Struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yutah

Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:12

Hoi ...
Een vraagje .. zouden peesbeschermers helpen bij het struikelen ?
Mijn paardje is 5 jaar en struikelt regelmatig .. hij doet het niet alleen vanvoren maar ook soms met zijn achterbenen .. hij doet ook niet iedere keer als ik hem berijdt ... eerst dacht ik dat het aan mij lag door mijn buiten teugel .. maar waarom dan vanachter struikelen ? Hij is ook al eens erg gevallen in de piste met mij erop bij het aanspringen in galop ... het was een mooie :( tuimeling ...
Hij is ook nagekeken door de osteopate en hij is perfect in orde ..
Dus denk ik dat hij soms ( vermist hij het nu en dan doet ) niet oplet waar hij zijn hoeven zet ... Vandaar dat ik hem dressuur pees beschermers ben gaan halen .. en nu lees ik op paardnatuurlijk dat pees beschermers een fabeltje is :o .
Heeft er iemand ook zo een struikel paardje ?

Maureen_M

Re: Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:19

ik heb dit ook gehad, alleen dat bij een hele oude haflinger.

Peesbeschermers zouden alleen de benen moeten beschermen maar het zorgt er niet voor dat je paard stopt met struikelen. Ga je paard goed actief rijden, laat hem zn achterhand goed gebruiken. Let op: laat hem niet sneller lopen, hij moet zn benen beter gaan gebruiken.

Probeer ook miss eens een balkje te leggen, dan moet hij wel zn beentjes heffen. Kijk ook eens naar zijn hoeven. Een paard met te lange hoeven wilt ook nog wel eens struikelen.

succes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:08

Peesbeschermers helpen alleen om dingen van buitenaf te verzachten. Dus als ze zich zelf aantikken of maaien en daardoor de benen tegen elkaar strijken.
Ga me de persoon boven mij mee, je paard bewuster maken van z'n benen hem actief rijden, balkjes lopen is een hele goede oefening om de beentje te leren optillen. Doet je paard dit ook met longeren? Of tijdens een wandeling of is dit alleen met het rijden?

edit:hele rare zin aangepast.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 12-06-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:15

Een paard dat actief van achter naar voor wordt gereden zou in theorie niet zomaar moeten struikelen. Hij is al nagekeken dus evt rug en bekken problemen zijn hoogstwaarschijnlijk uitgesloten.
Ik ga volledig mrt bovenstaande eens, rijd hem bewust actief van achter naar voor. Dus niet naar voren jagen, dan valt hij alleen maar meer op de voorhand, maar de motor naar achter verplaatsen.
Als iemand jou aan je handen naar voren trekt val je ook eerder dan wanneer iemand je vanuit je onderrug naar voren duwt. Vraag je instructeur om je hierbij te helpen. Grondwerk kan ook een hele goede aanvulling zijn!

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:21

Vraag je zelf eens af of hij ook struikelt als hij in de wei loopt of aan de longe als dit niet het geval is laat hem dan eens door een ander berijden.
Indien hij dan nog steeds niet struikelt heb je gelukkig de zekerheid dat het toch echt aan jouw ligt en dat is eenvoudig op te lossen met wat goede zit lessen.

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:00

Dank je voor je reacties ...
Hij doet het vooral bij het berijden ... het zal dan ook wel aan mij liggen , ik krijg nogal vaak te horen dat ik teveel naar voren zit ... Ik werk daar wel aan maar dat is een fout die moeilijk weg wil blijven ... En hoe rijd je een paard actief van achter naar voor ? Als ik nog meer naar achter ga zitten is dat dan van achter naar voor rijden , ik bedoel mijn zit duwt hem dan vooruit ? En als ik naar voor zit belast ik zijn voorhand teveel zeker ...
Oh zo fijn om paard te rijden ..maar oh daar komt zoveel bij kijken ;-) En ik wil het graag goed doen .. dus nog veel werk aan de winkel ..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:33

yutah schreef:
Dank je voor je reacties ...
Hij doet het vooral bij het berijden ... het zal dan ook wel aan mij liggen , ik krijg nogal vaak te horen dat ik teveel naar voren zit ... Ik werk daar wel aan maar dat is een fout die moeilijk weg wil blijven ... En hoe rijd je een paard actief van achter naar voor ? Als ik nog meer naar achter ga zitten is dat dan van achter naar voor rijden , ik bedoel mijn zit duwt hem dan vooruit ? En als ik naar voor zit belast ik zijn voorhand teveel zeker ...
Oh zo fijn om paard te rijden ..maar oh daar komt zoveel bij kijken ;-) En ik wil het graag goed doen .. dus nog veel werk aan de winkel ..

Achter naar voren rijden wil zeggen dat je hem meer activiteit vraagt van het paard vanuit de achter hand. Ik weet niet hoe je paard loopt maar vaak zie je ook dat ze sneller struikelen als ze op een sukkel tempo lopen. Hoe loopt je paard qua tempo? Als het tempo goed is hoef niet zozeer het tempo op te voeren maar meer activiteit vragen zodat hij beter z'n benen op gaat tillen en van de voorhand af komt. Je vraagt dus eigenlijk meer tempo maar vangt het van voren op zodat hij meer op de achterhand komt. Is erg lastig uit te leggen als je zelf geen idee hebt waar het over gaat natuurlijk maar heb je wat rijfoto's? Misschien makkelijk om dan gerichtere tips te geven. En inderdaad zelf recht gaan zitten, want als jij teveel naar voren zit belast je de voorhand meer maar is het ook voor het paard moeilijk om z'n gewicht meer op de achterhand te plaatsen.
Heb je momenteel les?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:37

yutah schreef:
Hoi ...
Een vraagje .. zouden peesbeschermers helpen bij het struikelen ?
Mijn paardje is 5 jaar en struikelt regelmatig .. hij doet het niet alleen vanvoren maar ook soms met zijn achterbenen .. hij doet ook niet iedere keer als ik hem berijdt ... eerst dacht ik dat het aan mij lag door mijn buiten teugel .. maar waarom dan vanachter struikelen ? Hij is ook al eens erg gevallen in de piste met mij erop bij het aanspringen in galop ... het was een mooie :( tuimeling ...
Hij is ook nagekeken door de osteopate en hij is perfect in orde ..
Dus denk ik dat hij soms ( vermist hij het nu en dan doet ) niet oplet waar hij zijn hoeven zet ... Vandaar dat ik hem dressuur pees beschermers ben gaan halen .. en nu lees ik op paardnatuurlijk dat pees beschermers een fabeltje is :o .
Heeft er iemand ook zo een struikel paardje ?

Laat hem even nakijken op artrose...
Mijn verzorgpaard (al 23 jaar) heeft dit ook, en die struikeld ook van voor en van achter.
Precies dat wat jij beschrijft, heeft mijn paard ook.
Mijn verzorgpaard heeft "kussentjes" tussen zijn ijzers en hoeven, en dit helpt al een heel eind!
Je zegt dat hij door de osteopaat is nagekeken, maar dit doet mij erg denken aan mijn verzorgpaard..
Hij struikeld niet alleen met rijden maar ook gewoon bijv. op het land of los in de bak..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:40

Owja heb je weleens iemand ander op je paard laten rijden? Misschien eens fijn om bv een instructeur op je paard te zetten kijken of het paard het dan nog doet. Zo niet kan deze je wel helpen om het probleem op te lossen.

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 10:51

Hij heeft een zeer vlot tempo en ik weet dat mijn houding niet de beste is ..maar ik heb al flink wat vorderingen gemaakt ... ik krijg 2x per week privé les en 1x collectieve les ...Verder staat mijn paardje buiten op de weide en s'avonds op stal ... artrose heeft ie niet . Het zal wel aan mij liggen , maar soms heb ik gewoon de indruk dat ie onhandig is die dag en dan struikelt hij ... hij doet het ook niet altijd , daarmee dat ik hem soms " verdenk " (lol) van onhandig te zijn net zoals wij ook soms dagen hebben dat we stomme dingen doen ...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:26

yutah schreef:
Hij heeft een zeer vlot tempo en ik weet dat mijn houding niet de beste is ..maar ik heb al flink wat vorderingen gemaakt ... ik krijg 2x per week privé les en 1x collectieve les ...Verder staat mijn paardje buiten op de weide en s'avonds op stal ... artrose heeft ie niet . Het zal wel aan mij liggen , maar soms heb ik gewoon de indruk dat ie onhandig is die dag en dan struikelt hij ... hij doet het ook niet altijd , daarmee dat ik hem soms " verdenk " (lol) van onhandig te zijn net zoals wij ook soms dagen hebben dat we stomme dingen doen ...

Hier geloof ik niet in. En dat zou ik ook zeker niet vanuit gaan, dat het paard onhandig is.

Volgens mij is het in dit geval een rijtechnisch probleem, die opgelost kan worden.

Wanneer je paard wel voorwaarts loopt en toch struikeld, kan het zijn dat hij juist over zijn tempo heen loopt. Zoals ik net las is je paard nog redelijk jong, 5 jaar was het toch?
Ik denk dat het veel met kracht te maken heeft.
Je geeft aan dat het paard voorwaarts loopt, maar stel hij loopt over zijn tempo dan is dat waarschijnlijk ( mits jij hem niet teveel aandrijft) dat zijn balans en evenwicht nog niet goed is.

Daarnaast moet je kijken naar de bouw van je paard. Heeft je paard de schoft hoger dan de kont, of de kont hoger dan de schoft, of ligt dit op 1 lijn. ( dit is even in het extreme doorgetrokken, voor de uitleg)
Wanneer je paard de kont hoger heeft dan de schoft is het overbouwt, deze paarden vallen over het algemeen gemakkelijker op de voorhand. En omdat jij aangeeft dan je voorover zit, lijkt het mij dat je paard teveel op de voorhand loopt. ( helemaal zeker kan ik dat natuurlijk niet zeggen, aangezien ik geen beeld heb van je paard en jou)

Heb je geen filmpje?

Trouwens super dat je zoveel vorderingen hebt gemaakt, maar je moet er waarschijnlijk nog veel meer maken. Dat is paardrijden, jezelf blijven verbeteren. Je zult nooit op een punt komen dat je niets meer kan leren. En dat houdt het leuk toch.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:29

Je geeft aan dat je 2x per week prive les krijg en 1 x collectieve les.

Is dit allemaal van dezelfde instructeur? en wat doe je ernaast zelf nog aan rijden? Of gebeurt dit alleen in de les.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:40

struikelen vooraan kan heel erg beïnvloed worden door de balans van de ruiter en is in veel gevallen een teken dat het betreffende paard nog te veel op de voorhand loopt.
Soms wordt dit dan erger tegen de tijd dat de volgende bekapbeurt eraan komt, omdat de tenen langer worden...

soms kan struikelen een "onhandigheid" zijn van het paard lijken, dit kan zijn door de beenstand of dat het paard nog niet sterk genoeg is en weinig balans heeft of nog niet voldoende bewust is van zijn beenzetting. in de 2 laatste gevallen kan balkjes en cavaletti's een goede training zijn.

Achteraan struikelen kan naast te weinig activiteit, beenstand, bewustzijn van beenzetting ook veroorzaakt worden door slappe kniebanden of een probleem met het spronggewricht. Als het paard zelf hier niet veel last van heeft buiten het af en toe struikelen, dan kan een osteopaat dit "over het hoofd" zien. Heb ik zelf al meermaals ondervonden, bij meerdere osteo's...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:39

Wat zegt/ zeggen je instructeur(s) er eigenlijk over? Ik neem aan dat je dit ook in de les bespreekt?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:00

Hadden ook een Z1 paard wat veel struikelde, gewoon niet opletten op een slechte bodem, echt laks en lui maar wel prima gereden..

Peesbeschermers helpen niet, voorkomen alleen verwondingen zoals al gezegd werd. Het is wel wat raar en ik zou het niet vertrouwen..

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:58

Probeer ervoor te zorgen dat je paard actief is. Laat hem niet sneller maar probeer de kracht uit zijn achterhand te halen. Je kan ook proberen met balkjes te werken (links omhoog, helemaal omhoog en rechts omhoog afwisselen). Zo moet hij leren zijn benen keurig op te heffen. Bij ons op stal heeft ook een paard gestaan waarbij de luchtkussens van haar zadel niet meer genoeg gevuld waren en het drukte op de verkeerde plek op de rug. Dus, ligt je zadel helemaal goed?