Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar als jij tevreden bent met meer dan gemiddeld, dan is dat ok). Maar fijn dat het beter gaat. Hoipiepeloii schreef:Oeps ik zie nu pas dat je topic al wat ouder was. Op je filmpje was juist minder lichaamsgebruik te zien dan ik denk dat jouw paard kan hebben (kan alsnog wel gemiddeld zijn, maar ik denk dat het gewoon beter kan). Maar fijn dat het beter gaat.
Had er ook bij gezet dat ik dacht dat je toen een 'brave' proef wilde rijden, dus dat het misschien niet te vergelijken was. Dus kan zomaar dat ie nu veel beter gaat!haike schreef:Ze stapt ook nier slecht, maar voor het m/z komen we toch het extra tekort tot nu toe. Dus makkelijk scoren is er niet bij, nu verliezen we er alleen maar op.
En denk echt niet dat de enige ben als zo hoor overal, en als ik de verrichtingscijfers van scandic zelf erop na sla (die zelf 5.5 voor de stap), heb wel idee waar arein dr stap vandaan komt....
de stap krijg je wel iets verbeteren, maar dat is wel de gang waarin je het minste kunt doen. Je zult vast Salinero en Upido wel eens hebben zien stappen
als Anky er al geen 8 van kan maken.......
Die van Haike stapt wel gewoon zuiver. Hoipiepeloii schreef:Dat is altijd het algemene praatje ja Sky_as. Toch denk ik dat je met rijerij (en dan vooral door het lijf stappen en ontspanning!) heel veel kan doen. De paarden in een GP proef die met veel spektakel worden voorgesteld kunnen best teveel spanning in hun lijf hebben waardoor ze daarna niet echt goed stappen. Maar goed nogmaals, dat is mijn mening. En je hebt slecht en slecht heDie van Haike stapt wel gewoon zuiver.
@Haike; ja die stapte ook echt beroerd. Bella heeft dat blijkbaar echt niet geërfd, want die stapt echt voor een 9. Maar goed, er zijn ook zat ruiters die het talent hebben om zelfs zo'n stap te verkloten. Ik denk dat het de gang is die je het meest kunt verpesten.
.
Ik weet ook wel dat je ze geen tweede stap/galop kunt leren, maar er zijn ZO weinig paarden die van nature écht slecht stappen... Dat ik gewoon denk dat het er vaak uitgereden is. Overigens heb ik een leerling met een 3 jarige die echt bijna in een zuivere telgang ging (ook aan de hand), maar ook bij die denk ik dat we dat er helemaal uit gaan krijgen. Door lichaamsgebruik en het paard vooral bewust te maken van z'n eigen lijf en benen. Het dus te leren hoe het ook kan en dat structureel herhalen. Hoipiepeloii schreef:Leuke tip is dat, zal het ook eens doorgeven aan m'n lessersIk weet ook wel dat je ze geen tweede stap/galop kunt leren, maar er zijn ZO weinig paarden die van nature écht slecht stappen... Dat ik gewoon denk dat het er vaak uitgereden is. Overigens heb ik een leerling met een 3 jarige die echt bijna in een zuivere telgang ging (ook aan de hand), maar ook bij die denk ik dat we dat er helemaal uit gaan krijgen. Door lichaamsgebruik en het paard vooral bewust te maken van z'n eigen lijf en benen. Het dus te leren hoe het ook kan en dat structureel herhalen.
haike schreef:Hoi,
ondertussen rijd ik Arein 1,5 jaar en hebben we flink vooruitgang geboekt. Helaas lopen we nu tegen het feit aan dat het heel moeilijk blijft de stap te verbeteren, ze blijft te kort en stapt vaak precies in, maar bijna nooit over.
Met losrijden stap ik een behoorlijke tijd, en pakken we vast verschillende oefeningen mee (wijken, sb, travers en app), en probeer ik wat te schakelen. Zolang mijn teugels helemaal los heb, stapt ze netjes actief, maar zodra iets korter pak (dus net geen boogjes meer) ben ik dat gevoel al kwijt en stapt ze precies in. Haar hals kan ik dan nog wel steeds laten zakken, dus lengte in lijf lukt wel, maar in passen (nog) niet. Als dan hele tijd (minuut of 10 minimaal) weer blijf stappen, wordt het iets beter, maar zodra dan zelf weer keer opvang of even iets anders doe, heb ik weer de normale stap en duurt het weer lang om de ruimere stap terug te krijgen.
.
Casarell schreef:Al die 'verhalen' over dat de stap de gang is waar je niks aan kan doen, is imo grote onzin.
Wel is het een feit dat de stap vaak de gang is waar het minste aandacht aan besteed wordt![]()
Doordat de stap een 4takt beweging is, kan je juist elke pas die hij zet controleren.. de ruimte die hij daarin maakt, de snelheid en zijn lichaamsgebruik.. als ruiter moet je alleen wel weten waar je mee bezig bent.
Sky_As schreef:Hoipiepeloii schreef:Leuke tip is dat, zal het ook eens doorgeven aan m'n lessersIk weet ook wel dat je ze geen tweede stap/galop kunt leren, maar er zijn ZO weinig paarden die van nature écht slecht stappen... Dat ik gewoon denk dat het er vaak uitgereden is. Overigens heb ik een leerling met een 3 jarige die echt bijna in een zuivere telgang ging (ook aan de hand), maar ook bij die denk ik dat we dat er helemaal uit gaan krijgen. Door lichaamsgebruik en het paard vooral bewust te maken van z'n eigen lijf en benen. Het dus te leren hoe het ook kan en dat structureel herhalen.
is dat nou sarcastisch bedoelt van die tip? want goed, op wedstrijd kun je in die 10 meter dat je maar de tijd hebt om het voor te bereiden soms niet alle spanning wegkrijgen. Als het dan toch helpt om een keer zachtjes te kriebelen, who cares? Ik zeg toch nergens dat er tijdens de lessen thuis niet aan gewerkt wordt en dat het op deze manier op te lossen is?
thuis kun je oefenen, maar op wedstrijd zul je het toch op dat moment op moeten zien te lossen, en als dit voor een hoger punt zorgt omdat ze dan net iets eerder de hals laten vallen en zo het lichaam beter gebruiken. Ik ken ook maar weinig paarden die echt slecht stappen...maar het valt toch niet alles mee op ervoor te zorgen dat ruiters zelf niet te veel gaan lopen friemelen tijdens het los proberen te maken waardoor dat ze nog slechter gaan stappen. En dan heb ik het niet tijdens de les, maar op de momenten dat je er niet bij bent. Laat jij je leerlingen dan ook balkjes stappen om de tact (bij bijv. telgang) beter te krijgen?

haike schreef:en hoe verbeter je de stap dan zodat er meer lengte komt?
Garny: je hebt het over ophoudingen en reactie, wat wil jij dan dat er gebeurd? Want volgens mij zijn daar heel veel opvattingen over, dus snap zo je verhaal niet echt. En veel ophouingen achter elkaar, lijkt mij nooit echt de bedoeling?