In-uitjes en houding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

In-uitjes en houding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:37

Hallo bokkers!

Mijn paard vind het afstanden schatten met springen heel moeilijk, nu dacht ik eraan om in-uitjes te gaan doen, zou dit helpen?
Wat kan ik nog meer doen om dat te verbeteren?
Op welke afstand moeten ze dan? hoeveel meter ertussen?
Doordat ze het dus moeilijk vind, komt ze de hele tijd verkeerd uit en daardoor is mijn houding bagger slecht en zit ik haar veel te veel in de weg, wat zijn nou goede oefeningen voor mij?

Alvast bedankt :)

_Larissa

Re: In-uitjes en houding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:54

De afstanden waarop je balken en/of sprongen plaatst, is afhankelijk van de grote van de passen die je paard maakt. Gemiddeld is een galopsprong 3 meter en een drafpas 1 meter. Als je in galop over balkjes gaat, moeten deze dus ongeveer 3 meter uit elkaar liggen, want tussen de balkjes worden er twee halve galopsspongen gemaakt. Eerst een halve sprong bij het neerkomen vanaf de eerste balk en dan een halve sprong bij het opspringen voor de volgende balk. Hetzelfde principe gebruik je ook bij in-uitjes.

Als je paard moeite heeft met afstand inschatten (en jij ook), dan is het makkelijker om een balkje voor de hindernis te plaatsen. Op die manier heb je de lijnen al voor je paard aangegeven, waarmee hij op de juiste afstand van de hindernis kan gaan afzetten.

In-uitjes zijn vooral handig om het paard meer over de rug te laten lopen en om het handiger te laten worden met springen. Ook is het een goede oefening voor de balans van de ruiter. Echter, je paard moet wel gewend zijn om te springen, anders kan je beter met een kruisje of stijltje beginnen met alleen een balkje ervoor.

Succes!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 14:56

Dankjewel :)
Ik heb er idd al een grondbalk voor liggen, maar is het dan slimmer om een grondbalk op 3 meter afstand ofzo te leggen? ik heb hem nu voor de sprong liggen, ongevver 20/30 cm ervoor..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:06

hangt er van af, je kan een grondbalk neerleggen zodat je paard weet waar hij af moet zetten als hij gewent is aan balkjes draven en galopperen, anders heeft het weinig zin. Mijn paard springt bv standaard de grondbalk inclusief hindernis. De afstand tussen grondbalk en hindernis is afhankelijk van de hoogte van de hindernis.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:36

Om te beginnen moet jij als ruiter je afstanden in leren schatten zodat je je paard goed kan plaatsen. Wil of kun je dat niet leren, dan kun je je paard het beste heel vaak hindernissen los of aan de longeerlijn laten springen om hem zijn afstand goed in te laten schatten zonder een storende ruiter op zijn rug en zodra jij op z'n rug zit je ook totaal niet met het ritme van de galop bemoeien en hem dus zelf die afstand in laten schatten, het enige wat je dan nog moet doen is fatsoenlijk meebewegen op de sprong.

Maar natuurlijk is het beter om jou oog voor de sprong en gevoel voor ritme van de galop te trainen. Dit kun je alleenmaar krijgen door heel erg veel sprongen te maken. Omdat elke dag springen natuurlijk niet echt goed voor je paard is, kun je een sprong vervangen door een balkje op de grond. Galopeer over balkjes tijdens het dressuurwerk, leg rechte lijntjes neer en wissel af met het aantal galopsprongen tussen de balkjes, rij ook gebroken lijntjes en wendingen over de balkjes, eigenlijk hetzelfde wat je met hindernissen ook zou doen.
het is belangrijk dat je vroeg kijkt naar de hindernis of balkje waar je heen rijd. Hoe eerder je kijkt, hoe eerder je een afstand kunt zien, bovendien train je je oog ook beter als je vroeg naar de hindernis kijkt.
Zodra je naar de sprong kijkt tel dan mee met de galopsprongen van je paard, het gaat niet om de getallen, maar om het ritme. Tel in series van 3, 4, of wat jij zelf het makkelijkste vind. Op die manier krijg je een beter gevoel van het ritme van de galopsprong en leer je de afstanden beter te zien.
Verder is het heel belangrijk je paard niet te storen als jij de afstanden niet ziet, dan kan je paard bij een minder mooie afstand zich altijd redden, dan wanneer jij hem voor de sprong uit het ritme haalt.

Jou houding op de sprong kun je verbeteren door je verlichte zit in draf en galop te oefenen, zorg dat je rondes lang verlicht kunt zitten, zonder te steunen met je handen, of met je zitvlak terug in het zadel te komen.

Tot slot, zorg dat iemand je met al deze dingen kan helpen...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:51

Wanneer je zelf geen afstand ziet, moet je zorgen voor een goed basistempo. En daarnaast moet je het paard niet uit elkaar laten lopen, maar mooi bij elkaar houden ( zo hou je de veer als het ware gespannen).

Met een goed basistempo kan elk paard springen ook al komen ze te groot of er dicht onder. Wanneer jij het basisritme aanhoudt zullen de afstanden ook steeds beter gereden gaan worden en begin jezelf ook steeds meer oog te krijgen voor de sprong.

Ga nooit terugrijden, maar los het altijd voorwaarts op. Zo houdt je paard voldoende galop en kan het zelf heel veel oplossen.

Bij een paard kun je van 1,5 met voor de afzet en voor de landing uit gaan. Een galopsprong is bij een paard 3,5 meter. Op concours staan lijntjes vaak op 7 of 10 meter in de klasse B. Deze kun je gewoon normaal doorrijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 00:43

In de eerste plaats ben jij degene die moet zorgen dat ze goed bij de hindernis komt.
Als ze vaak een heel rare afstand heeft moet je dat eerder bij jezelf dan bij je paard zoeken.

Je kunt jezelf én je paard trainen door balken te galopperen, leg 2 balken op de grond op 18 meter afstand, als je daar normaal overheen galoppeert kom je dan op 5 galopsprongen. Tel die mee, dus sprong over de balk, 1, 2, 3, 4, 5 en sprong over de 2e balk.
Dat doe je een paar keer tot dat soepel gaat.
Ga dan eens je sprongen rekken en maak er 4, dus voorwaarts rijden, probeer het zo goed mogelijk passend te rijden.
Dan rijd je terug zodat je 6 galopsprongen maakt, als je over de eerste balk gaat en je bent bij de 3e galopsprong dan kijk je al hoe je afstand is, past dat of moet je iets gas geven of juist tegenhouden.

Wanneer het beter (en je goede controle over je paard hebt) probeer eens 3 of 7 galopsprongen te maken.
Leg de balken op een gebroken lijn zodat je halverwege een bocht maakt en zorg dat die afstand past.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 09:05

Dankjulliewel allemaal :)
Ik ga er zeker mee aan de slag :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:10

Ik zou zeggen zorg voor goede springinstructie die weet hoe de afstanden moeten zijn en ga er niet zelf mee klungelen.Als ik het zo lees dan denk ik dat de afstanden niet kloppen en een goede instructeur kan ervoor zorgen dat de afstanden kloppen,jouw leren wat de afstanden moeten zijn.En als er dan nog problemen zijn kan de instructeur ook daar op inspelen,bijv. grondbalk iets verder terug leggen,goede lijntjes bouwen etc.

Even voor de duidelijkheid:
Balkje voor de hindernis vanuit draf is 2.20/2.50 meter.
Balkje voor de hindernis vanuit galop is 2.50/3.00 meter.
Cavaletti: 1.20/1.30 mtr

1 galopsprong is 4/4.5 meter,tussen 2 hindernissen tel je 1 galopsprong als 6 meter. {5.70 bij pony,6.20 bij groot paard}

2 galopsprongen tussen 2 hindernissen {dubbelsprong} is 9.00/9.50 meter als je vanuit draf inkomt,vanuit galop is 1 galopsprong tussen 2 hindernissen 7 meter en 2 galopsprongen 10.00/10.50 meter.

Zoals je mischien al leest is het nog niet zo makkelijk om passende afstanden te maken,daarom mijn advies..zoek een goede instructeur op die je kan helpen met het springen.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:33

Mooi uit draf sprongetjes doen, eerst zelf er fatsoenlijk op zitten dat is stap 1. Veel de verlichte zit oefenen tijdens het rijden, ook in overgangen tussen draf en galop. Dan eens met een instructeur kijken hoe je verder kan gaan.