wat eerst paard of ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxrossiexx

wat eerst paard of ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:19

heb de zoekfunctie gebruikt maar of ik kan niet zoeken of het zijn allemaal oude topics.

De laatste tijd (half jaar al) loop ik tegen problemen aan met mijn verzorg paard.
Nou is het namelijk zo dat ik scheef zit (baal ik heel erg van), het is niet extreem maar wel iets om aan te werken. Waarschijnlijk ben ik scheef gaan zitten doordat mijn verzorgpaard ook scheef was in haar rug (dankzij de osthopaat weer aardig recht).

Maar nu mijn punt van discussie:
De ruiter kan pas recht (leren) zitten als het paard fijn recht is en lekker op eigen benen loopt.
Of
Het paard kan pas lekker lopen als de ruiter recht zit.

Wat vindt bokt hiervan?
Want mijn instructeur op mijn manege zegt dat het paard pas lekker kan lopen als de ruiter recht zit, maar mijn vriendin (tevens instructrice) is ervan overtuigd dat de ruiter pas lekker kan zitten als het paard lekker loopt. Dus ben ik een beetje confused.

Persoonlijk ben ik het met mijn instructeur eens en moet ik dus eerst beter gaan zitten voordat mijn paard lekker kan lopen, maar de andere theorie vind ik ook wat hebben want hoe kun je nou recht zitten op een scheef paard.

Aprils_joke

Re: wat eerst paard of ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:21

hmmm dat is een lastige.

ik zou zelf zeggen het paard kan pas lekker lopen als de ruiter recht zit.
ik zou in jou geval enkele lessen op een goed rechtgericht paard nemen.
en daarbij de zithouding verbeteren
en daarna met je verzorgpaard verder gaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:23

Dat is een wisselwerking, je moet beide tegelijk wat aan de scheefheid doen.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:29

Aprils_joke, ja dat ben ik nu ook aan het doen, veel zitlessen en ook in de normale les beugels uit en gaan.

belle_boef, daar ben ik het mee eens. maar zo lastig als je zelf niet voelt dat je scheef bent omdat dan te gaan veranderen en dan vooral als je paard ook nog is scheef is.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:30

Ik heb jaren scheef gezeten en mijn pony was ook scheef. Nu reed ik bijna vooral buiten met d'r en af en toe dressuur. We hadden wel iedere week (groeps)les, maar daar krreg ik alleen te horen dat ik recht moest gaan zitten. Nu is mijn pony overleden en heb ik inmiddels een ander jong paard. Door mijn scheef zitten, hadden we enorme conflicten; ik zak op de rechterhadn naar links, dus hij denkt ik moet van de hoefslag af, maar dat wilde ik helemaal niet. Kortom een hoop frustratie van beide. Ik ben toen gaan lessen bij iemand die les geeft volgens Antoine de Bodt. Eerst rechtrichten van de paard en ruiter en daarna verder werken. Ik moet zeggen, ik zit voor het eerst sinds jaren recht!!! En ik voel nu als mijn paard mijn scheef weg zet. Ik weet nu ook HOE ik hem recht moet richten en na een minuut of 5 is ie weer recht.

Kortom een goede instructeur is het belangrijkste!! En dan beide rechtrichten, zowel paard als ruiter.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:35

en toch zou ik die manier van rijden niet aanraden.
er zitten veel vreemde methodes aan die i.m.o niet helemaal kloppen
en het paard eigenlijk nog schever trekken als recht,
en ja ik praat uit ervaring ik heb namelijk op een stal gewerkt waar ze les gaven in deze methode
en antione de bot zelf iedere 3 weken les kwam geven

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:37

Het is een wisselwerking, maar daarbij moet wel goed in de gaten worden gehouden dat een paard loopt, zoals de ruiter zit. Als de ruiter met een holle rug zit, met verkeerd gekantelde bekken, kan een paard heel moeilijk zijn achterhand er onder brengen. Om maar een voorbeeld te noemen.
Oftewel, als jij niet goed zit, kan jou paard nooit goed lopen, hij zal jou namelijk altijd moeten corrigeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:45

Als je zelf niet voelt dat je scheef bent kan dat natuurlijk 2 dingen betekenen. Je bent zelf niet scheef of je bent niet bewust genoeg van je eigen lichaam. Bij dat tweede is het dus van belang dat je je meer bewust wordt van je eigen lichaam.
Als je eigen paard scheef is ga dan eens op een ander paard zitten om te kijken hoe dat voelt ;)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:49

Het is moeilijk om kaarsrecht te gaan zitten op een scheef paard.
Je been aan de holle kant zal lager hangen dan die aan de bolle kant, maar probeer net iets rechter te zitten dan je paard zou willen, zo prikkel je die al een beetje dat hij rechter moet worden.
Heel fijn is het als je regelmatig eens op een ander paard kan rijden, al is het maar 10 minuten even ruilen met iemand van paard zodat je je weer bewust bent van jullie scheefheid.

Ik ben dus voor; ruiter eerst, maar wel in kleine stapjes.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:02

Ik zou zeggen dat de ruiter goed (of zo goed mogelijk) moet zitten, anders wordt het er voor het paard ook niet beter op.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:38

Ik volg even mee. Zit met hetzelfde probleem. Sinds ik een zitbal heb om te studeren helpt het enigzins wel een beetje, maar zit ik wel met meer rugpijn. Ik loop ook wekelijks (op m'n paard) tegen mijn scheef-probleem op en kan inderdaad voor frustratie zorgen. Ik krijg vaak moeilijk de ene heup in het zadel... Mijn dressuur lukt wel stukken beter zonder zadel omdat ik dan niet 'tegenwerk'. Op een zadel kan ik makkelijk scheef zitten, terwijl dat door de ruggegraat van mijn paard toch beter onder aandacht wordt gebracht dat ik scheef zit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:41

Het een is duidelijk afhankelijk van het ander, ik denk dat iedereen het daarover eens is. Een paard wat rechtgericht en in balans loopt laat de ruiter beter zitten. Een ruiter met een onafhankelijke zit in balans laat het paard beter lopen.

Persoonlijk (als oefentehrapeut i.o.) werk ik in de meeste gevallen vanuit de ruiter (afgezien van paarden die het absoluut niet toelaten). Met een hele simpele reden: als instructeur kun je de ruiter aansturen en heb je in princiepe geen controle over het paard. De ruiter moet in staat zijn naar het paard te communiceren met behulp van lichaamstaal. Dat gaat het beste als de ruiter goed kan zitten. In mijn ervaring gaat het paard vanzelf beter lopen onder een beter zittende ruiter, zonder dat je je gelijk hoeft te wenden tot allerlei dressuuroefeningen.

Uiteindelijk komt het samen: de ruiter kan goed genoeg in balans zitten doormiddel van oefeningen en herhalingen om spieren sterker en langer te maken en het gehele lijf symmetrischer. Vervolgens kan de ruiter hetzelfde aan het paard leren; oefeningen om het paard verder in balans te trainen, spieren langer en sterker te maken en het lijf symmetrischer te maken.

Dressuur is oefentherapie voor het paard ;)

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:04

het is nogal dubbel.. Het zit beter en makkelijker wanneer het paard makkelijk loopt, en het paard loopt makkelijker als de ruiter goed zit. Het hangt eigenlijk zo wat samen volgens mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:15

Altijd bij de ruiter beginnen, imo. Paard,kan nooit goed lopen als de ruiter niet goed zit. Je hebt als ruiter heel veel invloed op het lopen van je paard.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:48

Ik denk dat dit iets is waar je samen in moet groeien, als je paard scheef is kan je zelf namelijk niet fijn zitten en neig je sneller naar scheef. Maar zodra je zelf scheef zit kan je je paard ook in de weg zitten.

Hier zat ik laatst ook al over te denken tijdens het rijden, lastige kwestie, beetje als het kip en het ei :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:07

Eerst de ruiter. De ruiter moet zorgen dat het paard recht is en dat ze zelf rechts is (of hij ;)) Je hoort altijd bij jezelf te beginnen. Alleen als jij de juiste hulpen geeft (niemand persoonlijk, maar in het algemeen) kan een paard de dingen doen die je vraagt en een goede houding staat dan aan de basis. De basis moet goed zijn voordat je verder kan.

Het paard gaat tussendoor natuurlijk wel steeds mee in het rechter worden. Het begint dus steeds bij de ruiter en dan volgt een wisselwerking.

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:06

lastig.
Ik zou zeggen:
ruiter iets rechter -> paard ook iets rechter, al makkelijker voor ruiter om recht te zitten -> ruiter nog rechter -> paard ook nog rechter -> ruiter helemaal recht -> paard ook helemaal recht.
Een soort wisselwerking dus die imo moet beginnen bij de ruiter.
Maar goed misschien heb ik het ook wel helemaal fout en gaat het in de praktijk heel anders :').
Benieuwd naar meningen/ theorie van anderen.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:59

als het paard van zichzelf heel scheef loopt kun je niet recht zitten.

dus ik denk dat de basis bij het paard ligt als die redelijk recht loopt kan de ruiter ook recht zitten.
de lichaam van een ruiter gaat namelijk op de voor hem minst belaste manier zitten. en dit heb je vaak nog geneens door.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:29

Een ruiter kan bewust recht ( en dus ook de andere kant op, scheef zitten )
Een paard is scheef omdat zijn spieren aan een zijde beter zijn ontwikkeld.
Een ruiter kan bewust de zwakkere zijde trainen.
Een paard zal nooit denken, ik ben scheef, dus ik moet ...zijde trainen om weer recht te worden

Ofwel, altijd stelling 2. Alleen al door het feit dat wij erover na kunnen denken en beredeneren wat we eraan kunnen doen om het te verbeteren.

Een paard kan niet recht zijn, zonder training. Een paard is altijd van nature scheef.

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:01

Volgens mij niet het een of het ander hoor.
stel nu, als je een jong paard gaat inrijden, dan begin je dus met een "scheve" situatie. ik ga er toch van uit dat een paard pas na jaren training volledig recht kan lopen. dat is natuurlijk geen excuus om er als ruiter ook scheef op te gaan zitten.
Je moet als ruiter altijd zo perfect als mogelijk op je paard proberen te zitten, en dan door training het buigen en rechtstellen van je paard verbeteren. Naarmate je vooruigang maakt ga jij ook steeds beter op je paard zitten.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:27

Ik denk dat deze zaken gewoon verband met elkaar houden en elkaar beïnvloeden.
Als je als ruiter op een 'scheef' paard zit, kan je inderdaad niet recht leren zitten. Maar tevens kan het paard niet mooi recht lopen als de ruiter scheef zit.
Maar een ruiter die mooi recht zit kan wel een 'scheef' paard leren recht lopen. En ik denk dat een paard dat mooi recht loopt, een 'scheve' ruiter kan leren recht zitten.

Een ruiter kan echter aan zijn houding werken, een paard niet. De ruiter moet dus een goede houding hebben om zo het paard ook in een goede houding te krijgen. Dat is in mijn ogen het enige verschil.

Maar wat betreft 'leren recht zitten' geef ik je volledig gelijk met je stelling. Een ruiter kan dat pas leren op een recht paard.

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:28

allebei.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:14

Ik weet nog wel toen ik bij antoine de Bodt terecht kwam ik echt niet recht kon zitten. Dat kwam omdat het paard mij scheef duwde.
Na een paar lessen en veel thuis oefenen werd het paard rechter en kon ik ook veel beter zitten. Geweldig gevoel.
Nu ben ik zelf ook scheef en toen ik deze lessen had was ik nog geen rugpatient. Ik zat er wel degelijk tegen aan. Een jaar later was ik zo verrot dat ik op geen paard meer correct kon zitten en nu bijna 10 jaar later helemaal niet meer rijd hierdoor. waarschijnlijk met intensieve training wel maar daar is gen geld voor en ontbreekt mij een geschikt paard.

Ik denk eigenlijk dat je beide tegelijk moet aanpakken. Vooral omdat je op je paard een bepaalde houding bent gewend, deze gaat veranderen wanneer je het paard gaat rechtrichten.
Het lijkt mij dat een goede instructeur dit ziet: scheef paard en scheve ruiter en dit kan oplossen. Ik had de pech dat niemand het zag en niemand mijn bevindingen snapte. 1x heb ik een schreeuwende instructeur in de bak gehad die maar riep dat ik moest gaan zitten...en dat kon ik niet.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 00:25

Ik denk inderdaad eerst ruiter, maar niet te lang wachten voor je met paard begint anders wordt ruiter wéér scheef. Dus, ruiter verbeteren en ruiter verbetert daarna paard.

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:28

Veel zitlessen nemen!
Dat heeft mij ook enorm geholpen!