sterk paard loopt onder me vandaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

sterk paard loopt onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 16:12

Sinds kort heb ik een nieuw paard. Het is een grote vijf-jarige ruin van 1.73.
Hij is nu een jaar onder het zadel en is vooral in het springen goed doorgereden (L-niveau).

Hij vind alles erg spannend, vooral de eerste week. Ik heb toen vooral in de buitenbak gereden waar het een stuk beter gaat. Nu wil ik ook langzamerhand dat hij het binnen goed gaat doen. Vandaag had ik eigenlijk les en wilde ik dus binnen gaan rijden. Helaas is de les verzet naar woensdag en ging ik het zelf maar proberen.
Dit was dus niet echt een succes. Hij is absoluut niet gemeen of doet geen gekke dingen, maar hij vind de achterkant van de bak eng. Hij is ontzettend sterk en wanneer hij besluit om er niet heen te gaan heb ik niets meer te zeggen. Als hij naar rechts wilt, gaat hij naar rechts. Uiteraard geef ik niet op en zorg ik dat hij iniedergeval nog een klein stukje doorloopt, maar echt soepel gaat dat niet. Ook heb ik hem even door de enge hoek laten gaan achter een ander paard aan (dit omdat ik het idee heb dat hij het echt wel heel eng vind), maar daarna was het dus een drama om hem achter die pony vandaan te krijgen. Als ik wat boos wordt, gaat hij rennen. Op dat moment heb ik helemaal niks meer te zeggen. Hij gooit zijn hoofd omhoog (heb martingaal al om) en komt met veel moeite terug naar draf. Ook het sturen is op dat moment ver weg. Dat resulteerde vandaag in een paar bijna botsingen met een ander paard :+ .

Als een paard alleen sterk is met de nageeflijkheid kan ik dit wel oplossen, maar omdat hij ook sterk is met sturen en gewoon niet luisterd naar mijn teugelhulpen (en beenhulpen uiteraard) weet ik even niet wat ik moet doen.

We moeten nog heel erg aan elkaar wennen en ik geloof echt wel dat dit komt en zeker na een paar keer goed les. Die les komt er ook woensdag, maar ik dacht misschien hebben jullie vast wat tips die ik vast kan proberen.

Ik heb in de eerste twee weken regelmatig wat gewandeld en het paard samen met een vriendje in de bak los gelaten zodat hij op zijn gemak kon zien dat de bak niet eng is ed.

Moet ik de enge achterkant van de bak negeren en echt alleen maar tot de helft rijden of moet ik hem erdoor rijden? (weet alleen niet hoe)
Wat moet ik doen als hij niet reageerd als ik hem terug wil nemen, hij gaat niet hard, maar komt ook niet netjes terug.

Kan ik nog iets anders proberen als veel overgangen en me eigen zwaar maken?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:32

Mag je longeren in de binnenbak? Anders zou je hem op de enge plek eens kunnen longeren.
Phoe naast dat tja ieder paard is anders als het echt een gevecht is en er komt geen eind aan denk ik dat je er beter aan doet eerst de helft te gebruiken paard goed aan werk te zetten en steeds de bak vergroten maar wel goed aan werk houden zodat hij geen kans heeft om na te denken.

Chris_Fire

Re: sterk paard loopt onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 18:33

Ja ik mag daar longeren, dit heb ik ook een keer gedaan. Ik werd toen meegesleurd naar de uitgang en hij sprong er bijna overheen (aan zijn uitdrukking zag ik toen echt angst).

Ik ben toen doorgegaan totdat het goed ging, maar nog niet helemaal bij de enge plek, maar beetje in het midden om hem niet meteen te overvallen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:44

Hij is door gereden in het springen , dus niet in dressuur., het dier zal niet weten wat been en zit hulpen zijn en is waarschijnlijk steeds met het bit gestuurd?
Dat hij je meesleurd met longeren geeft ook aan dat hij geen balans heeft en naar buiten word geslingert.

Ga je verdiepen in het longeren op een goeie manier , dus niet aan het bit maar met kaptoom en niet met hulpmiddelen maar vanuit de hand, ook dressuur les en dan echt bij het begin beginnen , werken aan de zijgangen om het dier sterk te maken en meer in balans te krijgen.

Werk met longeren niet te ver bij het paard vandaan , maar zeker in het begin heel dichtbij want vaak op afstand gaat het paard naar binnen hangen , van dichtbij kun je hulpen geven om hem netjes op 4 benen te laten lopen.
Bedenk ook dat het dier nog maar 1 jaar onder het zadel is en eigenlijk geen goeie basis heeft, ook heb je hem nog maar erg kort trek eens een jaar uit om samen te groeien en mekaar te leren kennen en doe het stap voor stap goed is goed ook al zit je er maar 3 min op, je kan beter kort trainen en geod afsluiten dan een uur naar iets zoeken wat er toch nog niet in zit,

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:02

Dit paard heeft blijkbaar niet een goede basis meegekregen, er is geen respect, weinig vertrouwen, ... en jij hebt zelf niet de kennis en kunde om het paard dit bij te brengen.
Begin hier niet zelf te prutsen, zorg voor een goede instructeur/trainer en ga hier samen aan de slag, zo leert je paard wat het moet leren en jij hoe het uit te voeren.
Niet zelf op eigen houtje proberen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:11

Blijf heel consequent, probeer conflict situatiies uit de weg te gaan, maar kom je er desondanks toch middenin, zorg dat je het van hem wint, blijf hem de baas, al mooet jer dan harder doorpakken, niet te afwachtend zijn. verder ga ik mee met bovenstaande reacties

balckyamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:14

net als wat de meeste hier zeggen kan je beter niet zelf beginnen want geen goede basis, weinig vertrouwen enzovoort dan is het moeilijk om het zelf bij dit beestje te brengen want dan kan het nog erger worden
vroeger had mijn pony dat ook altijd maar dan van de poort en dan kon de lesgever dat verhelpen en na een tijd deed ze alles prima nu zijn we daar wel weg :)
maar vraag zeker iemand dat is beter voor de pony :)
veel geluk met je paard /3

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:43

rij niet persé door naar achteren in de bak, probeer hem beter in de hand te stellen terwijl je ongeveer halverwege blijft. En dan via een betere controle langzamerhand de wending verder naar achteren verleggen. Dit klinkt als niet genoeg aan je been en niet nageeflijk. Er is nog veel werk aan de winkel voor je. Succes met de les woensdag.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:57

Volgens mij heeft het heel veel met vertrouwen te maken.

Een martingaal zal je niet helpen bij een paard die zijn neus omhoog doet, je kunt dan beter een slof gebruiken. Maar dat even terzijde.

Dit paard heeft duidelijk geen vertrouwen in jou en voelt zich veilig bij een ander paard. De hoeken of kant die hij engt vindt, maak daar geen drama. Wanneer je dat doet zal hij alleen maar banger worden.

Je moet inderdaad even die hoek/ kant even nergeren. Begin aan de kant waar het goed gaat en ga steeds een beetje verder naar die andere kant, hoe wel binnenstelling ( dit zal waarschijnlijk moeilijk gaan).
Dus ik denk dat je eerst het beste in de buitenbak ( omdat het daar goed gaat) heb beter aan de hulpen zien te krijgen. Veel overgangen en evt. even een slof aan om hem wat gemakkelijker erdoor te krijgen ( niet te strak gebruiken).

Verder is het met paarden die hard wegrennen verstandig om de neus van het paard naar binnen te halen ( dus een soort van stelling) Hierdoor komen ze terug. ( dit is iets wat je nu even tijdelijk kunt gebruiken, om controle te krijgen.) Maar maak je paard daarna weer goed recht.

Verder veel aan je aan vertrouwen werken en wel goed opletten dat het geen uittesten is.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:30

Weet je zeker dat je paard bang is en je niet gewoon uitprobeert?
Als hij echt bang is zou ik er eerst even naast je paard langsgaan, gewoon aan de hand en hem de hoek helemaal laten inspecteren.
Moeilijk dat je hem niet goed kan sturen, heb je het er met de vorige eigenaar niet over gehad hoe die het deed? Of kon hij/zij hem ook niet goed sturen?