Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ook goed dat je het in de longeercirkel doet, makkelijker voor King.
).

elisaalovee schreef:Ik vind het er netjes uitzien, ook het teugelcontact!![]()
Toen hij besloot te stappen en achteruit te gaan.. mag ik vragen
waarom je hem ook zijn zin hebt gegeven door de linke hand op
te gaan terwijl je rechts bezig was?
? Waarom houdt zij hem niet voorwaarts vanaf de grond? Met de zweep? Niet slaan, gewoon richting aangeven en hem zo naar voren drijven
Een voorwaarts paard kan niet op z'n achterbenen gaan staan
De persoon die vanaf de grond helpt is erg belangrijk in deze fase van het zadelmak maken, die moet immers snel en duidelijk in kunnen grijpen indien gewenst.
Duidelijkheid is zo belangrijk voor zo'n jong dier! Ik ben nu zelf bezig met mijn 3-jarige (onder begeleiding) en consequent zijn is zeker met zo'n jonkie van heel groot belang
Goed gedrag belonen, ongewenst gedrag corrigeren en daarna bij de reactie die wél gewenst is meteen weer belonen
Je legt nu de basis, die toch behoorlijk bepalend is. De basis bestaat mijn inziens uit gehoorzaamheid en ontspanning
Als de persoon die aan het longeren is het paard voorwaarts houdt en richting aangeeft, kan het paard ook niet zo makkelijk omdraaien en een voorwaarts paard kan niet omhoog komen
Het is dus belangrijk om echt een handig persoon te hebben die je vanaf de grond kan assisteren 

Een jong paard moet heel duidelijk het verschil gaan snappen tussen het gedrag dat gewenst is (belonen) en het gedrag dat ongewenst is
Nu krijgt hij heel makkelijk zijn zin en wordt het ongewenste gedrag eigenlijk geheel niet gecorrigeerd
Sterker nog, hij wordt door zijn manen gekriebeld na het omdraaien en krijgt vervolgens zijn zin. Voor het paard een win-win situatie
. Heeft hij iets moeilijks gedaan? Dan doe je iets makkelijks!
hij blijft ook zijn hele leven bij mij, wat er ook gebeurt! kippetje schreef:Wat me ook opviel was dat je vrij veel beweegt met je been. Je paardje weet nog niet wat dit betekend, maar juist nu heb je nog de hulp van de longeur. Hou je benen stil, zoals je dat later ook wilt. En combineer voorlopig je hulpen voor aandraven nog met de hulpen vanaf de grond. Hij zal zo snel de link gaan leggen en jij een heerlijk gevoelig paardje er aan over houden.
Als je hem nu al leert dat je iedere pas aandrijft dan snij je jezelf daar alleen maar mee in je vingers.
Heel veel plezier en succes met je paardje!

!