Scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceSpirit

Scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:49

Hoi,

Ik had een vraagje of jullie je mening zouden kunnen geven over iets.
Ik was laatst aan het rijden op mijn pony van 4.
Hij is nu ongeveer 3/4 jaar onder het zadel.
Iemand was les aan het geven en lette blijkbaar ook op mij.
Na afloop zei diegene dat mijn pony helemaal scheef liep.
Is dit nu al mogelijk & kun je dit eventueel met een andere dan de Bot-manier?

X

debravanesch

Re: Scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:51

Veel voltes rijden op beide kanten, zo maak je beide kanten even sterk en even soepel

JoyceSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:53

Is longeren aan beiden kanten ook een optie?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:01

Schoudervoor is een goede oefening om je paard weer recht te krijgen...
Eventueel aan de hand.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:36

Ik hoop dat je bedoelt 3/4 maanden onder het zadel:p. Je pony is jong en ieder paard is van nature scheef. Waar je bij een jong paard op moet letten is dat je hem goed voorwaarts rijdt en probeert op 2 teugels en tussen 2 benen te rijden. Je moet je nu nog niet te druk maken om de juiste stelling, maar proberen evenveel druk te nemen op beide teugels, wat niet betekent dat je veel druk moet gaan zetten. Je kunt het beste zorgen dat je de teugel die hij vastpakt niet gaat vastpakken en de teugel die hij loslaat, daar probeer je meer contact op te krijgen. Met je benen probeer je hem meer naar de kant waar hij moeilijk op buigt te buigen door je lang te maken aan de kant waar hij moeilijk buigt. Hierbij is het goed om op de binnenhoefslag te rijden, omdat je paard op de hoefslag juist schever wordt. Dan gaat hij met zijn schouder aan de rand plakken.
Stelling vragen is goed, stelling afdwingen niet, hierdoor trek je je paard juist scheef. 8-jes rijden is ook goed, zo maak je je paard lekker soepel en wissel je de stelling en buiging automatisch af, ipv constant op dezelfde kant te rijden.
Ik hoop dat je wat met de tips kunt. Als je het moeilijk vindt, is les heel goed en kan ik je dat ook zeker aanraden.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:56

eerst zelf gaan ontdekken of je ondervind dat hij scheef is.. in het lichaam, of hoofd of waar dan ook, dan eens met een instructeur gaan overleggen wat te doen, want de meeste adviezen op bokt heb je op moment weinig aan met deze info..

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:15

Probeer inderdaad dmv longeren/figuren beide kanten gelijk te krijgen qua spieren. Grimaldo heeft hier ook nogsteeds last van. Zorg er ook alsjeblieft voor dat je zadel goed ligt. Ik laat nu elk half jaar een zadelmaker komen om te kijken of mijn zadel nog goed ligt naarmate zijn spieren toenemen.
Succes