N.v.t.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

N.v.t.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:42

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:43, in het totaal 3 keer bewerkt

booster

Re: Slof gebruiken om pony te te controleren als ze wegschiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:56

Ik heb dit een aantal jaar geleden toen ik nog een haflinger had wel gebruikt bij hem omdat hij vaak er tussen uit piepte en dan bokte en ging steigeren en met de slof was dit goed onder controlle te houden.
Je moet het wel goed gebruiken evt met je lesgever?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:59

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:59

Zelf heb ik niets tegen op een slof, mits die goed gebruikt wordt. Helaas zie je in de praktijk dat mensen hun slof veel te strak houden (en in sommige gevallen hun gewone teugel in een boog hebben hangen). Dan werkt de slof continu in. Als je hem enkel gebruikt om wat meer controle te hebben op momenten dat hij wegschiet dan zie ik er niet veel gevaar in. Ik zou dus wel in het begin onder begeleiding van je instructeur rijden, zodat je niet onbewust de slof te strak pakt.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:01

dat had mijn vorige verzorgpaard ook, een fries.
die was heeeeeel mak in de buitenbak enzo deed geen vlieg kwaad maar zodra ze buiten het terrein kwam, in het bos, langs de weg was het DRAMA! dan hield je dr gewoon niet meer! in crossgalop ging ze er dan van door totdat ze weer bij het terrein was.. er werd bij haar ook een slof gebruikt of een scherp bit in combinatie ermee.
dus het kan wel als je hem maar goed gebruikt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:04

Ik raad het je af. Ik noem het de weg van de minste weerstand. Oefenen, oefenen, oefenen en je paard leren begrijpen; waarom doet ze het? In jou ogen uit ontdeugenheid, maar weet je dat zeker? Vind ze de oefeningen niet gewoon te moeilijk? Begrijpt ze jou wel? Etc...

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:04

mits er echt geen andere zaken zijn die dit gedrag kunnen veroorzaken (vb ingekapseld wolfstandje) kan je ind eens een slof proberen. Je geeft al aan dat je het tijdens de les zal gaan gebruiken dus dat vind ik helemaal super. wanneer je hem dan te strak hebt is er iemand die der wat op kan zeggen! Ik hoop dat het werkt!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:08

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:10

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:11

0152141488 schreef:
MaritAriel schreef:
Ik raad het je af. Ik noem het de weg van de minste weerstand. Oefenen, oefenen, oefenen en je paard leren begrijpen; waarom doet ze het? In jou ogen uit ontdeugenheid, maar weet je dat zeker? Vind ze de oefeningen niet gewoon te moeilijk? Begrijpt ze jou wel? Etc...

Het zijn gewoon simpele oefeningen, gewoon de normale oefeningen maar dan ontspannen aan de teugel.
Voltes, gebroken lijnen enz.

Oke, en je weet zeker dat ze je begrijpt? Als mijn paard mij niet begrijpt gaat ze er ook vandoor.
Maar ik herken dit wel hoor, ik ken genoeg paarden die dit soort streken hebben. Ik zou alleen niet naar een slof grijpen maar het gewoon zelf met je paard proberen op te lossen. Als je je paard goed kent, moet dat mogelijk zijn, echt waar!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:13

Ik heb ook weleens een slofje om zodat ik mijn paard kan corrigeren als zij gaat rennen... Ik pak hem er dan alleen maar bij als ik haar dan 2 of 3 keer kwijt was.... je geeft alleen aan dat ze gaat rennen als je figuren rijd... Weet je zeker dat je zelf niet iets doe wat maakt dat ze voor je wegloopt!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:19

.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:19

MaritAriel schreef:
Oke, en je weet zeker dat ze je begrijpt? Als mijn paard mij niet begrijpt gaat ze er ook vandoor.
Maar ik herken dit wel hoor, ik ken genoeg paarden die dit soort streken hebben. Ik zou alleen niet naar een slof grijpen maar het gewoon zelf met je paard proberen op te lossen. Als je je paard goed kent, moet dat mogelijk zijn, echt waar!

Ik ben het opzich met je eens, maar als je je slof goed gebruikt werkt hij alleen in als het nodig is. Je kunt zelf beslissen wanneer het gevaarlijk of eng wordt en hem dan pas gebruiken. Als alles goed gaat dan hangt ie gewoon los. Het kan je als ruiter net dat beetje meer gevoel van veiligheid geven puur dat ie eraan hangt. Waarschijnlijk gebruik je hem daardoor al heel weinig.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:25

zolang je de slof op een correcte manier gebruikt, is het geen probleem. zelf heb ik vaak bij mijn haflinger van 24 jaar in het bos een slof om, dit omdat ze vaak heel erg enthousiast word in het bos. en dan is wel even fijn als je de slof erbij kan pakken, je bent dan gewoon even iets sterker. ik weet precies op welke punten in het bos ze wil gaan en dan pak ik eventjes ervoor de slof iets strakker en zodra de enthousiastme bui weer weg is gaat de slof weer losser.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:35

.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:41

0152141488 schreef:
Nee, niet dat ik weet.
Mijn vriendin kijkt soms ook mee, en ziet het probleem ook niet.
(zij heeft ook even op haar gereden, en denkt dat het gewoon onder de oefening uit komen is).

Ik doen gewoon:

Stelling vragen, en dan ontspanning. En als ze ontspannen aan de teugel is dan bam ben ik haar weer kwijt en gaat rennen.

dan vraag ik me direct af, waarom wil ze onder de oefening vandaan komen. Ik zou dat eerst eens heel goed gaan uitzoeken. Maar goed, je moet zelf bepalen hoe je dit wilt aanpaken ;)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:43

.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:47

capopjekop schreef:
MaritAriel schreef:

Ik ben het opzich met je eens, maar als je je slof goed gebruikt werkt hij alleen in als het nodig is. Je kunt zelf beslissen wanneer het gevaarlijk of eng wordt en hem dan pas gebruiken. Als alles goed gaat dan hangt ie gewoon los. Het kan je als ruiter net dat beetje meer gevoel van veiligheid geven puur dat ie eraan hangt. Waarschijnlijk gebruik je hem daardoor al heel weinig.

Precies, als je hem goed gebruikt. Maar hij word zo vaak fout gebruikt, dat ik me afvraag of het wel verstandig is om een onervaren iemand met slof er mee aan het werk te laten gaan. Ik weet dat ze het met begeleiding wil doen maar als ze er 1 keer mee begeleid is en de dag daarna er meteen zelf mee aan de slag gaat kan het alsnog zo veel mis gaan. Je kan er zoveel mee kapot maken, al word dat vaak niet ingezien. Als ze het zelf probeerd op te lossen, zonder slof (wat waarschijnlijk wat meer tijd gaat kosten) loopt ze een stuk minder risico en zal ze haar paard straks veel beter begrijpen, ze zullen er samen veel sterker uitkomen samen. En als het mogelijk is om er zonder uit te komen.... Waarom zou je dan het risico nemen om hem er tóch bij te pakken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:49

Ik weet niet hoe makkelijk het paard weer terug te rijden is. Als ze makkelijk terug te rijden is ben ik het zeker met je eens. Is dat moeilijk dan vind ik een slof geen gek idee, het moet wel veilig blijven.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:49

0152141488 schreef:
Ze vind het moeilijk om haar achter hand goed te gebruiken.

Kijk nou komen we ergens. Dat is dan toch een rijtechnisch probleem die je niet hoort op te lossen met slof maar met een goede en juiste training. Ik snap nu niet helemaal waarom je het dan ondeugenheid noemt.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:54

.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:56

Ik zou niet teveel naar andere ruiters kijken..Elke combi is anders.
Samen met je instructrice aan de slag gaan. Samen met je paard en instructrice oproberen om dit optelossen.

Ik heb 2 keer gehad dat mijn jonkie vanuit het niets, en ook om niets (dus geen schrikreactie) met me op de loop ging..ik heb hem letterlijk aan 1 teugel op een keiharde rem getrokken. Dat was hard, maar voor mijn veiligheid en voor mijn mede ruiters op dat moment nodig.( bij verkeerd gebruik van een slof kan die te hard inwerken...aan de andere kant kunnen handen en benen zonder slof ook keihard inkomen..)
Ik heb gekozen om 2 keer keihard intekomen, dat werkte voor mij en mijn paard.

Nogmaals het verdiende geen schoonheidsprijs..maar in combinatie met veiligheid, gedrag van mijn paard (paard was onder de indruk, en klaar was dat gedram..sommige paarden kunnen ook anders reageren) was dat mijn reactie die ik op dat moment nodig vond.

Soms is het makkelijk als er iemand vanaf de grond met je meekijkt, en je zo kan helpen.
Succes!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:59

0152141488 schreef:
Nu je het zo zegt is het idd een rij probleem.

Het is eigenlijk bijde....
Als ik echt dressuur matig wil rijden, dan gaat ze rennen vanwege om haar achterhand niet te gebruiken.
Maar buiten is echt een heel ander verhaal, als ik buiten gewoon even op een lang pad rustig ontspannen draf je wil maken, bam weg.
En dat is gewoon uit ondeugendheid, want ze weet hier kan ik gaan rennen om niet die oefening te doen.
En ik herhaal gewoon het steeds, en probeer het te verkomen maar ze doet het steeds.

Nu ik het zo lees zou ik tijdens het trainen er geen slof bij pakken. Zorg er eerst maar voor, met goede les, dat je paard zijn achterhand goed gaat gebruiken. Ze vind de oefeningen nu gewoon te moeilijk.

Wat betreft het buitenrijden. Ik zie dat je 14 bent. Misschien is je paard gewoon te sterk voor je en neemt ze daarom een loopje met je buiten?

En ik zou je openings post even aanpassen want nu krijg je allemaal reacties op basis van dat je paard ondeugend is, terwijl dat dus niet het geval is. Ze vind het gewoon erg moeilijk.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:02

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:03

0152141488 schreef:
Kan ik voor haar de oefening gemakkelijker maken ?
Minder bochtjes enz...

En hoe pas je het aan ?
Ik zie nergens: bewerken of aanpassen.

Heb je les?