Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:50

Hallo Bokkers,

Ik heb er even over nagedacht of ik wel een topic zou openen maar elk advies is er weer éen dus ben benieuwd...
Ik ga het proberen kort te houden :o

Ik ken mijn merrie nu 2,5 jaar waarvan we iets meer dan 2 jaar aan het werk zijn (soms iets minder actief, soms weer wat meer), ze is nu zo'n anderhalf jaar van mij.

In het begin kon ze absoluut niks verdragen op haar mond, hoe dat is gekomen weten we niet, haar verleden (ze is nu 14) is onbekend.
Inmiddels is dat wel wat verbeterd, maar rustig in de aanleuning is en blijft een steeds terugkerend probleem.
Dusdanig een probleem dat ik met mijn handen in het haar zit!!

Eerder reed ik haar met martingaal en tonglepel, martingaal vooral vanwege mijn onrustige handen en het feit dat ze nog wel eens wilde gaan rennen..., vorig jaar heb ik de martingaal eraf gehaald en dat ging heel erg goed :j
Een aantal maanden geleden ook de tonglepel vervangen voor een koperen dubbel gebroken bitje en ook dat ging super....., maar; we zijn weer terug bij af....

In stap gaat het (op dit moment) goed, aanleuning is prima, niks aan het handje (mede door een zeer goede en verhelderende les die ik heb gehad)
Maar zodra ik wil aandraven begint de ellende, niet vooruit willen, bit willen vastpakken etc etc.

Ik hoor jullie denken: Tandarts! Ja, klopt, maar ook als ze net bij de tandarts is geweest heeft ze periodes dat ze dit doet, het zijn ook echt periodes.

Inmiddels rijd ik weer sinds een week of 3 met tonglepel, ze staat sinds 3 weken op de wei waarvan 2 weken 24/7 en eigenlijk zijn de problemen alleen maar toegenomen....
Ook is er een periode geweest dat het zonder zadel beter ging als met, maar ook dat maakt op dit moment niks uit

grondwerk, longeren aan de bijzet (met weinig en wat meer druk) gaat echt allemaal prima.

ik merk dat ik het niet leuk meer vind, ik raak gefrustreerd, zij ook, ik wordt (soms) oneerlijk naar haar en vandaag was gewoon de druppel.

Ik ben zo'n beetje ontploft, en besef heel goed dat dit geen zin heeft :n

Rugproblemen, benen, hoeven, er is niks aan de hand....

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is; er zijn dus periodes waarin het wat beter gaat en steeds terugkerende periodes waarin ik weinig tot niks met haar (of/en met mezelf) kan beginnen....

Ligt het aan mij; deels wel, want ik weet niet wat ik moet doen, dus hoe kan ik dan ontspannen rijden?
Niet, de lol begint er aardig vanaf te gaan, de laatste keer in het bos was ook een drama, hoewel ik dit toch altijd graag doe....

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachtes en tips!!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:54

Tonglepel zou ik niet doen, wordt ze alleen maar meer gefrustreerd van.

Aangezien je zegt dat ze altijd al 'moeilijk' is geweest met haar mond, heb je al eens bitloos geprobeert? Is er al eens een osteopaat bij geweest of alleen dierenarts?

Lastig probleem dit, maar i kdenk dat het zeker niet op te lossen is met een tonglepel :n

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:57

Al eens Bitloos geprobeerd of met een RVS bit ipv koper? Er zijn ook paarden (zoals onze pony) die koper juist niet prettig vinden. Heb je ook gekeken naar seizoen /weersomstandigheden / hengstigheid? Of daarheen patroon in zit wat terug komt qua vervelende periode?

Edit: waarom gebruik je een tonglepel? Wat doet ze precies met haar mond wat het rijden lastig maakt?

Tweede edit: wat voor neusriem heb je nu?
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 08-06-12 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:58

BaileyMix schreef:
Tonglepel zou ik niet doen, wordt ze alleen maar meer gefrustreerd van.

Aangezien je zegt dat ze altijd al 'moeilijk' is geweest met haar mond, heb je al eens bitloos geprobeert? Is er al eens een osteopaat bij geweest of alleen dierenarts?

Lastig probleem dit, maar i kdenk dat het zeker niet op te lossen is met een tonglepel :n

Bitloos hoofdstel heb ik gehad, een kaakgekruiste, vond ze niet grappig.
Er is een heel goede dierenarts/tandarts geweest en dat is allemaal prima.

Het zijn echt periodes, zo is er niks aan de hand en een paar weken later is het weer mis.
Ze is verder soepel in haar lijf, geen pijn etc.

Nee, tonglepel vind ik ook echt niet tof, daarom had ik die ook vervangen voor een koper dubbel gebroken bit....
En ik kan je zeggen dat ik vandaag ook voor het laatst met tonglepel heb gereden, die gaat er weer af :j

een stalgenootje heeft een ander bitloos hoofdstel, en die ga ik ook nog proberen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:00

Zilfstar schreef:
Al eens Bitloos geprobeerd of met een RVS bit ipv koper? Er zijn ook paarden (zoals onze pony) die koper juist niet prettig vinden. Heb je ook gekeken naar seizoen /weersomstandigheden / hengstigheid? Of daarheen patroon in zit wat terug komt qua vervelende periode?

Edit: waarom gebruik je een tonglepel? Wat doet ze precies met haar mond wat het rijden lastig maakt?

Ja, toen ze nog niet van mij was had ze een enkel gebroken rvs bitje, was precies hetzelfde.

Als ze hengstig is dan is het idd niet veel beter en ze is wel net weer heel erg hengstig geweest :j
maar ook in de winter heeft ze deze periodes..., er is niet echt een patroon geloof ik

edit: misschien moet ik er wel eens wat meer op gaan letten.... op een patroon

tonglepel gebruik ik als ze weer eens een peiode heeft dat ze wil vastpakken of tong erover heen gooit..., ja, dat wijst op tandarts... maar nogmaals, dat is niet de (hoofd) oorzaak, dat weet ik zeker.

knollentuin

Re: Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:02

ik mis het verhaal instruktie hierin, wat zegt deze en hebben jullie samen geprobeerd? ik lees dat je 1 verhelderende les hebt gehad..kan diegene je niet vaker helpen?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:03

wat ik ook nog kwijt wil; in de periode dat ze nog niet op het land stond kwam ze enkele uren per dag buiten, gewoon in de paddock.
in die periode is ze wel altijd wat stijver.
het is duidelijk merkbaar dat sinds ze op het land staat veel soepeler in haar lijf is, dus daarom vind ik het zo vreemd dat ze juist nu weer een mindere periode heeft

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:04

Misschien helpt het voor jezelf als je in een schriftje bij gaat houden wanneer het minder gaat? Dus of er bijv. tandarts is geweest, het weer, hengstigheid, maar ook of jij lekker in je vel zit die dag of dat je bijvoorbeeld niet goed hebt geslapen.

Het zou zomaar kunnen dat je dan ineens een patroon ontdekt :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:06

Een osteo kan echt enorm helpen hoor :j

En op wat voor manier krijg je les?
Het zou heel veel redenen kunnen hebben, dat je paard zo reageerd.
Dus ik denk, dat iemand jouw het beste kan helpen in de bak.
Iemand die meer ziet, dan je huidige instructeur. (nieuw-blik-idee)

mika11

Gooit ze dan de tong uit de mond met rijden?
Ik dacht dat daarvoor de tonglepel altijd werd gebruikt?

Mijn paard was in het begin ook best gevoelig in de mond toen ik haar kocht.
Van mijn instructrice moest ik alleen contact houden, mijn handen stilhouden en verder helemaal niks met teugels of handen doen. Met als resultaat dat mijn paard na verloop van tijd veel ontspannender werd en makkelijker te rijden.

Maar het ene paard is het andere niet, het kan iets rijtechnisch zijn, iets met het tuig, of dat je paard toch ergens niet lekker in z'n vel zit.
Heb je dan nu nog wel steeds les?

prinero

Lastig lastig lastig, zit niet mee voor jou & Ed!

Elke keer gaan rijden en dan nog gefrustreerder er af stappen heeft ook geen zin, wordt het voor jullie beide niet leuker op.

Ik zou idd dat bitloze hoofdstel proberen, wellicht dat ze daar een betere reactie op geeft. Als ze daar beter op gaat dan kan je altijd nog besluiten om uiteindelijk zelf één aan te schaffen, als dat niet werkt dat weet je ook dat het 100% zeker niets met mond/tanden/kiezen/tong is. Vind het bijhouden van een periodes ook wel een goede tip, dan kan je kijken of het daar iets mee te maken heeft?

Als je wil weten of het aan het koper ligt dan mag je ook altijd mijn dubbelgebroken bitje even lenen :) Zit wel Ero-smaak aan hehe :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:07

knollentuin schreef:
ik mis het verhaal instruktie hierin, wat zegt deze en hebben jullie samen geprobeerd? ik lees dat je 1 verhelderende les hebt gehad..kan diegene je niet vaker helpen?

in het begin heb ik veel les gehad, momenteel niet vaak en dat is iets wat ik heel jammer vind, maar ik heb momenteel niet de mogelijkheid om vaak en regelmatig te lessen

tijdens mijn laatste les had ik ook in het begin deze problemen in stap; alle kanten opgaan behalve de goede, geen aanleuning accepteren etc.

ik heb een uur lang alleen maar gestapt, er is voornamelijk aan mijn houding gesleuteld en beenhulp.
ook rust bewaren was aan de orde.
uiteindelijk liep ze is stap heel goed..... ik heb niet gerukt en geplukt, maar subtiel gevraagd en ook weer loslaten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:08

prinero schreef:
Lastig lastig lastig, zit niet mee voor jou & Ed!

Elke keer gaan rijden en dan nog gefrustreerder er af stappen heeft ook geen zin, wordt het voor jullie beide niet leuker op.

Ik zou idd dat bitloze hoofdstel proberen, wellicht dat ze daar een betere reactie op geeft. Als ze daar beter op gaat dan kan je altijd nog besluiten om uiteindelijk zelf één aan te schaffen, als dat niet werkt dat weet je ook dat het 100% zeker niets met mond/tanden/kiezen/tong is. Vind het bijhouden van een periodes ook wel een goede tip, dan kan je kijken of het daar iets mee te maken heeft?

Als je wil weten of het aan het koper ligt dan mag je ook altijd mijn dubbelgebroken bitje even lenen :) Zit wel Ero-smaak aan hehe :D

Goed idee; ero zijn bitje, maar is die niet te groot?
en idd, ook je hoofdstel zal ik gaan gebruiken

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:10

mika11 schreef:
Gooit ze dan de tong uit de mond met rijden?
Ik dacht dat daarvoor de tonglepel altijd werd gebruikt?

Mijn paard was in het begin ook best gevoelig in de mond toen ik haar kocht.
Van mijn instructrice moest ik alleen contact houden, mijn handen stilhouden en verder helemaal niks met teugels of handen doen. Met als resultaat dat mijn paard na verloop van tijd veel ontspannender werd en makkelijker te rijden.

Maar het ene paard is het andere niet, het kan iets rijtechnisch zijn, iets met het tuig, of dat je paard toch ergens niet lekker in z'n vel zit.
Heb je dan nu nog wel steeds les?

nee, ze gooit haar tong niet uit haar mond, ook nooit gedaan

wat betreft les:

Lotus83 schreef:
in het begin heb ik veel les gehad, momenteel niet vaak en dat is iets wat ik heel jammer vind, maar ik heb momenteel niet de mogelijkheid om vaak en regelmatig te lessen

tijdens mijn laatste les had ik ook in het begin deze problemen in stap; alle kanten opgaan behalve de goede, geen aanleuning accepteren etc.

ik heb een uur lang alleen maar gestapt, er is voornamelijk aan mijn houding gesleuteld en beenhulp.
ook rust bewaren was aan de orde.
uiteindelijk liep ze is stap heel goed..... ik heb niet gerukt en geplukt, maar subtiel gevraagd en ook weer loslaten

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:10

Hoi hoi, ten eerste, als jij zegt dat het in vlagen gaat...wie weet heeft het met hengstigheid te maken (oh hihi, is al genoemd zie ik)? Als je dan toch op een patroon gaat letten? En wie weet zou je bij haar een leren bitje kunnen proberen? Dat ligt veel rustiger in de mond (zit vast rond de kin) en is heel vergevingsgezind in de mond. Niet elk paard vindt het prettig, maar misschien het proberen waard?
Overigens, mijn paard vindt de bitloze, onder de kin gekruiste hoofdstellen ook niets, een freestyle halster echter, is wel weer best. Er zijn heel veel soorten bitloze hoofdstellen, wie weet kan je hier of daar wat lenen...succes hoor.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:11

EngeltjeS schreef:

een andere instructeur is geen optie:

Ik ken niemand die zoveel ervaring heeft met lesgeven, paarden in het algemeen etc etc als zij.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:12

Elpharo schreef:
Hoi hoi, ten eerste, als jij zegt dat het in vlagen gaat...wie weet heeft het met hengstigheid te maken (oh hihi, is al genoemd zie ik)? Als je dan toch op een patroon gaat letten? En wie weet zou je bij haar een leren bitje kunnen proberen? Dat ligt veel rustiger in de mond (zit vast rond de kin) en is heel vergevingsgezind in de mond. Niet elk paard vindt het prettig, maar misschien het proberen waard?
Overigens, mijn paard vindt de bitloze, onder de kin gekruiste hoofdstellen ook niets, een freestyle halster echter, is wel weer best. Er zijn heel veel soorten bitloze hoofdstellen, wie weet kan je hier of daar wat lenen...succes hoor.

een leren bit heb ik ook al eens aan gedacht...
maar weet je; ik ben van mening dat het ook niet goed is om steeds weer wat anders te proberen juist omdat ze al zo lastig is op haar mond, elke keer opnieuw moet ze weer wennen en ik merk aan haar dat ze dat niet heel grappig vind

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:13

Lotus83 schreef:
Goed idee; ero zijn bitje, maar is die niet te groot?
en idd, ook je hoofdstel zal ik gaan gebruiken

Weet ik niet.. zouden we ze even naast elkaar moeten leggen? Ik denk dat het wel zou passen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:14

Dan snap ik eigenlijk niet waarom je sowieso met een tonglepel hebt gereden, is alleen maar vervelend voor een paard.
Ik heb een bitloos hoofdstel, een sidepull. Die gebruik ik af en toe om een rondje buiten uit te stappen.
Een sidepull reageren de meeste paarden goed op. Ook omdat er geen druk komt achter de oren.
Maar beter zou het zijn, als je toch af en toe kan lessen, dan kan je beter geholpen worden met je paard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 08-06-12 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:14

Lotus83 schreef:
EngeltjeS schreef:

een andere instructeur is geen optie:

Ik ken niemand die zoveel ervaring heeft met lesgeven, paarden in het algemeen etc etc als zij.

Ik ken(de) ook niemand met zoveel ervaring met paarden/rijden dan mijn eigen omgeving.
Toch ben ik op stal een keer bij iemand in een les gekomen en sindsdien denk ik: Dit is super!
Mijn instructrice werkt op een hele 'zen' manier, en ik zie verschillende paarden heel goed reageren op haar manier.

Ook zijn clinic's in de omgeving erg leerzaam en leuk. Zo leer je mensen kennen en kan je je probleem evt. voorleggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:15

Er zijn heel veel soorten bitloze hoofdstellen hè. Je moet alleen niet vergeten dat je het stuur er opnieuw op moet zetten, sturen in de mond is natuurlijk heel anders dan druk op het hoofd.

Kijk anders hier even, een beschrijving van verschillende soorten bitloze optomingen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:17

Magrathea schreef:
Er zijn heel veel soorten bitloze hoofdstellen hè. Je moet alleen niet vergeten dat je het stuur er opnieuw op moet zetten, sturen in de mond is natuurlijk heel anders dan druk op het hoofd.

Kijk anders hier even, een beschrijving van verschillende soorten bitloze optomingen.

dank je wel,

ik weet idd dat er veel verschillende optomingen zijn.

ik heb nu alleen de kaakgekruiste geprobeert en dat werd het niet
nu ga ik een ander soort proberen van een stalgenootje...., eentje die meer druk geeft achter de oren geloof ik

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:18

Het 'geen aanleuning accepteren' en subtiel gevraagd en weer losgelaten duiden bij mij er op dat het rijtechnisch ook niet klopt ;)
Aanleuning neemt het paard aan, daar kunnen wij niet voor gaan zitten friemelen of vasthouden aan de voorkant.

Dat andere bitloze hoofdstel, is dat een (leren) sidepull?
Margrathea: Bij een sidepull is daar sowieso geen sprake van, de meesten rijden daar zo mee weg. :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:21

Air schreef:
Het 'geen aanleuning accepteren' en subtiel gevraagd en weer losgelaten duiden bij mij er op dat het rijtechnisch ook niet klopt ;)
Aanleuning neemt het paard aan, daar kunnen wij niet voor gaan zitten friemelen of vasthouden aan de voorkant.

Dat andere bitloze hoofdstel, is dat een (leren) sidepull?
Margrathea: Bij een sidepull is daar sowieso geen sprake van, de meesten rijden daar zo mee weg. :)

met aanleuning heb ik het niet over in de krul trekken, gewoon een constante aanleuning, zonder in haar mond te trekken of de teugels in waslijnen te laten hangen.
nou, die aanleuning, die accepteert ze niet, neemt ze dus niet aan.

ik heb het niet over friemelen, rukken of plukken :n
en juist niet vasthouden aan de voorkant, dat pikt ze sowieso niet

edit: rijtechnisch zal er idd bij mij heel veel niet kloppen, dat schrijf ik ook in mijn OP
dat ik denk dat het voor een groot deel bij mij ligt.

maar als je tips hebt; graag
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 08-06-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:22

Misschien voor eventjes met rust laten en vooral van achtere naar voren rijden.? eventjes helemaal terug naar de basis. mijn vorige paard was soms ook moeilijk in de mond en dan was net het basis deeltje van achter naar voren rijden een beetje verwaterd. wat ik zelf dan in zo'n periodes ook vaker deed was vooral veel op been rijden met sturen enz dus gewoon ook eens een keertje teugels lang en dan stap draf en gallop rijden.

De tip van het dagboekje bij houden vind ik een erg goede. misschien vind je zo ook een patroon.