B springen met 2 paardjes voor het eerst HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NiesAndor

B springen met 2 paardjes voor het eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:43

Hallo allemaal! :wave:

Ik durfde het nooit zo goed, zo'n HAW topic maken. Maar aangezien ik nu tijdens de les toch alles te horen krijg wat niet goed is kan hier weinig mis gaan. Hihi

Ik heb hier 1 filmpje per paard. Het filmpje met Andor is in de lutte en het filmpje van Cointreau is in ootmarssum.
Ik ga 1x in de 2 weken naar dressuurles en 1x in de 2 weken naar springles. Mijn niveau is B. We trainen dan ook op B niveau omdat ik vind dat dit eerst goed bevestigd moet zijn.

Een punt waar ik met beide paarden tegen aan loop is de goede galop na de hindernis. Thuis en in de les gaat het altijd goed, maar op concours (waarschijnlijk door de spanning en doordat ik er te veel mee bezig ben ivm stijlpunten) is het soms maar een rommeltje. Ik ben in de dressuurles bezig met de wissels.
Ook moet ik recht boven mijn paard blijven boven de sprong en nog iets meer ontspannen zitten.

De rest van de tips laat ik aan jullie over! Ik kan qua commentaar heel veel hebben maar hou het wel menselijk :P ~~}>

Andor:
Ino-matcho x ahorn
1.60
Andor is van mij. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt toen hij 3,5 was. Ik was er eigenlijk toen niet helemaal klaar voor. (zie ik nu pas) Hierdoor eigenlijk altijd maar een beetje voor de lol gereden (lees slecht gereden paard :P) en een paar onderlinge concoursjes mee gereden. Toen hij 5 was heb ik ongeveer 6x B gestart tot ik hem op een dag met een flinke peesblessure uit de wei haalde. Na 1,5 jaar revalideren (inspuiten, stap/draf-schema's en uiteindelijk maar een jaar op de wei) Heb ik hem weer opgepakt en omdat alles zo goed ging heb ik nu alweer 2 maand een startkaart en gaan we bijna elke week op concours! *\o/*

Hier zie je duidelijk mijn geklooi met de goede galop, hierdoor kom ik doordat k t ritme helemaal kwijt was doordat hij opnieuw verkeerd aansprong zelfs niet goed meer bij de dubbel. Flink rek en strek werk haha.

Cointreau:
Onbekend
1.62
Cointreau rijdt ik voor mensen. Zij is vorig jaar zadelmak gemaakt. Vervolgens ben ik haar gaan rijden. De hele winter hebben we veel bb parcoursen gereden en met haar heb ik vanaf januari een startkaart.

Wat nog wel even grappig is om te vertellen is dat ik bijna elke week wel prijs heb, maar dan echt om en om met beide paarden. Grappig springen als jurysport...

En nu hopen op veel tips/truucs/commentaar! :j

Anoniem

Re: B springen met 2 paardjes voor het eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:42

Het tweede filmpje ziet er goed uit! Fijn constant tempo. Alleen valt de merrie soms wat naar rechts weg, ik zou werken aan de balans, recht houden na de sprong, goed je gewicht boven het paard plaatsen.

De eerste proef vind ik idd niet zo fijn om te zien. Wat ik als tip mee wil geven, probeer niet terug te gaan werken maar probeer het juist voorwaarts op te lossen. Werk thuis goed aan een basisgalop waarin je je paard kunt sluiten en weg rijden, maar ga ook eens van hand veranderen en wissel dan door voorwaarts te rijden. Dit mag een paar rondjes duren, het paard moet dan leren dat hij de verkeerde galop zelf ook kan corrigeren.
Verder zou ik dus echt gaan werken aan je galop, en het sluiten en wegrijden. Je paard lijkt nu nog wat kracht te missen om te sluiten en zal daarom zo sterk worden, dat zie je ook als je terug wilt rijden, dan wil hij uitbreken.

Succes :)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:49

1 wat een mooie beesies heb jij zeg!! :)
2 tweede filmpje ziet er idd beter uit
3 bij het eerste filmpje idd problemem met de goede galop, als je er heelgoed op let em streng bent, zodat je goed aan je paard last zien dat je dit niet wil. :) succes:D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:35

Ben het helemaal eens met Joolien! Je probeert alles in filmpje 1 op te lossen door terug te rijden en daarmee maak je het je paard erg moeilijk. Het is natuurlijk hartstikke moeilijk om steeds je ritme weer terug te krijgen als je steeds naar draf moet, hier heb ik zelf ook altijd last van bij een paard die de wissels nog niet kent, maar probeer echt wat meer ritme te houden de voor de laatste paar galopsprongen. Probeer niet teveel te doen ook, en als je ziet dat het niet uit komt, neem hem dan iets eerder terug of rijdt naar voren. Belangrijkste is dat je moet durven rijden! Succes, ik ben helemaal fan van je eigen paardje, kan erg leuk springen!

Oja, en nog een tipje, als je merkt dat je de eerste hindernis van een dubbel te klein neemt, geef hem dan wat meer ruimte en rijd ietsje vooruit zodat hij zijn galoppassen wat groter maakt en wel goed uit komt voor de tweede.

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:43

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik echt wat aan. Ik zal straks thuis even uitgebreider reageren, beetje moeilijk in de auto.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:58

Over Andor: Je moet niet zo terug rijden. Ga eerst eens lekker galloperen, zoek je basis ritme op. En stop met je handen zoveel te doen. teugels 10 centimeter langer en hoe je even wat minder bezig met hoe netjes het eruit moet zien. Nu vindt ik je namelijk star in je handen.
Ga een beetje meer galoperen en hand eraf en je zult zien dat je paard beter gaat landen en dat hij nog veel beter gaat springen, dit doet hij namelijk al, alleen door te weinig ritme worden deze sprongen naar het einde toe veel minder.

Waarom heeft je paard eigenlijk dit bit in? ( kan niet helemaal goed zien wat het is) maar in iedergeval heb je iets waar je van 2 ringen naar een teugel gaat. Zo lijkt het?

Even nog een tip over de peesblessure die hij heeft gehad, veel op de straat laten lopen, daardoor blijft de pees hard.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:02

En over het 2de filmpje:

Ik vindt dat jij hier teveel boven op het zadel zit, je zit er niet in. En ik heb bijna het gevoel dat ik naar een dressuurproef loop te kijken. Hou je handen wat lager en ga meer mee in de beweging, ontspan zelf. Je lijkt er nu zo strak op te zitten.

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:42

En weer even een snel berichtje. Kom toch veel te weinig in de buurt van een laptop.
Als je andor 1 vinger geeft in het parcours is hij weg of wordt hij heel erg lang en vlak. Thuis en met los springen kan ik rustig mijn teugels 10 cm langer doen, maar in het parcours wordt dat zo ongeveer gevaarlijk. Dat ik meer moet galloperen ben ik absoluut mee eens. Ik probeer elk parcours weer een stukje meer te rijden, maar moet dus op passen dat ik hem niet kwijt raak. Denk dat dit allemaal te maken heeft met mijn onwetendheid voor zijn peesblessure. toen was het in het parcours gas er op en als je maar aan de overkant kwam. Ik moet een middenweg zien te vinden en dat vind.ik nog best moeilijk.

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:50

Over die andere, jolien: ze valt inderdaad vaak wat weg naar rechts. Hier ben ik thuis en in de les hard mee bezig om haar op 2 teugels te krijgen en het wordt al iets beter. Ik heb namelijk links vaak meer druk.dan rechts vandaar.
En hbz: met mijn zit ben ik best tevreden op dit filmpje. Stil zitten is niet meteen strak zitten. Over mijn handen die mogen af en toe misschien iets meer uit elkaar. En het niet in het zadel zitten ik moet van mijn instructeur voor in mijn zadel blijven zitten zodat ik op de sprong dichter bij mijn paard blijf. Ik had.juist altijd de neiging om iets achterin mijn zadel te zitten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:38

NiesAndor schreef:
En weer even een snel berichtje. Kom toch veel te weinig in de buurt van een laptop.
Als je andor 1 vinger geeft in het parcours is hij weg of wordt hij heel erg lang en vlak. Thuis en met los springen kan ik rustig mijn teugels 10 cm langer doen, maar in het parcours wordt dat zo ongeveer gevaarlijk. Dat ik meer moet galloperen ben ik absoluut mee eens. Ik probeer elk parcours weer een stukje meer te rijden, maar moet dus op passen dat ik hem niet kwijt raak. Denk dat dit allemaal te maken heeft met mijn onwetendheid voor zijn peesblessure. toen was het in het parcours gas er op en als je maar aan de overkant kwam. Ik moet een middenweg zien te vinden en dat vind.ik nog best moeilijk.

Ik begrijp je punt inderdaad.
Probeer met zulke paarden te trainen op wachten op jou.
Rij een hindernis aan zonder dat je het paard tegen houdt en gaat hij dan te hard er naar toe, ga je hem stil zetten. ( dan moet je in het begin je hand wel gebruiken en je stem) Beloon hem en rij weer aan.
Dit doe je net zo lang tot hij op jou wacht. Je zult zien dat hij gaat wachten, en naar jou gaat luisteren.
Je hoeft niet bang te zijn dat je een paard daardoor leert wijgeren, want dat doe je niet.

Geef jij op de sprong ook been?

Met paarden die willen gaan lopen, die moet je het zelf zoveel mogelijk uit laten zoeken op de sprong. Dus als ruiter moet je juist niet teveel regelen. 1 galopsprong voor de sprong steek je je hand iets naar voren en geef je hem ruimte. Na de sprong moet hij wel direct weer terug. Dit kun je oefenen door zo snel mogelijk halt te houden.

Zelf denk ik als ik het springen van jou paard zie, dat hij toe is aan een hogere klasse. Dit zal nu nog niet kunnen omdat hij de punten waarschijnlijk nog niet heeft??
Je hebt een fijn springpaard in zijn manieren etc.

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 13:57

Bedankt! Thuis is dit wachten ook het enige dat ik train. En dan gaat het ook erg goed. Ook met los springen doet hij dit de laatste weken al heel goed. Ik doe het inderdaad op de manier die jij noemt en als hij een.aantal leer wel.mooi onder mij blijft galloperen en wacht laat ik hem.gewoon een.paar leer wel doorgalloperen na de sprong. Wat dat betreft is dat al veel verbeterd. Nu dus.nog in het parcours. Hier kan ik hem moeilijk stil zetten. Heb het wel eens gedaan als het echt te erg was, maar dan wordt hij vreselijk heet. Ik merk wel dat hoe beter het thuis gaat hoe gemakkelijker hij zich in het parcours laat rijden. Ik heb de.punten wel, maar ben zelf nog niet zo zeker van.mijn zaak hihi. Wil ook graag een.keer l starten, maar als ik dat doe moet ik.met de kringlampioenschappen ook l en dan.bouwen ze hier nog wel aardig hoog. In ieder geval bedankt voor je tips!

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 13:59

Oja ik geef trouwens.geen.been.voor de sprong wel houdt ik.mijn been er aan om hem te ondersteunen anders wil hij wel eens bijna stoppen. Ik probeer zo veel mogelijk te zitten.en wachten.zodat ik de hindernis.op me af laat komen zeg maar in plaats van.er op af te rijden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:24

NiesAndor schreef:
Bedankt! Thuis is dit wachten ook het enige dat ik train. En dan gaat het ook erg goed. Ook met los springen doet hij dit de laatste weken al heel goed. Ik doe het inderdaad op de manier die jij noemt en als hij een.aantal leer wel.mooi onder mij blijft galloperen en wacht laat ik hem.gewoon een.paar leer wel doorgalloperen na de sprong. Wat dat betreft is dat al veel verbeterd. Nu dus.nog in het parcours. Hier kan ik hem moeilijk stil zetten. Heb het wel eens gedaan als het echt te erg was, maar dan wordt hij vreselijk heet. Ik merk wel dat hoe beter het thuis gaat hoe gemakkelijker hij zich in het parcours laat rijden. Ik heb de.punten wel, maar ben zelf nog niet zo zeker van.mijn zaak hihi. Wil ook graag een.keer l starten, maar als ik dat doe moet ik.met de kringlampioenschappen ook l en dan.bouwen ze hier nog wel aardig hoog. In ieder geval bedankt voor je tips!

Inderdaad pak je het goed aan zo, nu moet je gewoon nog geduld hebben.
Het wordt steeds een stukje beter.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:37

alles is hierboven al gezegd.
Wel valt me ook iets op aan je houding, kan niet goed thuis brengen wat t is. Niet t te straks zitten.
Maar t lijkt eerder alsof je beugels te lang zijn en ze best een gaatje korter mogen. misschien kan je dan ook meer je balans boven de sprong vinden.

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 15:27

Dat idee heb ik ook wel eens gehad. Helemaal bij de merrie omdat zij vrij iel is. Misschien toch maar eens gaatjes bij maken om uit te proberen van het weekend. :j

Hier nog een paar foto's van vorige week. Hier zie je duidelijk dat scheef zitten. Hier is het wel het ergste ooit door die megasprong waardoor ik zelf helemaal mijn balans kwijt was. Ik heb afgesproken met degene die zondag met me mee gaat op concours me er voor ik het parcours in ga er heel goed aan herinnert om recht te zitten. Het is namelijk gewoon een gewoonte van mij geworden, de ene keer erger dan de andere. Ik zal proberen het parcours van zondag ook op film te krijgen.

Afbeelding
Hier is mijn zit echt heel erg, maar paardlief springt heel goed vind ik.

Afbeelding
Het contact dat ik tussen de hindernissen door heb.

Afbeelding