voorwaarts houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

voorwaarts houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:19

Hoi,

ik vraag me af....... als een paard wel netjes aandraaft op een kleine beenhulp maar al snel in tempo terugvalt. laat je dan het paard de fout maken door langzamer te laten gaan en dan been geven ? Of geef je al been als je maar voelt dat het tempo lager wordt ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:23

Dat laatste... Je moet duidelijk zijn dat je niet wilt dat ie langzamer gaat. Het beste is om dat zodra je maar even voelt dat ie in tempo terug wil. Dat is het duidelijkst.
Maar tegelijkertijd moet je ook duidelijk in tempo teruggaan als je dat wilt en hem dat niet zelf laten doen. Dus elk tempo wordt door jou gecontroleerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:25

Daar twijfel ik dus aan...... want dan kan je blijven drijven telkens als het tempo terugvalt. Misschien is voor een paard duidelijker dat je hem/haar echt de fout laat maken van het terugkomen in tempo en dan pas drijven ??

Vraag is dus eigenlijk, hoe maak je een paard duidelijk dat je als je b.v. draf vraagt ook wil dat hij/zij in dat tempo blijft lopen zonder dat je telkens been hoeft te geven ?

Babootje

Re: voorwaarts houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:30

In het begin lijkt dat ook zo. Maar als je daar consequent in bent dan worden die periodes dat ie terug wil komen vanzelf langer. Je moet natuurlijk ook niet constant blijven drijven als ie goed loopt. Het moment is moeilijk aan te geven en heeft met gevoel te maken. Vaak voel je best al dat ie terug wil komen doordat ie aan je hand gaat hangen of iets dergelijks en dan geef je been bij. Wat vaak wordt vergeten is dat je ook duidelijk een overgang moet rijden als je terug wil in tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:50

De fout laten maken, corrigeren en BELONEN door terug te nemen op het moment dat hij langer tempo vasthoudt dan de keren daarvoor. Vooral het beloningsdeel is ook heel belangrijk en vaak vergeten.
Daarbij is het opwekken van meer algemene voorwaartse drang belangrijk door bijvoorbeeld tussendoor stukjes een vrolijk los galopje met wat enthousiasme in je stem, het paard een duidelijker doel geven waar je naartoe werkt, frequenter belonen enz. Het is namelijk een symptoom van andere problemen in je training en dient dus ook als zodanig aangepakt te worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:54

Fellor schreef:
De fout laten maken, corrigeren en BELONEN door terug te nemen op het moment dat hij langer tempo vasthoudt dan de keren daarvoor. Vooral het beloningsdeel is ook heel belangrijk en vaak vergeten.
Daarbij is het opwekken van meer algemene voorwaartse drang belangrijk door bijvoorbeeld tussendoor stukjes een vrolijk los galopje met wat enthousiasme in je stem, het paard een duidelijker doel geven waar je naartoe werkt, frequenter belonen enz. Het is namelijk een symptoom van andere problemen in je training en dient dus ook als zodanig aangepakt te worden.

Uiteraard BELONEN maar dat is zo'n vanzelfsprekend iets dat ik dat er vergeet bij te zeggen. Dat heeft ook te maken met duidelijkheid; je paard duidelijk laten weten wat jij wilt. Goede suggestie Fellor: de voorwaartse drang opwekken met een vrolijk galopje. Houd het allemaal leuk en speels voor het paard

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:04

ik doe beide, als ik merk dat het tempo begint terug te vallen, dan zal ik eerste 1 tot 2 keer gewoon licht been geven. Als dit te snel op elkaar gebeurd, dan laat ik het paard wel in de fout gaan door dan heel kordaat een korte sterkere hulp te geven, als dit een galopje uitlokt, ook goed voor mij want ik wilde vooruit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:57

Ik laat het paard 1 of 2 keer de fout maken, en geef dan een grotere hulp op het moment dat het paard bedenkt terug te vallen in tempo.

Eigenlijk dus tegenovergesteld van petitparis.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:04

zitbeenknobbels doen een hoop communicatie, vergeet die niet.

mijn paard mag van mij nooit sneller gaan op been zonder bijbehorende zithulp. dan weet ie ook wanneer het been bedoeld was voor buiging, houding, of zijwaarts zonder dat ik dat allemaal in zijn mond moet afvangen.

Heel veel mensen rijden meer met hun zit (goed of fout) dan ze zelf door hebben.

Ik ben het er wel mee eens dat hoe eerder de hulp, hoe kleiner de hulp hoeft te zijn, maar fouten laten begaan KAN heel goed werken, maar hier (omdat het om een soort basisprincipe gaat en niet een oefening) denk ik dat 'been met zit' het beste werkt, en dan minder en minder op been en meer en meer op zit vertouwen.

het belonen door teruggaan in tempo is heeeeel subtiel om juist te doen. dat lukt verreweg de meeste ruiters niet. (als je hem met teugels terug moet nemen, bijvoorbeeld, of eruit laten donderen, beloon je dan juist weer.) een beloning of straf kan nooit langer dan 3 seconden na het geval zijn, maar in dit geval eerde nog veel eerder, dat wordt dus lastig begrijpelijk te houden voor het paard. ik zou gewoon een stembelonging geven, en verder draven. dat is heel eenvoudig en haast niet te verknallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:20

Je hebt gelijk hoor Arent. Vaak doen we veel te veel op het paard dan nodig. Ik ben ook veel meer bezig met zithulpen en dan merk je dat dat dus goed werkt. Heeeerlijk rijden als je merkt dat je zo kunt rijden en je merkt dat je paard dat niet hoeft te leren. Dat zit er al! Eerst zit dan been, snel op elkaar volgend. Daarna heb je alleen nog maar zit nodig. Maar daar moet je wel aan toe zijn. Maar als je dat voelt GEWELDIG.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:17

Hmmm maar met lichtrijden heb je toch weinig zithulpen ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:20

nochtans kun je met je manier van lichtrijden veel energie in de draf stoppen of er juist uithalen, daarvoor hoef je niet (door) te zitten.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:27

hmm, ik denk dat naar voor rijden iets beter gaat met lichtrijden.. en eens dat die goed naar voor is dan doorzitten en alsdie terug komt een klein beetje je zit naar voor en een beetje been, maar niet heel de tijd been want na een tijdje voelt die je been niet meer en word die eraan gewend

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:13

petitparis schreef:
nochtans kun je met je manier van lichtrijden veel energie in de draf stoppen of er juist uithalen, daarvoor hoef je niet (door) te zitten.

Juist :D :D :D

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:43

Juist om die reden ben ik totaal geen fan van lichtrijden. Mijn eigen paard is zo goed uit te zitten dat lichtrijden ook bijna niet correct kan ( hij werpt mij niet uit het zadel)

Je wil de beweging van je paard over z'n rug hebben, dan is ie meestal ook prima te zitten. Je mag jd rug niet hol maken, dan zit je niks meer uit.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:06

Babootje schreef:
petitparis schreef:

Juist :D :D :D

Arent- Inderdaad. Maar dit gaat toch ook uit vanuit je zitbeenknobbels? Net hetzelfde als doorzitten.
Je kan toch ook een schouderbinnenwaarts rijden al lichtrijdend en puur op je zit gereden.

Ik stel de hulpen als volgt voor--> Wil ik mijn paard terug dan 'versmal' ik mijn zitbeenknobbels, net alsof je ze dichter bij elkaar houdt. Meteen heb je dan ook een beenhulp bij. Je bovenbenen sluiten aan. Je verlicht je zit als het ware.
Wil ik terug vooruit dan 'verbreed' ik mijn zitbeenknobbels terug. En geef je rustig een beenhulp met je kuit.
Zo heb ik mijn paard zelfs geleerd aan het been te zijn. Was in het begin niet vooruit te branden en echt heel slecht aan het been.

TS: ik zou indien het een jong paard betreft hem toch zelf even laten terugkomen en dan licht terug vooruit rijden. Niet te veel zodat je paard niet over zijn tempo gaat. En dan zelf de controle gaan overnemen door voor hijzelf vertraagd terug te gaan rijden en naarna terug voorwaarts. En de stukken voorwaarts zo langer opbouwen. Tot dat hij sterk genoeg is om te gaan schakelen :).

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:09

het leiden en toelaten in je heupbeweging kan je beinvloeden met het aanspannen van je billen en de spier daar direct naast/onder zit, je bovenbeen in, bijvoorbeeld. Ik neem aan dat je dat bedoeld? zitbeenknobbels zijn toch niet heel bewegielijk onafhankelijk van elkaar? (het gehele bekken kun je kantelen en door de heupen bewegen, dat gaat prima)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:13

als mijn paard in tempo terug valt maak ik vaak veel overgangen, stap-draf-stap-halt. of van stap naar galop en weer terug, het hoeft maar een paar passen, maar daar wordt die van mijn vaak weer voorwaarts van,