Afwachtend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mememe

Afwachtend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 08:53

Hallo,

Een jaar terug ongeveer ben ik met een jong paard begonnen. Dit ging absoluut niet en ik lag er elke week wel 2 keer naast.
Hierdoor ben ik erg bang van hem geworden en ben ik er mee gestopt.
Nu sinds kort ben ik weer begonnen met hem, tot nu toe gaat het voor mijn gevoel erg goed.
Gisteren heb ik voor het eerst zonder instructrice gereden, dit ging in het begin niet zo soepel maar toen ik de smaak te pakken had was het klaar.
Nu kreeg ik van de manegehouder te horen dat ik te afwachtend ben in het begin.
Hij zei als je de eerste keer gaat draven ik lekker moet doordraven en hem aan het werk moet zetten.
Ik ben in het begin altijd wat te voorzichtig en wil teveel controleren, hierdoor wordt hij vervelend en loopt hij als het ware over me heen.
Na een kwartier is dit ook voorbij en is het klaar.

Toen het gisteren eenmaal klaar was heb ik nog met hem gegallopeerd en veel voltes en gebroken lijnen gedaan.
Ik reed samen met een meisje die al M rijdt, dus hebben we wat schouderbinnenwaarts en keertwendingen meegenomen.
Het paard is nu inmiddels al 8 jaar en ongeveer 1.75m, hij zit goed in de spieren nu en is mooi breed geworden.
Nu ben ik erg benieuwd wat ik hem kan aanbieden in het eerste kwartier zodat hij zich niet gaat vervelen.
Het is erg lang geleden dat ik zonder instructrice heb gereden dus het was wel heel erg wennen.

Heeft iemand tips voor mij om minder afwachtend te zijn en wat ik hem allemaal kan aanbieden?

Alvast bedankt!!

Angela

Re: Afwachtend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:09

Veel afwisseling in figuren, en in tempo. Zorg dat iedere hoefslag rond minimaal 1, liever 2 figuren meepakt. En daarbij kun je eerst afwisselen in het stap tempo (langzamer, sneller, halt, weer weg, achterwaarts) en daarna hetzelfde in draf en galop. Dus wissel niet alleen van gang, maar ook binnen die gang van tempo. Verder veel terug naar halt, en weer wegrijden in een voorwaartse stap of draf.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:37

Bovenstaande en:
Veel figuren, laat hem maar nadenken. Paar balkjes op de grond, veel voltes. Probeer de hoefslag maar af en toe aan te tikken. Het hoeven natuurlijk geen bestaande figuren te zijn. Zo rijd ik af en toe bij een strak getrokken bak de naam van mijn paard in het zand. Daf; dat rijd ik dus rechtuit, halve volte, wending achterhand (zou ik met een jong paard niet doen), kleine volte, achterwaarts etc... en zo hou ik ons bezig ;)
Een paar pillonnen of palen helpen ook. Zodra je merkt dat je te lang rechtuit rijdt kun je deze punten gebruiken om tussen te wijken, sbw etc.
Dit zorgt er ook voor dat jij zelf na moet denken en misschien wat afgeleid wordt van het afwachtende.

Houd je eigen zit in de gaten, lekker recht op met hoofd in de lucht. Dit lijkt niet alleen mooier, maar geeft jezelf ook meer vertrouwen wat je uitstraalt naar je paard.