Ruiter at work (zitlesje)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Ruiter at work (zitlesje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 07:38

Na mijn wedstrijd en het daarop volgende topic: [RT-HAW] Derde B-wedstrijd met Shaggy (film met jurycommentaar erbij). Heb ik heel wat tips gekregen om dingen te verbeteren. Groot struikelblok is mijn houding, die is vrij beroerd en zeker niet onafhankelijk :). Dus besloot mijn bijrijdster om me daar eens bij te helpen! Eerst moest ik even zelf rijden en ging zij kijken wat de grootste struikelblokken waren bij mijn houding. Daarna moest ik er aan geloven, zonder beugels en teugels (en pony aan de longe). Zodra die twee weg zijn vind ik het al spannend, ben er ooit zonder zadel heeeeel hard vanaf gevallen en daardoor wat angstig op dit soort momenten en krijg snel spanning in mijn lijf... Maar heb het vol gehouden en de galop ging me zelfs veeeel beter af dan gedacht! Het is nog een long way to go, maar na de eerste keer voelde ik al verschil! Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Tips zijn welkom (voor oefeningen ed.), opbouwende kritiek mag natuurlijk ook altijd :). Filmpje staat niet alles op, ze moest longeren en filmen tegelijk wat best wel vrij lastig is :D.

Wat mezelf al opvalt (en wat ik ook voelde op dat moment)
- Ik span snel mn bovenbenen en ga klemmen, waardoor hij eigenlijk alleen maar harder gaat...
- Om balans te vinden ga ik zelfs mijn armen spannen, ook die moest ik bewust laten hangen op sommige momenten
- Ik val snel naar voren
- Benen moeten verder naar achter
- Kortom ik moet veeeel meer loslaten in mijn lijf!

Algraatje

Re: Ruiter at work (zitlesje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:36

Leuk filmpje! De actie met de kruiwagen komt me bekend voor, doet die van mij ook altijd.. Na een half uur ziet hij ineens dat er balkjes langs de bakrand liggen, haha. Houd je wel scherp;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:45

Ziet er goed uit, je ziet alleen nog dat je het onwennig vindt en dat je moeite hebt met jezelf helemaal los te laten!
Wat voor mij wel werkte is om een bijzetteugeltje aan je pony te hangen. Dan geeft die wat makkelijker na en laat zijn rug losser zodat jij makkelijker kan zitten en hem minder in de weg zit.

Wat me verder nog opvalt is dat als je rijdt (helemaal in het begin) hem veelste vast houdt aan de voorkant. Zo aan de longe vind ik hem ruimer in zijn beweging en zoekt hij de ontspanning op, omdat hij hierbij niet gehinderd wordt door de ruiterhand.

Veel succes, ik heb heel veel gehad aan mijn zitlessen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:10

Goede actie!
Probeer in de stap niet elke pas aan te drijven. Het is tenslotte geen fiets die je moet blijven aantrappen. Je paard moet in hetzelfde tempo blijven lopen totdat jij wat anders aangeeft.
Dus elke x weer bewust stil gaan zitten, komt ie dan terug in tempo, dat corrigeren en daarna weer terug naar het stilzitten. Hoe consequenter je hier mee omgaat hoe beter je paard je begrijpt en minder snel weer in tempo terug zal komen.

Daarnaast vind ik dat je te ver naar achter in het zadel zit. Dit zou mede kunnen komen dat je stijgbeugels wat kort zijn, maar ik heb ook het idee dat het zadel zelf wat aan de kleine kant is.
Pak de voorboom eens met beide handen beet, trek aan je beide armen en als het goed is zit je dan in het diepste punt van je zadel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:22

Heel goed dat je het zo probeert. Je blijft echter een stoelzit houden en ik heb ook het idee dat je niet altijd helemaal op je zitbeenknobbels zit, mede omdat het zadel net iets te klein voor je is. Nogmaals, heel goed dat je dit met je bijrijder oefent maar een paar lessen van een gecertificeerd centered riding instructeur zullen je in kortere tijd denk ik veel meer opleveren. Is de investering waard! :j

Veel succes! :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:25

Is jouw zadel niet een beetje te klein :o? Je zit in het begin constant op de lepel?

Ik vind het een leuk filmpje om naar te kijken. Waar moet je je handen laten als je geen teugels hebt om vast te houden he :D

Moet zeggen dat ik je paard ( leuk dier <3 ) vanaf de eerste seconde al ontspannen vind ogen en dat wanneer er iets wat spanning ( vasthouden ) in jouw lijf komt dit op hem zichtbaar wordt. Dus nee hulpteugels vind ik compleet kansloos, daar gaat je paard echt niet beter van lopen.
Het is een leuk spiegelpaard of niet?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:27

ja, dat je iets tever achter in je zadel zit dat viel mij ook op!
Ik weet niet precies waar het aan ligt. Aan de ene kant, vind ik je beugels iets te lang. Je hak moet je iets meer uitdrukken, nu sta je op je tenen. Maar als je je hakken naar beneden drukt, denk ik dat je niet meer kan lichtrijden, omdat je beugels te lang zijn?
Maar aan de andere kant, omdat je verder achterin je zadel zit, kan het ook zijn inderdaad, dat iets te kort zijn.
Klinkt een beetje vaag, maar ik denk dat je, zoals jury hierboven al zegt, je zelf even goed in het midden moet gaan plaatsen en aan de hand van de juiste positie in het zadel, even moet nagaan wat betreft de beugels...
Zorg dat je zit, in het diepste punt van het zadel, dan word je boven lichaam vanzelf ook wat beter. Val je niet naar voren en zit je beter in balans, zodat je ook alles wat meer kan ontspannen....

Ik hoop dat je er iets mee kunt!
Veel succes verder, met deze leuke pony!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:31

Thank voor het commentaar al tot nu toe!

Lucifertje: Bijzet had ik idd ook al aan gedacht, die heb ik alleen niet in mn kast liggen :P. Zo deed ik dat toen wel heeeel lang terug bij een zitlesje... De ontspanning in het rijden hebben ook we ook nog niet gevonden inderdaad... Ik probeer m wel lengte te geven maar zakken doet ie dan niet, linksom gaat het wel beter dan rechtsom maar blijft lastig... Moet zowiezo meer mijn hand naar voren brengen, en ook dat heeft weer met ontspannen zit te maken :).

Jury: Dat drijven moet ik ook zo bewust niet doen! Moet daar echt meer op gaan letten.... Zie het elke keer weer (ook in filmpje van wedstrijd). In stap wordt ie snel traag maar dan moet ik inderdaad consequenter zijn! Ik zit ook snel achter in me zadel inderdaad, nog geen half jaar geleden is de zadelmaker geweest en toen heb ik mijn 17,5 inch ingeruild voor deze 18 inch en volgens zadelmaker is dit zadel goed voor mij. maar moet meer voorin gaan zitten en benen langer houden (ook al na de 'zitles' beugels gaatje langer gedaan, maar moet vooral meer lengte in mn been zien te krijgen...).

De rest moet ik nog even lezen :P.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:32

Wat goed dat je zo aan het oefenen bent gegaan! Je ziet echt al meteen verschil :)

Probeer er ook op te letten je buikspieren aan te spannen. Vind af en toe je rug wel erg hol.

En als tip: haal de teugels er helemaal af, of hang je beugels erdoorheen als je je teugel niet gebruikt. Zou heel anders kunnen gaan als die teugels een keer niet achter de oren blijven hangen.

Veel succes nog met oefenen!

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:42

Leuk filmpje, goed gedaan. Als tip zou ik juist geven: maak je beugels wat korter, dan leer je meer duk op je beugels te geven, rij je niet zo "op je tenen", en kan je je hakken uitdrukken. Zo gaat je kuit minder zwabberen. En komen de beenhulpen beter door. (Beenhulp: actie is reactie). Ook ga je dan je balans beter vinden in het zadel. Dan wordt het klemmen met de bovenbenen vanzelf minder. Naar mijn mening is het zadel voor jou niet te klein. Gevolg is dat je minder steun voor op de teugels gaat zoeken. Als ik het filmpje zie aan de longe, zie ik een losser paard lopen. Ik zou tijdens het rijden ook regelmatig met lange teugel rijden in alle gangen, voor je eigen zit. Daarna kan je langzaam (na een aantal weken) je beugels weer langer maken.
Goed bezig in ieder geval!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:44

Het langer maken van je benen zit hem vooral in het stuk heup/knie. Vanaf je heup moet je bovenbeen verticaler naar beneden.
Dus vooral knie laag, dan zul je zien dat je met langere stijgbeugelsw ook nog gewoon je hak laag kunt houden.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:44

buikspieren :D Die mag je nogwel meer gebruiken en dan bovenbenen lekker los. Die bovenbenen iets meer naar binnendraaien, maar kiek er gaan tijdens die galop. Lekker hoor, vind het er op den duur als jij merkt dat het beter gaat ook beter uit zien. Vaker doen, maar top Es +:)+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:45

manon155 schreef:
Leuk filmpje, goed gedaan. Als tip zou ik juist geven: maak je beugels wat korter, dan leer je meer duk op je beugels te geven, rij je niet zo "op je tenen", en kan je je hakken uitdrukken. Zo gaat je kuit minder zwabberen. En komen de beenhulpen beter door. (Beenhulp: actie is reactie). Ook ga je dan je balans beter vinden in het zadel. Dan wordt het klemmen met de bovenbenen vanzelf minder. Naar mijn mening is het zadel voor jou niet te klein. Gevolg is dat je minder steun voor op de teugels gaat zoeken. Als ik het filmpje zie aan de longe, zie ik een losser paard lopen. Ik zou tijdens het rijden ook regelmatig met lange teugel rijden in alle gangen, voor je eigen zit. Daarna kan je langzaam (na een aantal weken) je beugels weer langer maken.
Goed bezig in ieder geval!

Haar beugels kunnen volgens mij niet korter dan dit. Dan zou ze met haar knie op de wrong komen en nog verder achter op de lepel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:49

evdpanne schreef:
Thank voor het commentaar al tot nu toe!

Lucifertje: Bijzet had ik idd ook al aan gedacht, die heb ik alleen niet in mn kast liggen :P. Zo deed ik dat toen wel heeeel lang terug bij een zitlesje... De ontspanning in het rijden hebben ook we ook nog niet gevonden inderdaad... Ik probeer m wel lengte te geven maar zakken doet ie dan niet, linksom gaat het wel beter dan rechtsom maar blijft lastig... Moet zowiezo meer mijn hand naar voren brengen, en ook dat heeft weer met ontspannen zit te maken :).

Jury: Dat drijven moet ik ook zo bewust niet doen! Moet daar echt meer op gaan letten.... Zie het elke keer weer (ook in filmpje van wedstrijd). In stap wordt ie snel traag maar dan moet ik inderdaad consequenter zijn! Ik zit ook snel achter in me zadel inderdaad, nog geen half jaar geleden is de zadelmaker geweest en toen heb ik mijn 17,5 inch ingeruild voor deze 18 inch en volgens zadelmaker is dit zadel goed voor mij. maar moet meer voorin gaan zitten en benen langer houden (ook al na de 'zitles' beugels gaatje langer gedaan, maar moet vooral meer lengte in mn been zien te krijgen...).

De rest moet ik nog even lezen :P.

Ik denk niet dat het hem zit in de lengte van je been, het zit hem in de houding van je been. Je moet je bekken iets meer kantelen zodat je op je zitbeenknobbels komt te zitten, die moet je voelen (wat lastig is want je zadel is echt wat te klein). In de galop zonder beugels zie je dit wel veel beter gaan!
En dan je heupen openen en je hak in lijn met je heup, rug en hoofd leggen. Op je wedstrijdfilmpje zie ik dat je bovendien scheef zit, zie je vooral in de galop, paardje zet je wat op de buitenkant. Als dit allemaal als chinees voor je klinkt, nogmaals, neem een paar zitlessen van een echte centered riding instructeur. Zie hier een lijst, hoeft helemaal niet zo duur te zijn, ik heb les voor 20 euro per uur:
http://www.centeredriding.org/instructors-list.asp

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:52

Ik heb heel erg de nijging om mezelf af te zetten in de beugels en deze naar voren te steken (vooral bij overgangen als soort van rem ofzo...) en als ik dat doe ga ik nog meer achter in het zadel zitten inderdaad... Ergens op het einde van het filmpje hebben we beugels eerst een gaatje langer gedaan en daarna weer eentje korter, maar weet niet precies waar dit nu is....

Centered riding heb ik idd ook al is naar gekeken, wilde daar een clinic van organiseren op mn oude stal. Iedereen enthousiast in het begin maar uiteindelijk te weinig aanmeldingen... Toen ben ik wel naar haar toe geweest en heb ik een paar grondoefeningen gedaan enz, zij had helaas zelf niet echt een handig paard waar ik op kon om te oefenen...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:15

Zoek gewoon een instructeur in je buurt uit die lijst (ga naar find instructor, country etc) en laat die aan huis komen voor privéles of les met z'n 2en (hoef je maar 1 stalgenoot te regelen). Is vaak goedkoper dan een 'clinic' en dan doe je het gelijk op je eigen paard. Kan die instructeur ook precies zien wat eventuele problemen zijn met het paard en het zadel.
Er mist m.i. te veel aan basis om dat zelf op te kunnen lossen.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:17

Wat mij opvalt in het filmpje is dat je spanning in je schouders hebt en je schouders iets optrekt, hierdoor creeër je spanning in je hele bovenlijf, waardoor vooral het doorzitten en de galop een stuk moeilijker is om mee te komen.
En die actie met die kruiwagen komt mij ook bekend voor, maar probeer om hem dan over te zetten in een figuur, bijvoorbeeld een volte. Hiermee hou je hem bezig, ik heb altijd geleerd dat stilzetten geen optie is tenzij hij echt helemaal gek doet.
Hoop dat je wat met alle tips kunt die voorbij komen :D

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:29

Het stukje waarop ik m er recht op af laat gaan en m echt voor de kruiwagen tegen het hek aan plant (met zijschijnbewegingen dr bij) staat er helaas niet op. Daarna ging die er weer prima langs :). Schouders optrekken doe ik ook inderdaad, die moet ik meer laten hangen...

Heb ook sinds een tijdje yogales en daar hoor ik ook vaak dat ik mn schouders moet ontspannen... Gister tijdens de les ook veel heupopeners gedaan, misschien worden die zo ook nog flexibel....

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:14

@KozieZ: ik denk dat het feit dat ze nu met de knie tegen de wrong komt niet te maken heeft met de lengte van de beugels, maar met het steun zoeken van het been ivm de balans. Als de beugels korter zijn heeft TS meer controle over de beenligging en hak uitdrukken en zal dan bijv. ook makkelijker een paar passen verlicht kunnen zitten (ook goede oefening voor balans) en proberen minder vaak naar achteren te vallen in het zadel. Is mijn mening, maar ik ben het ermee eens dat dit beter met begeleiding van een houding en zit-instucteur kan. Die kan ter plekke reageren.
En daarna werken aan de beenlegging, dus het aansluiten van het been aan het paard.
@TS: wat ook wel eens wil helpen bij kijkerige paarden is al voor de hoek stelling vragen (in het filmpje bij reactie op de kruiwagen).

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:25

Dat is ook iets wat ik probeer, maar daar ligt ook weer een probleem.... Stelling rechts neemt ie niet tot nauwelijks aan bij mij, links gaat wel al ietsjes beter... Maar hij weet al dat dat punt komt en hij gebruikt het gewoon om er onderuit te komen en ik heb gewoon de ervaring niet om hem daar doorheen te rijden... Want zelfs als ik linksom in de juiste stelling er langs probeer te gaan versnelt ie daar of gooit ie zn lijf naar binnen en kijkt ie dr naar en versnelt...

Ach ja paardrijden is ook niet makkelijk, maar dat wist ik al dus moet veel geduld hebben en hard dr aan werken!

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:32

Is zeker zo, TS, in theorie allemaal wel maar dan de praktijk... Kan ook niet allemaal in 1 keer. Maar met goede begeleiding en oefenen komt dat vast en zeker goed. Vind het knap dat je een filmpje plaatst. Daar is ook lef voor nodig.
succes!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:26

Thanks!

Heb even mailtje gestuurd naar een centered riding instructeur bij mij in de buurt, ben benieuwd naar haar reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:28

Ik zie ook voornamelijk een bekken dat niet kantelt of los is! Probeer maar eens overdreven mee te gaan in je bekken in draf. Een vroegere instructrice van mij zei altijd: Micheal Jackson bewegingen maken _O-

Wel goed bezig Esther, super!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:31

Dat zit inderdaad ook vast bij mij ja... Schijnt een vrouwenprobleem te zijn volgens mijn yoga instructeur :P. Maar dat ga ik zeker mee trainen!

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:18

Hee es leuk!

Vind het wel heel grappig, bij elke reactie die hier geplaatst is kan ik ja knikken en herken ik ook de dingetjes die ik gezegd heb! :) vond het zo voor de eerste keer al heel goed gaan en je moet ook niet verwachten dat je in een keer zo los als een elastiekje bent en top op je paard zit! Kan helemaal meegaan met de reacties en als je dit vaker wilt doen geef je maar een gil! Slim ook om een gediplomeerd instructeur op dit gebied een mailtje te sturen! Ik ben maar amateurtje natuurlijk :))