Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Casarell schreef:Het in de goeie galop landen kan je heel 'simpel' met je zit regelen![]()
Wil je in de linkergalop landen, geef je boven de sprong wat meer druk op je rechterbeugel..
Wil je dus in de rechtergalop landen, dan geeft je links wat meer druk op je beugel.
Waarom is dat?
Je paard zal als eerste het been naar de grond brengen waar het meeste gewicht op is..
Ga daar maar eens mee oefenen..![]()
En staat ie fijn aan die hulpen, dan zal je ontdekken dat je je hand niet van die hals af hoeft te halen..
Catherina92 schreef:Voor de rest wordt ook de tip gegeven om mijn paard meer ruimte te geven op de sprong, waar ik het ook mee eens ben en ik zeker aan ga werken. Echter moet ik bij dit paard nog erg duidelijk zijn welke galop (linker/rechtergalop) ik wil na de sprong. Dus dan moet ik mijn hand boven de sprong naar bijvoorbeeld links verplaatsen, waardoor ik automatisch in de mond kom. Of zie ik dat verkeerd?
Catherina92 schreef:Bedankt iedereen voor de uitleg. Paardrijden is typisch een sport wat op vele verschillende manieren gedaan kan worden, merk ik vaak.
Het is echter niet dat mijn paard rechts aanspring als ik links aan haar vraag, daar luisterd ze wel braaf naar. Een goed voorbeeld te geven is het tweede kruisje, waar ik haar naar rechts toe vraag, en ze hier ook netjes op uitkomt.
Voor de rest heb ik wel dat ik inderdaad meteen na de sprong kan sturen, dus ik ondervind met haar niet echt problemen met het sturen voor of na de sprong. Ook reageert ze idd goed op mn zit. Alhoewel ik nog nooit heb geprobeerd om met mijn zit/ gewicht haar na de sprong in de goede galop te krijgen.
Jullie hebben me in ieder geval zeker overtuigd dat ik mn paard meer ruimte moet geven boven de sprong. Ik denk zelf dat het het beste zal werken als ik, zoals HBZ zegt, mijn handen boven de sprong naar voren breng, en de kant waar ik naartoe wil van de hals af breng.
Zondag ga ik weer met haar springen, dus dan zal ik jullie een berichtje sturen hoe het oefenen ermee gaat. Tot die tijd ga ik flink aan de gang met de galop, om die actiever te maken, zoals sommigen me ook al als tip mee gaven =)
Erg bedankt voor alle snelle en hulpvolle reacties en tips!