KWPN-merrie Beauty Fortuna (1.75) en ik (1.60) inc. Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

KWPN-merrie Beauty Fortuna (1.75) en ik (1.60) inc. Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:14

Hallo bokkers! :)

Een paar week geleden mocht ik even op Beauty (het paard van me oom's vriendin) rijden. Ik heb er 2x eerder opgereden. Sinds ik me eigen pony heb rijd ik eigenlijk alleen op mn eigen , en 1x in de week les op een manege pony. En op zaterdag met een paar vriendinnen. Zo'n reus rijd ik dus nooit. Maar toch ben ik nog best tevreden over hoe het ging :) .

Dr bijrijder had er eerst op gereden, en die rijden haar nagefelijk door met alleen de buitenhand druk te geven en de binnenhand gewoon strak te houden. Niks met been, bij hun is been dat Beauty moet wegrijden. Maar aangezien ik dat gewoon niet eerlijk vind tegenover het paard (met alleen de hand) heb ik het gedaan via beendruk geven en links én rechs druk te geven. Bij mij ging ze raar genoeg duw wel nageven.
Daarna hebben we nog even gesprongen. Maar aangezien met dressuur mijn beugels al te lang waren zoals je wel zien aan hoe ik met me benen doe moest ik me voeten,helaas, op een redelijk gevaarlijke manier doen. Omdat er geen gaatjes meer waren en de eigenaresse geen slag in de beugels wou.

Maar dat maakjt niet weg dat het gewoon leuk was om te doen, mijn rijden kan vele malen beter en daarom open ik ook een HAW , voor de tips.
Ik vind mezelf veel te klein voor haar maarach, voor zo nu en dan is het wel leuk!

We hebben uiteindelijk 1.10 gesprongen maar dat is niet gefilmd, helaas.

Eigen verbeterpunten

1) Mn handen stil houden
2) veel rechter zitten
3) mn hakken uitdrukken maar dat was redelijk lastig met te lange beugels
4) tenen naar binnen
5) tijdens het springen iets beter meekomen

Even over punt 5 een vraag , is dat alleen voor mijn gevoel zo of klopt het inderdaad wel?!

Ik zie nu op de video dat ik maar op een hand rijd maar heb beide handen gedaan! Voor een beter beeeld HD, is mogelijk!

Wees als je tips geeft wel een beetje vriendelijk, en duidelijk zodat ik er nog echt wat aan heb!
Groetjes Fenne & Beauty

Edit: even wat toegevoegd

Fennee

Re: KWPN-merrie Beauty Fortuna (1.75) en ik (1.60) inc. Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:14

Ohja , nog even 1 vraag; hoe kan ik zorgen dat ik mijn hakkennlaaghoud met mn tenen naar binnen? Zijn daar nog bepaalde oefeningen voor?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:30

waarom heb je je voeten in je beugelriem, boven de beugels? lijkt me best wel gevaarlijk als je springt..
maar meer meegeven hoeft niet. je ligt helemaal dubbel op je paard als je springt en klapt na de sprong ook voorover.
probeer iets rechter te blijven zitten ;)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:36

Ik ben het helemaal met xZiva_ eens. :)
Met die lange beugels heb je ook weinig balans, waardoor je het paard in zijn mond in de weg zit. :)

Maar ik snap zeker dat het even wennen is, als je pony's gewend bent. :j

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:57

Tja, ik wou mn voeten ook gewoon in de beugels. maar eigenaar van paard wou da tniet , omdat dat slecht is voor het leer (een slag erin) volgens haar. en gaatje erin had ze niet t spul voor op dat moment. Ik bedoel met meergeven zegmaar mn zit, tijdens galop en draf :)

Maar ben het inderdaad wel eens met jullie. Ze zei ook dat er de volgende keer wel even gaastjes bij inkomen :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:00

Dat is fijn dat er de volgende x gaatjes bij komen. :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:04

probeer tot de sprong netjes in je zadel te blijven zitten. nu heb je af en toe de neiging om voor de sprong al voorover te gaan zitten. Als het paard dan stopt, wordt het een stuk moeilijker om nog te blijven zitten. Verder, leuk paard :)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:18

Klopt, maar dat komt omdat ik van mijn eigen pony gewend ben dat ze vroeg afzet dus zit er als het ware ingeroest bij mij, bij het hoge was het al veel minder !

Bedankt :)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:19

de punten die je zelf opnoemt, en je benen en handen iets stiller houden misschien maar het beeld was bij mij ook een beetje slecht.
het wat betreft het hakken naar beneden houden die komen bij mij ook altijd weer automatisch omhoog :')

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:40

Fennee schreef:
Tja, ik wou mn voeten ook gewoon in de beugels. maar eigenaar van paard wou da tniet , omdat dat slecht is voor het leer (een slag erin) volgens haar. en gaatje erin had ze niet t spul voor op dat moment. Ik bedoel met meergeven zegmaar mn zit, tijdens galop en draf :)

Maar ben het inderdaad wel eens met jullie. Ze zei ook dat er de volgende keer wel even gaastjes bij inkomen :)

Moet je de volgende keer misschien maar even tegen de eigenaar zeggen dat jou veiligheid toch wel voor het materiaal gaat ;). Vind het erg gevaarlijk dat je zo gaat springen. En als de eigenaar zijn spullen regelmatig schoonmaakt en in het vet zet is er niks slechts aan!

Verder ga ik met de rest van het commentaar mee ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:06

Wat een leuk paard zeg! Je rijd haar wel erg netjes, ondanks te lange beugels ;).
Lijkt de bak nou kleiner, of is die echt geen 20x40? Want wat ik wilde zeggen, probeer na de sprong rechtdoor te rijden, dus de hoek door. Anders kiepert je paard gelijk de bocht door. Zeker als je eens meerdere sprongen achter elkaar wil gaan rijden, is het belangrijk je paard recht te houden na de sprong.
Op naar een volgende keer!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:40

Bak is indd nog lang niet 20 bij 40 nee. Ja ik wou dr innd rijden zoals jy zei maar dat doet ze nooit met die bijrijder dus ik probeerde t maar t wou niet echt haha. Maar dankje !

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:20

probeer rechter te gaan zitten met het rijden , je hangt een beetje naar binnen en kijkt naar het hoofd. probeer recht te gaan zitten . probeer in de hoeken wat meer stelling te vragen .

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:41

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:05

Fennee schreef:

Tsjaa toch niet zo slim van eigenaar, ik zou dan zeggen wacht eventjes totdat er gaatjes inzitten maar goed. :Y)

Je komt niet lekker mee met je paardje omdat je paard niet goed uitkomt voor de hindernis. Probeer een constant galop tempo te vinden. Galoppeer alvast aan op het begin van de lange zijde en probeer een constante galop te houden. Als je bij een hindernis pas twee galopsprongen voor de hindernis aanspringt zal hij vaak niet uit blijven komen. Probeer eens twee balkjes neer te leggen op de grond en ga wat schakelen tussen deze twee balkjes. Dan zul je het gaan voelen en uiteindelijk zul je ook gemakkelijker meekomen.

Ook na de hindernis niet gelijk je paard de bocht omtrekken,probeer door te gallopperen en de ene keer links en de andere keer rechtsaf te rijden. Zal het paard ook soepeler van worden.

1.10 is absoluut nog niet iets waar je nu naar toe moet werken. Ga eerst lekker proberen afstanden te ontdekken en begin lekker laag en met veel theorie. Misschien mag je wel eens een les pakken van de eigenaar? Iemand die je echt even kan helpen. Ik heb namelijk het idee dat de eigenaresse je niet echt ondersteund of veel van springen af weet.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:36

Klopt eigenaresse springt nooit mdast ze het eng vind. En tja aangezien het haar paard s ging zij dus ook de hoogte bedenken helaas. Maaer bedankt! Ook voor mn eigen heb ik er wat aan :D