Duikt met hoof in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantalboes

Duikt met hoof in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 20:21

Ik ben op het moment bezig met een paardje aan het doorrijden,
Hij loopt in stap draf en galop al heerlijk ontspannen aan het teugeltje.
Maar zodra we in galop aanspringen duikt hij naar beneden en heb ik eigenlijk niets meer voor me
waardoor ik ook wat voorover gebogen ga zitten.
Als ik mijn teugels korter vast pak gaat ie daar ontzettend in hangen en kan ik hem moeilijk in een
normaal tempo van galop krijgen.

Iemand tips? hetzelfde mee gemaakt? Oplossing?

balckyamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:18

ja een paard van de manege had dat altijd dan tok hij al de ruiters er bijna af en al maar volgens mij hebben ze dat daarna niet goed opgelost ze hebben gezegd dat je altijd kort moet trekken maar weet niet of dit wel goed is ik denk het niet want dan krijgt het paard eigenlijk toch schrik van het bit maar bij dat paard heeft dat wel gewerkt daarna geen schrik van het bit maar weet toch niet misschien weet iemand anders een betere oplossing :)
/3

996981

Re: Duikt met hoof in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:20

aan je been maken :) zorgen dat hij voor je aanspringt en nadat je aangesprongen bent echt aan je been is. Duikt hij been erbij, een keer wat meer gas en de overgang opnieuw maken. Probeer zelf achterop te blijven zitten :) succes

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 21:32

Ja dat is juist het probleem, wat is nu belangrijker dat hij stopt met duiken of dat hij eerst in een normaal tempo door de bak kan ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:34

chantalboes schreef:
Ja dat is juist het probleem, wat is nu belangrijker dat hij stopt met duiken of dat hij eerst in een normaal tempo door de bak kan ;)

een paard dat in de hand duikt heeft een aanleuningsprobleem, aanleuningsproblemen los je op aan je been. Simpel as that!

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 21:56

Oke top! Dankewel

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:09

Hoe oud is je paard eigenlijk? Heeft dit ook niet met balans te maken?
zoals ik lees is dat je hem doorrijdt, dus neem ik nu even aan dat het paard een jong paard is.

Een paard gebruikt zijn nek om zichzelf in balans te houden. Merk je verder dat hij met balans hier en daar ook problemen heeft?

Ik denk dat inderdaad de beste oplossing is om hem voorwaarts te houden, dit gebruiken ze uit zich zelf vaak als om het evenwicht te bewaren, dan gaan ze harder lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:28

Ik denk dat je je vooral moet concentreren op de balans. Het tempo is niet zo van belang paard moet de juiste balans vinden. Gezien je hem aan het doorrijden bent ga ik er vanuit dat het paard nog niet lang onder het zadel is of lange tijd uit heeft gelegen of gewoon nooit echt serieus bezig is geweest met de basis.
Dus gewoon de balans mist om op de manier te galopperen die wij graag zien. Ik zeg ook voorwaarts houden en als het even mogelijk is lange stukken galopperen en het aanspringen oefenen, het zou fijn zijn als je met het paard naar buiten kunt lekker zandpad op zoeken en daar het paard telkens laten aanspringen, zodat hij z'n balans kan vinden en de achterhand sterker maken. Dus af en toe paar passen galop en terug en opnieuw aanspringen maar ook om een lekker door te galopperen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:08

Inderdaad op rechte stukken laten galoperen, vooral als het balans is hebben ze in een hoek al moeite genoeg.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:44

Hij is 5 jaar, maar er is een zadel op gelegd en eigenlijk zodra die met iemand braaf kon stappen draven en galopperen ging die de manege in. En nu zijn we wat serieuzer bezig en loopt ie niet meer in de manege mee. Maar hij heeft inderdaad wat moeite met balans, dat is vooral te merken als ik met hem op de binnenhoefslag rij, want plakken aan de muur is natuurlijk het makkelijkst ;)
Dankjullie wel voor de tips!

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:45

Maar daarom vond ik het raar dat hij in draf redelijk hoog aan de teugel loopt en in galop echt heel laag

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:49

Je zou eventueel wat langere teugel kunnen proberen en wat voorwaartser zodat hij zich ook fijner voelt. Ik zou eventueel proberen ook om eerst lange stukken rechtuit te galoperen, als dit goed gaat zou ik proberen om grote voltes te doen en dan steeds wat minder groot, maar goed aanvoelen zodat hij balans kan vinden.

Draf kunnen paarden vaak makkelijker als galop, het ligt ook aan hoe hij ingereden is en of dit niet aangeleerd is om misschien te diep? te lopen..

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:48

Ik ben het met Mioux eens. Als het paard niet ontspannen loopt, is het aan de teugel lopen ver te zoeken. Probeer hem eerst lekker te laten marcheren zodat hij zich op zijn gemak voelt.

rechtgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:58

Achterhand een klein beetje wegzetten naar buiten (min of meer schouder voor), heel klein aandraven en dan galopperen. Door de zijwaartse beweging blijft het binnen achterbeen dragen en kan hij zich achter niet lang maken en op de voorhand duiken. Daar heb je in het begin wel hulp bij nodig. T is niet zo heel simpel als t klinkt, maar volgens mij geldt dat voor alle oefeningen, je leert t niet vanaf papier, was dat maar waar :-)

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:38

Het gaat al stukken beter, vooral met been geven en dan kan ik heb later weer terug nemen zonder dat ie gelijk weer naar beneden duikt! Erg bedankt voor al jullie reacties!