2e teugel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

2e teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:48

Hoi.

Mij pony loopt altijd erg op de voorhand, mijn instructrice zegt dan dus dat ik voor moet opvangen en achter moet bijrijden
nu had ik laatst van iemand gehoord, dat het helpt als je een 2e teugel gebruikt, die dan vastmaken aan de bakstukken en de neusriem (zie foto). Dit had ik vandaag uitgeprobeert.. was in het begin best wennen, maar later bleek het toch ook wel effect te hebben, ze liep ook beter verzameld..

Is dit mogelijk? of is het schadelijk om zo een teugel te gebruiken?

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt,

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:49

Misschien ben ik echt heel dom, maar ik snap de functie niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:49

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van deze manier gehoord. Het lijkt mij juist alleen maar in de hand te werken dat je pony meer gaat hangen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:52

Als ik het goed zie zit die 2e teugel om het bakstuk en de neusriem?
Dan is de extra functie dus eigenlijk druk op de neus met sturen. Misschien reageert ze dus beter op druk op haar neus dan in haar mond?

Mij lijkt dit in ieder geval teveel gerommel aan haar hoofd. Druk in de mond èn op de neus lijkt mij iets te veel van het goede. Probeer anders een keer bitloos, wie weet reageert ze daar wel fijn op :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:54

Ehm, of het schadelijk is zou ik niet weten maar het lijkt me allereerst niet fijn voor je pony. Nu heeft ze niet alleen druk op het bit, ook nog eens (sterke) druk op de neus.

Op de voorhand lopen kun je imo niet oplossen met een extra paar teugels! Zoek een goede instructrice die je hiermee kan helpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:55

Is dit een tip van je instructrice? Vreemd verhaal. Het is namelijk niet zo dat als je paard het hoofd draagt ze van de voorhand afkomt.
Ik ken wel dubbele teugel aan bitring, effectief maar mijn inziens vaak onnodig.

EllyC

Re: 2e teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 05:03

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Het nut ervan is mij ook niet duidelijk.

Een tweede teugel aan de bitring zoals Chaos vermeld was vroeger heel gebruikelijk, vooral bij de landelijke ruiters. Het was meer een modeverschijnsel dan dat het enig effect had.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 05:20

Je rijdt nu op deze manier met een sidepull en een bit, persoonlijk vind ik het wel fijn rijden, maar hangen voorkomt het zeker niet.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:38

Je zou met fillis teugelvoering kunnen afwisselen tussen hulpen op de neus en hulpen in de mond om bepaalde dingen duidelijk te krijgen bij je paard, maar dat lijkt me in dit geval niet echt toepasselijk.
Ik zou aannemen dat je het paard beter aan de teugelhulpen moet stellen. Dat is een compkexere zaak dan alleen maar meer drijven in een starre hand.

Het zou kunnen zijn dat je paardje dit nu prettiger vind ondat de druk van het bit nu verdeeld is, hetgeen prettiger. Ik heb je niet zien rijden, en moet aannames doen, maar ik zie een sperriem: ik kan me zo voorstellen dat je met veel minder contact af zou kunnen als je he serieus met correct nageven bezighoudt. Een trensje is ook niet per se de vriendelijkste bitvorm om op te verzamelen. Ben je al daadwerkelijk met verzamelende arbeid bezig?

Wellicht sperriem af, neusriem los, en dan eens kijken wat je paard je verteld over je hand en hulpen dmv wat ie doet met z'n mond? ( ik bedoel dit uitsluitend constructief en practisch!!!) ik heb mezelf vaak genoeg betrapt op teugelvoeringsfouten op die manier, en ik rijd normaalgesproken danook zonder neusriem.

Ik ben van het motto: als je paard er maar gelukkig van wordt! ( maar dan wel op de lange termijn) en dus denk ik zelf: weer wat geleerd, en handig trucje als je geen kaptoom of dergelijke voorhanden hebt, maar ik verwacht toch een complexer probleem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:52

Zinloos, de oplossing voor je probleem zit in de achterkant. Motor aan de gang krijgen, paardje sterker maken en in de loop der tijd gaat hij echt wel meer sluiten.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:58

Erg apart verhaal.

Zoiets valt in mijn ogen alleen rijtechnisch op te lossen. En dat lukt alleen door veel te oefenen.

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:03

ik denk eerder zelf dat het weinig nut heeft. want wat helpt eraan die tweede teugel. het lijkt mij meer iets voor het sturen dat je dat doet, dan het voor de achterhand te gebruiken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:09

Handig trucje om gebrek aan kunde op te lossen.
Druk op bit én druk op neus. Meer kracht dus. Kracht is geen kunde.
Ik sluit me bij de post van Arent aan.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:15

Ik dacht altijd dat als een paard op de voorhand loopt, je juist minder aan het hoofd moet zitten en meer vanachter erin stoppen zodat ie vanuit de achterhand gaat lopen? :?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:35

Je kunt er een arsenaal aan energie in de achterkant instoppen, maar als dat er voorwaarst neerwaarts weer uit gaat heb je er niets aan! Eerst leren oprichten, zelf dragend in die oprichting, dan van achteren naar voren rijden.

Blackxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:21

Ik zie het nut er ook niet van in? Ik heb er ook nog nooit van gehoord? En wat Dilan1993 zegt, vind ik ook wel kloppen!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:28

Dit is alleen maar zodat hij meer druk op de neus krijgt, lijkt mij dus niet de oplossing van het op de voorhand lopen. Dit zie je wel eens op springconcoursen als een paard graag met de neus eruit loopt en zich dan lang maakt en de begrenzende hand met bit niet genoeg werking heeft.
Ik zou gewoon weer vanaf de basis beginnen en van achteren naar voren rijden en dus niet van voren opvangen en dan achter rijden, want ja, dan gaan ze hangen en op de voorhand lopen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:34

dapperdier schreef:
Je kunt er een arsenaal aan energie in de achterkant instoppen, maar als dat er voorwaarst neerwaarts weer uit gaat heb je er niets aan! Eerst leren oprichten, zelf dragend in die oprichting, dan van achteren naar voren rijden.

maar je hoeft het er toch niet weer uit te laten stromen? Lijkt mij dat een paard pas op zichzelf gaat lopen als de achterbenen aan het werk zijn. wat ik doe is eerst voorwaarts rijden, dus de achterbenen actiever maken. Als het paard dan actief is, vang ik van voren op wat er van achter in gestopt wordt. En dan gaat mijn paard op eigen benen lopen.

Oprichting is dan van mij nog niet eens nodig. Ik wil dat mijn paard voorwaarts op eigen benen loopt, het bit aanneemt en aan de hulpen staat, zowel voor versnellen/verruimen als voor de hulpen om een gang terug te gaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:45

Eerst oprichting??? Huh?

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:12

Oprichting kan heel vroeg, maar is niet te verwarren met een valse knik. Men moet echter naar de bouw van het paard kijken: domweg meer drijven heeft op zich geen zin. We willen verzameling en geen snelheid. Als je een paard dat gebouwd is voir vertameling rijd maak je het jezelf wel een stuk makkelijker. Bij een halflinger zul je een stuk meer gedaan moeten krijgen voordat je verzameling ziet. Ondertreden is nog geen verzameling, als het been nog steeds gestrekt is ben je nog niet veel verder.

Naja, mij lijkt het een beetje een doodoener om direct te roepen: ' ken ik niet dus je rijdt slecht'.
Er zijn wel degelijk paarden die beter gaan op druk op de neus omdat ze om de een of andere reden het bit niet aannemen. Mij lijkt dat een fase in de training waar je voorbij wilt komen. Met een bit kun je gewoon veelzijdiger werken, en dus uiteindelijk een vriendelijker contact opbouwen.

Desalniettemin moet je ruiterfouten niet uitsluiten in je analyse. Ik vind vooral de sperriem even een interessant punt: hoe gaat ie zonder?
Ik ben benieuwd of we objectief de werking van deze manier van optomen kunnen analyseren en er allemaal wat van kunnen leren.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:12

oprichting is nu dan toch nog niet nodig? nu moet dat paardje op zijn eigen beentjes leren lopen, ik heb mijn hengstje dat aangeleerd door overgangen, voltes en veel geduld, van die hulpteugel heb ik nog nooit gehoord.. :)

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:16

misschien reageert je paard idd dan beter op bitloos..

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:38

Ik heb dit ook nog nooit gezien nee. 't lijkt me ook onlogisch dat dit je probleem écht oplost. Ik denk als je dit rijtechnisch probeert op te lossen het meer effect heeft.
Wel een leuk paardje trouwens!

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:05

ik zou meer proberen om veel overgangen te gaan rijden en het paard op eigen benen te laten rijden dan dit met een extra teugel op te lossen.

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:52

als je pony op de voorhand loopt zou ik zelf meer overgangen gaan rijden en meer schakelen in de basisgangen om zo de achterhand actief te krijgen.

ik ben van mening dat je je paard zonder hulpteugels o.d kunt rijden.

Hoe oud is je pony?