Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Narita schreef:Mijn paard is ook nooit met zweepje gereden, ben er gewoon opgestapt met zweepje zonder erbij na te denken eigenlijk... Op een klein tikje reageerde hij al niet, ik moest gelijk een harde klets geven. Ligt aan de dominantie van je paard denk ik. Mijn paard is zeer dominant.
Ayasha schreef:Narita schreef:Mijn paard is ook nooit met zweepje gereden, ben er gewoon opgestapt met zweepje zonder erbij na te denken eigenlijk... Op een klein tikje reageerde hij al niet, ik moest gelijk een harde klets geven. Ligt aan de dominantie van je paard denk ik. Mijn paard is zeer dominant.
Nee hoor, dát ligt aan hoe afgestompt je paard is in dit geval. Een paard dat niet reageert op een prikkel (tik) is afgestompt.
Bo_Cassey schreef:toevoeging: hij heeft dan te veel te sterke prikkels gehad.
Als hij telkens een schop krijgt raakt hij gewend en reageert hij niet meer op een normale hulp. Zoiets is vaak een neergaande spiraal waarbij steeds extremere maatregelen aan te pas komen.

.
Ayasha schreef:Narita schreef:Mijn paard is ook nooit met zweepje gereden, ben er gewoon opgestapt met zweepje zonder erbij na te denken eigenlijk... Op een klein tikje reageerde hij al niet, ik moest gelijk een harde klets geven. Ligt aan de dominantie van je paard denk ik. Mijn paard is zeer dominant.
Nee hoor, dát ligt aan hoe afgestompt je paard is in dit geval. Een paard dat niet reageert op een prikkel (tik) is afgestompt.
) maar dat werkte dus niet. Nee, mijn paard is niet afgestompt, reageert alleen niet goed op de zweep, snapt het principe niet goed, denk ik. Ayasha schreef:Sommige zijn het van nature. Heb zo een hengst geweten die ook geen jota op zweep reageerde en verder was ie van tijd te scherp op je hulpen. Maar kwa zweep was ie van nature gewoon afgestompt. Die reageerde nog niet als ze er met twee zwepen op kropen.
in zo'n geval heeft een zweep gewoon geen enkel nut maar de meeste doen zoals bovenstaande; een zweep er bij nemen of harder slaan. Daar bereik je niks mee behalve een geërgerd paard.
).