Stilstaan bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

Stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:22

Hey allemaal :)
Binnenkort ( waarschijnlijk deze week nog ),
komt mijn eigen paardje, eindelijk!
Hij is ongeveer 1.70m, wat niet klein is 8-)
Hij is een ruin van 4, die nog maar een 10 keer onder het zadel is geweest.
Ik ben geen cheerleader *\o/* , en ik kan er dus niet opspringen.
Ik ben er echt helemaal verliefd op!
Alleen blijft hij niet echt staan bij het opstappen ( vaak gaat hij achteruit ).
Heeft iemand tips?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:24

Hij staat ergens om beleerd te worden neem ik aan?

Dan is dat hun taak om je paard netjes af te leveren

Angela

Re: Stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:36

Inderdaad, zorg dat je dat neerlegd bij degene die het paard aan het beleren is.

Mocht dat al niet meer kunnen: zorg dat iemand het paard vast heeft als je gaat opstijgen. Bij mijn paard zet ik altijd een overdreven stelling naar de andere kant dan waar ik sta. Zo blijft hij keurig staan, ook als er allemaal vreemde paarden om hem heen lopen (dat was in het begin even lastig voor hem, maar met die overdreven stelling bleef hij direct keurig staan). Nu stap ik dus altijd op door die stelling te zetten. Misschien dat het bij jou paard ook werkt?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:50

Ik zou dan toch eerst zeker willen weten dat het paard fysiek helemaal in orde is en dat het zadel goed past.
Paarden die een gevoelige/pijnlijke rug hebben en/of een zadel dat niet lekker ligt, willen niet graag dat je opstapt en zullen dus gaan draaien of weglopen. Foefjes bedenken of hardhandig dwingen is dan niet eerlijk.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:53

@Barcelano : nee hoor, hij komt eigenlijk gewoon van een boer hier in de buurt.
@Angela : Bedankt! Kan ik zeker eens proberen.
@Vilar : Paard is helemaal in orde. Zadel past ook. Hij is nog maar net onder het zadel, dus ik gok eerder op een beetje onwennig. toch bedankt hoor! :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:55

er is een topic ergens, weet ff niet waar. Daar worden alle dingen besproken over het stilstaan bij opstappen met een krukje.
Kwestie van veel geduld, en oefenen oefenen
Veel plezier met je nieuwe paard

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:58

Bedankt! Maar ik ben zo niet voor opstaphulpjes. Ik vind ze nogal onhandig ( ik ben zelf gewoon heel onhandig, en ik val er dan af enzo :o )

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:00

hier het topic
[GVL] Leren stilstaan voor opstappen vanop omheining

Ik weet niet hoe groot je zelf ben
Maar voor het paard zijn rug is het wel beter om met een krukje of dergelijke op te stappen
Zeker omdat je jezelf niet als lenig beschou, word het een hele hijs aan zijn rug
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 12-06-12 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:02

HIHI... Paarden probleem van jong onbeleerd paard! Als je de mogelijkheid hebt dat iemand hem even vasthoud met op stappen dan is dat fijn, zo niet, dan met zijn hoofd tegen de bak rand en heel snel zijn met op stappen :D :D :D
Maar............. stem hulp van HOOO als hij naar voren wil en BRAAAAAAAF als hij blijft stilstaan zijn natuurlijk wel de meest belangrijke dingen!
Geef als hij braaf staat een snoepje als je er op zit...... weet dat er veel paarden mensen zijn die dat echt het ergste vinden wat je kan doen eten geven, maar ik zweer erbij in de africhting en onbehandelbare paarden weer goed maken.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:04

@esmeralda : ik ben net wel lenig. Ik heb te soepele ligamenten en gewrichten :p
@aerdenhout1 : bedankt :) Ik ga denk ik wel altijd een slaafje meenemen om vast te houden, ik sta namelijk helemaal alleen op mijn stal op het moment. Dus aan stalmaatjes moet ik het niet vragen ;(

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:12

Je hebt helemaal gelijk Aerdenhout :D
En die stemhulpen zijn idd ook belangrijk.

Niets met fysieke problemen te maken, maar een heel bekend probleempje van jonge paarden (of oudere die het trucje doorhebben).
Ik heb ook 2 jonkies, krukje ernaast en deden net een pas, of 2, achteruit of vooruit. Vooruit, laat ik hem iemand vasthouden of er naast staan en steeds meer afstand nemen. Gaat ie achteruit dan kont in de hoek. Zelf relaxt onder blijven en niet boos worden, anders kan het wel een probleem worden. Als alle problemen met paarden zo erg zouden zijn als dit, dan waren er weinig problemen meer. :)

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:30

Mousmous : dat is een feit! liever een super paardje dat alleen wat lastig is bij het opstappen. :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:02

Niet moeilijk doen en een rug forceren, gewoon met een krukje opstappen :)

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:13

Er is echt een heel simpele oplossing!!
Ik heb dit al vele malen zo gedaan met vele paarden en het lukt ECHT altijd.
Om een paard iets te leren, op een positieve manier moet je ze altijd een keuze geven.
Je moet er zelf voor zorgen dat het paard datgene kiest wat jij wilt.
Bij niet stilstaan bij opstappen doe je het volgende: Je geeft het paard de keuze tussen stilstaan, wat je als eerste vraagt natuurlijk, of lopen, MAAR.....dan wel op mijn manier! Hij mag dus wel lopen, maar alleen maar hele kleine rondjes rond mij. Je staat links naast je paard, je pakt met je linkerhand de binnenteugel en "prikt" zachtjes met je rechter hand in de linker flank. Paard wijkt met zijn achterhand voor die druk, maar omdat je links de teugel vrij kort hebt moet hij wel rondjes om jou heen lopen. Dit vinden de meeste paarden niet zo leuk, en kiezen uiteindelijk ALTIJD voor het stilstaan! Een zeer paardvriendelijke, en snelle oplossing, waar je niemand anders voor nodig hebt! :j

Elmo_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:40

Dit klinkt inderdaad gewoon als een jong paard wat het nog niet zo goed kent, wel belangrijk dat hij dit snel leert, dus veel oefenen! Achteruit lopen is lastig, misschien kont tegen de bakrand? ik weet niet of hij stemcommando's kent? dan is dat altijd handig!!
Heel veel geduld helpt uiteraard!
En goed belonen als hij wel stil staat!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:32

Idd een probleempje met een jong paard.
Vaak is in het begin het opstappen best wel eng.
Met veel geduld, en wss iemand die hem even vast houd, kom je er vanzelf!

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:45

Bedankt allemaal! Vrijdag komt hij eindelijk, en vanaf volgende week ( dinsdag ofzo ) beginnen we met rijden. Ik begin er liever niet meteen mee, omdat er bij ons op stal heel veel te zien en te horen is. Dus heb ik liever dat hij eerst rustig kan verkennen :D

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 06:36

_Juliee schreef:
Bedankt allemaal! Vrijdag komt hij eindelijk, en vanaf volgende week ( dinsdag ofzo ) beginnen we met rijden. Ik begin er liever niet meteen mee, omdat er bij ons op stal heel veel te zien en te horen is. Dus heb ik liever dat hij eerst rustig kan verkennen :D

precies, dat is een goede inzet
rustig aan beginnen, eerst wennen aan zijn omgeving
tenslotte hoop je de 20 jaar te rijden toch?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:22

Voor opstapproblemen:
checken voor blokkades en andere problemen.
Technieken aanpassen.
Voor het aanpassen van technieken zodat het opstappen zonder problemen verloopt zou ik (als je dat wilt) een pb kunnen sturen.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:07

@Jensvl dat mag altijd :D
@Esmeralda : Ja, ik hoop er inderdaad lang mee te kunnen rijden.
Moet natuurlijk niet als dat om gelijk welke rede niet zou kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:13

Overdrijven werkt idd erg goed. Dus als hij 1 stapje achteruit gaat, ja helaas dan mag hij gelijk hélemaal door tot aan de bakrand! Zodat hij gaat denken 'jamaar daar heb ik geen zin in', hij zal dan hoogst waarschijnlijk eieren voor zijn geld kiezen als hij het doorheeft en netjes wachten :)

Krukje is echt wel aan te raden, zeker met een hoog en jong paard. Of afwisselen met links en rechts opstijgen, anders verpest je één hand helemaal.

Succes en plezier met je paardje! :D

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:17

Magrathea: Bedankt :) Spijtig genoeg is hij 1tje van het type dat dan eerder het eerste half jaar gewoon tot aan de bakrand zou gaan xD

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:20

Dan moet je dat een halfjaar doen :+ wat als je er een keer af dondert buiten? Of op wedstrijd?

Ik zou 'm echt vlot naar achter laten lopen, op zo'n manier, dat je kan zien dat hij het niet zo leuk vind. Ik zeg niet dat je paard af moet gaan tuigen natuurlijk, maar je moet hem de keuze geven tussen iets wat hij écht niet leuk vind en iets waar hij geen zin in heeft (stilstaan). En het is gelijk een goede oefening voor achterwaarts :D

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:48

Hahaha xD
Ik ben niet echt vanplan om snel op wedstrijd te gaan, daar wachten we nog minstens een jaar mee.
Probleem is dat hij achteruit gaan helemaal niet erg vind.
Hij zou met gemak een marathon kunnen lopen, achterwaarts :o

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:22

Ik zal dit weekend proberen pb te sturen