Mensen met paarden die richting de uitgang willen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Mensen met paarden die richting de uitgang willen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:03

Hallo,

Zijn er mensen bekend met paarden die graag richting de uitgang willen?
Wat zijn eventuele oorzaken, en hoe los je dit probleem op?

Heb de zoekfunctie gebruikt, maar daar kwam het op neer dat de amazone niet kon rijden en les moest nemen.
Ik weet mijn eigen situatie, maar wil het topic niet persoonlijk maken. Zou graag ervaringen en oplossingen lezen.
Was dit alleen op wedstrijd (dressuur/springen), of ook thuis? Had je daarbij het idee dat je niet de baas was of wat het spanning/onwil vanuit het paard?

Alvast bedankt. :)

danamuts

Re: Mensen met paarden die richting de uitgang willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:06

ja hier een jong paard wat niet weg wilde bij de uitgang.
Ik heb een tijdje alleen maar in de andere hoek van de bak gereden, en ik moet zeggen dat het nu veel minder is geworden. Ik stap ook alleen nog maar op en af in de hoek die het verste van de poort af ligt.

Wel merk ik dat als ik "vergeet" been te geven in de bocht voor de poort dat ze afremt. Ze stopt niet, maar merk wel dat ze haar passen vertraagt.

succes

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:06

Ik heb is een filmpje gezien op youtube van een man die daar een soort oplossing voor had, door juist in de bak rust te geven en net voor de uitgang het paard flink aan het werk te zetten, zodat het dus omgedraaid werd. Uitgang = flink werken, en dus zijn ze niet meer zo gedreven om richting te uitgang te gaan.

Ik ga even kijken of ik hem voor je kan vinden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:08

De mijne heeft het wel, hij loopt via zijn buitenschouder weg als ik de volte opstuur,en altijd wil hij richting uitgang, nooit stuur ik hem daar heen, maar juist eraf, iets binnenstelling.

De mijne doet het dan uit onbalans, en als ik hem loslaat in die wending, maar wel mijn lijf de kant op stuur waar ik hem wil hebben ben ik een heel eind.
Maar dit is uit onbalans, niet uit onwil.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:10

Ben vooral ook benieuwd naar paarden die dit probleem alleen op wedstrijd hebben. :)

Maar er zijn genoeg mensen met paarden die het thuis wooral doen, dus vermoed dat de oplossingen thuis ook toepasselijk zijn voor op de wedstrijden.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:11

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:13

ja dat filmpje is echt briljant, je zult wel even een paar keer zonder mededinging moeten meedoen, maar dan ben je er ook denk ik echt wel van af....

succes!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:20

het filmpje is leuk, want die man verteld het fijn en logisch :j

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:21

Geen ruzie maken met je paard, enkel logische aanpak. Ik vind het zo'n mooie aanpak richting oplossing van een probleem :-)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 09:37

Mooi filmpje. :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:04

google of youtube eens op:
Barn sour....

je zult zien dat dit komt doordat ze weten dat als ze klaar zijn, naar stal gaan om te eten en niks te doen.
jje kunt dit zeker ontmoedigen:
Rijdt zover mogelijk bij de uitgang heel relaxed, beetje stapwerk en geef desnoods na het rijden het voer of de beloning in de rijbak zover mogelijk bij de uitgang vandaan, en even niks meer na het rijden op stal.

Verder moet je het paard serieus aan het werk zetten in de buurt van de uitgang, zodat de uitgang WERKEN betekent.

Je moet ook even checken of je wel eerlijk en leuk genoeg met hem werkt in de rijbak, vraag desnoods iemands mening daarover die je respecteerd omdat diegene zijn/haar paarden zo fijn voro elkaar heeft.

succes

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:12

Gewoon bij de uitgang blijven rijden. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:19

stefje schreef:
Deze?
http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw
Richard Winters met o.a. Gate Sour. Echt fantastische man en commentaar. Enorm inspirerend!

Leuk filmpje, die man vertelt leuk :j
Mijn leaseknollie heeft idd een beetje een geval van 'buddy sour', dus ik ga dit ook eens proberen :D

Bij de comments staat trouwens 'This also works for husbands' _O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:40

Mijn vriendin had dat met haar super lompe paard. Die rende gewoon naar de uitgang onder de springwedstrijd. Beest was met geen man en macht tegen te houden, iedereen moest aan de kant. Eenmaal erdoorheen was hij weer rustig, ging ze er weer in, deed ze het parcourtje, maar zodra het in de buurt van de uitgang was galopeerde hij daar weer heen. Ze kon hem echt niet tegenhouden en het ook niet voorkomen. Ik heb geen idee hoe ze dit heeft opgelost, ik geloof van niet zelfs.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:36

Mijne heeft het heel lang gedaan, maar alleen thuis en nooit op vreemd terrein.

Het was een kwestie van gebrek aan rijkunst en dominantie aan mijn kant. Heeft nog wel een poosje geduurd voordat dat eruit was, maar ik heb veel met de bakdeur open gereden en dan heel vaak erlangs. Op een gegeven moment merken ze wel dat ze er niks mee bereiken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:57

Goed filmpje!
Mooie uitleg ook. Meer rust geven dus in de bak op `neutrale plaatsen` Nooit stilstaan bij in-of uitgang (voorlopig). En wat voor mij heeft gewerkt is niet meer rechtdoor de bak uit lopen, maar achterwaarts, zij waarts, en weer in en shouderbinnenwaarts eruit en achterwaarts er weer in enz enz. in het midden afstappen. rust. en er achterwaarts aan de hand uit lopen. Zelfde principe als in het filmpje, andere handvaten.