Opleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindskeXxX

Opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:22

Hallo
Nu ga ik deze zomervakantie dus over een week a 2 weken beginnen met opleren van mijn paard. Ik weet alleen niet hoe je dit best doet. Hierom zou ik graag willen weten hoe jullie het zouden doen welke tips jullie hebben en zo opzoek gaan naar de beste manier voor mijn paard op te leren.
Ik twijfel ook nog om bitloos of met bit te rijden, of zou ik haar beiden moeten leren?
Het gaat dus om mijn tinker van 3 jaar.
Mijn pony van 2 en half is voor volgend jaar.
Wat mij het meest dwars zit is dat tinkers erg sterk kunnen zijn.

Alles tips, methodes, ondervindingen,... zijn welkom.
Ik hoop dat jullie wat kunnen helpen.

Afbeelding

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:24

Enige tip; Ga zelf niet aanprutsen! Laat de basis door een professioneel of in ieder geval zeer ervaren persoon doen, of laat diegene er bij helpen.

Bit of bitloos moet je gewoon doen wat jij fijn vindt, bitloos is wel lekker voor zo'n jonkie maar alvast wennen aan het bit kan natuurlijk geen kwaad.

Anoniem

Re: Opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:31

Ik zou zeker hulp zoeken bij het beleren, dat kunnen wij je niet uitleggen. Sowieso is het verstandig om dit altijd met zijn tweeen te doen. Maar beleren doe je niet zomaar ff, dus zoek iemand waar je wat aan hebt en die je meerdere keren wilt helpen.
Van wegbrengen ben ik ook geen fan, het is leerzamer als er iemand langs komt.

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:35

Joolien schreef:
Ik zou zeker hulp zoeken bij het beleren, dat kunnen wij je niet uitleggen. Sowieso is het verstandig om dit altijd met zijn tweeen te doen. Maar beleren doe je niet zomaar ff, dus zoek iemand waar je wat aan hebt en die je meerdere keren wilt helpen.
Van wegbrengen ben ik ook geen fan, het is leerzamer als er iemand langs komt.

Hallo,
Ja ik weet dat dit zeker met 2 moet. Er komt in de zomer een vriendin een hele maand logeren. Zij heeft al meerdere paarden opgeleid en we gaan zien wat wij kunnen berijken. Ik ben gewoon erg bang dat ze te strek gaat zijn voor ons.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:37

In welk opzicht bedoel je te sterk?

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:39

BaileyMix schreef:
In welk opzicht bedoel je te sterk?

Bv als je wil logeren weg trekken, of hoe moet zeggen als je er dan uitendelijk op zit hoofd omlaag snokken gewoon haar kracht van haar ras tegen mij gebruiken tot nu toe heeft ze dat nog nooit gedaan maar ik vrees dat eens we echt gaan beginnen ze misbruik gaat maken van haar kracht. Het is een enorm sterk paard en door mijn epilepsie heb ik niet altijd voldoende kracht om haar te houden. Ik vrees dus meer dat de combinatie van haar kracht en mijn ziekte gaat zorgen voor problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:52

Dan moet je zeker iemand erbij halen die wel handig en sterk genoeg is. Niet zelf aan gaan klooien, dat is zeker niet verstandig met jouw ziekte.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:57

Inderdaad laat haar lekker door een professional inrijden, en dan neem je hem later zelf over. Zo heb je straks waarschijnlijk een fijn ingereden paard en kun je zo verder.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:02

Ik zou eerst eens met het grondwerk aan de gang gaan :)
Longeren,en dan wel zodat ze op alle commando's reageert voor dat er uberhaupt iemand op gaat.
Het is een Tinker en Tinkers groeien door tot ze 8 jaar oud zijn.
Nu kan ik aan de foto niet zien hoe je paardje gebouwd is maar ik zou zeker wachten tot ze 4 jaar oud is en in de tussentijd er voor zorgen dat ze gewoon superbraaf is aan de longeerlijn.
Het wegtrekken bij het longeren zegt al dat ze dat dus niet voldoende beheerst/begrijpt.
Ik zou er dus zeker nog niet opgaan :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:45

Wat ben je al aan het doen met het dier?
Longeren, grindwerk, hand werk, welke basis hebben jullie al?
Waarom is een tinker sterker dan een ander paard??
Dat ligt helemaal aan jezelf, ik zou het zeker de eerste tijd bitloos doen , totdat het dier alle hulpen snapt, ga idd niet zelf aan de slag als je niet weet hoe, ik zou hem ook niet door een zogenaamde prof latend doen en al helemaal niet weg brengen, want vaak gaat dat helemaal fout, ik zou eerst eens zelf 1 jaar met grondoefeningen gaan starten , 3 jaar is erg jong om al te gaan rijden, af en toe erop zitten ok , maar echt rijden zou ik niet doen een tinker is net als elk ander paard laat af miss mentaal zelfs later. Een paard groeit tot zeker 6 jaar , ja en wie heeft bedacht dat je met 3 al kan rijden, vroeger werden paarden op veel ouder leeftijd opgeleerd, met 3 zijn het nog puppies en zo aan het koppie van jou tinker te zien zou ik nog lekker even wachten, Dat geeft jou de tijd om zelf te gaan leren hoe en wat, Je kan het echt best zelf, al sje maar weet wat je doet en waarom je iets doet.
Neem iemand aan hus die jou kan begeleiden en ga zelf eens de theorie leren, je hebt al een vooroordeel ten opzichten van de tinkers , want je zegt dat ze vaak sterk zijn, maar dat sterk worden ze juist gemaakt, ik heb 7 tinker en die zijn netjes op zit en kleine hulpen te rijden, ik rij er een aantal bitloos en ook daar heb ik geen problemen mee, dus miss eerst eens je vooroordeel opruimen en dan lekker open aan de slag gaan kijk wat het dier aanbied en ga daar mee aan het werk, het dier vertelt zijn verhaal en zegt vanzelf als je te veel wil, maar dat zul jij moeten leren voelen en zien en als je dat niet kan dan krijg je idd sterke en vervelende dieren, maar dat geld voor elk ras.

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:50

vraag alsjeblieft iemand die het vaker heeft gedaan
dit is het belangrijkste wat je goed aan moet leren bij je paard.

als je je geen raad weet wat je moet doen heb je sneller iets verpest.

leuk dier btw! succes!

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:33

Ik zou ook hulp zoeken bij een ervaren persoon.
Als je paard een goede opvoeding heeft gehad heb jij daar later profijt van :)

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:22

midgie schreef:
Wat ben je al aan het doen met het dier?
Longeren, grindwerk, hand werk, welke basis hebben jullie al?
Waarom is een tinker sterker dan een ander paard??
Dat ligt helemaal aan jezelf, ik zou het zeker de eerste tijd bitloos doen , totdat het dier alle hulpen snapt, ga idd niet zelf aan de slag als je niet weet hoe, ik zou hem ook niet door een zogenaamde prof latend doen en al helemaal niet weg brengen, want vaak gaat dat helemaal fout, ik zou eerst eens zelf 1 jaar met grondoefeningen gaan starten , 3 jaar is erg jong om al te gaan rijden, af en toe erop zitten ok , maar echt rijden zou ik niet doen een tinker is net als elk ander paard laat af miss mentaal zelfs later. Een paard groeit tot zeker 6 jaar , ja en wie heeft bedacht dat je met 3 al kan rijden, vroeger werden paarden op veel ouder leeftijd opgeleerd, met 3 zijn het nog puppies en zo aan het koppie van jou tinker te zien zou ik nog lekker even wachten, Dat geeft jou de tijd om zelf te gaan leren hoe en wat, Je kan het echt best zelf, al sje maar weet wat je doet en waarom je iets doet.
Neem iemand aan hus die jou kan begeleiden en ga zelf eens de theorie leren, je hebt al een vooroordeel ten opzichten van de tinkers , want je zegt dat ze vaak sterk zijn, maar dat sterk worden ze juist gemaakt, ik heb 7 tinker en die zijn netjes op zit en kleine hulpen te rijden, ik rij er een aantal bitloos en ook daar heb ik geen problemen mee, dus miss eerst eens je vooroordeel opruimen en dan lekker open aan de slag gaan kijk wat het dier aanbied en ga daar mee aan het werk, het dier vertelt zijn verhaal en zegt vanzelf als je te veel wil, maar dat zul jij moeten leren voelen en zien en als je dat niet kan dan krijg je idd sterke en vervelende dieren, maar dat geld voor elk ras.

We zijn lekker rustig bezig met grondwerk aan de hand werken is een zadeldoekje en zadeltje opleggen enzo, wat aan de loge werken aan de hand gaan wandelen schriktraining zijn we nu net begonnen. We werken dus lekker rustig we hebben geen haast maar wil stillaan beginnen dat ik volgende zomer met vertrouwe kan beginnen rijden, ik heb haar immers om te gaan wandelen

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:24

Prettywomann schreef:
vraag alsjeblieft iemand die het vaker heeft gedaan
dit is het belangrijkste wat je goed aan moet leren bij je paard.

als je je geen raad weet wat je moet doen heb je sneller iets verpest.

leuk dier btw! succes!

dankje dat je haar leuk vind
er komt deze maand iemand helpen haar goed aan de loge te zetten zadeltje al leren kennen enzo. Misschien heel misschien al is aan hangen.
Verder komt er elke maand iemand aan huis die goed met paarden is en al veel paarden heeft opgeleerd. Die komt herst en lente ook vaker om goed opweg te raken

bohaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 06:37

Als je nog niet zoveel ervaring hebt zou ik ook een ervaren iemand er bij houden.
Ik heb zelf nog nooit een pony voor het eerst aan zadel laten wennen. Wel longeren, doorrijden, inrijden en wedstrijdervaring opbrengen. Ik wil volgend naar ook graag een onbeleerde pony kopen,en die zadelmak maken en inrijden. Ik heb ookal vaker op "groene" paarden gereden en dus denk ik al wat ervaring. Ik weet niet of jij dit ook allemaal hebt gedaan maar als dat niet zo is dan zou ik idd ook een ervaren erbij houden!

Succes en leuk paardje!