Weer leren rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsterr

Weer leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:18

Hallo!

Ik weet niet of dit hier helemaal goed staat, anders kan hij gewoon verplaatst worden :)

Ik heb vanaf mijn 4e of 5e al paardgereden. Niet veel, aangezien er geen manege in de buurt was, maar vanaf mijn 8e elke week op pony's bij ons in de buurt les gekregen van particulier. Vanaf mijn 12e tot mij 15e naar een manege bij mij in de buurt gegaan, maar dat werd uiteindelijk te duur en in de lessen kregen mensen met een eigen paard heel veel aandacht, terwijl wij maar een beetje rondstapten -> Niet heel nuttig dus.

Nu ben ik 18 en heb enkele keren nog een rit gemaakt, wat heerlijk ging. Maar ik wil heel graag weer beginnen met rijden. Dit is helaas niet mogelijk omdat de maneges hier in de buurt vrijwel gestopt zijn (behalve die ene manege dus, maar dat is te duur en negatieve ervaring mee) en omdat ik zelf nogal onzeker aangelegd ben. Ik kan niet op elk paard weg stappen. Daarom vraag ik wat tips om én de onzekerheid weg te krijgen én om mijn rijstijl te verbeteren.

Ik weet dat dit het beste werkt door gewoon ervaring met paarden zelf, maar dat is nu dus best lastig. Vooral die onzekerheid. Maar zijn er tips/trucjes en dergelijke om je stijl te verbeteren zonder dat je een paard nodig hebt?

En dan eigenlijk niet alleen voor de rijstijl alleen, maar ook voor de standaard dingen zoals leren longeren, goed omgaan met de paarden enzovoort?

Bedankt voor het lezen in ieder geval!

Liefs,

Kirsten

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:31

Boeken kunnen wel veel helpen, denk ik. Maar praktijk is, zoals je zelf al zei, ook erg belangrijk... Ik heb al veel boeken gelezen, maar bij gebrek aan een eigen paard, heb ik helaas nog niets kunnen uitproberen...

tam1979

Re: Weer leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:58

Hoi Kirsten,

De eerste vraag eigenlijk vanaf mijn kant is waarom niet iets verder uit de buurt zoeken. Nu is het niet eenvoudig om een goede manege te vinden waar je je dan ook nog helemaal happy voelt maar ze zijn er wel.

Ik ben bewust uit mijn woonplaats gegaan. Ik wilde heel graag een manege zoeken die oog hadden voor de paarden zelf. En geen seconde spijt gehad ooit van mijn keuze. Dan maar 20 minuten rijden, die 20 minuten rijden (incl. snelweg) staan wel garant voor veel rijplezier, mijzelf prettig voelen en heel veel geleerd in die tussentijd hoe het ook kan (incl. de weg naar ontspanning, achterhand er onder krijgen, niet in de krul trekken etc.).

Aco

Re: Weer leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:10

Misschien inderdaad eens verder gaan kijken voor een goede manege.
Wat misschien ook al veel kan helpen is met iemand die je kent die een paard heeft meegaan en daar meehelpen het paard te verzorgen, toiletteren,... Van te kijken, te luisteren en nadien zelf te mogen handelen leer je namelijk ook zeer veel! Plus: Het rijden op paarden is tenslotte maar 1 onderdeel van de vele.
Gewoon al door veel bezig te zijn met (verschillende) paarden ga je je al zekerder voelen en dit zal hem dan ook weer uiten tijdens het rijden.