Arabierenklier op weg naar de B!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Arabierenklier op weg naar de B!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 18:53

Halloooo arabierenklier-volgers *\o/*
& mensen die nu zomaar het topic aanklikken: WELKOM!

Dankzij de goede, opbouwende kritiek EN, niet te vergeten, mijn geweldige instructrice, zijn Daya en ik op weg naar de B.
Voorlopig starten we nog niet, maar we zijn er wel voor aan het werk! Het gaat zoooo lekker.

Eerste topic februari dit jaar: [RT-HAW] Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.
Tweede topic april dit jaar : [RT-HAW] Arabierenklier opnieuw aan het werk.
Derde topic mei dit jaar: [RT-HAW] Arabierenklier gaat vooruit.

Ik werk erg hard aan mijn eigen houding. Ik heb vanmiddag EINDELIJK *\o/* mijn nieuwe cavallo-laarzen opgehaald. Ze moeten alleen nog echt ingelopen worden, dus voorlopig kan ik er nog niet meer rijden -O- MAAR een goed vooruitzicht op mijn nieuwe, mooie laarsjes <3

Wederom wil ik graag opbouwend kritiek! Geen zinloze opmerkingen waar ik niks mee kan, want dat schiet niet op :)
Helaas niet echt stapfotos. Mijn moeder was weer eens te druk met kletsen met stalgenoten -O-
Enjoy!

Afbeelding
Toch een stapmomentje. Gezellig met mijn instructrice erop, haha. Zo'n fout moment dit: ik zit helemaal ingezakt en Day loopt helemaal uit elkaar gevallen.

Afbeelding
ACTIE! Tenen steken wat af.... -O-

Afbeelding
Onderweg naar een stukje halsstrekken.

Afbeelding
Doorzitten.

Afbeelding
Zo'n moment dat hij heel erg inzakt door een zacht stukje grond in de bak. Zijn tempo daalt gestaag, hij kruipt te diep en zakt in. Nog steeds doorzitten overigens.

Afbeelding
En weer actief voorwaards. Ook nog steeds doorzitten!

Afbeelding
Even momentje tegen de hand... Mijn instructrice is hij minder van gecharmeerd... Arabische paarden he :')

Afbeelding
Weer actief door de hoek rijden, doorzittend.

Nou, brand los :D

belle_boef

Re: Arabierenklier op weg naar de B!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:56

Ik vind je erg streng met je handen, geef hem wat meer lucht en ruimte en rijd het neusje er wat meer uit.
Ook heb ik het idee dat je met je kont op de lepel zit, probeer eens om wat meer voor in het zadel te gaan zitten en wat meer op je zitbeenknobbels. Probeer wat trotser op je paard te zitten ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:59

Heel eerlijk? Ik vind alle drie je andere topics een stuk fijner ogen. Hij loopt vaak achter de teugel en verder vind ik je erg naar achteren hangen/leunen.
Hij mag zijn neusje echt meer naar voren houden. Bij het hals strekken zie je ook dat zodra je hem teugel geeft, hij meer opkropt naar de borst in plaats van zijn neus voorwaarts/neerwaarts te zakken. Geef hem wat meer ruimte van voren, rij hem goed van achter naar voren, hou licht contact van voren en ga lekker op een volte bijvoorbeeld wat stelling rijden en dergelijke. Focus je wat minder op de hoofdhouding.
Succes verder samen. +:)+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:00

Wat mijn voorganger zegt. Daarnaast zit je volgens mij in een stoelzit en enorm ingezakt.
Alles bij elkaar geeft het mij niet echt een prettig beeld.

EDIT: vind trouwens dat je een prachtig hoofdstel hebt!
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 14-06-12 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:00

Ik zie dat je hem steeds verder achter de loodlijn gaat vragen en dat je handen erg streng zijn. Dit kan wel voelen als een fijne ontspannen aanleuning, en misschien zegt je instructrice dat dit prima is, maar ik rijd zelf volbloeden en geen een is fijner te rijden wanneer ze te diep lopen. Het kan best zijn dat je nu een licht gevoel ervaart, maar zo te zien is dat omdat hij achter het bit kruipt in plaats van los te laten. In mijn ervaring moet een AV met het neusje op of voor de loodlijn lopen om een goede impuls te bewaren, en ook in de B willen ze graag een stukje impuls zien, en ook in de B zien ze liever geen paard dat veel te diep loopt. Een dish kan misschien wat vertekenen, maar dit paard loopt niet fijn door de hals. Hij loopt overduidelijk te diep en oogt niet ontspannen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:04

Op de eerste foto lijk je nogal ver acherop je lepel te zitten, je geeft zelf al aan de je een wat actievere houding moet nemen.
Juist, je tenen! Maar ook ik vindt dit erg moeilijk.
Handen wat meer dragen en wat minder streng zijn.

Paardje loopt vaak achter de loodlijn, ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Succes! :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:07

Ik moet inderdaad van mijn instructrice deze teugellengte aanhouden. Ik zal morgen de teugels eens wat langer houden! In principe gaat het tegen mijn gevoelens in, wat zij zegt: teugels ietsje korter, maar als je dan les hebt, doe je het toch. Ik kan namelijk niet zien wat hij doet wanneer ik ze langer laat of juist korter. Dat gevoel heb ik nog niet zo!

Zal de volgende x weer meer ruimte gaan geven.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:07

Moet zeggen dat ik heb op de andere foto's (andere topics) veel fijner vind lopen. Waar hebben jullie er voor gekozen hem zo te laten lopen zoals hij nu doet?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:10

Zoals ik al zei: als ik zelf ga rijden, want zo begint mijn les, dan krijg ik al snel commentaar: teugels ietsje korter. Ik volg tijdens de les altijd de raad van mijn instructrice op, maar zodra ik niemand heb die mij erop wijst dat mijn teugels korter moeten, rijd ik zoals in het derde topic. Die teugellengte.

Ik doe simpelweg wat mijn instructrice zegt, omdat ik er vanuit ga dat zij weet wat ze doet :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:11

Ik zou als ik jou was snel weer overstappen op het zadel wat je er in mei op had liggen ;-) dat komt het gehele beeld maar vooral jouw houding alleen maar ten goede!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:11

Maar heb je nu ZELF het gevoel dat je paard zo fijner loopt? Een AV is net even een slag anders dan een KWPN en lang niet elke instructie weet daar goed mee om te gaan ;)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-06-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:12

Haha daar rijd ik in principe ook altijd mee. Dit was puur voor mijn les om te kijken of het beter zou gaan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:13

Jolindaa schreef:
Haha daar rijd ik in principe ook altijd mee. Dit was puur voor mijn les om te kijken of het beter zou gaan.

nee dus :D
Persoonlijk vindt ik het ook een stuk fijner,actiever en soepeler ogen als je de teugellengte uit topic 3 aan zou houden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:13

@s6801881 Nee, ik heb zelf een fijner gevoel als hij wat meer ruimte heeft. Dan rijd ik zoals het derde topic, met die lengte. Ik denk inderdaad dat dat het probleem is. Grand-prix instructrice en rijdt eigenlijk altijd en eeuwig alleen maar KWPN..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:14

Vermoed dat het niet zozeer jouw zit is die niet helemaal fijn is, maar dat het zadel niet bij jou past. Als je kijkt naar de eerste foto dan is de lijn enkel/heup zo scheef als wat. Op de foto's waarop je doorzit zie je goed dat jij wel op de juiste plek in het zadel zit, maar dat de wrongen zo dik zijn dat ze je hele knie naar buiten draaien. Ofwel: prima zadel, prima zit, maar de combi is niet goed.

Vind verder dat je wel een mooie handhouding hebt en je handen behoorlijk ongedwongen lijkt te dragen. De hoofdhouding van Arabierenklier ( :+ ) is inderdaad te diep, lang en laag lijken me beter om op te pakken, toch zie ik wel een achterhand die naar mijn idee behoorlijk netjes gebruikt wordt. Nou nog die langere bovenlijn, dan oogt het denk ik meteen alsof je niet één stap, maar 4 tegelijk vooruit gaat :+

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:16

Dankje delerium! Blij met toch ook wat positief (:') ) commentaar! Die hoofd-halshouding ga ik morgen gelijk even aanpassen en dan weer een paar foto's hier plaatsen voor het verschil!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:17

Tja, als ik de adviezen van KWPN ruiters zal opvolgen zal ik een aantal hele boze dames onder het zadel hebben :o Een arab, meer dan andere paarden verzamel je op zit en vanuit de achterhand. Dan komt dat koppie vanzelf. Ik heb één van onze merries een tijdje prachtig in oprichting laten lopen, niet omdat ik het afdwong, maar omdat ze zelf achter mooi ging zakken en daardoor de oprichting aanbood. In mijn ervaring is dat de beste weg, zeker voor arabs. Die zijn er niet zo van gediend als je ze kort neemt en houdt :n Het zijn erg trotse paarden en natuurlijk werkwillig en sensibel, maar op de eerste plaats trots. Respecteer dat.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:22

Ik respecteer dat hij trots en sensibel is. Ik heb ook echt de beste dingen met hem voor! Maar instructiw valt kennelijk niet mee. Misschien ooit eens een arabieren-instructeur zoeken? Heeft iemand tips?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:30

Aurid Muskee, als hij nog lesgeeft (ik hoop het wel want dan wil ik erg graag bij hem lessen vanaf september) en Ilona Bax. Maar ze zitten allebei ver bij je vandaan. Ik zeg ook niet dat je je paardje niet respecteert, maar je instructrice moet dat ook doen, of in ieder geval open staan voor de AV.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:11

Stap 1; doe je haren vast en zet een cap op.

Ik heb het idee dat je in stoelzit zit. Je zit nml helemaal achterop in het zadel. Paard moet meer op eigen benen lopen. Paard zit heel erg in de zelfde houding.

Ook ik vind voorgaande beter :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:29

Het eerste wat ik me afvroeg: waar is je Trekker??
Ik vind dat je op je andere zadel echt veel beter past, je lijkt daar veel lekkerder op te zitten. Dus hup, snel weer de Trekker er op en dat dressuurzadel weg :P
Verder sluit ik me aan bij Delerium :j

s6801881 schreef:
Tja, als ik de adviezen van KWPN ruiters zal opvolgen zal ik een aantal hele boze dames onder het zadel hebben :o

Je moet niet iedereen over één kam scheren ;) Een góéde instructeur kan, ongeacht wat voor type paard je rijdt, goed inspelen op jou als combinatie met je paard. Mijn instructrice rijdt zelf op een KWPN, heeft jarenlang een manege gehad met verschillende rassen pony's en paarden en kan zowel prima les geven aan mij op mijn jonge arabier dan aan mijn stalgenoot met haar 1.75m hoge KWPNer.

Jolinda, je zegt dat je de instructies van je instructrice altijd opvolgt. Dat is prima, maar vraag je ook waarom je een oefening precies moet doen? Of legt ze dat aan je uit? Want om te zeggen dat je er van uitgaat dat zij het wel weet wat ze doet, is beetje kort door de bocht denk ik :+ Het zou handig zijn als jij ook weet waarom je het moet doen :)

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:50

je tenen steken naar buiten, je blijft makkelijker zitten als je tenen recht naar voren steken, het is ook makkelijker om je paard zo onder controle te houden, maar zo te zien is dat volgens mij geen probleem
^_^

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:12

Om een te lange post te vermijden en het meeste toch al gezegd is heb ik maar één tip voor je: verander van instructrice! Nu komt deze vorm van les jou, noch je paard ten goede. Ik zou mijn instructrice al lang gedag hebben gezegd als door haar tips mijn paard er zo bij zou lopen. Dit is overigens helemaal geen aanval naar jou, jij volgt immers haar instucties op.

Je paard lijkt erg meewerkend te zijn en jou houding is helemaal niet zo slecht. (je open vestje vertekend overigens) Maar ik denk dat jullie met een (voor jullie) betere instructie een grote sprong vooruit zou betekenen. Ik zeg niet dat je instructrice niet kan rijden, maar niet iedereen die goed kan rijden kan ook goed lesgeven of zich aanpassen aan alle typen paard. Veel succes in ieder geval!

Edit: ook even terug gekeken in de andere topics, ik vind het erg naar te moeten zeggen maar het verschil is te zien, in een heel negatieve zin. Je had hem in de vorige topics veel beter aan het lopen! In je topic van april bijna fijner dan die van mei.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 14-06-12 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:22

Lara_Silver schreef:
Om een te lange post te vermijden en het meeste toch al gezegd is heb ik maar één tip voor je: verander van instructrice! Nu komt deze vorm van les jou, noch je paard ten goede. Ik zou mijn instructrice al lang gedag hebben gezegd als door haar tips mijn paard er zo bij zou lopen. Dit is overigens helemaal geen aanval naar jou, jij volgt immers haar instructies op.

Je paard lijkt erg meewerkend te zijn . Maar ik denk dat jullie met een (voor jullie) betere instructie een grote sprong vooruit zou betekenen. Ik zeg niet dat je instructrice niet kan rijden, maar niet iedereen die goed kan rijden kan ook goed lesgeven of zich aanpassen aan alle typen paard. Veel succes in ieder geval!

Hier sluit ik me volledig bij aan. Tevens heb ik het idee (niet jouw fout) dat je niet weet waar je mee bezig bent dit gezien je opmerking bij foto zeven, die ik de enige foto vind die gezien kan worden zonder buikpijn er van te krijgen.
Waarschijnlijk denk je dat het zo hoort koppie naar beneden gezien je commentaar bij zeven (negatief) en je andere foto's waar paardje met zijn hoofd zo naar beneden moet lopen. Brrrrr, dit heeft niets met netjes van achteren naar voren rijden te maken. Dat komt de rug van je paardje niet ten goede.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 22:14

Ze legt wel uit waarom ik iets moet doen, maar op een opmerking als "maak je teugels iets korter" zet ik niet gelijk vraagtekens. Kan zijn dat mijn handen meer naar voren moeten of dat mijn teugels er te slap bij hangen.

Van achter naar voor is het naar mijn idee wel. Er wordt constant gewerkt met het tempo en niet met getrek aan het hoofd. Het mag dan ook gezegd worden dat ik echt niet trek, ruk of pluk.

Morgen doe ik mijn trekker op en zal ik even "zelf" gaan rijden. Plaats ik wat fotos hier en dan verder de discussie voeren, goed?
Ik schrik namelijk erg van de reacties. Ik ben inderdaad maar een leek en wil alleen het beste voor Daya. Lang leve bokt, want zonder dit zou je nooit andermans mening kunnen aanhoren :)