Tempo omlaag tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Tempo omlaag tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 08:41

Mijn lieve knollie vind springen geweldig. Zodra hij een sprong in de bak ziet staan word hij hyper, en wilt hij alleen nog maar eroverheen. Ik kan hem nauwelijks normaal losrijden als er een sprong staat, vanwege dat hij ZO druk is.

Opzich is dat het probleem niet, met een beetje rust en oplettendheid lukt het inrijden wel!

Het is meer tijdens het springen, ook niet echt een probleem, maar wel iets waar ik heel erg aan wil werken en ik weet niet precies met welke oefeningen ik dit kan doen.

Voor de sprong is Maan goed verzameld, loopt op zijn achterbeen, blijft bij mij. 2 galopsprongen voor de sprong trekt hij aan, en hij springt altijd netjes. Basculeert nog niet heel goed, maar goed hij springt ook nog niet zo heel vaak en zijn andere dingen waar we meer aandacht aan moeten besteden.
Na de sprong komt het "probleempje", dan wilt hij zo graag meer dat ik hem niet goed kan houden. Heb ik de ruimte om terug te rijden gaat dit prima, na een galopsprong of drie krijg ik hem wel weer netjes onder me, maar bijvoorbeeld bij een dubbel/lijntje krijg ik hem tussen de sprongen gewoonweg niet rustig.

Wat ik vaak doe/probeer is hem of tussen het lijntje een keer stil te zetten alvorens weer verder te gaan, na de eerste sprong afbuigen en de tweede sprong niet springen, oefenen met balkjes (dat is overigens wel echt drama, met balkjes), op de lange zijde doe ik ook heel veel schakelwerk wat hij heel goed doet.

Nu ben ik absoluut niet opzoek naar kritiek, ik ben op zoek naar meer oefeningen die ik met hem kan doen om zijn tempo lager te krijgen.

Wij trainen normaal op ongeveer 80 cm hoogte, omdat ik eerst de techniek gewoon beter wil hebben voor we hoger gaan springen. Laatst wel een keer de hoogte in gegaan tot 1.20, dan is hij wel beter te rijden! (ja apart, maar goed) Hier heb ik een filmpje van:

Hier een filmpje van de enkele sprong:

Schoentje

Re: Tempo omlaag tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:31

Ehm ja, dat filmje voegd niet echt veel toe nav. je probleem hè ;)

Begin er iig mee, dat er altijd 1 of meer hindernissen in de bak staan, zodat dat normaal word en hij voortaan weet dat het niet altijd feest is als er een hindernis staat.
Ga toch veel trainen met balkjes en cavaletti's, dat kan gerust elke dag tijdens het dressuurwerk. Je neemt dan gewoon af en toe een balkje mee vanuit een volte of rechte lijn en blijf verder gewoon dressuurmatig doorrijden, ben zelf niet te veel bezig met het balkje.
Als dat goed gaat maak je van de balkjes kleine hindernisjes en verhoog ze langzaamaan. Denk eraan dat je het 'gaan springen' niet te veel als een afzonderlijk ding gaat zien na het dressuurwerk. Springen doe je tijdens het dressuurwerk.

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:22

Wat je misschien ook kan proberen, is om hem balkjes/cavaletti's aan de hand te nemen,
of als je hem longeert, er een balkje/ccavaletti licht.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 16:06

@ schoentje, dankje :) leg indd meestal wel een balkje neer ook tijdens de dressuur, soms midden op de hoefslag, en dat werkt wel moet ik zeggen! Zal dat eens gaan uitbouwen... Ik zie het indd juist niet als apart ding, en zorg dan ook dat hij dressuurmatig wel voor elkaar is ook voordat ik spring... (Springen is dressuur voor en na de sprong, is mij altijd geleerd :) ) alleen elke keer balken van weet ik het hoe zwaar versjouwen is niet echt mijn hobby :')

@ Xisaa, dankje

Ik bedoelde dus meer of er bepaalde oefeningen / opstellingen etc, zijn waarmee ik het onderdeel "te hard gaan" kan oefenen, en niet op mijn afzonderlijke situatie ingaan zeg maar... :) Bedoel echt oefeningen die mij en hem leren controle te houden over beweging en snelheid, en geen tips over het problemen met balkjes en zijn hyperactiviteit betreft springen, dat gaat elke keer namelijk wel beter en zijn we hard mee aan het werk :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:13

ik zie ook dat je veel naar voren ligt voor de sprong. het paard gaat daardoor ook harder lopen. probeer meer rechter te zitten zonder op zadel te drukken en zo weinig mogelijk aan teugels te werken.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 18:37

voor de sprong zat ik gewoon rechtop op het filmpje?

Zoals eerder gezegd ben ik op zoek naar oefeningen (zoals bijv in uitjes, bepaalde manier van sprongen/balkjes neerlegen etc.) die mij kunnen helpen, niet naar tips op mijn houding, zijn hyperactiviteit etc. daar ben ik namelijk hard mee aan het werk en mij ten zeerste van bewust.
Alsnog bedankt voor de reacties, maar dit is niet waar ik om vraag.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:56

De oefeningen die ik heb genoemd zijn om jou probleem te verbeteren. Daarnaast kun je ook vaak gaan halthouden na de sprong. Houd hem daarbij goed recht en laat hem echt even stilstaan, nageven en ontspannen, daarna rustig wegstappen.
Zorg er voor dat je op den duur niet alleenmaar aan het tegenhouden bent, want vaak worden ze daar heter en sterker van. Vandaar is dus het stilstaan en ontspannen belangrijk.
In-uitjes word een paard dat snel word na de sprong vaak niet beter van. Vaak gaan ze dan alleen versnellen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:28

Dankje :)

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:42

Dakario probeert je alleen maar te helpen. Je kunt wel zoeken naar oefeningen om hem rustiger te krijgen, maar als het probleem ligt bij je houding,
gaat dat dus niet werken. Als jij zit te duwen op de sprong, dan heeft het rijden van bepaalde oefeningen geen nut.
Maar goed, het filmpje vind ik te kort om daar iets over te zeggen.

Wat bij mijn paard hielp om meer controle te krijgen na de sprong is inderdaad stilzetten na de sprong. Belonen als hij stil staat en rustig weer opnieuw aanrijden.
En dan steeds proberen hem iets sneller terug te krijgen. Zorg dat je wel je benen er goed bijhoudt zodat hij niet tegen je hand aanloopt. Bij mij heeft het in ieder geval goed gewerkt.
Resultaat is er niet meteen, dus blijf geduld hebben dan komt het vanzelf goed.

Verder kun je met je houding kun je ook heel veel regelen. Ik weet wel dat dit niet is wat jij wil horen, maar als je een oplossing zoekt voor je probleem zou ik alle tips uitproberen.
Je moet voor de sprong stil blijven zitten en ondersteunen met het been. Na de sprong diep in het zadel gaan zitten en rustig opvangen.

Succes ermee.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:12

Dankje JR, hier heb ik veel aan :) Weet dat ook houding heel veel kan helpen, maar waarom ik hier zo op reageer is omdat ik al gezegd heb dat ik bewust ben van mijn problemen met houding. Voor de sprong zit ik echter wel rechtop, dit is juist waar ik heel hard op oefen en ik merk ook dat dit heel veel helpt :) Na de sprong diep zitten is wel een probleem bij mij, gezien Maan mij snel uit het zadel trekt. Is het een idee om juist veel lijntjes met hem te gaan rijden en dan de lijntjes ruim genoeg te zetten om bijv. ertussen een kleine volte te maken om hem weer onder controle te krijgen voor de volgende sprong komt? (kom ik zo ineens op... Misschien best een goed idee :') maar goed, dat soort oefeningen is dus waar ik naar opzoek ben!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:28

Ik kan het filmpje via deze computer helaas niet zien...

Wat je al eerder hebt gelezen, direct na de sprong zitten! Voor, na en tussen de sprongen gewoon zitten. Veel mensen hebben de neiging om half te blijven staan. Waarom? Geen idee... gewoonte denk ik.

Wat je al doet is eigenlijk prima, voor en na een sprong afwenden, volte, terug naar stap/ halt.
Het zal voor jullie ook belangrijk zijn om tijdens de dressuurmatige training veel met overgangen te werken. Niet alleen het probleem tijdens een sprong aanpakken, maar altijd. Veel overgangen zodat hij leert om direct te reageren op de kleinste hulpen.

In Duitsland moeten (moesten?) alle kinderen tot een bepaade leeftijd een proef afleggen tijdens het springen, dus met voltes en overgangen erin. Dit zodat dit soort taferelen voorkomen zouden worden. Zou ook erg goed zijn om het in NL in te voeren!

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:45

Fem_daf schreef:
In Duitsland moeten (moesten?) alle kinderen tot een bepaade leeftijd een proef afleggen tijdens het springen, dus met voltes en overgangen erin. Dit zodat dit soort taferelen voorkomen zouden worden. Zou ook erg goed zijn om het in NL in te voeren!

Heet dat niet gewoon caprilli? Dat soort proeven worden ook gewoon in Nederland verreden. Wel erg leerzaam inderdaad.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:47

Fem_daf schreef:
Wat je al eerder hebt gelezen, direct na de sprong zitten! Voor, na en tussen de sprongen gewoon zitten. Veel mensen hebben de neiging om half te blijven staan. Waarom? Geen idee... gewoonte denk ik.

Om de rug van het paard te ontlasten.
Waarom vind je dat je direct na de sprong, waar het paard zijn rug helemaal oprekt, zijn rug naar beneden moet drukken met je zit?
Dan wil men dus ook nog dat het paard nageeflijk terugkomt, verkort in het lichaam en daarbij dus de rug iets omhoog brengt. Eigenlijk heel onlogisch dus om diep te gaan zitten.
Veel ruiters blijven dus verlicht zitten na de hindernis om het het paard makkelijker te maken om terug te komen en te sluiten in het lichaam. Ga je diep zitten zal een ruiter vaak meer druk op de mond moeten gebruiken om het tempo te controleren.
heb je het paard in de sprong weer bij elkaar en nageeflijk dan kun je weer gaan zitten, omdat de rug dan weer wat omhoog is en daarbij dus sterker om het ruitergewicht te dragen....

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:21

@schoentje wat mij altijd is geleerd, is dat het paard altijd onder controle van de ruiter moet blijven en het belangrijkste: vanuit de achterhand werken. Als je tussen de sprongen gewoon gaat zitten gebruik je je zit om het paard op te sluiten en weer van achter naar voor te werken.
Zodra je dit als team perfect kunt, kun je een keer verlicht blijven voor bv tempo (barrage). Wat mij echter stoort, is dat kinderen niet meer leren zitten na een sprong, de pony's al een dolle de bak gaan en er totaal geen controle is. Ik zie regelmatig z springers (amateursport) waarvan het paard de hindernis wel over komt maar niet van uit de achterhand loopt. Deze paarden lopen vaak onregelmatig en kunnen niet lang mee.
Het is niet altijd perfect wat ik vertel, vind het ook lang niet altijd handig om via bokt tips te geven, maar ik hamer altijd op de achterhand. Als die niet goed werkt, maak je je paard alleen kapot.

Wil er overigens even aan toe voegen dat ik mijn paard alleen op zit rijd. Ik neem hem rustig terug, kan hem als ik wil laten halt houden voor een sprong. Ja, hij is oer sterk, maar ik hoef nooit te trekken. Ben ontzettend blij dat ik dit geleerd heb, want anders zou ik hem nooit veilig een parcours rond krijgen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 07:29

@ Fem_daf & schoentje; het is niet dat hij als een dolle door de bak gaat gelukkig, maar voornamelijk tussen 2 sprongen is zijn tempo gewoonweg te hoog, en kan ik hem ook niet begeleiden naar de volgende sprong zeg maar. Wel zie je indd vaak jonge ruiters als een dolle door de bak racen, dat heb ik gelukkig niet en ook nooit gehad.. ik wil van de week eens alleen maar balkjes neer leggen door de bak heen, galop en draf, en dan daar op gaan oefenen, kijken of ik hem dan wat meer onder controle kan houden... laatst ook alleen maar 50 cm sprongetjes neergezet, maar wel allemaal lijntjes etc. gewoon om te oefenen, uiteindelijk ging hij daar netjes rustig over, maar toch nog tussen 2 sprongen dat het vaak mis ging...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:13

De controle bij de amateurs waar jij het over hebt is waarschijnlijk niet opgelost zodra ze gaan zitten. Wanneer een paard in een hoog tempo loopt, kun je vaak niet eens prettig ziiten op een paard, zeker niet wanneer het paard daarbij niet nageeflijk is. Na de hindernis heeft een paard vaak een hoog tempo en duurt het enkele galopsprongen voordat het paard weer nageeflijk is, ga je dan meteen diep zitten dan werk je het paard vaak tegen in de rug is mijn ervaring. Ik vind dan dat je beter iets verlicht kunt blijven zitten, daarmee de grote bewegingen van het paard makkelijker op kunt vangen in je knieen en heupen en zo dus jou gewicht beter mee kunt laten bewegen in de rug. Je kunt dan nog steeds je kuit aan sluiten en je hand begrensen en zo de achterhand onder de massa krijgen zonder de rug naar beneden te drukken.
Maar veel (minder goede) ruiters gaan dan gewoon staan, hangend in de teugels en zetten hun kniegewricht op slot en stuiteren zo in de beugels mee. Die werken het paard net zo veel of nog meer tegen in de rug en verliezen controle. Dat is waarschijnlijk hetgene dat jij ziet op concours.
En tips geven via bokt blijft moeilijk, je weet nooit hoe degene aan de andere kant van de pc je tips begrijpt...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:46

Snap wat je bedoelt en vrees dat ik je gelijk moet geven dat het zitten deze ruiters waarschijnlijk niet zou helpen. Wat ik me alleen afvaag is hoe jij tussen een dubbele hindernis rijdt.. Blijf jij die paar sprongen lichtjes verlicht zitten?

@TS ben benieuwd hoe de balken gaan werken! Iig fijn om te lezen dat je niet een ruiter bent die door onkunde uit de bocht vliegt ;) ik kan je niet meer tips geven dan je hebt gehad of zelf al aangedragen hebt.. Heel veel succes!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 10:01

Dankje! Ik zit meestal vlak na de sprong nog even iets verlicht tot hij weer goed op 4 benen loopt zeg maar, dan terugzitten en terugrijden op zit/been (poging tot) tot de volgende sprong. Is hij echt te gehaast, dan volte rijden of stilzetten en opnieuw aanrijden (ben daar best streng in, meneer is al zo'n tanker en als ik het toelaat dat hij met me weg loopt, kan ik helemaal niks meer) Ik blijf ook altijd zo lang mogelijk terugzitten zodat hij wacht met springen, hij heeft ook de neiging om erg vroeg af te zetten namelijk. Dit gaat beter naarmate de sprong iets hoger staat en ik meer blijf wachten en langer blijf zitten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:37

In een combinatie met 1 of 2 galopsprongen blijf ik met een zitvlak iets uit het zadel maar breng m'n bovenlichaam wel iets terug om ze te helpen met weer omhoog te springen bij de volgende sprong.
Bij meer dan 2 galopsprongen zit ik meestal de laatste galopsprongen weer in het zadel, maar wel pas als ze weer de achterhand eronder hebben en bij elkaar zijn. Hebben ze een oncomfortabele of hele grote galop, dan blijf ik meestal wel iets uit het zadel. Meestal is dat verlicht zitten maar heel minimaal, maar diep zitten doe ik eigenlijk nooit in de ring. Dat is gedeeltelijk ook voor behoud van m'n eigen lichaam.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:44

ArGieVai schreef:
Laatst wel een keer de hoogte in gegaan tot 1.20, dan is hij wel beter te rijden! (ja apart, maar goed)

Dit is niet zo raar hoor, een paard is meer onder de indruk van de hoogte en remt dan wat af.

Ik heb zelf hetzelfde gehad met een paard. Deze vond het springen zo leuk dat als ze een hindernis in het vizier kreeg erop afrenden.
Dat was toen ze 4 jaar was.

Ik ben veel gaan trainen op overgangen en op tijdens het springen op controlle.
Vaak zette mijn instructeur een lijntje van 5 a 6 galopsprongen neer.
De eerste hindernis was een laag stijltje met een drafbalkje ervoor. Ik moest mijn paard proberen op een sukkeldrafje naar de hindernis te rijden en zelf helemaal niets doen. Dus gewoon op je kont zitten en afwachten, geen been. Op de sprong een kleinbeetje mee naar voren gaan. Na de hindernis direct weer zitten in het zadel ( zoals je zelf al zij; nadat het paard met 4 benen de grond heeft geraakt) en dan het paard stilzetten, pasje achterwaarts belonen en weer opnieuw beginnen met het eerste stijltje. Dit deed ik net zo lang tot mijn paard rustig bleef in het lijntje en dan mocht ze gewoon verder rijden. Maar op het moment dat ze het tempo weer aanpast ging ik weer halthouden en achterwaarts, belonen en weer opnieuw aanrijden.

bij beide sprongen zelf geen been geven, ontspannen zitten en afwachten. Zelf zo min mogelijk willen doen.
De reden waarom je niets moet doen is omdat je zo het paard zelf leert kijken, waardoor hij wel rustiger moet gaan. Eigenlijk zeg je tegen je paard zoek het lekker uit.

In het filmpje vond ik dat je zelf wat naar voren dook. Probeer iets rustiger mee naar voren te gaan en iets minder diep kan bij deze hindernis ook nog wel. Hoe rustiger jij zelf doet in je lichaam hoe rustiger je paard ook wordt.

Daarnaast moet je met zulke paarden tijdens de dressuurtraining gewoon even een sprongetje meenemen, zo spring je wat vaker en wordt het iets gewoner. ( het hoeft helemaal niet hoog, maar een sprongetje van 50cm ofzo voor het gymnastiseren.
En lekker een heel aantal hindernissen in de bak zetten.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:03

@ HBZ, dankje!! Hier heb ik echt heel veel aan! Zo'n soort oefening zat ik indd aan te denken, maar wist niet hoe :+ Ik heb indd wel de neiging om gelijk teveel verlicht te gaan zitten, kan veel meer terug met deze hoogte denk ik?