kon of mocht komen
(zelf geen licht contact) ik heb hem gelukkig wel zo ver gekregen dat die licht contact accepteerde en hem verder op zit ingereden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:57

Een paard is niet hard in de mond maar de ruiter is hard in de hand.
Ga eens helemaal terug naar de basis en leer het paard wijken voor druk, leer het paard bv. aan delonge stemhulpen, maar longeer niet met bit want dat heeft geen nut en maakt het er niet beter op, als je wil longeren kun je dat het beste aan kaptoom doen, als je wilt rijden ga dan eerst eens alles leren in stap,
Dat het paard niet van galop i draf wil komen kan ook een balans probleem zijn vaak gaat een paard alleen maar harder en hoe harder jij trekt hoe meer hij gaat duwen en nog meer in je hand hangen , dus neem eens goed les in het rechtrichten, dan zul ej al snel merken waar het probleem zit in het lijf van het paard maar zeker nog meer in jou hulpen

jupiter4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 05:53

midgie schreef:
Een paard is niet hard in de mond maar de ruiter is hard in de hand.
Ga eens helemaal terug naar de basis en leer het paard wijken voor druk, leer het paard bv. aan delonge stemhulpen, maar longeer niet met bit want dat heeft geen nut en maakt het er niet beter op, als je wil longeren kun je dat het beste aan kaptoom doen, als je wilt rijden ga dan eerst eens alles leren in stap,
Dat het paard niet van galop i draf wil komen kan ook een balans probleem zijn vaak gaat een paard alleen maar harder en hoe harder jij trekt hoe meer hij gaat duwen en nog meer in je hand hangen , dus neem eens goed les in het rechtrichten, dan zul ej al snel merken waar het probleem zit in het lijf van het paard maar zeker nog meer in jou hulpen

Bedankt zal het proberen

Elmo_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:45

Zorg zelf dat je zacht bent in de hand, het is inderdaad een goed idee om hem stemhulpen te leren voor je erop stapt. Veel oefenen met tempo wisselen in stap en draf, met zo min mogelijk druk op de teugel!
Als je het aandurft kan je het proberen met teugels helemaal los, echt op je zit rijden!

jupiter4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:16

Elmo_13 schreef:
Zorg zelf dat je zacht bent in de hand, het is inderdaad een goed idee om hem stemhulpen te leren voor je erop stapt. Veel oefenen met tempo wisselen in stap en draf, met zo min mogelijk druk op de teugel!
Als je het aandurft kan je het proberen met teugels helemaal los, echt op je zit rijden!

Hij is het,leukst met aleen halster rijden dus denk dat ik hey wel durf

AnnekeGentle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:49

heey allemaal *D
ik heb en superlieve pony! maar er is een klein probleempje........ ze is niet hard in de mond bij het inhouden ofzoo maar ze is aan de rechterkant bij het aan de teugel vragen heel hard! aan de andere kant is ze super zacht...... ;(
ik weet dat ik een paard niet aan de teugel moet vragen door aan de teugel te zitten maar als je niet weet hoe dat moet dan gaat dat nogal lastig........
kunnen jullie mij a.u.b helpen??/ _/-\o_

Xx mij

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:30

Meer op je zit en benen rijden. Leer hem ook reageren op je stem, kan ook al veel helpen.
Succes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:39

AnnekeGentle schreef:
heey allemaal *D
ik heb en superlieve pony! maar er is een klein probleempje........ ze is niet hard in de mond bij het inhouden ofzoo maar ze is aan de rechterkant bij het aan de teugel vragen heel hard! aan de andere kant is ze super zacht...... ;(
ik weet dat ik een paard niet aan de teugel moet vragen door aan de teugel te zitten maar als je niet weet hoe dat moet dan gaat dat nogal lastig........

Xx mij

les nemen doet wonderen _/-\o_

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:27

Ik kan je een pb sturen over hoe je heel het paard super licht krijgt in zijn reacties op lichte hulpen van jou. Ik doe dat het liefste via pb omdat het nogal vrij veel tekst is. Dit is gewoon een verandering in je eigen technieken, en het doet echt grote wonderen.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:04

Mag ik een pb? :o

Elmo_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:48

Citaat:
Hij is het,leukst met aleen halster rijden dus denk dat ik hey wel durf

Als hij alleen met halster wel leuk is en met bit in niet, is er dan niet iets met zn gebit??

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:56

AnnekeGentle schreef:
heey allemaal *D

Xx mij

Aan de teugel vragen bestaat niet. Een paard gaat vanzelf aan de teugel, daar hoef je niks voor te doen. Waarschijnlijk is jouw paard gewoon linksgebogen en moet je hem recht maken.

Voor het hard zijn in de mond: loslaten (niet helemaal los, gewoon een licht contact. Zach zijn met jr handen en niet op de teugels rijden. Als je langzamer wilt gaan ga je diep zitten en adem je uit.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:14

@ Brittney:
Ik zal er dit weekend werk van maken.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:20

jensvl schreef:
@ Brittney:
Ik zal er dit weekend werk van maken.

Alvast bedankt! :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:52

Hij is zo hard als jij m laat zijn.
Ga eerst eens bij jezelf ten rade en dan van daaruit beginnen met je paard en dus ook jezelf omscholen.
Goede begeleiding is hierbij een must!
Succes ermee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:35

jensvl schreef:
Ik kan je een pb sturen over hoe je heel het paard super licht krijgt in zijn reacties op lichte hulpen van jou. Ik doe dat het liefste via pb omdat het nogal vrij veel tekst is. Dit is gewoon een verandering in je eigen technieken, en het doet echt grote wonderen.

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar die techniek, kopieer hem en zet hem hier of stuur hem via pb

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:40

Oke, ik zal proberen ervoor te zorgen.

kras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:14

jensvl, mag ik ook een pb over hoe ik mijn paard lichter in de mond/aan mijn hulpen krijg.