De rug trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josienn17

De rug trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 16:39

Hallo!

Het paard waar ik op rij heeft een tijdje last van zijn rug gehad, hij zat vast enzo.
De kraker is geweest en nu moet hij over de rug worden gereden.
Hebben jullie hier tips voor hoe ik dat het beste kan doen en hoe ik haar rug nog meer kan trainen met bepaalde oefeningen? En wat ik juist niet moet doen?

Groetjess!

FCSA

Re: De rug trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:36

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:23

Eigenlijk is het het fijnst wanneer iemand de eerste periode mee kan om jou erop te wijzen wanneer het goed gaat en wanneer niet. Je paard heeft al die tijd vast gehouden en moet nu anders lopen, dit voelt waarschijnlijk eerst verkeerd terwijl het goed is.
Paar tips:
Begin eerst alleen met stappen, als dit goed gaat kun je in een andere gang werken.
Tempowisselingen (ook binnen 1 gang) zijn erg goed
Lang en laag!! Maar wel van achter naar voor rijden
Lichtjes schoudebinnenwaarts en travers
Wijken op de volte

Mijn paard heeft een hele gevoelige rug, dus 80% van mijn trainingen bestaan uit oefeningen voor de rug. Gelukkig is mijn zus paardensporttherapeut en behandelt zij hem regelmatig. Als je meer oefeningen wilt, kan ik je altijd wat mailen.

josienn17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 14:50

Fem_daf schreef:
Eigenlijk is het het fijnst wanneer iemand de eerste periode mee kan om jou erop te wijzen wanneer het goed gaat en wanneer niet. Je paard heeft al die tijd vast gehouden en moet nu anders lopen, dit voelt waarschijnlijk eerst verkeerd terwijl het goed is.
Paar tips:
Begin eerst alleen met stappen, als dit goed gaat kun je in een andere gang werken.
Tempowisselingen (ook binnen 1 gang) zijn erg goed
Lang en laag!! Maar wel van achter naar voor rijden
Lichtjes schoudebinnenwaarts en travers
Wijken op de volte

Mijn paard heeft een hele gevoelige rug, dus 80% van mijn trainingen bestaan uit oefeningen voor de rug. Gelukkig is mijn zus paardensporttherapeut en behandelt zij hem regelmatig. Als je meer oefeningen wilt, kan ik je altijd wat mailen.

Heel erg bedankt! Ik ga er zeker mee aan de slag. Meer oefeningen zijn altijd welkom! Het gaat al een paar weken een stuk beter maar. Ik werk veel in de stap en met de tempowisselingen nu,

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:53

Ga mee met bovenstaande :)
Heb nog wel een longeertip voor je als je makkelijk en snel de rug en het loslaten wil trainen; de masterhorse longeerhulp. Hele makkelijke longeerhulp, kun je weinig fout aan doen, eventueel ook aan een hakster te bevestigen. Mijn paard zit/zat ook vreselijk vast in de rug en na twee osteopaat behandelingen gaat hij op deze hulpteugel heel mooi lopen! Verder rij ik onder het zadel ook veel tempowisselingen en voltes. Op een rust dag smeer ik zijn rug waar hij vast zat in met hot balsem, ook voor mensen. Dan masseer ik het een tijdje, ik zie dat ie dat fijn vind.

Edit: interessant filmpje trouwens!

annelinnie

Re: De rug trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:50

rijtechnisch voor voorwaarts neerwaarts (rug buigen, dus trainen en los maken): stap lange teugel, contacteugel, activeren, begrenzen, paard geeft na in nek en kaak, toestaan met de hand, volgt de hand voorwaarts neerwaarts, activeren, ruiter vangt gevoelig op: aanleuning. Dit telkens herhalen totdat je paard de hand volgt in een ontspannen aanleuning.

per paard verschillend in welke gang het makkelijkst te rijden is. gewoon beginnen met stappen.

En oefeningen zou ik persoonlijk niet aan hoeven denken, eerst de basis maar voor elkaar: voorwaarts neerwaarts dus..