paard negeert het bit, en reageert op kopstuk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxanoukxx1

paard negeert het bit, en reageert op kopstuk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 21:54

hallo, ons paard is een grote kwpn-er en hij gaat in het bos erg vaak ineens heeel hard galoperen en dan ineens bijv. een mountainbike pad in, dan kan je zo hard trekken als je wil aan dat bit om het te stoppen , maar hij gooit alleen maar zijn hoofd omhoog, en gaat steeds harder en harder., nou hadden we dat laatst meer en toen krijgen we hem echt niet meer stil en we waren bijna bij het treinspoor waar en trein aan kwam dus we pakte hem aan zijn kopstuk en trokken daaraan naar achter, toen stopte hij wel heel snel, toen de volgende dag deed hij precies het zelfde dus me moeder was eraf gegaan en had de teugels eerst langs het kopstuk gedaan en dan door zijn bit zodat hij het dus voelde aan zijn kopstuk ook (het zijn hele lange teugels) en toen reageerde hij wel weer prima, maar om nou altijd zo te rijden ziet er ook wel raar uit,, heeft iemand misschien tips? of heeft dit ook (gehad) met zijn of haar paard?

Maureen95

Re: paard negeert het bit, en reageert op kopstuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:03

misschien bitloos proberen met een sidepull?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:04

Had je het paard nog maar recent? Ik geloof dat hij vroeger met hackamore is gereden en daarom zo gevoelig is aan de kopstuk.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 22:10

we hebben eerst bitloos gereden, maar hij loopt dan helemaal hard en kan je hem niet inhouden, dan voelt die helemaal niks, dus we gingen weer met bit proberen

we hebben het paard bijna 3 jaar

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:38

Gooit ie het tong niet over het bit?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:46

Waarom hij dit gedrag vertoond durf ik eerlijk gezegd ook niet te verklaren. Helemaal niet als het paard en de combinatie mij onbekend zijn. Maar misschien is het een idee om een pessoa bitje of ophaal trens te proberen. Dit zijn best scherpe bitjes, maar als ik het verhaal zo mag geloven kunnen jullie die buiten wel gebruiken, en met goed gebruik ook prima mee te rijden. Deze bitjes zijn ervoor gemaakt om naast druk in de mond, bij het aannemen ook druk achter de oren te veroozaken. Met name de ophaaltrens doet dit. Dit kan in jullie geval een uitkomst zijn.
Deze bitjes zou ik dat puur alleen buiten gebruiken en van het gebruik geen gewoonte maken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:48

Misschien eerst uitzoeken WAAROM hij gaat rennen?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:57

Ik zou met dat paard niet naar buiten gaan.
Ga eerst de basis er in brengen,lekker oefenen in de bak.
Niet erop, maar ernaast, net zolang totdat het paard ten alle tijden op jou let, en reageerd als je iets vraagt.
Pas dan weer naar buiten, want dit is levensgevaarlijk natuurlijk...in volle vaart op een spoorweg af stormen, en uit alle macht moeten trekken aan de teugels om hem te stoppen..
Dus mijn advies: lekker grondwerken, basis er goed in, dan pas naar buiten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:00

Maritje1991 schreef:
Misschien eerst uitzoeken WAAROM hij gaat rennen?

Ja daar ga ik in mee, meestal is er wle een oorzaak, vaak ook is het een rijtechnisch probleem.
Ik zou het niet in een ander bit gaan zoeken want het bit is tenslotte geen rem, je kan beter zorgen dat het paard jou vertrouwd en naar je luisterd en dat kun je doen door idd los en grondwerk en zelf meer gaan snappen van de theorie, b.v waarom luisterd mijn paard niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:22

idd bit is zeker geen rem, je moet je paard leren te stoppen op jouw vraag.
Dat kan alleen door les te nemen, je gaat dit nooit leren op te lossen door enkel een paar tips te lezen.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:22

scherper bitje erin, martingaal eraan, en dressuurmatig heel concequent opleiden ho is ho.. en een hackamore zou kunnen mist je ermee kan rijden, je kan er een neusbotje ermee breken..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:34

annelinnie schreef:
scherper bitje erin, martingaal eraan, en dressuurmatig heel concequent opleiden ho is ho.. en een hackamore zou kunnen mist je ermee kan rijden, je kan er een neusbotje ermee breken..

Ik hoop dat dit een grap is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:51

annelinnie schreef:

Wat dacht je dat je met een scherper bit kan veroorzaken , of zo ie zo met bit ?? je maakt meer kapot met bit dan met hackmore, maar beide moeten juist gebruikt worden, maar helaas zien heel veel mensen het bit nog als rem en stuur, martingalen moeten eigenlijk allemaal uit de kast van ruiters die er niet mee om weten te gaan, ik denk dat dat dus de meeste ruiters zijn die ze gebruiken waaronder ook jij .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:58

Ik zou zeggen; martingaal er aan, dan kan hij het hoofd niet zo hoog brengen en hou je controle.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:04

Ik zou zeggen niet naar buiten voor hij weer netjes loopt :o?

Als je paard er zomaar ineens vandoor gaat en dan niet te houden is is er duidelijk iets mis in de verstandshouding/gehoorzaamheid. Grondwerken, lessen, hele mikmak, en niet meer naar buiten met dit paard voor alles weer goed gaat. Levensgevaarlijk dit, voor zowel jullie als je omgeving.
Verder kan je een sidepull hoofdstelletje proberen, of een touwhalster, zijn net iets scherper. Het zou het eerste paard niet zijn waarvoor geldt dat 'less is more'... ofwel dat hij niet van al dat gepluk aan zijn hoofd houdt.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:10

Ieder zijn eigen manieren, sommige willen graag dat het paard meewerkt, maar ik zou het zo doen, zal wel weer heel bokt over me heen krijgen..

En niet naar buiten gaan heeft weinig zin, je daar ontstaat het probleem, daar moet je controle over krijgen..

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:09

Correct, zoek eersst uit waarom hij het doet. Gaat zijn tong over het bit? Pijn? Zoek het uit en luister naar je paard. Als je heel de tijd gaat lopen trekken helpt het ook niet meer, probeer je paard te rijden op stem, been en gewichtshulpen. Is er geen manier dat je eerst zorgt dat je in de bak volledige controle over hem hebt, dan gewoon in stap naar buiten en zo langzaam opbouwen? Laat desnoods iemand hem buiten aan de longe houden, dat je er niet alleen voorstaat. Succes!

supriceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:13

Ik had het zelfde probleem. hellaas weet hoe vervelend het is, ik zou toch een sidepull gaan porberen werkte bij mij ook erg goed!!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:21

annelinnie schreef:

...en dat in combinatie met jouw onderschrift :') succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:44

annelinnie schreef:
Ieder zijn eigen manieren, sommige willen graag dat het paard meewerkt, maar ik zou het zo doen, zal wel weer heel bokt over me heen krijgen..

En niet naar buiten gaan heeft weinig zin, je daar ontstaat het probleem, daar moet je controle over krijgen..

Het is toch de bedoeling van je paard voor je wil werken??
En ja dan moet hij meewerken, maar je hebt meewerken en meewerken, j ekan het het paard vragen maar je kan hem ook dwingen, mijn ervaring is als je het paard uitlegt wat je wil hij echt zonder dwang mee gaat werken en dan is de samenwerking 100 x fijner ook voor het paard.

Weet je wat ik zou doen :
Gewoon logisch blijven denken , paarden doen dat ook..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:47

Allemaal leuk en aardig, maar soms kom je niet verder met een beetje grondwerken op je eigen terrein en rijden in je eigen binnenbak. Soms moet je de dingen waar het probleem zit gewoon aanpakken. En als dat in het buitenrijden zit, dan zal je toch een keer naar buiten moeten. Met sommige paarden kan je 100 jaar grondwerken, maar als je buitenkomt gaat de knop om (zeker als je daarvoor alleen een eeuwigheid heb lopen grondwerken op eigen terrein :) ). Als je daar voor je eigen veiligheid dan een hulpteugeltje bij nodig hebt is dat helemaal geen schande. Ik vind het wel belangrijk dat dit een tijdelijk iets is, om je even door het probleem heen te helpen. Een paar keer naar buiten met een slofje om de rem er goed op te zetten is prima, maar het moet wel bij een paar keer blijven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:49

Mijn vorige paard was in de bak ook braaf, goed aan de hulpen, prima terug te rijden, maar buiten werd het een duivel. dan kan je paard in de bak nog zo goed samenwerken, als dat buiten niet lukt heb je een probleem. Jw kan dan of niet meer naar buiten gaan of zorgen dat je buiten hem wel aan kan pakken.

Het is wel weer erg bokt om te schetsen dat je vooral moet fluisteren, masseren, etc. Ben het ermee eens dat je je paard rijtechnisch onder controle moet hebben, maar zelfs als je dat hebt kan een paard buiten heel ander (gevaarlijk) gedrag laten zien

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:49

Anoeska schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar soms kom je niet verder met een beetje grondwerken op je eigen terrein en rijden in je eigen binnenbak. Soms moet je de dingen waar het probleem zit gewoon aanpakken. En als dat in het buitenrijden zit, dan zal je toch een keer naar buiten moeten. Met sommige paarden kan je 100 jaar grondwerken, maar als je buitenkomt gaat de knop om (zeker als je daarvoor alleen een eeuwigheid heb lopen grondwerken op eigen terrein :) ). Als je daar voor je eigen veiligheid dan een hulpteugeltje bij nodig hebt is dat helemaal geen schande. Ik vind het wel belangrijk dat dit een tijdelijk iets is, om je even door het probleem heen te helpen. Een paar keer naar buiten met een slofje om de rem er goed op te zetten is prima, maar het moet wel bij een paar keer blijven.

agree

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:09

Ik vind ook dat je wel naar buiten moet blijven gaan, anders kan je het probleem nooit aanpakken.
Ik zou een martingaal proberen. Kan zijn hoofd niet omhoog en blijf jij controle houden. Je stelt de martingaal dan zo in dat hij er met een normale hoofd hals houding de martingaal niet voelt maar pas als het hoofd omhoog gaat. Mijn pony deed hetzelfde en ik heb een tijdje buiten met een martingaal gereden en vond het ideaal. Daarna is het niet meer nodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:48

Het ligt natuurlijk ook aan de TS hè. Als het in de bak ook al zo-zo is qua verstandshouding is het niet zo gek dat hij zo los gaat op buitenrit :+ Als het iets is wat echt alleen buiten gebeurd moet je wel naar buiten blijven gaan.

Gaan jullie ook al wandelen met hem? Of fietsen? Hoe gaat dat?