mairead schreef:Mijn Fjord van 10 jaar heeft ook moeite met de galop.
Doorgalopperen gaat inmiddels wel, maar vooral in de juiste galop aanspringen op Links is nog lastig. Aan de longe kan ze dat ondertussen wel, maar het gaat nog steeds niet altijd goed! (En ik longeer overigens zonder hulpteugels: de enige die ik af en toe gebruik is de 'longeerhulp')
Er stond hier op stal ooit ook een andere Fjord, waarvan de eigenaar zei dat ook die in het begin moeite had met de galop. Misschien wel iets wat bij Fjorden vaker voorkomt of gewoon toeval?
Ik weet zeker dat het mijn fout was dat mijn Fjord niet zo goed door wilde galopperen toen ik haar net had (na een half rondje ging ze weer terug in draf). In mijn geval durfde ik zelf gewoon nog niet zo goed: ondertussen ken ik mijn Fjord door en door en kunnen wij wel gewoon doorgalopperen.
Mijn Fjord blijft wel liever lui dan moe en ze zal ook elke kans aangrijpen om weer terug te vallen naar de draf: dat voel ik nu aankomen en dan kan ik reageren door weer een keertje been te geven of door in het uiterste geval even bij te tikken.
Ik heb elke week les met mijn Fjord van een goede en vooral geduldige instructeur die ons als door heel wat probleempjes heen heeft geholpen! De Linkergalop laat ze nu in de les ook steeds meer zien.
Wat aeolusnr1 hierboven zegt over voorwaarts rijden en reactie op de eerste hulp, is ook een hele goede tip: dat is ook waar ik in de les constant aan werk. Dus been = versnellen. En reageert je paard niet? Tikje erbij. En dit herhalen: dus veel overgangen rijden. Vooral zorgen dat je wel stil bent met je benen en je handen als je paard wèl doorloopt, anders worden ze als het ware 'immuun' voor de hulpen! Consequent zijn, heet dit.
Zorg dat je Fjord ook in stap en draf actief loopt en dus niet onder het tempo loopt wat jij wilt! Mijn Fjord heeft ook de neiging om al heel gauw een beetje te gaan lopen 'sloffen' en op dat moment bepaalt zij dus het tempo. In de les kan mijn instructeur vanaf de grond makkelijk zien wanneer dit gebeurt en dan wijst hij mij daar ook op. Zo leer ik het zelf ook aanvoelen.
Wat betreft 'aan de teugel': dat is geen 'trucje' wat je paard uitvoert op commando (en zeker niet op een teugelcommando!) maar dat is iets wat voort komt uit actief maar ontspannen lopen! Dat komt dus vanzelf wanneer ik mijn Fjord goed aan het lopen heb en dat merk ik ook heel goed! Hiervoor moet ik eerst zorgen dat ze haar achterhand gebruikt (en dus ook weer niet loopt te sloffen!) en dan komt ze van voren vanzelf naar beneden.
Maargoed, om een lang verhaal kort te maken: het beste advies wat ik je kan meegeven is goede les nemen. Dat heeft voor mij ook geholpen.
oke heel erg bedankt, wel veel moeilijke woorden haha. maar toch harstikke bedankt!