Help kom niet op paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

Help kom niet op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 10:21

hoi bokkers ...
ik heb een klein probleem
bij het opstappen mijn paard blijft niet stil staan.
als ik op wil stappen en ik sta aan de zijkant van mijn paard en heb de teugels vast gaat ie heel de tijd achteruit lopen. ik heb al van alles geprobeert maar hij wil gewoon niet stilstaan. niet dat ik weet dat er in het verleden iets is gebeurt maar hij lijkt soms wel bang. hij legt zijn oren naar achter en loopt helemaal achteruit als iemand anders erbiij staat doe ie dit niet het kan ook zijn dat ie mij uitprobeert maar hebben jullie tips hoe ik dit op kan lossen want het liefst wil ik wel gewoon zonder problemen opstappen. overgens volensmij is het niets medisch want met rijden is ie gewoon hartstikke braaf en het maakt ook niet uit aan welke kant je erop stapt want hij doet het toch

xWouter

Re: Help kom niet op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:26

Misschien het zadel even laten nakijken? Als hier niks mis mee is kan je ook opstappen vanaf een krukje ofzo. Mijn pony heeft dit ook een tijdje gedaan, maar als je haar in een hoek zette deed ze het niet meer. Ik heb toen steeds verder van die hoek af gaan staan en zo kon ik overal weer opstappen.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 10:26

xWouter schreef:
Misschien het zadel even laten nakijken? Als hier niks mis mee is kan je ook opstappen vanaf een krukje ofzo. Mijn pony heeft dit ook een tijdje gedaan, maar als je haar in een hoek zette deed ze het niet meer. Ik heb toen steeds verder van die hoek af gaan staan en zo kon ik overal weer opstappen.

ze doet het ook als ik in een hoek sta dan loopt ze gewoon makkelijk achteruit heb ook al geprobeert krukje kan ik proberen met zadel is niks mis heb laten kijken
toch bedankt voor reactie

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:31

Als je in de hoek staat en haar met de kont richting het hekwerk/omheining zet, dan kan ze onmogelijk achteruit lopen toch?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:33

Misschien ligt het aan de manier van opstappen?
Wellicht doe je jou paard (onbewust) pijn? B.v doordat je aan het zadel hangt of omdat je te hard in het zadel neerkomt opzo.
Door met een krukje op te stappen zoals hier boven al aangegeven is verbeterd het waarschijnlijk voor je paard. Al zal het nog een hele tijd duren want jou paard heeft een negative ervaring met opstappen.
Succes! :+:

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:35

Idd tegen het hek zetten met haar kont! Gewoon blokkeren. En verder, heel veel doorzettingsvermogen.
Elke keer weer terug naar het uitgangspunt, daar waar JIJ haar neergezet hebt, en weer proberen. Stapte ze weer achterwaarts?
Dan gaan we weer vooruit naar waar ze stond en doen we het opnieuw. Net zo lang tot ze stil staat.
Je zou dit ook nog tijdens het rijden kunnen oefenen. Midden in de training eens afstijgen, rondje lopen, en weer opstappen.
En uiteraard weer in stilstand, zo niet, dan weer terug naar het uitgangspunt. Het dus als het ware meenemen als oefening in de training.
Krukje is idd ook goed, dan hang je er minder aan en ben jij (ik teminste wel) wat sneller.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:45

Een paard maakt ook keuzes in zijn gedrag. Hij zal altijd kiezen voor de keuze die hem op korte termijn het meeste oplevert.
Dit gegeven mag je gaan gebruiken: telkens wanneer hij ervoor kiest om niet stil te staan, moet je hem iets laten ondergaan wat hij nog minder leuk vindt. Oftwel: je moet het stilstaan bij het opstappen relatief leuker maken.

Zo heb ik een paard stilstaan geleerd door telkens wanneer het wegliep, zelf het paard in de zij te prikken met de stijgbeugel. Niet overdreven natuurlijk, maar wel zo dat het paard het niet leuk vond. Zodra het dan weer stilstond, hield het prikken op. Heeft een paar keer geduurd maar toen het kwartje viel, was het probleem ook voorgoed over.
Ander paard wilde ook niet stilstaan en daarbij hielp de truc niet. Van alles geprobeerd maar niets hielp. Totdat ik ontdekte dat dit paard met een koekje voorafgaand aan het opstappen, zo afgeleid was, dat ze keurig bleef staan. Stond zij smakelijk haar koekje op te knabbelen en kon ik er makkelijk en rustig op stappen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:48

Idd, dat lijkt mij een betere manier dan proberen te dwingen.
Kijk ook zeker na of je niet met je teugels trekt en zo het paard vraagt achterwaarts te gaan op het moment dat je opstapt.
Nog een manier om het achteruit stappen minder leuk te maken is door het hoofd zijwaarts te brengen als hij achteruit begint te stappen (niet sleuren want dan kan het zijn dat het paard valt). Probeer de druk in de stijgbeugel te behouden zolang hij achterwaarts gaat. Vanaf dat hij stilstaat, laat je het hoofd terug in normale positie gaan, en haal je ook onmiddelijk alle druk uit de stijgbeugel. Als je dat consequent doet, denk ik dat het paard er uiteindelijk voor kiest stil te blijven staan.
Oh ja, nog 1 ding. Zorg dat het paard vierkant staat voordat je opstapt. Doe dit door het paard aan het zadel uit evenwicht te proberen te duwen. Het paard zal dan zo gaan staan dat hij klaar staat om de druk op 1 kant op te vangen. Anders kan het zijn dat het paard uit evenwicht geraakt en daarom begint te bewegen. Dat kan al een deel van de oplossing inhouden.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:01

Als iemand anders op stapt doet ie dit dan ook? Als ie het dan niet doet is er iets mis met joun mannier van opstappen.. Probeer ook niet met je tenen in de buik van je paard te steken als je opstapt.. (: En anders is toch een krukje of het hek een handige oplossing, ook beter voor de rug van je paard trouwens! (:

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:42

Inderdaad met z'n kont tegen het hek parkeren. Mocht dat niet werken, zou ik eens proberen 'm een tikje met de zweep te geven als hij naar achteren gaat. Hij moet ook gewoon leren te blijven staan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:15

Volledig akkoord dat hij moet leren stilstaan. Het enige wat hij nu denkt is dat het bewegen geen kwaad kan. Maar dat leer je NIET door te slaan. Dit paard heeft nooit leren stilstaan, dus doet het bewegen zeker niet uit moedwil. Als je het paard dan gaat slaan voor gedrag waarvan hij denkt dat het goed is, zal hij eerst zijn vertrouwen in jou verliezen en zijn respect voor jou, en pas na een hele tijd komt het paard er mss achter dat hij een tik krijgt omdat hij beweegt.
Je moet hem duidelijk maken dat het beter voor hem is om stil te staan tijdens het opstijgen dan om te bewegen. Dat doe je door het bewegen minder aangenaam te maken dan het stilstaan. Zodoende wil het paard na een tijd voor je stil staan, omdat hij weet dat dat comfortabeler is. Hij kiest er dan voor om te doen wat je vraagt, zonder dat je hem iets verplicht. Hij heeft dan nog steeds de keuze, hij heeft er geen pijn van en hij kiest ervoor om je te gehoorzamen omdat hij weet dat dat beter voor hem is. Als je in alles zo met je paard handelt, zal het paard je als leider kiezen en voor je willen werken.
Iets dat je niet klaarkrijgt als je slaat omdat je zelf een fout hebt gemaakt in de training.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:19

Hoe heb je dit allemaal al geoefend. Neem je er de tijd voor? Meestal is het kwestie van even oefenen en daarna gewoon consequent zijn als een paard kan stil blijven staan op commando is het een kwestie van belonen als ze stil staan en staan ze niet stil terug zetten en opnieuw proberen. Meeste hebben zo door wat de bedoeling is en wat je wil. En als je eenmaal zit niet direct weg laten stappen. Even wachten en dan pas geef je aan dat hij mag gaan stappen. Heel veel paarden gaan al lopen als de ruiter net zit dat is ook een slechte gewoonte.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:23

mooie raad.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:23

jensvl schreef:
Volledig akkoord dat hij moet leren stilstaan. Het enige wat hij nu denkt is dat het bewegen geen kwaad kan. Maar dat leer je NIET door te slaan. Dit paard heeft nooit leren stilstaan, dus doet het bewegen zeker niet uit moedwil. Als je het paard dan gaat slaan voor gedrag waarvan hij denkt dat het goed is, zal hij eerst zijn vertrouwen in jou verliezen en zijn respect voor jou, en pas na een hele tijd komt het paard er mss achter dat hij een tik krijgt omdat hij beweegt.
Je moet hem duidelijk maken dat het beter voor hem is om stil te staan tijdens het opstijgen dan om te bewegen. Dat doe je door het bewegen minder aangenaam te maken dan het stilstaan. Zodoende wil het paard na een tijd voor je stil staan, omdat hij weet dat dat comfortabeler is. Hij kiest er dan voor om te doen wat je vraagt, zonder dat je hem iets verplicht. Hij heeft dan nog steeds de keuze, hij heeft er geen pijn van en hij kiest ervoor om je te gehoorzamen omdat hij weet dat dat beter voor hem is. Als je in alles zo met je paard handelt, zal het paard je als leider kiezen en voor je willen werken.
Iets dat je niet klaarkrijgt als je slaat omdat je zelf een fout hebt gemaakt in de training.

Is dit min of meer een reactie nav mijn reactie?
Want ik heb zelf een jong beest dat naar achteren kruipt als ik opstap. Als ik die even een tik met mijn hand op z'n bil geeft, blijft hij daarna netjes staan en kan ik opstappen, waarna ik hem beloon. Dat gaat verder helemaal niet gepaard met spanning oid.
Het is echt geen methode van een paar slaan cq mishandeling hoor :+ Jeetje mina.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:30

Als het paard het kent (wat ik in dit geval wel mag aannemen) en het is zeker weten uit koppigheid, dan is een tik zeker op zijn plaats. Maar dit moet je wel zeker weten (allebei). Ik heb me wel wat ongelukkig uitgedrukt met slaan te vernoemen. Ik bedoelde het tikje waarover je vertelde. Slaan in de vorm van mishandeling is nooit gerechtvaardigd. Maar sorry voor het misverstand.
Ik gaf deze reactie naar aanleiding van jou reactie omdat je het paard niet een tik mag geven zonder zeker te zijn dat hij het begrijpt. En je moest eens weten hoeveel paarden het niet begrijpen. Maar als ze na 1 tikje blijven staan was het wss een test en was het allicht een zacht "bij de les blijven" tikje. Dat kan dus wel. Maar weet zeker dat het paard het begrijpt en niet wegloopt uit pijn.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:43

Mijn paard heeft dit grapje in het begin ook veel met mij uitgehaald. Wat bij haar heel goed werkte, is iedere keer als ze dit deed, haar een tiental meters achteruit duwen. Was soms wel een raar gezicht paard achterwaarts door de bak met ruiter ervoor maar na een week was ze het zat en heeft ze het nooit meer gedaan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:48

Dat vindt ik persoonlijk beter dan een tikje met de zweep. Hierbij maken ze ook zelf de keuze en zien dat het veel leuker is om stil te staan dan om te bewegen maar dan wel achterwaarts zolang als de persoon wil. Het heeft zelfs veel kans dat dat veel beter werkt dan een tikje met de zweep.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:50

Gewoon de baas spelen en gelijk corrigeren als het paard onder je weg loopt.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:55

Met zijn kont tegen de bakrand zetten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:06

ladyratina schreef:
Mijn paard heeft dit grapje in het begin ook veel met mij uitgehaald. Wat bij haar heel goed werkte, is iedere keer als ze dit deed, haar een tiental meters achteruit duwen. Was soms wel een raar gezicht paard achterwaarts door de bak met ruiter ervoor maar na een week was ze het zat en heeft ze het nooit meer gedaan.

Dit is inderdaad een goede methode. Het paard gaat het vervelend vinden.

In een hoek zetten heeft naar mijn idee weinig tot geen zin, het paard wordt dan alleen maar lastig en bouwt veel spanning op. En ik neem aan dat je je paard wilt begrijpen waarom hij dit doet. Oren naar achteren is niet zomaar een signaal die je moet laten zitten. Het is duidelijk dat hij het niet prettig vindt.

Ga je paard leren begrijpen waarom hij dit doet, is het misschien je teen die in zijn buik prikt met opstappen, en of zadel die iets scheef getrokken wordt, waardoor het tegen de ruggegraad aankomt, of net vervelend over de spier rolt?

Misschien iemand even je paard vast laten houden, een krukje ernaast zetten en opstappen. Kijken wat hij dan doet met zijn oren?
En vooral als hij stil is blijven staan belonen.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:37

met zijn kont ergens tegenaan zetten, en misschien ook eens met iemand erbij, die ingrijpt als hij/zij achteruit gaat lopen.
Als het goed gaat kan ze dan beloond worden.

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:15

ladyratina schreef:

zo heb ik het inderdaad ook gedaan!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:09

Mijn ervaring is dat het paard het veel sneller leert als hij meer vrijheid krijgt. Hij mag bewegen, maar ik zal zorgen dat hij bewegen minder leuk vindt dan stil staan. Bij de meesten is het al genoeg om gewoon terwijl hij beweegt de druk in de stijgbeugel te behouden en het paard langs 1 teugel zachtjes in te korten zodat hij kleine cirkeltjes moet lopen. Als hij dan na enkele cirkeltjes stilstaat, direct die ene teugel los laten en druk uit de stijgbeugel. Als je zo verder opbouwt weet je paard het meestal binnen de 5 minuten, heb je niet moeten slaan, niets moeten dwingen en is het zijn eigen keuze geweest te doen wat je vraagt.

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:10

lijkt mij ook alsof hij je uittest!
enige manier om hier door te raken: volhouden.
Je begint eerst met iemand die hem vastheeft, zo stap je 5 keer op en af, daarna zonder dat hij vastgehouden wordt, gewoon iemand die in de buurt is, zo weer 5 keer er op en er af.
Dan kun je vragen dat de tweede persoon even uit de buurt gaat staan, dan kun je weer een aantal keer op en af stappen. zet je paard met zijn kont tegen een hek als hij achteruit wil gaan.
eigenlijk is het principe dat jij je paard laat voelen dat je niet met je laat sollen. Je hoeft hem daarvoor niet te slaan, maar gewoon door hetzelfde heel vaak opnieuw te doen laat je merken dat je koppiger bent dan hij ;-) zo werken paardenhersens nu eenmaal: de koppigste wint!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:17

Juist gewoon consequent zijn.

En stop met dat belonen, mond houden.
Paard snapt toch niet wat je zegt.
En je beloont altijd op het verkeerde moment, snapt zo'n paard veel.
Hooguit het commando "ho", dat heb je hem geleerd bij het grondwerk en longeren.