verbeteren stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

verbeteren stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:11

Hoi,

ondertussen rijd ik Arein 1,5 jaar en hebben we flink vooruitgang geboekt. Helaas lopen we nu tegen het feit aan dat het heel moeilijk blijft de stap te verbeteren, ze blijft te kort en stapt vaak precies in, maar bijna nooit over.

Met losrijden stap ik een behoorlijke tijd, en pakken we vast verschillende oefeningen mee (wijken, sb, travers en app), en probeer ik wat te schakelen. Zolang mijn teugels helemaal los heb, stapt ze netjes actief, maar zodra iets korter pak (dus net geen boogjes meer) ben ik dat gevoel al kwijt en stapt ze precies in. Haar hals kan ik dan nog wel steeds laten zakken, dus lengte in lijf lukt wel, maar in passen (nog) niet. Als dan hele tijd (minuut of 10 minimaal) weer blijf stappen, wordt het iets beter, maar zodra dan zelf weer keer opvang of even iets anders doe, heb ik weer de normale stap en duurt het weer lang om de ruimere stap terug te krijgen.

In de verzamelde/arbeidsstap (teugels normale lengte) heeft ze de neiging zich in het begin wat op te drukken, maar dit kan ik laten afvloeien. Op moment been bijgeef op moment dat dan nageeft, gaat ze vaak gehaaster stappen ipv ruimer.

Met uitstappen en teugels weer helemaal los, stapt ze dan ook weer precies in en mooi laag met neus. Als dan goed met been ondersteun en minuut of 10 blijf volhouden, merk ik iets van verbetering, maar nog steeds niet heel veel.

Tijdens buitenritten duurt het ook wel bijna half uur voordat ze echt ruimer gaat stappen, maar vaak is het pas op de terugweg naar huis (als we al 2,5 uur onderweg zijn geweest).

Wie heeft er tips om dit te verbeteren, want vaak is het mijn enige onvoldoende (4en meestal, soms 5 of 6) en dat is toch wel erg jammer. Belangrijkste is het verlengen van de passen, en dat op den duur ook in een kort stukje (dus zoals in de proef moet, niet zoals nu nog heel veel tijd nodig te hebben) te kunnen verwezelijken.

Remember

Re: verbeteren stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:06

Is ze wel echt zuiver in het stappen of neigt ze naast kort stappen ook naar lateraal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:52

Remember schreef:
Is ze wel echt zuiver in het stappen of neigt ze naast kort stappen ook naar lateraal?

Wel helemaal zuiver, dus dat nog fijn. Basisstap ook in principe niet slecht, maar krijg geen enkele verandering toegebracht.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:36

In ieder geval is ze zuiver, daar moet je dan al blij mee zijn. Wellicht dat door veel galoptraining het ruggebruik gaat verbeteren en ik zou zo eentje vaak wat ronder in de aanspanning zetten in het stappen zelf. Daaruit proberen iets meer lengte en verruiming te krijgen, absoluut zonder activiteit te verliezen! Maar denk dat je hier een heel lastig 'probleem' (een probleem kun je oplossen en dit is mijns inziens gewoon erg weinig kwaliteit in het stappen) hebt, stap is ontzettend lastig om in te sleutelen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:18

Neemt ze wel echt aanleuning op je hand?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:58

Ik vind dat aan een stap niet heel veel te doen is, gewoon hand toestaan en er iets achteraan drijven, geen reactie? Duidelijk zijn!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:48

Dat is een vervelend probleem. Ik kan me je filmpje herinneren van een proef die hier op Bokt stond en daar viel me inderdaad op dat ze totaal geen lichaamsgebruik heeft in stap. Ik zou me daar maar eens op gaan richten. Dus geen dingen als travers en appuyementen meer rijden in stap, daar haal je alleen maar de gang ermee uit. Ik zou haar in de training lager instellen, dus meer van de schoft naar beneden en dan rond en daar dan met gas er achteraan gaan stappen. En dan mag ze natuurlijk niet aandraven. Echter op het filmpje miste ik ook veel lichaamsgebruik in draf (volgens mij reed je die proef ook bewust wat 'tuttig' vanwege eerdere spanning?), dus van daaruit is het natuurlijk sowieso al lastig om met veel lossigheid te stappen.
Het kan zijn dat het natuurlijke aanleg is dat ze mist, maar ik denk zelf dat er nog best wat te verbeteren moet zijn, dus er is hoop! Veel meer lichaamsgebruik vragen en dan groooot stappen en niet perse hard. Dat is wel even een tussenweg die je moet zoeken. Alleen maar handen naar voren en aandrukken bereik je niet zoveel mee met zo een, je moet haar wel echt motiveren om die rug los te laten (dus ronder instellen).

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:10

hoihoi,

mijn paard stapt het liefst heel groot en traag. hij strapt heel ver over. Daar mag je wel wat van hebben:P
maar helaas gaat dat niet. wat je wel eens zou kunnen proberen is om over balkjes te stappen. daarmee bevorder je ook meteen het lichaamsgebruik.
let er dan wel op dat je paard gewoon ontspannen over de balkjes loopt en geen spanning op gaat bouwen!

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:59

Hoi

Bedankt voor de reacties!

Ondertussen heb keer gelest bij zeer ervaren amazone en sindsdien is de stap al veel verbeterd! Zijn juist kleiner/langzamer gaan stappen en heel veel oefeningen gaan rijden, voornamelijk om haar te leren achterbeen verder onder te laten treden en losser td maken in bovenlijn. Merken echt al duidelijk verbetering, dus ga voorlopig op deze manier verder.

Lichaamsgebruik in de andere gangen is meer dan gemiddeld, dus daar zit probleem niet.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:01

Oeps ik zie nu pas dat je topic al wat ouder was. Op je filmpje was juist minder lichaamsgebruik te zien dan ik denk dat jouw paard kan hebben (kan alsnog wel gemiddeld zijn, maar ik denk dat het gewoon beter kan ;) maar als jij tevreden bent met meer dan gemiddeld, dan is dat ok). Maar fijn dat het beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:07

Hoipiepeloii schreef:
Oeps ik zie nu pas dat je topic al wat ouder was. Op je filmpje was juist minder lichaamsgebruik te zien dan ik denk dat jouw paard kan hebben (kan alsnog wel gemiddeld zijn, maar ik denk dat het gewoon beter kan ;) ). Maar fijn dat het beter gaat.

Filmpje is niet te vergelijken met hoe we nu trainen, reed daar vooral op gehoorzaamheid en teveel terug, terwijl we nu echt (in mijn ogen) flinke stap voorwaarts hebben gemaakt en veel meer afdruk hebben en lossigheid in haar lijf. Toevallig deze week weer 2 trainingen opgenomen,dus zal eens kijken of die online krijg.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:11

Ja ben benieuwd! Vind het leuk om te zien, vooral omdat ik veel herken in onze Scandic ;) Had er ook bij gezet dat ik dacht dat je toen een 'brave' proef wilde rijden, dus dat het misschien niet te vergelijken was. Dus kan zomaar dat ie nu veel beter gaat!
En zo'n stap-dingetje is gewoon erg zonde, want daar kun je zo makkelijk op scoren! Heb eigenlijk alleen maar fijn stappende paarden gehad, dus ik ben er wel een klein beetje van overtuigd dat paarden zelden van nature slecht stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:33

Ze stapt ook nier slecht, maar voor het m/z komen we toch het extra tekort tot nu toe. Dus makkelijk scoren is er niet bij, nu verliezen we er alleen maar op.
En denk echt niet dat de enige ben als zo hoor overal, en als ik de verrichtingscijfers van scandic zelf erop na sla (die zelf 5.5 voor de stap), heb wel idee waar arein dr stap vandaan komt....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:38

haike schreef:
Ze stapt ook nier slecht, maar voor het m/z komen we toch het extra tekort tot nu toe. Dus makkelijk scoren is er niet bij, nu verliezen we er alleen maar op.
En denk echt niet dat de enige ben als zo hoor overal, en als ik de verrichtingscijfers van scandic zelf erop na sla (die zelf 5.5 voor de stap), heb wel idee waar arein dr stap vandaan komt....

ach ;) de stap krijg je wel iets verbeteren, maar dat is wel de gang waarin je het minste kunt doen. Je zult vast Salinero en Upido wel eens hebben zien stappen ;) als Anky er al geen 8 van kan maken.......

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:53

Dat is altijd het algemene praatje ja Sky_as. Toch denk ik dat je met rijerij (en dan vooral door het lijf stappen en ontspanning!) heel veel kan doen. De paarden in een GP proef die met veel spektakel worden voorgesteld kunnen best teveel spanning in hun lijf hebben waardoor ze daarna niet echt goed stappen. Maar goed nogmaals, dat is mijn mening. En je hebt slecht en slecht he ;) Die van Haike stapt wel gewoon zuiver.

@Haike; ja die stapte ook echt beroerd. Bella heeft dat blijkbaar echt niet geërfd, want die stapt echt voor een 9. Maar goed, er zijn ook zat ruiters die het talent hebben om zelfs zo'n stap te verkloten. Ik denk dat het de gang is die je het meest kunt verpesten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:09

Hoipiepeloii schreef:
Dat is altijd het algemene praatje ja Sky_as. Toch denk ik dat je met rijerij (en dan vooral door het lijf stappen en ontspanning!) heel veel kan doen. De paarden in een GP proef die met veel spektakel worden voorgesteld kunnen best teveel spanning in hun lijf hebben waardoor ze daarna niet echt goed stappen. Maar goed nogmaals, dat is mijn mening. En je hebt slecht en slecht he ;) Die van Haike stapt wel gewoon zuiver.

@Haike; ja die stapte ook echt beroerd. Bella heeft dat blijkbaar echt niet geërfd, want die stapt echt voor een 9. Maar goed, er zijn ook zat ruiters die het talent hebben om zelfs zo'n stap te verkloten. Ik denk dat het de gang is die je het meest kunt verpesten.

Dit ben ik helemaal met je eens. Maar dat de stap en de galop het minst te verbeteren zijn is natuurlijk wel waar.
Je kunt paarden namelijk de tweede draf leren (zoals dhr. Gal heel goed kan )…. Maar je kunt ze geen tweede stap of galop leren. Want zoals je zelf al aangeeft, in stap verpest je het eerder dan dat je het verbetert. De stap is op zijn best als je zo ontspannen mogelijk en los door het lijf beweegt. Maar ja, in je proef heb je vaak te weinig tijd omdat stukje gelijk te krijgen (als je een paard hebt die niet goed/makkelijk van zichzelf stapt). Dus galopwerk zoals eerder aangegeven zou zeker een optie zijn om paarden losser te krijgen. En veel afwisselen in stap en zien dat je zo snel mogelijk ontspanning krijgt. Wat ik mijn lesklanten wel eens adviseer voor dat ze in de proef de middenstap inzetten is om even een keer gauw bij de hals te kriebelen (vaak laat je je handen toch wat dalen om de neus te laten zakken, dus dan beweeg je een keer met je vingers langs de hals)….sommige paarden ontspannen en laten gelijk de hals vallen (zal vast niet bij ieder paard werken) maar als dit kleine beetje helpt om de middenstap een punt omhoog te krijgen vind ik het het proberen waard ;).

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:05

Leuke tip is dat, zal het ook eens doorgeven aan m'n lessers :+ Ik weet ook wel dat je ze geen tweede stap/galop kunt leren, maar er zijn ZO weinig paarden die van nature écht slecht stappen... Dat ik gewoon denk dat het er vaak uitgereden is. Overigens heb ik een leerling met een 3 jarige die echt bijna in een zuivere telgang ging (ook aan de hand), maar ook bij die denk ik dat we dat er helemaal uit gaan krijgen. Door lichaamsgebruik en het paard vooral bewust te maken van z'n eigen lijf en benen. Het dus te leren hoe het ook kan en dat structureel herhalen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:10

Hoipiepeloii schreef:
Leuke tip is dat, zal het ook eens doorgeven aan m'n lessers :+ Ik weet ook wel dat je ze geen tweede stap/galop kunt leren, maar er zijn ZO weinig paarden die van nature écht slecht stappen... Dat ik gewoon denk dat het er vaak uitgereden is. Overigens heb ik een leerling met een 3 jarige die echt bijna in een zuivere telgang ging (ook aan de hand), maar ook bij die denk ik dat we dat er helemaal uit gaan krijgen. Door lichaamsgebruik en het paard vooral bewust te maken van z'n eigen lijf en benen. Het dus te leren hoe het ook kan en dat structureel herhalen.

is dat nou sarcastisch bedoelt van die tip? want goed, op wedstrijd kun je in die 10 meter dat je maar de tijd hebt om het voor te bereiden soms niet alle spanning wegkrijgen. Als het dan toch helpt om een keer zachtjes te kriebelen, who cares? Ik zeg toch nergens dat er tijdens de lessen thuis niet aan gewerkt wordt en dat het op deze manier op te lossen is?
thuis kun je oefenen, maar op wedstrijd zul je het toch op dat moment op moeten zien te lossen, en als dit voor een hoger punt zorgt omdat ze dan net iets eerder de hals laten vallen en zo het lichaam beter gebruiken. Ik ken ook maar weinig paarden die echt slecht stappen...maar het valt toch niet alles mee op ervoor te zorgen dat ruiters zelf niet te veel gaan lopen friemelen tijdens het los proberen te maken waardoor dat ze nog slechter gaan stappen. En dan heb ik het niet tijdens de les, maar op de momenten dat je er niet bij bent. Laat jij je leerlingen dan ook balkjes stappen om de tact (bij bijv. telgang) beter te krijgen?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:27

haike schreef:
Hoi,

ondertussen rijd ik Arein 1,5 jaar en hebben we flink vooruitgang geboekt. Helaas lopen we nu tegen het feit aan dat het heel moeilijk blijft de stap te verbeteren, ze blijft te kort en stapt vaak precies in, maar bijna nooit over.

Met losrijden stap ik een behoorlijke tijd, en pakken we vast verschillende oefeningen mee (wijken, sb, travers en app), en probeer ik wat te schakelen. Zolang mijn teugels helemaal los heb, stapt ze netjes actief, maar zodra iets korter pak (dus net geen boogjes meer) ben ik dat gevoel al kwijt en stapt ze precies in. Haar hals kan ik dan nog wel steeds laten zakken, dus lengte in lijf lukt wel, maar in passen (nog) niet. Als dan hele tijd (minuut of 10 minimaal) weer blijf stappen, wordt het iets beter, maar zodra dan zelf weer keer opvang of even iets anders doe, heb ik weer de normale stap en duurt het weer lang om de ruimere stap terug te krijgen.

.

ga werken aan de oefeningen in stap,sb, travers en app met een teugel met boogjes, een ophouding maak je als een ophouding waarbij ze ook moet reageren op de ophouding en dan direct weer de teugels in de boogjes zodat je paard de ruimte kan gebruiken in haar lijf ( die jij haar geeft door de teugels te geven ), zo kan ze ook correct ondertreden en overstappen. Het kan best zijn dat je in het begin veel ophoudingen achter elkaar moet maken zodat je haar herballanceert en ze haar eigen lichaam gaat dragen in lengte. Het belangrijkste is dat je begrijpt dat je paard lengte nodig heeft om goed te kunnen bewegen, vanuit daar kan je verder.
De stap is de graadmeter van jouw training, elk paard kan van nature goed stappen, de een wat royaler dan de ander.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:28

Al die 'verhalen' over dat de stap de gang is waar je niks aan kan doen, is imo grote onzin.
Wel is het een feit dat de stap vaak de gang is waar het minste aandacht aan besteed wordt :j

Doordat de stap een 4takt beweging is, kan je juist elke pas die hij zet controleren.. de ruimte die hij daarin maakt, de snelheid en zijn lichaamsgebruik.. als ruiter moet je alleen wel weten waar je mee bezig bent.

Overigens ben ik sterk van mening dat aan álle gangen gesleuteld kan worden.. zolang je de basisvoorwaarden niet uit het oog verliest.
Dus met behoud van impuls, takt, aanleuning én losgelatenheid ;)

Maar ik zeg niet dat het makkelijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:52

Casarell schreef:
Al die 'verhalen' over dat de stap de gang is waar je niks aan kan doen, is imo grote onzin.
Wel is het een feit dat de stap vaak de gang is waar het minste aandacht aan besteed wordt :j

Doordat de stap een 4takt beweging is, kan je juist elke pas die hij zet controleren.. de ruimte die hij daarin maakt, de snelheid en zijn lichaamsgebruik.. als ruiter moet je alleen wel weten waar je mee bezig bent.

en hoe verbeter je de stap dan zodat er meer lengte komt?

En gezien jullie het hier hebben over dat er geen enkel paard slecht stapt, dat doet Arein ook niet, het mag alleen veel royaler! Ze is goed zuiver en tactmatig, en als gewoon arbeidsstap doe, stapt ze ook precies in. Ook ontspant ze dan netjes en kan ik lengte in haar hals rijden, alleen in haar lijf zien we dat dan nog niet terug.

En durf best te zeggen dat ik de stap niet aan het verkl*ten ben, weet goed waar ik mee bezig ben en richt me altijd op de ontspanning en nagevelijkheid. Dit doe ik overigens in alle gangen en de 2de draf komt er nu behoorlijk op al, en ook in de galop hebben we al flink vooruitgang geboekt (kon daarin ook veel te kort blijven, nu al voor 7ens)

Cindy: dat kriebelen is een goede tip, alleen ben ik bang dat het weinig verschil zal maken gezien ze zich eigenlijk al goed ontspant. Het probleem zit hem dan ook niet in spanning heb ik het idee, maar het (nog) niet snappen. Zelfde met halthouden, zijn ook al vanaf begin bezig met proberen vierkant bij te zetten, maar dit gaat nog niet altijd zoals ik het wil. Als ik bv LA bij wil laten zetten, kan ze op mijn hulp goed elke keer LV verzetten, zonder dat er achter iets gebeurd. Hier legt ze de link dus ook nog niet helemaal. In draf en galop kan ik wel haar achterbenen aanspreken meer te gaan doen.

Garny: je hebt het over ophoudingen en reactie, wat wil jij dan dat er gebeurd? Want volgens mij zijn daar heel veel opvattingen over, dus snap zo je verhaal niet echt. En veel ophouingen achter elkaar, lijkt mij nooit echt de bedoeling? :o

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:42

Sky_As schreef:
Hoipiepeloii schreef:

is dat nou sarcastisch bedoelt van die tip? want goed, op wedstrijd kun je in die 10 meter dat je maar de tijd hebt om het voor te bereiden soms niet alle spanning wegkrijgen. Als het dan toch helpt om een keer zachtjes te kriebelen, who cares? Ik zeg toch nergens dat er tijdens de lessen thuis niet aan gewerkt wordt en dat het op deze manier op te lossen is?
thuis kun je oefenen, maar op wedstrijd zul je het toch op dat moment op moeten zien te lossen, en als dit voor een hoger punt zorgt omdat ze dan net iets eerder de hals laten vallen en zo het lichaam beter gebruiken. Ik ken ook maar weinig paarden die echt slecht stappen...maar het valt toch niet alles mee op ervoor te zorgen dat ruiters zelf niet te veel gaan lopen friemelen tijdens het los proberen te maken waardoor dat ze nog slechter gaan stappen. En dan heb ik het niet tijdens de les, maar op de momenten dat je er niet bij bent. Laat jij je leerlingen dan ook balkjes stappen om de tact (bij bijv. telgang) beter te krijgen?

Wow wat ben je scherp zeg, ik zeg alleen maar dat het een goeie tip is :=

Haike; rustig maar, ik bedoel jou toch niet met stap verkloten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:15

haike schreef:
en hoe verbeter je de stap dan zodat er meer lengte komt?

Garny: je hebt het over ophoudingen en reactie, wat wil jij dan dat er gebeurd? Want volgens mij zijn daar heel veel opvattingen over, dus snap zo je verhaal niet echt. En veel ophouingen achter elkaar, lijkt mij nooit echt de bedoeling? :o

Ik wil dat mijn paard zichzelf draagt, op eigen benen loopt, goed kan ondertreden en dat hij los door zijn lijf swingt met lichtheid. Wat ik niet wil is een paard wat in mijn teugels hangt of duikt en in een overhaaste korte stap beland of gewoon kort stapt. Met een ( halve, kwart etc. ) ophouding herballanceer je je paard, waarbij je het zwaartepunt naar achter kan brengen ipv op de voorhand. Een ophouding kan een hele ophouding zijn waarbij hij bijv. stil staat maar ook een 1/50 ste van een ophouding om te herbalanceren bijv. Met lange teugel kan hij het en je bent bezig met de oefeningen travers en sb en de appuyementen, die zou ik meteen inzetten om de stap te verbeteren maar niet met korte teugels en een korte stap. Eerste de stap waarbij je de meeste kwaliteit krijgt en vanuit daar verder d.m.v. halve ophoudingen en ruimte blijven geven in die hals zodat hij ook kan ondertreden met zijn lijf en soms zullen dat er veel achter elkaar zijn maar wel in lichtheid en met reactie van je paard. Hoop dat je het wat beter snapt, maar misschien moet je het gewoon eens proberen om te ervaren wat er gebeurd, het je misschien anders een filmpje of foto's dan is het makkelijker om je tips te geven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:47

Hihi.. Garny kan beter verwoorden wat ik eigenlijk ook bedoel.. :+

Wat ikzelf altijd doe is stappen met een lange teugel, zodat hij eerst goed door zijn lijf stapt.
Daarna neem ik ze langzaam wat meer op maat, maar zonder diezelfde stap te verliezen.. dus ik blijf focussen op het stappen vanuit het achterbeen en los door het lijf.
Dat hij het op dat moment makkelijker vind om wat lager te lopen in hoofd/halshouding is dan even ondergeschikt.
Zo stappen we dus eigenlijk altijd een middenstap.. en in die middenstap pak ik veel wendingen en zijgangen mee..

Gaat dat eenmaal fijn en dus met ruimte en takt, ga ik pas wat tempowisselingen rijden en wat verzameld werk doen, maar wel weer afgewisseld met die stapoefeningen ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:18

Hoipiepeloii schreef:
Wow wat ben je scherp zeg, ik zeg alleen maar dat het een goeie tip is :=

Haike; rustig maar, ik bedoel jou toch niet met stap verkloten.

En door die smilie erachter dacht ik dat je het nogal l*llig bedoelde.....dus sorry daarvoor ;) .....