Hij is nu een jaar onder het zadel en is vooral in het springen goed doorgereden (L-niveau).
Hij vind alles erg spannend, vooral de eerste week. Ik heb toen vooral in de buitenbak gereden waar het een stuk beter gaat. Nu wil ik ook langzamerhand dat hij het binnen goed gaat doen. Vandaag had ik eigenlijk les en wilde ik dus binnen gaan rijden. Helaas is de les verzet naar woensdag en ging ik het zelf maar proberen.
Dit was dus niet echt een succes. Hij is absoluut niet gemeen of doet geen gekke dingen, maar hij vind de achterkant van de bak eng. Hij is ontzettend sterk en wanneer hij besluit om er niet heen te gaan heb ik niets meer te zeggen. Als hij naar rechts wilt, gaat hij naar rechts. Uiteraard geef ik niet op en zorg ik dat hij iniedergeval nog een klein stukje doorloopt, maar echt soepel gaat dat niet. Ook heb ik hem even door de enge hoek laten gaan achter een ander paard aan (dit omdat ik het idee heb dat hij het echt wel heel eng vind), maar daarna was het dus een drama om hem achter die pony vandaan te krijgen. Als ik wat boos wordt, gaat hij rennen. Op dat moment heb ik helemaal niks meer te zeggen. Hij gooit zijn hoofd omhoog (heb martingaal al om) en komt met veel moeite terug naar draf. Ook het sturen is op dat moment ver weg. Dat resulteerde vandaag in een paar bijna botsingen met een ander paard
.Als een paard alleen sterk is met de nageeflijkheid kan ik dit wel oplossen, maar omdat hij ook sterk is met sturen en gewoon niet luisterd naar mijn teugelhulpen (en beenhulpen uiteraard) weet ik even niet wat ik moet doen.
We moeten nog heel erg aan elkaar wennen en ik geloof echt wel dat dit komt en zeker na een paar keer goed les. Die les komt er ook woensdag, maar ik dacht misschien hebben jullie vast wat tips die ik vast kan proberen.
Ik heb in de eerste twee weken regelmatig wat gewandeld en het paard samen met een vriendje in de bak los gelaten zodat hij op zijn gemak kon zien dat de bak niet eng is ed.
Moet ik de enge achterkant van de bak negeren en echt alleen maar tot de helft rijden of moet ik hem erdoor rijden? (weet alleen niet hoe)
Wat moet ik doen als hij niet reageerd als ik hem terug wil nemen, hij gaat niet hard, maar komt ook niet netjes terug.
Kan ik nog iets anders proberen als veel overgangen en me eigen zwaar maken?