Dom Duarte's Bem Cavalgar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Dom Duarte's Bem Cavalgar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 11:51

Ik ben nu het Livro Da Ensinança De Bem Cavalgar Toda Sela, kortweg Bem Cavalgar, van Dom Duarte aan het lezen, in de vertaling van Antonio Franco Preto. Zoals voorgeschreven in kleine partjes, ik heb nu deel I en deel II uit. En ik vind zijn positieve, praktische maar ook bijna filosofische insteek heel bijzonder. Is er hier iemand die het ook heeft gelezen en die het leuk vindt om wat gedachten te wisselen? :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:07

Elanor schreef:
Ik ben nu het Livro Da Ensinança De Bem Cavalgar Toda Sela, kortweg Bem Cavalgar, van Dom Duarte aan het lezen, in de vertaling van Antonio Franco Preto. Zoals voorgeschreven in kleine partjes, ik heb nu deel I en deel II uit. En ik vind zijn positieve, praktische maar ook bijna filosofische insteek heel bijzonder. Is er hier iemand die het ook heeft gelezen en die het leuk vindt om wat gedachten te wisselen? :)

Ik heb het niet gelezen.
Maar zou het wel heel boeiend vinden (zoals ik eigenlijk alles wat met paarden te maken heeft, boeiend vind) om er iets meer over te horen/lezen.

Mag ik vragen wat je zo bijzonder vond aan dit werk?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 21:46

Inmiddels heb ik het boek uit, het is een prachtboek! :j Aanrader!

Wat er zo bijzonder aan is, is ten eerste Duarte zélf. Hij moet een fantastisch bijzonder mens zijn geweest, met de manier waarop hij in het leven stond en hoe hij met 'levenskunst' bezig was. Hij was een 'doener'; trok zélf ten strijde, ging zélf op jacht - koning of niet. Maar daarbij was hij ook zeer intelligent én belezen, en bezig met wat een mens - ieder met zijn eigen tekortkomingen - tot een goed mens maakt. En in zijn boek beschrijft hij in dat verband wat een ruiter een goede ruiter maakt. Verder is het voor de tijd waarin het is geschreven een ongelofelijk vooruitstrevend boek. De inhoud draait om bewustwording van de ruiter en centraal staat de wíl om een goed ruiter te worden/zijn. De boodschap: er zijn maar weinig mensen die álle eigenschappen natuurlijke vaardigheden bezitten om een excellente ruiter te kunnen worden. Maar als je de WIL hebt, kun je de kennis en de vaardigheden leren die je nodig hebt om (en dit beschrijft hij letterlijk zo) te gedragen als een mens en niet als het beest waar je op rijdt. Als je het leest voel je zijn positieve insteek: als je de bereidheid (de wil) hebt om het te kunnen, dan kom je er! *\o/*

Verder is zijn vergelijking van 4 soorten zadels (en zonder zadel) en de bij elk zadel behorende correcte zit bijzonder interessant (het geeft mij ook veel aanknopingspunten voor verdere studie). Ook moet rijden moeiteloos en efficiënt zijn. Hij illustreert veel met zijn eigen praktijk ervaringen over wat wel en niet goed werkt (maar zegt soms ook heel eenvoudig dat het niet uitmaakt hoe iets wordt gedaan). Uniek om te lezen, 1438!

Het is trouwens ook prima te lezen. Een zeer duidelijke structuur en een heldere vertaling met moderne zinsopbouw. Je hebt krijgt door zijn zeer persoonlijke stijl ook het gevoel dat je in een torenkamer bij hem zit terwijl hij zit te pennen. :)