hoeveel keer moet je minstens rijden? (wedstrijdgericht)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

hoeveel keer moet je minstens rijden? (wedstrijdgericht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 14:35

Hoi,

ja mijn vraag is wel duidelijk denk ik :D Hoeveel keer moet je minstens rijden om je paard in goede conditie te houden?

Ik zet men paardje 3 tot 5 keer per week aan het werk, longeren en rijden inbegrepen, als ik echter maar 3 keer met haar werk krijg ik hier wel opmerkingen over, wat is jullie mening?

ik rij wedstrijd, maar gewoon voor men plezier!

LizzyO

Re: hoeveel keer moet je minstens rijden? (wedstrijdgericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:06

Ik denk dat heel erg afhangt van het type paard dat je hebt (volbloed of koudbloed, snel stijf of altijd soepel, veel energie of weinig energie, hoe is de bespiering) en van de stallingsomstandigheden (veel in stal of altijd buiten, wel of niet dagelijks wandelen/stapmolen).

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:23

mijn paardje komt dagelijks buiten, is zeer goed in de bespiering en goed los en soepel, osteopaat bevestigd dit ook! het is een bwp merrie maar zeer braaf onder het zadel, eerder lui als vooruit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 00:49

Het ligt enorm aan je paard, als je ze eenmaal goed op conditie hebt zou 2x rijden voldoende moeten zijn om die conditie te behouden. Maar sommige paarden hebben het nodig dat ze dagelijks gereden worden, anderen worden daar juist vervelend of te heet van.
Je moet doen wat voor jouw paard het beste werkt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:13

Ik heb geen 'minstens' , wedstrijden of niet, als ik geen zin meer heb of t paard rust gun word hij 1, 2, 3, 4, 5 weken alleen nog maar gelongeerd op zijn temp, ermee gewandeld of stapritjes.

Je moet sws niet op de rest letten, iedereen weet t altijd beter.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:26

Mijn merrie krijgt de dagelijkse beweging dmv lesklanten. Gem. 5lessen per week. Daarnaast loopt ze 1/2x met mij. We starten nog L2.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:07

xSlvna schreef:
Ik heb geen 'minstens' , wedstrijden of niet, als ik geen zin meer heb of t paard rust gun word hij 1, 2, 3, 4, 5 weken alleen nog maar gelongeerd op zijn temp, ermee gewandeld of stapritjes.

Maar als jij 4 weken lang alleen longeert of wandeld, kun je er dan ook zo weer op stappen en een concours rijden?
Wat dat is dus wat TS vraagt.

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:56

Moeilijk hoor,
als je wedstrijden rijdt, ga je niet veel vooruitgang boeken als je maar drie keer per week serieus traint. Wanneer je gewoon recreatief wil rijden maakt het voor mij niet uit, dan vind ik het belangrijker dat je paard voldoende beweging krijgt om gezond te blijven. als hij dan elke dag buiten staat en jij kan maar een keer in de week rijden is dat geen probleem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:33

Mijn haflinger wordt 4/5 dagen in de week gereden. We starten nu L1, zo'n 1x per maand.
2 dagen heeft hij vrij in de vorm van: echt vrij (= alleen eten en verder niet), vrijheidsdressuur, wandelen, enz.
Mijn bijrijdster rijdt hem 1 dag in de week, ikzelf 4x. In die 4x heb ik 2 trainingen van rond een uur, waarbij ik ook best veel van hem vraag.
Maar verder simpele basisstrainingen van 20-30 minuten. Ligt er net aan hoe zijn pet of de mijne staat.
Ook maken we af en toe een sprongetje of rij ik met hem buiten.
In principe heb ik 1x in de 2/3 weken les.
Hij is momenteel in een prima conditie, mooi bespierd en heeft een heel goed uithoudingsvermogen.

Hij staat daarnaast 24/7 buiten, 365 dagen per jaar.

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:35

Leeftijd van het paard speelt natuurlijk ook mee. Daarnaast moet je gewoon zelf doen wat jou het beste lijkt. Ik zou me niks van die opmerkingen aantrekken :P. Je moet er sowieso plezier inhouden!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:38

ik rijd mijn wedstrijdpaard zo'n 5 dagen in de week. hij krijgt minimaal 2 dagen per week vrij.
die 5 dagen zijn meestal 3 dagen echt intensief trainen en 2 dagen vooral losmaken en beetje oefeningen.

de dag voor de wedstrijd (we hebben altijd wedstrijden van 3 dagen) krijgt hij altijd vrij en de 2 dagen daarvoor werk ik alleen aan losmaken en conditie, dus niet meer keihard trainen.
na de wedstrijd (hij moet dan keer of 4/5 in wedstrijd lopen gedurende 3 dagen) krijgt hij een week vrij om te herstellen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 15:42

als ik kan neem ik zowiezo 1 keer per week les, soms meerdere keren (hangt van werk af) de rest rij ik zelf en vooral op ontspanning... ik ben gestart in de B omdat ik zelf nooit wedstrijd heb gereden, maar ze kan al wat wijken, schouder binnenwaarts, keerwending om de achterhand (begin), en natuurlijk het schakelen, ze heeft wel een grote galop dus het verzamelen hierin is soms wat moeilijk... maar soms heb ik het gevoel als ik ze veel rij dat ze het zelf te veel vind...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:44

Ik rijdt 2 a 3 x in de week(buiten) en voor de rest wandel ik of poets ik haar gewoon.
Ze heeft een prima conditie, we hebben afgelopen weekend voor het eerst 55 km gereden en ze was zelfs 2e keus voor de best condition! (endurancewedstrijd)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:07

Hangt af van het paard. Mijn huidige wedstrijdpaard heeft voldoende aan 5 dagen werken. die heeft een rustdag echt nodig. Mijn paard in opleiding moet daarentegen 7 dagen arbeid hebben. Uiteraard niet 7 dagen rijden maar afgewisseld met longeren en een rondje buitenom. Toen ik nog met mijn pony reed trainde ik 7 volle dagen in de week. En tijdens het winterseizoen zelfs 2x per dag waarvan 1 keer dressuur training en 1 keer een buitenrit. Anders kon ze nog wel eens heel heet worden. Die had zo ontzettend veel energie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:05

Vind ik afhangen van het paard, van je eigen tijd (wil je je paard snel iets leren of niet), of het paard nog moet leren etc.

Mijn pony staat de hele dag buiten, en ik rijd met hem maar 1 keer in de week dressuur, pak ik hem even op. Voor de rest longeer ik soms, en doe ik 2/3 daagjes recreatief, dus naar buiten, of met neckrope/touwhalster. Mijn pony kent alles al, dus voor mij is het een questie van conditie en spieren behouden, en natuurlijk het paard los houden.
Ik rijd op het moment geen wedstrijden, maar ga binnenkort weer M starten. In het verleden heb ik 6 keer per week intensief getraind met hem, toen hij nog op een wedstrijdstal stond, nu thuis, als 'recreatie'pony.

Mijn vorige paard, B dressuur, moest veel leren, stond ook hele dag buiten, moest ik echt wel 5x in de week rijden om een fatsoenlijk springwedstrijdje te kunnen doen.

Verschil tussen deze twee was dus ontzettend groot.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:26

Ik rij met mijn Fries meestal 4 à 5 keer per week. Altijd 2 dagen rust en van de 5 dagen meestal 3 intensief waarvan 1 keer privéles en de andere twee dagen beetje losrijden (lang en laag).

Op zondag heb ik om de zoveel weken een wedstrijd en af en toe doe ik wel eens een buitenritje!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:53

Ik heb zelf een arabisch volbloed ruin van 6 jaar oud, rijdt hem zo'n 5x per week. Als ik 'm 2 dagen vrij geef, dan gaat het nog, als ik 'm langer laat staan, dan wordt ie vervelend tijdens het werk :')

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:31

Het hangt helemaal af van het paard lichamelijk maar ook karakteristiek. de leeftijd, souplesse (is die na een paar dagen vrij stijf ja of nee), conditie, en de klasse waarin die loopt.

De mijne loopt nu M2 is 14 jaar en heeft bijvoorbeeld een gevoelige rug maar wel heel veel energie en word graag aan het werk gezet.
Deze train ik 4 dagen in de week onder het zadel en 2 dagen in de week longeer ik hem aan pessoa laag en rond ingesteld en krijgt hij 1 dag vrij en eens in de zoveel tijd een weekje vakantie.
Dit is voor zijn instelling, lichaam en conditie het beste.
maar er zijn ook paarden die je 1 dag in de week kan rijden en er zo mee weg rijd maar ook totaal andersom..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:33

Ik heb er 1 3x per week gereden en Z1 mee geworden.
Om verder te komen zou ik die nu wel vaker moeten rijden,maar dat zit er niet in.
Ik rijd ze meestal 5x per week,2 dagen rust.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:49

Wat ik van een van de opleiders van de Orun begreep, is dat je paard verbeterd bij minimaal 4x per week training.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:51

Ik rij 6 dagen in de week waarvan 2 keer les dus dat is echt intensief, en dus 1 dag vrij in de week.
Mijn paard heeft dit echt nodig anders word hij vervelend en stijf.

Ik rijd momenteel geen wedstrijden maar heb wel met hem gestart en zijn L1.
We gaan hopelijk volgende maand of die maand daarop weer starten.

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:27

Ik rij 5 dagen in de week intensief , 1 dag les (soms 2 dagen) , 1 dag longeren en 1 dag vrij.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:50

Zolang je gewoon voor plezier op wedstrijd gaat is 3 x in de week rijden/werken met je paard prima hoor. Als je je paard op wedstrijd maar niet ineens een stuk zwaarder gaat belasten. Een B-dressuurproef gaat makkelijk. Een Z-parcours springen als je weinig traint is natuurlijk vragen om problemen.

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:15

het hangt een beetje af aan de leeftijd van jou paard.
als jou paardje bijvoorbeeld 3 jaartjes is mag hij ongeveer maar 3 a 4 x rijden in een week en de rest van de dagen ( 1 dag a 2 vrij) en de andere met balkjes longeren dat is erg goed voor de conditie en spieren!
als jou paardje vier is mag je ong maar 4 a 5 x rijden enzz! vanaf de leeftijd 8 mag je paard bijna elke dag rijden!

ik hoop dat je me begrijpt

mvg romy

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 07:01

RomyNeron schreef:
het hangt een beetje af aan de leeftijd van jou paard.
als jou paardje bijvoorbeeld 3 jaartjes is mag hij ongeveer maar 3 a 4 x rijden in een week en de rest van de dagen ( 1 dag a 2 vrij) en de andere met balkjes longeren dat is erg goed voor de conditie en spieren!
als jou paardje vier is mag je ong maar 4 a 5 x rijden enzz! vanaf de leeftijd 8 mag je paard bijna elke dag rijden!

ik hoop dat je me begrijpt

mvg romy

ja zo hadden ze me het ook uitgelegd, ze is net 5 en ik rij haar tussen de 3-5 keer en dan longeer ik ook nog, ik heb vorige week dan 3 keer gereden en 2 keer gelongeerd (ik was ziek dus niet intensief), soms begrijpt ze me nog niet zo goed maar we zijn een tijdje echt vooruit gevlogen en nu stationeren we een beetje maar ze is echt braaf voor wat ik ervan vraag dus doen we nu gewoon even rustig terug de basis en als ze er klaar voor is gaan we terug een stapje verder!