King voor de 4e keer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

King voor de 4e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 16:32

Hoi!
Na een topic in RIJ-ITP [RIJ-ITP] King voor de 2e keer onder het zadel heb ik besloten om deze maar hier neer te zetten. Van het commentaar en de tips die ik daar kreeg heb ik zeker wat aan gehad!

Ed King is een 3 jarige ruin die ik heb vanaf zijn 2e jaar. Wij hebben eerst veel grondwerk gedaan, en toen hij ongeveer 2 jaar en 8 maanden was zijn we naar een andere stal verhuisd en zijn we begonnen met longeren. King heeft veel moeite met de rechter kant, en is hier in heel slim. Dit kan je ook wel terug zien in het filmpje.
Dit is de 4e keer dat ik er op zit, en de vorige keer ging niet goed, dus hebben we een stap terug gedaan. Eigenlijk zou ik er gister niet op gaan, maar omdat hij zo braaf was en het zo goed ging ben ik er uit eindelijk toch nog even op geweest!

Ook vind ik het lastig om goed contact te houden omdat ik hem niet in zijn mond wil zitten.. Ik weet uit het vorige topic dat dit belangrijk is dus ik werk hier aan!

Nou kan ik nu natuurlijk nog niet zo veel verwachten, maar ik wil in het begin vooral heel relaxt doen. Veel buitenritjes maken en genieten van elkaar.

Alle tips en commentaar zijn welkom! Ik wil er graag van leren. Maar opbouwend, dit is de eerste keer dat ik dit doe het is dus allemaal nieuw!

http://www.youtube.com/watch?v=XMS2XEZL ... tube_gdata

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:52

Ik vind het er erg goed uitzien! Vind ook dat je de teugels goed houdt, niet te strak :D Ook goed dat je het in de longeercirkel doet, makkelijker voor King.
Maar misschien kan je wat meer belonen. Bv.: als hij begint met rechtsom te stappen, effe een aaitje geven. Als hij begint te draven, belonen omdat hij luisterde naar je hulpen. Als je naar stap gaat, ook effe belonen omdat hij luisterde. Zo deed ik het ook in het begin ( nu nog zelfs :o :D ).
Veel succes nog en het ziet er prima uit!
Laatst bijgewerkt door Heike1998 op 09-06-12 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

elisaalovee

Re: King voor de 4e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:57

Ik vind het er netjes uitzien, ook het teugelcontact! :)
Toen hij besloot te stappen en achteruit te gaan.. mag ik vragen
waarom je hem ook zijn zin hebt gegeven door de linke hand op
te gaan terwijl je rechts bezig was? :+

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:00

Sorry dat ik weeral iets zeg, maar ik heb gezien op je profiel dat King een bitloos hoofdstel aanheeft ( ja toch?). Waarom rijdt je hem daar niet mee in? :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:07

Dat bitloos hoofdstel is niet van mij! Die heb ik te leen gekregen van Barefoot voor een fotoshoot die ik morgen zou hebben! Maar gaat helaas morgen niet door :(
Verder bedankt iedereen! Ik beloon King ook veel met mijn stem! Maar dat hoor je nu niet haha!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:10

elisaalovee schreef:
Ik vind het er netjes uitzien, ook het teugelcontact! :)
Toen hij besloot te stappen en achteruit te gaan.. mag ik vragen
waarom je hem ook zijn zin hebt gegeven door de linke hand op
te gaan terwijl je rechts bezig was? :+

Om het daarna opnieuw te proberen! Ik weet dat dit fout is, maar als dit te lang doorgaat staat hij op zijn achterste benen, en om dit te vermijden proberen we het zo. Hierna ging het wel goed!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:51

Ik zou er wel heel erg mee oppassen, met hem zo zijn zin geven..

Ik snap eerlijk gezegd niet dat jullie hem zo 'lang' in zijn achteruit laten gaan. Je hebt er toch een (handige) persoon bij die vanaf de grond helpt :)? Waarom houdt zij hem niet voorwaarts vanaf de grond? Met de zweep? Niet slaan, gewoon richting aangeven en hem zo naar voren drijven :) Een voorwaarts paard kan niet op z'n achterbenen gaan staan ;) De persoon die vanaf de grond helpt is erg belangrijk in deze fase van het zadelmak maken, die moet immers snel en duidelijk in kunnen grijpen indien gewenst.

Ik vind het er verder best vriendelijk uit zien hoor, maar misschien zijn jullie wel iets té vriendelijk :) Duidelijkheid is zo belangrijk voor zo'n jong dier! Ik ben nu zelf bezig met mijn 3-jarige (onder begeleiding) en consequent zijn is zeker met zo'n jonkie van heel groot belang :) Goed gedrag belonen, ongewenst gedrag corrigeren en daarna bij de reactie die wél gewenst is meteen weer belonen ;) Je legt nu de basis, die toch behoorlijk bepalend is. De basis bestaat mijn inziens uit gehoorzaamheid en ontspanning :)

Verder wil ik nog even kwijt dat het een leuk dier is :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:40

Jullie zijn heel geduldig maar niet consequent genoeg. Rechts=rechts en ik zou 'm absoluut niet links laten gaan. Nu krijgt hij na dit spelletje mooi zijn zin. probeer dit desnoods voor te zijn door bv. te werken met dubbele longe. Ook zou ik niet rijden totdat hij netjes rechtsom loopt zonder protest , want met een ruiter wordt dat enkel moeilijker (longeur wil bv. niet direct met de zweep blokkeren uit veiligheid voor de ruiter). Verder, echt chapeau voor het geduld en de vriendelijkheid :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:51

Klopt jullie hebben gelijk! Maar in dit geval waren we 'te lief' omdat we een stapje terug hebben gedaan. De vorige keer ging helemaal niet goed, en nu hebben we het zo gedaan. Met het longeren (voor dat ik erop ging) ging het echt super! Met alle rust allebei de kanten op. Ik was er gewoon een beetje verbaasd van :=
Eigenlijk zou ik er ook niet opgaan, zoals unicorn_kiss ook zegt, eerst moet hij zonder ruiter rechts en links om zonder problemen. Dit was ook het geval, maar toen ik er op zat ging het weer even mis.

Ik zou er goed op letten de volgende keer! Maar als dit (achteruit lopen ect) te lang door was gegaan dan komt hij dus omhoog.. Echt ik geef jullie groot gelijk dat het niet goed is om hem zijn zin te geven, maar we hebben het zo gedaan, en daarna was hij super braaf!

Bedankt voor al het commentaar en de tips!!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:13

Een stapje terug doen, betekent niet dat je minder consequent moet zijn :D Als de persoon die aan het longeren is het paard voorwaarts houdt en richting aangeeft, kan het paard ook niet zo makkelijk omdraaien en een voorwaarts paard kan niet omhoog komen :) Het is dus belangrijk om echt een handig persoon te hebben die je vanaf de grond kan assisteren ;)

Zodra het paard eenmaal door heeft dat hij jullie te slim af kan zijn en zijn zin krijgt als hij dreigt te staken of staakt, heb je met een beetje pech een probleem :)

Het is goed dat je alles zo vriendelijk mogelijk op wil lossen, maar waak er wel voor dat je consequent genoeg blijft :) Een jong paard moet heel duidelijk het verschil gaan snappen tussen het gedrag dat gewenst is (belonen) en het gedrag dat ongewenst is :) Nu krijgt hij heel makkelijk zijn zin en wordt het ongewenste gedrag eigenlijk geheel niet gecorrigeerd :) Sterker nog, hij wordt door zijn manen gekriebeld na het omdraaien en krijgt vervolgens zijn zin. Voor het paard een win-win situatie :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:30

Ik vind het er goed uit zien. Ik ben het er mee eens dat de persoon op de grond het paard voorwaarts moet houden en ik zie ook momenten dat het wel goed lukt en goed gaat. Op het moment dat het mis ging, ging dit even niet goed en dan moet je het oplossen. Het gebeurde nu eenmaal. Jij kent het paard het beste en weet hoe het paard gaat reageren. Als jij dan beslist het paard even zijn zin te geven, paard rustig te houden en het vervolgens nog een keer probeert en het wel goed gaat, dan kan dat soms beter helpen dan het paard kosten wat kost naar voren dwingen, paard over de zeik, paard op zijn achterbenen en misschien wel ruiter ernaast. Ik begrijp best dan je dan kiest voor rust en daarna weer proberen. Je zegt zelf dat het mis is gegaan en dat je het daardoor zo oplost. Niks mis mee lijkt mij. Pas er wel voor op dat je niet altijd mee gaat in zijn gedrag.

[edit] Probeer zijn moeilijke kant ook leuk te houden. Gaat het goed rechtsom, dan ga je weer linksom enzo verder. Natuurlijk moet je rechtsom niet overslaan, maar niet wachten tot het fout gaat (tenminste nu nog niet). Het belangrijkste is nu dat hij snapt dat hij allebei de kanten gewoon normaal op moet lopen. Blijf creatief denken :j. Heeft hij iets moeilijks gedaan? Dan doe je iets makkelijks!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:58

Yelly : Heb je gelijk in! Maar vooral IK wil voorzichtig doen, natuurlijk moet je wel consequent zijn. Dat zijn we ook wel, maar in deze situatie zoals ik al eerder zei hebben we het rustig aan gedaan.
Dit stukje ging dan weer even mis, we gingen linksom daarna rustig weer rechtsom en weer links. Ook na dat het mis ging, is mijn instructrice echt achter hem gebleven als drijvende hand. Dit ging super en hij liep keurig door! Dit werkt dus heel goed.
Ik ben verder echt super blij met jullie reacties, want hier leer ik ook van!
Ook zoals zap zegt, als hij rechtsom goed doet, gaan we links. Ook zijn we gister (na dat we voor de laatste keer rechts zijn gegaan) gestopt. Vooral niet te lang doorgaan, want dan kan het zijn dat hij het niet meer leuk vind.

Als julllie het leuk vinden wil ik de volgende keer wel een filmpje maken van hoe we beginnen? Zonder ruiter erop. We zijn er al achter gekomen dat we met King erg veel rust en geduld nodig hebben (wat mijn instructice heeft en waar ik heel blij mee ben!).

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:13

Ziet er al veel beter uit dan toen hij voor de 2e keer onder het zadel was!
Je ziet wel dat hij het rechts lastig vind, ik snap dat je hem toen weer de andere kant op liet gaan (aangezien je post van het vorige topic), maar ik zou hem dan een paar passen de makkelijke kant op zetten, en daarna weer omdraaien. Niet het hele rondje afmaken, maar een klein stukje en weer de andere kant op.
King was nu volgens mij ook veel meer ontspannen dan de vorige keer. Jullie komen er wel ;)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:21

Ik vind zelf dat je wel contact moet nemen met je paard. Nu heb je steeds een los vast verbinding, probeer het contact op te zoeken, maar wel heel elastisch, dus wel goed mee naar voren als je paard het contact wat op gaat zoeken. Op eigen benen laten lopen is belangrijk, maar contact bewaren is ook belangrijk en dat kan prima gecombineerd worden. Contact hebben, betekent niet gelijk dat hij ook aan de teugel moet lopen etc. ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:26

En op het goede been licht rijden ;)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:40

Vandaag weer een lesje gehad, ging heel erg goed! Ik heb nu steeds meer contact en hij zoekt zelfs mijn hand al op! Hij onstpant al lekker, heel fijn! Ook reageerd hij al goed op mijn been (met stem erbij). Vandaag ging rechtsom ook heel goed! Wel valt hij sneller terug naar stap op de rechterhand. Als het zo goed blijft gaan, gaan we misschien over een week proberen los te rijden! Ben suuuper trots op mijn ventje <3

Iedereen bedankt voor de tips, commentaar en complimenten!!!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:44

Dat klinkt goed! Fijn hoor :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:08

Ben ook super blij! En het was ook nog is de eerste keer bij ons thuis. De vorige keren zijn we naar de manege gegaan met hem.
Ik vond het zelfs nog een beetje spannend (ja ik weet het.. slaat nergens op) omdat we dus nu weer in een keer in een andere omgeving waren. Natuurlijk niet helemaal, maar wel de eerste keer thuis dat ik er op zat..
Maar toen ik er eenmaal op zat was alles verdwenen. Ik geniet zo van hem, hij is echt mijn maatje <3 hij blijft ook zijn hele leven bij mij, wat er ook gebeurt!
Daarom ben ik ook denk ik wat zenuwachtig voordat ik er op ga, ik ben zo bang dat ik iets verkeerd doe. Terwijl dat helemaal niet nodig is.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:51

Wat me ook opviel was dat je vrij veel beweegt met je been. Je paardje weet nog niet wat dit betekend, maar juist nu heb je nog de hulp van de longeur. Hou je benen stil, zoals je dat later ook wilt. En combineer voorlopig je hulpen voor aandraven nog met de hulpen vanaf de grond. Hij zal zo snel de link gaan leggen en jij een heerlijk gevoelig paardje er aan over houden.
Als je hem nu al leert dat je iedere pas aandrijft dan snij je jezelf daar alleen maar mee in je vingers.

Heel veel plezier en succes met je paardje!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 20:50

Toen ik het filmpje zag viel dat me ook op.. Maar zelf had ik het niet echt door. Ik zal er extra op letten!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:43

Ik vindt het er goed uit zien, alleen zie ik op het filmpje dat jij met je rechterbeen veel meer beweegt dan met je linkerbeen, ook lijkt het dat je het rechterbeen een beetje van het paard afsteekt. Belangrijk is dat je paard je benen wel leert acepteren en je moet je rechterbeen toch aan je paard gaan leggen.
Daarnaast probeer je hakken meer uit te drukken en probeer niet teveel mee te bewegen in je zadel, op het moment dat je voorwaarts wilt druk je met je zit naar voren, dit is niet goed voor de gehoorzaamheid op ten duur. Dus probeer lekker ontspannen af te wachten en puur alleen met je benen en stemhulp het paard naar voren laten gaan.

Tijdens de eerste wisseling van kant, loopt het paard een stuk naar achteren ( is dit op commando?, het lijkt mij niet) Laat de volgende keer de persoon die longeert even stil staan en probeer zelf om het paard naar voren te laten stappen. Nu gaat hij naar voren op het moment dat de persoon die longeert hem naar voren aanspoort. Probeer dat zelf te doen, en lukt het niet kan zij je helpen. Dus even een keer aandrukken met been en binnenteugel naar voren, en klik een keer met je tong of geen hem een stem commando ( zodat hij de stemcommando's ook gaat leren, dat is later altijd heel handig)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:44

kippetje schreef:
Wat me ook opviel was dat je vrij veel beweegt met je been. Je paardje weet nog niet wat dit betekend, maar juist nu heb je nog de hulp van de longeur. Hou je benen stil, zoals je dat later ook wilt. En combineer voorlopig je hulpen voor aandraven nog met de hulpen vanaf de grond. Hij zal zo snel de link gaan leggen en jij een heerlijk gevoelig paardje er aan over houden.
Als je hem nu al leert dat je iedere pas aandrijft dan snij je jezelf daar alleen maar mee in je vingers.

Heel veel plezier en succes met je paardje!

dit is precies wat ik inderdaad ook bedoel te vertellen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:52

Ik vind het er netjes en vriendelijk uit zien :j
Inderdaad niet zijn zin geven rechtsom, daar zou ik consequenter doorpakken, maar uiteindelijk draafde je wel rechtsom rond dus dat is wel positief. Ik zou als ik jou was niet bang zijn om je teugels iets meer in contact te nemen hoor. Nu zwabberen ze een beetje en dat is ook wat onrustig voor zijn mond :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:55

het ziet er allemaal goed uit hoor, mag ik vragen wanneer ie eindelijk zonder longe in een grotere ruimte mag met jou erop? hij moet nu continu zijn balans bewaren op een volte, en dan ook nog terwijl ie enkel aan zijn hoofd op de volte wordt gehouden, lijkt me voor hem erg moeilijk in deze fase,daarom gaat ie ook achteruit omdat ie niet nog meer rondjes wil of kan lopen dezelfde kant op, als de spieren bij zo'n jonkie moe worden, wordt alles moelijker en gaan ze of vluchten of proberen om het niet meer te moeten, lange stukken rechtuit moet ie! je doet het allemaal prima, beetje vertrouwen en hup los:)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 21:16

Nou de volgende keer! Dat wordt zaterdag. Vandaag ging het weer super goed, dus we vinden dat het kan! Ik laat jullie dan ook wel weten hoe dit ging. En evt wil papa ook wel filmen :)!