Dressuren met Luit (van Flemmingh)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Dressuren met Luit (van Flemmingh)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:32

Luit is mijn bijrijdpaard, een 19 jaar oude ruin van 1.72m van Flemmingh. Hij voelt zich alleen niet echt 19 waardoor hij de afgelopen tijd echt super vervelend was... Maar vrijdag is het tij gekeerd en liep hij eindelijk weer heerlijk! Met ook heel erg veel dank aan zijn eigenaresse. Hopelijk blijft hij zo heerlijk lopen en is het tijdperk bakkabouters weer even verleden tijd.

Ons niveau zou ik B / L noemen. Vooral veel basis en beetje wijken en schouderbinnenwaarts meepakken. Springen vind meneer ook heel erg leuk, alleen doen we dat niet zo vaak.

Hier dus wat foto's van vrijdag. Eigen punt is vooral rechtop zitten en handen boven de manenkam bij elkaar. Beiden gaan al beter dan het ging, maar verbetering is nog zeer zeker heel hard nodig!
Luit heeft de neiging wat te diep te lopen dus moet op sommige foto's zeker zijn neusje er wat meer uit.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

1. Wat te diep en mag meer op de achterhand
Afbeelding

2. Ik vind Luit hier wel fijn, als ik zelf nou ook nog eens rechtop ging zitten
Afbeelding

3. rechtop zitten!
Afbeelding

4. Ik vind deze wel heel tof, was wel fijn geweest als hij wat minder diep had gelopen, maar die beentjes <3 :9
Afbeelding

5. Galopje (dit is de hoek met de bakkabouters dus ben wel blij dat hij er nu netjes langs gaat :) )
Afbeelding

6. Hier wordt wel weer duidelijk dat ik toch echt rechtop moet gaan zitten
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Lekker wakker en lekker beengebruik :)
Afbeelding

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:47

Dat hoofd van je paard! Precies hetzelfde als een Flemmingh bij ons op stal!
Let misschien erop dat je handen rechtop houd en probeer hem nog wat ontspanning er in te rijden.
Vind het er al wel goed uit zien! :j

StefanieT

Re: Dressuren met Luit (van Flemmingh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:35

Wat een leuk paard zeg!
Let er op dat je je schouders naar achteren houd en je handen netjes naast elkaar rechtop. Verder vind ik het een mooi plaatje!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 16:59

Ramboe, wat grappig dat hij hetzelfde koppie heeft!
Ontspanning moet er inderdaad nog wat meer komen, maar dit is al heel wat vergeleken met vorige week toen we alle kanten op vlogen. Vraag me wel eens af of hij zich ooit naar zijn leeftijd gaat gedragen (denk t niet :+ )

StefanieT, dank je wel, zijn idd mijn punten om aan te werken.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:12

Toffe foto's! En fijn dat hij zich weer wat beter kon beheersen. :)

Als ik naar je foto's kijk denk ik trouwens dat het meer zit in je bekken dan in het recht houden van je rug. Zit je op je zitbeenknobbels? Van nature trek je je rug hol waardoor je snel naar voren kantelt. (denk ik, want ik heb datzelfde probleem.) Vind foto acht qua zit als supernetjes. Zou het misschien helpen als je je handen wat meer gaat dragen? Nu lijkt het alsof je je handen soms naar beneden duwt waardoor je misschien ook met je bovenlijf naar voren kantelt.. Maar goed, je weet zelf dat ik allesbehalve een expert ben. :) Vind jullie sowieso een superleuke combi! (Komt er toch nog wat zinnigs uit dit stukje tekst :P)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:34

Thanks Charlotte voor je uitgebreide commentaar!
Je bent dan misschien geen expert, maar zeker ook geen leek!
Zal eens gaan kijken hoe het werkt met die zitbeenknobbels. M'n handen moet ik idd meer dragen, dat vind ik echt heel erg lastig, heb heel erg de neiging mijn handen weg te drukken.
enneh, ik vind ons eigenlijk ook een leuke combi :)

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:00

Op alle foto's vind ik het een fijn beeld geven! Het oogt erg ontspannen. Alleen je houding is jammer voor het beeld.. Ik wil je nog de tip geven om misschien eens zonder zadel te gaan rijden. Je houding die je nu hebt is dan namelijk een stuk moeilijker toe te passen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:55

Hi! Ziet er leuk uit, fijn dat hij eindelijk geen last meer heeft van bakkabouters!

Ik denk indd ook dat het meer in je bekken zit dan in je rug, probeer je bekken meer te kantelen waardoor je echt op de "achterkant" van je billen zit en je zitbeenknobbels op het zadel voelt.

Daarnaast vind ik eigenlijk je hand houding er vervelender uitzien dan je rug, je zit dan wel naar voren, maar het lijkt of je je hand heel geforceerd in een rare knik houd? Probeer je polsen recht te houden en niet in te knikken naar binnen, en indd meer naar voren en bij elkaar.

Hoop dat je er wat aan hebt, leuk paard trouwens!!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:21

Als ik zo naar de foto's kijk vindt ik het lijken dat je zadel aan de kleine kant is. Daardoor kun je waarschijnlijk je bekken helemaal niet kantelen. Zoals op foto 6,daar zit je echt op de lepel van het zadel. Daardoor druk je het meeste op de rug achter het zadel en die is daar niet heel sterk.

Kwa bakkabouters: Ga niet denken van in die hoek ziet hij altijd wat, doe net of er niets aan de hand is en rij gewoon door. Gaat hij dan naar binnen, dan doet hij dat maar. Maak er in iedergeval geen drama van. DAn gaan ze het namelijk nog enger vinden. Probeer met binnenstelling erlangs te rijden.

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:58

Ten eerste leuk paard!! Maar mag van mij nog iets meer de hals laten vallen en je houding, idd je bekken kantelen, hierdoor ga je rechter zitten. Voor de rest vind ik dat je op foto 7 scheef zit, maar kan natuurlijk ook moment opname zijn. Maar lijkt of je je linkerschouder meer naar voren drukt.

Verder gewoon lekker blijven oefenen en dan komt het helemaal goed.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 16:20

Dank jullie wel voor de reacties, heb ik zeker wat aan!
Moet maar eens gaan letten op hoe dat werkt met mijn bekken kantelen, dat lijkt wel een belangrijk punt te zijn.

Dit zadel is niet heel ideaal voor mij, met name door de flinke wrongen aan de voorkant, en het ontbreken van lange benen. Mijn knieen komen ergens halverwege die wrongen uit, wat natuurlijk niet fijn is. Zijn eigenaresse is echter 1.88 (ik ben 1.74) en heeft erg lange benen en de beugels dus 7 a 8 gaten langer. Tsja voor haar zijn die wrongen dus geen probleem.
Maar zonder zadel gaat m eerst niet worden, daar is hij me nog iets te vliegerig voor, alhoewel dat voor mijn houding idd wel goed zou zijn :)

Digidigidum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:05

Ik vind het een leuk paard! :) Maar let wel op dat je hem niet te vast houd in je hand! ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:50

Maaike en Luit :D

Het ziet er mooi uit! Volgens mij rijd je hem ook heel vriendelijk. Voor het beeld zouden je handen wat meer omhoog mogen. Dan is het ook meteen makkelijker om rechtop te zitten. Bekken naar voren kantelen, dan kom je vanzelf rechtop.
En wat wordt bedoeld met bekken kantelen: maak maar eens rondjes met je heup. Op het moment dat je heup naar voren is heb je je bekken gekanteld. Hierbij span je je buikspieren dus iets aan en wordt je onderrug een klein beetje bol :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:16

Thanks Machteld :)
Ik weet wel hoe t moet... maar de uitvoering te paard is toch verdraaid lastig!
Handen mogen idd meer omhoog, ook zo verdraaid lastig :+

digidigidum, heb eigenlijk niet het idee dat ik hem vasthoud. Ik heb vaak mijn hand juist heel erg open (das ook niet goed), maar misschien lijkt t op de foto's anders.