Hoe krijg ik een tinker aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goudlokje13

Hoe krijg ik een tinker aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:42

Hallo,

Omdat de tinker waar ik op rijd buiten nogal vervelend en onbetrouwbaar is rijd ik nu vaak met hem in de bak. Alleen is hij nooit echt op stelling gereden, en loopt hij echt als een stijve plank. (neus naar voren, nek gestrekt, benen niet optillen, achterhand er niet onder) Ik zou hem graag mooier laten lopen, en hem aan de teugel zien te krijgen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Wie heeft er tips?

Sabinee__

Re: Hoe krijg ik een tinker aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:46

Les :') ?

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:49

les kan heel veel helpen, maar ook volte na volte rijden, dan moet ie met zn aandacht erbij blijven.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:51

Les nemen met deze tinker. Zelf ook het begrip " aan de teugel" uitpluizen...dan kom je er als snel achter dat een paard dat correct aan de hulpen is nageeflijk gaat lopen en dat " aan de teugel" beetje achterhaalt is :P

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:52

Eerst gaan werken aan de ontspanning, want die is er zo te horen nog niet. Als hij zijn benen niet goed optilt is het belangrijk dat jij ervoor gaat zorgen dat hij dit wel doet, dus actiever laten stappen maar niét sneller. Dit kun je bijvoorbeeld doen door steeds te drijven met je kuiten en dan even een ophouding maken door bovenbenen te sluiten. Dit doe je steeds elke pas. Om de achterhand eronder te krijgen kun je hem steeds met een zweepje een kriebeltje over zijn kont geven (dus niet slaan), dit mogen meerdere kriebeltjes tegelijk zijn. Verder kun je bijvoorbeeld oefeningen doen om hem los in zijn lijf te krijgen. Dus veel slangenvoltes rijden, slangetjes op een kwartlijn rijden, stukjes schoudervoor rijden, kleine pasjes wijken. Hij zal hierdoor steeds losser worden in zijn lijf en komt er ook meer buiging. Je kunt ook stukjes contrastelling rijden en hem dan weer omstellen met stelling naar binnen. Zo wordt hij steeds losser in zijn lijf. Wat geen zin heeft is om hem naar beneden te trekken, hij moet zijn rug bol gaan maken en zich gaan ontspannen. Verder is het misschien ook fijn om zo af en toe eens een les te nemen. Die kan je nog beter en uitgebreider vertellen over hoe en wat. Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:07

Er is voor dit zeer veel gevraagde onderwerp een centraal topic, om te voorkomen dat RT ermee volloopt.
[RT-P] [centraal] Aan de teugel

Je kunt daar meelezen hoe anderen het hebben opgelost en eventueel je eigen vraag stellen.