Paard neemt het bit niet aan. Probleem !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamaraa18

Paard neemt het bit niet aan. Probleem !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:18

Hallo,

Ik heb een probleem:

Mijn paard is 3 jaar en net een paar weken zadelmak, maar hij neemt het bit niet aan.
Hij loop heel veel te knabbelen op het bit, loopt wel aan de teugel, maar is daarbij erg kort in de hals (moet meer lengte krijgen).

Moet ik een ander bit proberen (ik rij met een enkel gebroken watertrens bit) ?

Wie kan mij verder helpen met dit probleem of heeft het zelfde (gehad) ?

ShauniBef

Re: Paard neemt het bit niet aan. Probleem !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:20

Zit jij veel in zijn mond?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:21

Weet je zeker dat hij geen problemen heeft in zijn mond oid, slijmt hij ook met het bit in?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:22

heb je gewoon een rvs bitje er in? anders kun je misschien een keer een kopere, af augentaan, in doen. ooit vinden ze een dubbelgebroken bitje ook fijner

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:25

Tja lastig. Kan meerdere oorzaken hebben.

Gebit in orde en gecheckt?

Ruimte genoeg voor het bit en past deze ook? Schuimt het paard?
Als het bit te dik/te dun is dan kan dit ook een oorzaak zijn.

Hoe ben jij met je hand en hoe is hij ingereden?
Teveel druk kan ook het achter de teugel kruipen veroorzaken.
Je zegt, hij loopt aan de teugel, dat klopt dus niet en hoeft ook niet, juist de lengte en je hand opzoeken en volgen is belangrijk, niet het 'aan de teugel'.

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 22:06

ShauniBef schreef:
Zit jij veel in zijn mond?

Nee, dat niet.
Ik heb een zachte hand :)

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 22:08

Suzanne_k schreef:
Weet je zeker dat hij geen problemen heeft in zijn mond oid, slijmt hij ook met het bit in?

Nee, dat weet ik niet.
Hij heeft wel een schuimend mondje tijdens het rijden.

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 22:09

nicky_rilana schreef:
heb je gewoon een rvs bitje er in? anders kun je misschien een keer een kopere, af augentaan, in doen. ooit vinden ze een dubbelgebroken bitje ook fijner

Het is idd gewoon een rvs bitje, maar ik heb alleen maar ervaring met een enkel gebroken bitje.
Ik wil wel een ander bit proberen, maar ik zou niet weten wat voor eentje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:10

Met 3 zijn ze volop aan het wisselen, laat er eerst eens een goede TA naar kijken.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:12

Een paar weken zadelmak? Gun hem eens wat meer tijd! Zo te horen heeft je paard een gevoelige mond (das fijn!), het kost tijd om daar wat druk op te krijgen. Wees vriendelijk met je hand en probeer eventuele druk zo constant mogelijk te houden door iedere beweging met je hand te volgen. Zo krijgt hij vertrouwen, maar blijft hij zacht. Niet zelf druk pakken of aan de hulpteugels beginnen, daar maak je hem nog onzekerder van.

Mijn paard begon pas na drie maanden wat verbinding te zoeken en ik kon pas na een jaar met gelijke en constante druk rijden. Ze hebben de tijd nodig om hun eigen balans te zoeken en de hand te vertrouwen, geef hem die tijd. Bij jonge paarden los je negen van de tien problemen op met geduld, ze ontdekken het vanzelf.

Aanvulling: lengte rijd je er met been in, daar helpt een ander bit echt niet bij. Paardlief moet de hulpen dan wel gaan begrijpen, daar heb je wat meer tijd voor nodig.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:15

Gewoon naar de hand toe blijven rijden,komt hij vanzelf wel aan het bit.
Met 3 zijn de meesten erg los,heeft te maken met kracht van achter uit en zoals hier boven staat: ze durven nog niet zo aan het bit te komen.
Heel normaal en veel voorkomend 'probleem' dus.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:00

Het paard is net zadelmak en net ingereden, jij zegt dat hij nu al aan de teugel loopt, hetgeen eigenlijk onmogelijk is, maar het kan wel dat hij idd met zijn hoofd schijnbaar aan de teugel loopt.
Maar in dit stadium van opleiding is dit dus al veel te ver gebogen, dat wil zeggen dat jij hem ook te kort houdt, laat je teugels eens 10cm langer, en hou ze dan ook zo lang , dus niet gaan trekken en contact zoeken en vragen, nee laat het paard dat contact zelf zoeken.
Jij zit dus nu te veel te trekken, en dat kan best zacht zijn hoor maar ook dan is het verkeerd.
Laat de teugel losser.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:58

Geef het paard zeker de eerste weken terug veel meer vrijheid in de mond. Doe heel veel oefeningen aan een lange teugel, en neem de tijd om heel rustig de buiging op te bouwen. Je paard zal je daarbij aangeven wanneer wat kan door idd zelf contact te zoeken.
Daarmee zal het bitprobleem al een stuk minderen.
Als je nu niet meer het bit kan indoen zou ik gewoon een week niet meer rijden, en dan nog eens kijken. Lukt het dan nog niet, wacht dan nog een week en als het dan nog niet lukt, beginnen met tijdelijk bitloos rijden.
Na die paar weken begin je met iets zacht in de mond proberen te leggen voor even. Dan langzaam opbouwen en uiteindelijk terug het bit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:00

Zorg voor goede instructie die je kan begeleiden met het paard om hem op een goede manier te leren zijn lichaam te gebruiken.

Verder tanden/kiezen regelmatig even laten checken zolang hij aan het wisselen is,en zorgen voor een goed passend bit.

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:03

Bedankt voor jullie reacties.
Het heeft me zeker verder geholpen :)

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:43

Lees ff mee want mijn pony doet dit ook die nog beleert móet worden dus ik denk omdat ze zich vervelen maar kan mischien ook wel een andere reden zijn

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:00

Ga eerst werken aan balans en daarna komt die hals pas.

En laat naar zijn gebit kijken of hij geen haken heeft. En kijk of hij met het bit zijn voorkanten op elkaar kan krijgen, zo niet dan is het bit te dik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:57

Heb geduld , het dier is 3 jaar wat verwacht je daar van?
Longeer je ook aan het bit?
Dat zou ik zeker niet doen gebruik een kaptoom , dat geeft het paard geen naar gevoel in de mond , want met bit longeren bereik je ook niks mee.
Werk aan de basis en verwacht van een 3 jarige niet veel, als jij het ddier goed gaat trainen krijg je het aan de teugel vanzelf cadeau.Aan de teugel moet geen dwang zijn wat je helaas vaak wel ziet.

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:32

Ik verwacht ook niet te veel van mijn paard en ik gun hem alle tijd die hij nodig heeft,
maar ik wil het graag goed doen, dus daarom zoek ik een oplossing voor mijn probleem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:45

Mss ten overvloede, want het is al meer gezegd, niet zelf contact met de mond zoeken, maar het paard jouw hand laten opzoeken. Paard moet vertrouwen krijgen in jouw hand. Rijd met het neusje eruit want je paard is al zo geneigd zich te rond te maken en achter het bit te kruipen. Dat komt later allemaal goed.

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:53

Babootje schreef:
Mss ten overvloede, want het is al meer gezegd, niet zelf contact met de mond zoeken, maar het paard jouw hand laten opzoeken. Paard moet vertrouwen krijgen in jouw hand. Rijd met het neusje eruit want je paard is al zo geneigd zich te rond te maken en achter het bit te kruipen. Dat komt later allemaal goed.

_/-\o_

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:48

Rijd haar naar je hand toe en geef haar de tijd en de ruimte om het bitje te leren kennen en te accepteren. Kan ook zijn dat ze volop wisselt nu.