pony bang voor nieuwe/rare dingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

is jou pony snel bang voor iets nieuws of raars?

1. Ja altijd
6 (20%)
2. Ja soms
11 (37%)
3. Nee
12 (41%)

Totaal aantal stemmen: 29

xsarinax

pony bang voor nieuwe/rare dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 12:01

hoi
zie titel

mijn instructrice zegt dat ik in de bak rare dingen moet neerzetten en daar aan moet laten snuffelen en dat elke week een paar keer. maar dat doe ik maar het helpt niet echt

wie heeft tips of ervaringen??

xx

Buffelduke

Re: pony bang voor nieuwe/rare dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:32

Het heeft ook tijd nodig ;) Het rustig opbouwen, eerst 1 dingetje neerzetten en zodra je paard eraan gewend is iets nieuws erbij zetten. Geduld is hier het het toverwoord. Laat je paard merken dat het niet eng is en probeer jouw vertrouwen over te brengen. Alles op zijn tijd, dan komt het zeker goed!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:06

ja oke. maar ik ben al heel lang bezig en steeds rent ze ervoor weg <:(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:12

xsarinax schreef:

Doe je aan de hand of onder het zadel?

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:12

inderdaad het heeft tijd nodig en vertrouwen, je kunt langzaam steeds wat obstakels neerzetten.
zo moet het zeker goed komen:)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:31

Tigra_ schreef:
xsarinax schreef:

Doe je aan de hand of onder het zadel?

allebei!

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:42

Ik heb iets meer uitleg nodig om tips te kunnen geven. Op welk moment probeert ze dan weg te rennen. Als ze doorheeft dat je richting het 'enge voorwerp' wilt, of als ze het aanraakt, of als je te dicht bij komt, of als je het laat bewegen...?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:54

Check of je zelf wel rustig bent, zorg daar eerst voor.. ik weet dat mijn paard altijd kijkt naar enge dingen en er erg alert op is, dat ben ik automatisch zelf ook.. soms kijk ik zelf de andere kant op en is er niets aan de hand, dan neemt hij het gewoon van mij over.

Stel dat jij wel gewoon rustig bent, zorg dan voor niet te veel druk met je teugel, zorg dat hij geen bange ervaringen krijgt met in zijn oren enge dingen. Ten alle tijden moet hij wel enigszinds gehoorzaam blijven, hij mag best kijken maar als hij het eng vind, probeer dan eens om er een volte vanaf te rijden en deze steeds dichter bij het enge voorwerp te laten komen.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:08

Emily__ schreef:
Ik heb iets meer uitleg nodig om tips te kunnen geven. Op welk moment probeert ze dan weg te rennen. Als ze doorheeft dat je richting het 'enge voorwerp' wilt, of als ze het aanraakt, of als je te dicht bij komt, of als je het laat bewegen...?

vooral als je er dichtbij komt en als het zomaar( niet wat ik doe) beweegt

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:08

annelinnie schreef:
Check of je zelf wel rustig bent, zorg daar eerst voor.. ik weet dat mijn paard altijd kijkt naar enge dingen en er erg alert op is, dat ben ik automatisch zelf ook.. soms kijk ik zelf de andere kant op en is er niets aan de hand, dan neemt hij het gewoon van mij over.

Stel dat jij wel gewoon rustig bent, zorg dan voor niet te veel druk met je teugel, zorg dat hij geen bange ervaringen krijgt met in zijn oren enge dingen. Ten alle tijden moet hij wel enigszinds gehoorzaam blijven, hij mag best kijken maar als hij het eng vind, probeer dan eens om er een volte vanaf te rijden en deze steeds dichter bij het enge voorwerp te laten komen.

ik ben zelf wel rustig.. en dat van dichtebij komen is inderdaad een optie

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:50

3 jaar geleden toen ik Jalindra kreeg was ze ook bang van alles wat ze tegenkwam. Heb toen een schriktraining gedaan met haar. Zeiltjes in de bak, alles waar ze bang voor was. Eerst aan de hand gewerkt, veel belonen en veel geduld tonen. Daarna erop en heel erg goed je stem gebruiken, Jalindra werd heel erg gerustgesteld door mijn stem. Je moet veel geduld hebben, maar na een tijd wordt het zeker beloond!

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:27

Je kan ook als je gaat rijden met enge spullen in de bak, haar er niet op af sturen. Doe dan gewoon of je een uurtje gaat dressuren, maak figuurtjes tussen de voorwerpen door, maar stuur haar/hem er iet recht op af. Als de focus wat minder op 'het enge' ligt, maar op de ruiter zal ze/hij het mischien wat meer accepteren.

yindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:48

Mijn paard was bang voor de grote oranje paardenvoetbal en ook echt bang! Wat ik heb gedaan is haar gewoon los zetten in de bak , bal erbij en zelf mocht ze kijken. Mij vertrouwt ze dus ik ging bij de bal staan om haar te laten zien dat het niets deed. Toen ben ik naar haar gelopen en samen zijn we richting de bal gelopen. (zonder halster of dwang, ik liep zij volgde) Zo heeft ze in alle rust en op haar eigen manier de bal leren kennen. Hierna onder het zadel en nu vind ze niets leuker dan voetballen als wij toch eens in het NL elftal zaten...
Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad en veel suc6 verder met je merrie :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:50

Mijn paarden vertrouwen mij best wel erg, dus zolang ik zelf rustig blijf vinden ze het al snel goed. Dus gewoon zelf ten alle tijden rustig blijven en zorgen dat je vertrouwen uitstraalt. Met rijden kun je ook gewoon haar flink aan het werk zetten dat ze haar aandacht bij jouw houdt en zo langs de enge dingen gaat.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:53

als jij nou bij het 'enge' voorwerp gaat staan en duidelijk laat zien aan je pony dat het niet eng is of bij haar in de wei zetten is dat geen optie?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:59

een idee ja.....

zuperzmoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:07

Als ik op een pony zit die iets eng vind ga ik terug naar de stap en er heel rustig langs, op het tempo van de pony. Dan ga ik vaak op de volte waar het 'enge' ding is, en ga ik er rustig langs totdat het in stap niet eng meer is. Dan hetzelfde proberen in draf want dat is vaak toch net iets spannender :D en dan gaat het vaak ook wel goed in galop