angst na ongeluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlackShadowZ

angst na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:33

Hoihoi,

ik heb twee maanden geleden een ongeluk gehad op stage. het paard steigerde en viel achterover bovenop me. ik ben nu eindelijk een beetje herstelt en mag weer langzaam gaan rijden. maar ik ben doodsbang.... ik wil het zo graag maar alleen durf ik het niet. ik heb geen eigen paard en op een manege krijg ik niet de hulp die ik wil. is er hier iemand die me kan/wil helpen ? omgeving venlo....

groetjess

EllaBellaah

Re: angst na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:48

Heb je niet een vriendin die een heel braaf paard heeft waar je misschien aan de longe even een paar rondjes op mag stappen? Ik kan uit je verhaal opmaken dat je dus een 'paardenopleiding' doet, hebben ze op jou school geen brave paarden waar je onder begeleiding even op mag? Het belangrijkste is dat je niet meteen weer een uur moet gaan rijden, maar alleen even een paar rondjes stappen om het vertrouwen te winnen, als het goed voelt misschien een rondje draven. Voor jou vertrouwen is het misschien ook fijn om even aan de longe te beginnen. Hopelijk kan iemand je helpen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:50

Het is dat je niet in de buurt woont, maar op onze stal in Putten daar kan je ook een wandel pony nemen, of evt in de bak op les op woensdag avond. Wandelpony kan altijd iemand naast lopen een bekende van je bijvoorbeeld.

Misschien dat je aan een longeerlijn mag rijden? kan je geen prive les krijgen in de buurt?

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:59

Kun je het probleem niet bespreken op jou manege? Ik zou denken dat ze ook niet graag klanten verliezen, en iemand die stopt met rijden omdat ze bang is geworden is voor hen ook geen goede reclame. Spreek je instructrice eens apart aan, vraag of je eerst priveles aan de longe kunt krijgen.
Niet opgeven, veel succes!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 22:05

Ik rij niet op een manege :) wel gedaan maar weggegaan omdat ik het niet helemaal eens was met hun manier van paarden behandelen:o

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 06:38

Kan je niet ergens op n andere manage begeleiding vragen? En ik weet niet waar je woont maar bij ons is op woensdag op de stallen in de avond lessen voor ook beginnelingen misschien is het fijn om eventueel daar iets mee te zoeken, zodat je de basis weer even oefent en zo over je angst komt ?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:35

Ik zou zeggen zoek een lekker oud paardje om weer vertrouwen te krijgen.. Of een hafje of ander koel ding.. En dan kijken of je weer op andere paarden durft.. Is dat niet het geval, zal je je misschien moeten beperken tot de braverikken, maarja een dier blijft een dier, onvoorspelbaar ;)

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:03

Probeer inderdaad ergens een heel braaf paardje te vinden. Begin met gewoon poetsen en bouw vertrouwen op. Doe wat grondwerk en maak lol. Stap er pas op als je zelf klaar ben ervoor, anders pakt het alleen maar verkeerd uit! Succes!

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 01:40

heb je inmiddels al hulp? ;)

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:18

hey ik het het zelfde meegemaakt ook erondergelegen. ik weet niet of je een paard in de buurt hebt waar je eerder ook altijd op reed? ik ben zo weer begonnen heb gewoon mijn oude pony weer uit het land gepakt en heb vooral op paarden gereden die ik al langere tijd kende. bijvoorbeeld van een vriendin of zo. alsje een paard langer kent geeft dat ook meer vertrouwen

brunette89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:56

Ik zou het niet te lang uitstellen hoor, des te moeilijker word het om er weer op te stappen, succes!

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:04

Ik heb hetzelfde meegemaakt, met een jong paard achterover geslagen met als gevolg zeven maanden ziektewet. Mijn man was zo boos, dat hij het paard dezelfde week verkocht heeft. Ikzelf was op dat moment zwanger, dus bewust een poos gestopt. Pas tien jaar later ben ik weer gaan rijden. Ik heb toen een vijftienjarige merrie gekocht die superbraaf was. Eerst begonnen met tutten, poetsen etc. Pas toen ik het echt vertrouwde erop gegaan. Eerst alleen gestapt. Geeft niets, je hebt alle tijd. Mar ik kreeg mijn vertrouwen weer terug, omdat ik haar kon vertrouwen. Probleem blijft alleen, dat je onbekende paarden in het begin niet meer vertouwd. Hierdoor zit je onzeker op zo'n paard. Het ene paard maakt hier misbruik van, de andere niet.
Als je niet op een manege rijdt, zelf geen ruimte oid voor een eigen paard hebt dan wordt het denk ik wel moeilijk voor je. Het gaat er namelijk om dat je vertrouwen krijgt in het paard waar je op wilt gaan stappen. Misschien via internet iemand zoeken die in je omgeving zich aanbiedt als instructrice. Vaak weten die wel een braaf paard te vinden.
Meen uit je post op te maken dat je een paardenopleiding volgt, hoe gaat dat dan nu met jou angst?
Veel succes alvast!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:45

Dat je deze angst nu hebt is in ieder geval niet handig als je idd een paardenopleiding doet.
Maar ga eens op zoek in de buurt naar een oude sok waar je in het begin lekker mee kan tutten, en eventueel wandelen en later kleine stukjes rijden. De oudere paardjes hebben vaak al meer ervaring en kunnen helpen om je angst een beetje weg te nemen:)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 10:49

Ik doe geen paardenopleiding hoor :) het was een werk orientatie stage. ik heb inmiddels bij een vriendin wat kunnen doen met haar paard. idd gewoon rustig opbouwen ik ga morgen wss voor het eerst erop....

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:41

succes:D adem in en adem uit:D klinkt stom maar werkt voor mij wel:) ben soms een paniekhaasje..:P

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:52

Rustig opbouwen en gewoon rustig ademhalen, dan komt alles goed. ;)

Tessa_Foxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:33

Dat heeft mijn zus ook een keer gehad, precies hetzelfde als jou. Inderdaad rustig weer opbouwen en misschien is er ergens in de buurt wel een pony die heel mak is en niet op een manege staat... :)