Graag advies voor ons parcourtje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Catherina92

Graag advies voor ons parcourtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 00:17

Hoi,

Sinds dit jaar rijd ik deze kwpn (Hold up premier > Indoctro) voor een fokkerij, en de 23ste aankomende is onze eerste wedstrijd parcourtje gepland.
Natuurlijk heb ik genoeg dingen om aan te werken, want niets is perfect, maar ik zou ook graag het advies van
jullie willen om het rijden van een parcourtje te verbeteren.
Zoal moet ik mn paard bij de dubbel wat meer been geven zodat ze beter uitkomt, mn landing en natuurlijk het commentaar van mn intrecteur.
Het parcourtje is een B parcour, met sommige hindernissen op 1.1 m gezet, en de begin hindernis wat lager voor het gemak, haha.

Advies en tips waardeer ik, zolang het maar wel nuttige tips zijn, alsjeblieft =)
p.s. Ik hoop dat dit zo werkt. Het is de eerste keer dat ik een filmpje opload op bokt.nl

Liefs,
Anne Fleur

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:29

Ziet er leuk uit! Ik zou je willen adviseren om je handen meer mee te geven op de sprong (je houdt ze nu bij het zadel en trekt ze soms zelfs naar je toe), zodat je paard de kans krijgt om zijn hals en zijn lichaam beter te gebruiken.

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:36

ziet er netjes uit :j. Alleen na het kruisje moet je iets langer rechtdoor rijden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:41

Het paard zou wat meer voorwaarts mogen, dit kan je gaan trainen door veel overgangen te rijden en ook veel schakelen in de gangen.
Je handen zouden inderdaad wat meer mee mogen maar let wel op dat je van voren niet alles losgooit.
Ook zou je wat meer kunnen blijven zitten in de galop, maar met een paard wat niet lekker voorwaarts blijft is dat natuurlijk moeilijk. Als je wanneer je paard beter voorwaarts is een aantal galopsprongen voor de hindernis goed blijft zitten, schouders naar achter houdt dan zal je paard vanzelf meer gewicht op de achterhand verzamelen waardoor hij een krachtigere afzet krijgt.
Voorbeeld foto die ik heb met mijn eigen merrie hiervan: https://lh5.googleusercontent.com/-VyGN ... lanca4.jpg

Ik denk dat jullie er zeker wel gaan komen, soms zorgt een vreemd terrein ook al voor wat meer frissigheid en dus een voorwaarts paard.

Edit: Mijn foto is niet geweldig, maar op google kon ik niets beters vinden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:46

Zeker niet verkeerd hoor en ook een leuk paard, maar heb toch een aandachtspuntje voor je..

Probeer te galopperen vanuit het achterbeen.. dus dat ze actiever wordt van achteren.
Tempo is niks mis mee, maar mis wel activiteit waardoor ze helemaal uit elkaar loopt ;)

HBZ

Re: Graag advies voor ons parcourtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:28

Zoals je instructeur al zegt beweeg je in het eerste gedeelte teveel met je bovenlijf, blijf rustig zitten.

Vervolgens vindt ik je op het kruisje te ver naar voren zitten, probeer iets achter de beweging aan mee naar voren te gaan. Zo krijgt je paard de kans om zijn voorbeen voldoende op te trekken, en krijgt dus dan niet gelijk jou gewicht op de voorhand. Verder haal je op het kruisje je hand omhoog inplaats van naar voren en in de rest van het parcour geef je het paard geen ruimte op de sprong.

Ga meer ruimte geven op de sprong, dan worden de sprongen alleen maar beter. En als je merkt dat je op de eerste van de dubbel heel traag inkomt, rij dan altijd even wat extra door. ( zoals je nu ook moest doen)
2e dubbel was goed gereden.

Je komt goed passend bij de hindernis als je een goed grondtempo hebt, dan kun je alles rijden en als je er dan niet passend bij komt dan kan het paard als nog springen. ( even een algemenen tip)

Catherina92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:01

Heel erg bedankt voor jullie tips! Ik kan hier heel veel mee.
Ik zal nog even wat over de achtergrond van het paard vertellen. Toen ik haar een half jaartje geleden begon te rijden, was ze veel aan het rennen en was er weinig controllen. Ook sprong ze te vroeg af en dat soort ongein, ook het verzamelen in de galop kende ze nog niet. Sinds dien ben ik vooral, zoals Saffier ook al zegt, meer gaan schakelen in de galop. Ook heb ik gewerkt om er meer rust in te stoppen. Met gevolg dat er wel meer controlle en rust in zit, maar het te snelle paard is veranderd naar een wat traag paard.

Dankzij jullie reacties weet ik nu dat de volgende stap is om haar actiever in de galop te hebben, inderdaad. Oftewel meer vanuit de achterhand. Bedankt voor de tips.

Voor de rest wordt ook de tip gegeven om mijn paard meer ruimte te geven op de sprong, waar ik het ook mee eens ben en ik zeker aan ga werken. Echter moet ik bij dit paard nog erg duidelijk zijn welke galop (linker/rechtergalop) ik wil na de sprong. Dus dan moet ik mijn hand boven de sprong naar bijvoorbeeld links verplaatsen, waardoor ik automatisch in de mond kom. Of zie ik dat verkeerd?

Groetjes,

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:10

Als je je handen meer meegeeft naar voren zal je paard zijn hals meer strekken; je verliest dus niet het contact met de mond. Aangeven welke galop je wilt landen kan overigens ook met zit, benen, gewicht etc.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:16

Het in de goeie galop landen kan je heel 'simpel' met je zit regelen ;)
Wil je in de linkergalop landen, geef je boven de sprong wat meer druk op je rechterbeugel..
Wil je dus in de rechtergalop landen, dan geeft je links wat meer druk op je beugel.

Waarom is dat?
Je paard zal als eerste het been naar de grond brengen waar het meeste gewicht op is..

Ga daar maar eens mee oefenen.. ;)
En staat ie fijn aan die hulpen, dan zal je ontdekken dat je je hand niet van die hals af hoeft te halen..

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:20

Casarell schreef:
Het in de goeie galop landen kan je heel 'simpel' met je zit regelen ;)
Wil je in de linkergalop landen, geef je boven de sprong wat meer druk op je rechterbeugel..
Wil je dus in de rechtergalop landen, dan geeft je links wat meer druk op je beugel.

Waarom is dat?
Je paard zal als eerste het been naar de grond brengen waar het meeste gewicht op is..

Ga daar maar eens mee oefenen.. ;)
En staat ie fijn aan die hulpen, dan zal je ontdekken dat je je hand niet van die hals af hoeft te halen..

Mij is het dus heel anders geleerd, je moeten kijken welke kan je op wilt, en daardoor gaat je gewicht ook meer naar die kant waar je naartoe wilt.

Voorbeeld:
Als je naar rechts wilt, kijk je dus naar rechts en gaat je gewicht meer naar de rechterzitbeenknobbel. Daardoor weet je paard ook waar hij naartoe moet.
En zal dan ook eerder in de rechtergalop landen.

Wat ook kan zijn is dat jij teveel aan de binnenteugel (dus je rechterhand, even van het voorbeeld hierboven uit gaan) zit, dan zal je paard onder de druk vandaan willen gaan en juist links gaan landen. Dit heb ik zelf ook gehad met mijn paard. Probeer maar eens je binnenhand naar voren te steken en dan opzij te doen ( geen druk opzetten) En dan met been en gewicht het paard sturen.

Dit moet je vooral thuis goed oefenen. Probeer maar eens om op je rechterzitbeenknobbel te gaan zitten en dan naar rechts te kijken, wat gebeurt er dan? Gaat je paard dan naar rechts of gebeurt er niets.
Wanneer er niets gebeurt zul je het paard dit aan moeten leren, dit kan namelijk voor de barrage in de klasse L je helpen om kort te kunnen wenden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:31

Catherina92 schreef:
Voor de rest wordt ook de tip gegeven om mijn paard meer ruimte te geven op de sprong, waar ik het ook mee eens ben en ik zeker aan ga werken. Echter moet ik bij dit paard nog erg duidelijk zijn welke galop (linker/rechtergalop) ik wil na de sprong. Dus dan moet ik mijn hand boven de sprong naar bijvoorbeeld links verplaatsen, waardoor ik automatisch in de mond kom. Of zie ik dat verkeerd?

Dit is dus wat ik net probeerde uit te leggen, alleen weet ik niet of het helemaal duidelijk overgekomen is.
Ik ken jou probleem helemaal, zelf ook gehad met een paard.

Juist doordat je het paard links in de mond komt, wil hij graag rechts landen omdat hij zijn linker achterbeen moeilijker naar voren kan plaatsen omdat jij hem met je linkerhand tegenhoudt. Zo blokkeerd je paard eigenlijk links achter het zadel. Het beste is om je paard meer te leren sturen op je gewicht. En dus je gewicht naar het links verplaatsen en juist je linkerhand niet naar je toe halen, maar van de hals doen, en de teugel als het ware in een boog hebben hangen. Je moet het eigenlijk zien als aanwijsstok.
Om ervoor te zorgen dat je paard ook naar links gaat moet je met je rechterhand tegen de manenkam aan drukken ( ligte druk), daardoor weet het paard dat hij naar links moet en hij kan zo ook niet over de schouder weg lopen, evt. met je buitenbeen de schouder nog meer begrenzen, door dit been even naar voren te leggen. ( hoort normaal niet, maar dit is een een hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je paard leert dat de schouder niet buiten de massa gegooit mag worden) en dat hij leert om gemakkelijker de wending door te lopen.

Hier heb je later met barragerijden alleen maar gemak van, wanneer je dan de hand van de hals doet, duiken ze gelijk het gat in en kun je super korte wendingen rijden.
Maar dat is voor later, eerst gaan werken dat het paard je hand gaat volgen, want dat is het eigenlijk. Je paard moet de aanwijzing die jij aangeeft volgen, zonder dat je daarvoor met de linkerhand in de mond moet komen.

Wat je ook kunt doen om je paard te leren een wending te rijden is om hem naar buite ( rechts) te stellen, en dan vervolgens een wending naar links rijden. Je drukt je paard dan met je buitenbeen naar binnen en leg daarbij wel je binnenbeen op de singel dat hij vervolgens niet door je binnenbeen heen valt. ( dit moet je zelf even aanvoelen, wat aan hulpen voldoende is)
Hier komen ze ook goed weer op het binnenachterbeen.

Catherina92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:44

Bedankt iedereen voor de uitleg. Paardrijden is typisch een sport wat op vele verschillende manieren gedaan kan worden, merk ik vaak.
Het is echter niet dat mijn paard rechts aanspring als ik links aan haar vraag, daar luisterd ze wel braaf naar. Een goed voorbeeld te geven is het tweede kruisje, waar ik haar naar rechts toe vraag, en ze hier ook netjes op uitkomt.
Voor de rest heb ik wel dat ik inderdaad meteen na de sprong kan sturen, dus ik ondervind met haar niet echt problemen met het sturen voor of na de sprong. Ook reageert ze idd goed op mn zit. Alhoewel ik nog nooit heb geprobeerd om met mijn zit/ gewicht haar na de sprong in de goede galop te krijgen.

Jullie hebben me in ieder geval zeker overtuigd dat ik mn paard meer ruimte moet geven boven de sprong. Ik denk zelf dat het het beste zal werken als ik, zoals HBZ zegt, mijn handen boven de sprong naar voren breng, en de kant waar ik naartoe wil van de hals af breng.

Zondag ga ik weer met haar springen, dus dan zal ik jullie een berichtje sturen hoe het oefenen ermee gaat. Tot die tijd ga ik flink aan de gang met de galop, om die actiever te maken, zoals sommigen me ook al als tip mee gaven =)
Erg bedankt voor alle snelle en hulpvolle reacties en tips!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:09

Catherina92 schreef:
Bedankt iedereen voor de uitleg. Paardrijden is typisch een sport wat op vele verschillende manieren gedaan kan worden, merk ik vaak.
Het is echter niet dat mijn paard rechts aanspring als ik links aan haar vraag, daar luisterd ze wel braaf naar. Een goed voorbeeld te geven is het tweede kruisje, waar ik haar naar rechts toe vraag, en ze hier ook netjes op uitkomt.
Voor de rest heb ik wel dat ik inderdaad meteen na de sprong kan sturen, dus ik ondervind met haar niet echt problemen met het sturen voor of na de sprong. Ook reageert ze idd goed op mn zit. Alhoewel ik nog nooit heb geprobeerd om met mijn zit/ gewicht haar na de sprong in de goede galop te krijgen.

Jullie hebben me in ieder geval zeker overtuigd dat ik mn paard meer ruimte moet geven boven de sprong. Ik denk zelf dat het het beste zal werken als ik, zoals HBZ zegt, mijn handen boven de sprong naar voren breng, en de kant waar ik naartoe wil van de hals af breng.

Zondag ga ik weer met haar springen, dus dan zal ik jullie een berichtje sturen hoe het oefenen ermee gaat. Tot die tijd ga ik flink aan de gang met de galop, om die actiever te maken, zoals sommigen me ook al als tip mee gaven =)
Erg bedankt voor alle snelle en hulpvolle reacties en tips!

Let daarbij wel op dat het alleen je had opzij doen is en niet dat je het paard om gaat trekken ( even wat overdreven genoemd, om uit te leggen) dan nemen ze namelijk met de achterhand de balk mee.

Catherina92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:13

Ik zal daar op letten, inderdaad. Ik zal in het begin deze nieuwe techniek oefenen op lage hindernissen van 60 cm, zodat we goed kunnen experimenteren ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:34

Dat moet je ook zeker doen... want elk paard reageerd anders..
Mijn paard reageert nl averrechts op de teugelhulp (hand vd hals).. en juist op mijn gewichtshulp doet ie het wel goed!

Leuk voorbeeld is de hindernis op 52 seconden..
Je komt schuin aanrijden, en doet je linkerhand naar links met als resulaat dat je paard in de linkergalop verder gaat..
Máár... op het moment dat jij je linkerhand naar links doet, breng je wel meer gewicht op de rechterbeugel waardoor het rechtervoorbeen het eerste de grond raakt.
Het is maar net hoe je het benadert.. :+

Maar ik zou zeggen, ga hiermee aan de slag..
Zet een lijntje neer van 3 (of meer) hindernissen met elke keer 2-3 galopsprongen ertussen.. en doe op elke sprong een andere hulp voor de galop.. en kijk welke hulp het meest effectief is bij jouw paard.. ;)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:54

Probeer je voeten wat verder uit de beugels te halen, op het filmpje dacht ik te zien dat je ze heel ver erin had.
In het begin had ik ook het gevoel dat je je pony echt vooruit wilde duwen ofzoxd
Voorderest je pony kan leuk springen en het is een mooi plaatje!

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:01

Je kan echt super trots zijn op alles wat je met ut hebt bereikt al!
Echt super leuk om te kijken als jullie aan het rijden zijn.
Punten zijn idd lekker mee geven en actiever maar hier zijn jullie hard aan het werken.
Succes zaterdag komt helemaal goed.