Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dat zijn ook goede paarden, die ondanks een slechte africhting nog kunnen blijven lopen.
Toch wordt er soms ook nog veel geld gestoken in de revalidatie van blessures door (teveel/te vroeg/verkeerde/over)belasting. Terwijl het voorkomen (en het paard heel houden) naar mijn idee veel meer geld zou kunnen schelen.
(Hij ging stuk, direct in de Z gestart met 5jr) Ik vind het heel leerzaam en erg uitdagend
Maar ik denk dat de doorsnee instructeur vastloopt op zo´n paard. En serieuze trainingskennis moet je helaas met een lampje zoeken in Nederland. Het is ook zo dat de gemiddelde ORUN geschoolde instructeur echt geen verstand heeft van opleiden en trainen van een paardenlijf. Ze weten alleen maar hoe het er volgens het plaatje uit zou moeten zien en prutsen daar wat naartoe. Werkt het paard niet mee, dan moet ie worden aangepakt of ze stoppen er mee omdat je een moeilijk paard hebt. Maar die dressuuroefeningen zijn geen doel, het zijn middelen om je paard te trainen en op te leiden. Maar dit zit niet in de opleiding geloof ik.
).