Armani @ Dressuur"training"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Armani @ Dressuur"training"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:59

Naar aanleiding van mijn vorige topic, hier een nieuw topic met onze verbeteringen (als het goed is)

Eind mei hebben Armani en ik een clinic gereden bij Yessin Rahmouni, waarna ik foto's van de clinic had gepost op bokt: [RT-HAW] Armani voor het eerst @ HAW Met alle tips die op het forum gegeven zijn, en ook (vooral) door Yessin, zijn wij verder aan het werk gegaan. Ik ben hem meer gaan "rijden" en probeer hem steeds meer door dat sterke punt heen te krijgen. Wat af en toe als resultaat heeft dat hij iets te rond loopt, maar liever te rond dan lang & recht en totaal niet nagevelijk. Nog steeds vind ik het erg moeilijk mijn teugels op maat te houden, en rechtop te blijven zitten, maar dit gaat me steeds beter af!!

Foto's staan zo veel mogelijk op volgorde, ik had al een flinke tijd losgereden voor de foto's werden gemaakt. A.u.b. geen commentaar op het zonder cap rijden!

Alle tips, tricks, mededelingen, meningen etc. zijn welkom, ik sta open voor al het commentaar, zolang ik er maar wel wat mee kan!

Afbeelding
1. Hier vind ik hem nog best uit elkaar lopen, je ziet ook dat hij hier nog vrij sterk is... Moet mijn been lang houden en schouders naar achter.

Afbeelding
2. Dit was de inzet van een klein stukje wijken. Binnenhand lijk ik hier wel erg laag te houden en k moet naar voren blijven kijken, en mijn been lang houden...

Afbeelding
3. Galopje, loopt hier wel iets te diep, maar heb ik liever dan zo uit elkaar en lang. Volgens mij was dit midden in een overgang naar draf.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5. Inzet middendraf

Afbeelding
6. Midden draf. Kan hem dan bijna niet uitzitten, dus val snel naar achter dan. Ook iets waar aan gewerkt word :D

Afbeelding
7. Inzet wijken (zeer geconcentreerd)

Afbeelding
8. Galop (dan wordt hij zo ontzettend sterk!)

Afbeelding
9. Dit vind ik zelf een erg fijne foto, jammer dat hij zijn ogen dicht heeft...

Afbeelding
10. Galopje, verlichte zit en even wat ronder...

Afbeelding
11. Even wat doorvragen

Afbeelding
12. En als laatste, schouder binnenwaarts

En toen hield de camera er mee op!! Als je hier toch bent, zou het leuk zijn als je een berichtje achterlaat :)

RaichuHollow

Re: Armani @ Dressuur"training"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:43

Jemig, is dit hetzelfde paard?
Ik kon me je eerdere topic nog wel herinneren, maar dacht: Die was toch heel lang dat paard?
Nu lijkt het wel een ander paard!
Je bent goed bezig, hij is al veel meer bij elkaar gereden. Probeer zelf niet sterk te worden, losse en stille hand,
blijf lekker lessen, want jullie gaan echt wel de goede kant op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:46

Ondanks dat het er beter uitziet dan het vorige topic vind ik dat je je paard heel erg op hand rijdt. Je paard moet wel kunnen ontspannen en hoger instellen wil niet zeggen dat je paard ook automatisch achter gaat ondertreden, dat is een proces wat je moet trainen. Die rugspier moet sterker worden om daar te kunnen gaan dragen in die achterhand.
Ik wil je aanraden om de basis opnieuw in te brengen vanuit veel rust, ontspanning en juiste opbouw zodat je niet meer met hem in gevecht moet.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:22

Hi, Dankjullie voor de reacties

@ RaichuHollow; Ja ik heb ook echt het gevoel dat we vooruit zijn gegaan!

@ Joolien; Ten eerste bedankt, maar de basis zit er echt wel in. Zoals ik al probeerde uit te leggen in andere topic, is het alleen als we meer richting oprichting gaan, en hij vind dat inderdaad moeilijk. Vandaag was hij helemaal niet sterk, of iig nauwelijks, en was hij heel fijn te rijden. Ook wanneer ik hem vraag meer onder te treden, wat ik maar kleine stukjes doe vanwege dat hij dat erg moeilijk vind en daar indd sterk in moet worden, was hij vandaag heel fijn te rijden. Lang en laag doet hij super, en ook alles voordat ik hem echt wat meer vraag gaat goed, maar hij heeft gewoon dagen dat hij enorm sterk word. Ik rij hem dan trouwens niet op de hand, en dat wil ik ook juist niet. Ik probeer altijd, hoe sterk hij ook is, ontspannen te blijven in mijn armen, en behalve dat ik hem af en toe iets meer stelling vraag zit ik er zeker niet te veel aan. We zijn ook niet in gevecht, ik moet hem alleen regelmatig door dat moeilijke punt heenwerken, en dan gaat het goed. Ook hierin probeer ik zo veel mogelijk op te lossen met zit en been en zo min mogelijk met hand. De foto's zijn alleen van de laatste 10 - 15 minuten, de tijd daarvoor besteed ik alleen maar aan losrijden (half uur a drie kwartier, net zolang hij nodig heeft) waarin ik alleen maar veel voltes rij, veel lang en laag, en veel, heel veel basiswerk. Ik geef hem ook vaak genoeg ruimte in mijn hand, alleen op de foto's net niet. daarnaast stap ik veel tussendoor en laat ik hem regelmatig weer even wat langer lopen zodat hij kan ontspannen. Ik ben mij heel erg bewust van het feit dat wanneer hij hoger ingesteld is, hij niet gelijk achter meer gaat ondertreden, maar dat dit getraint moet worden. Iets waar we dus ook zeker mee bezig zijn, maar kleine stukjes die we rustig uitbouwen wanneer hij dat aankan, omdat hij nu daar echt nog niet sterk genoeg voor is. Maar iig bedankt, ik snap wel waar je commentaar vandaan komt trouwens hoor! En dat dit het beeld is dat je krijgt van deze foto's! Ik zal kijken of ik volgende keer een filmpje kan maken om duidelijker te laten zien hoe het gaat :)

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:53

Je hebt een prachtig paard onder je kont die prachtig kan lopen.
Mijn aandacht wordt op de foto's afgeleid door jouw houding, je zit of scheef of je trekt je schouders op, hoofd naar beneden of je leunt achterover. Als je dat nog kan verbeteren heb je een prachtig geheel.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:55

Dankje, als je het vorige topic even inkijkt zie je dat het al heel wat is verbeterd, maar je hebt absoluut gelijk en ben er ook heel hard mee aan het werk :) Dat scheve kan ik alleen niet terug zien in de foto's?

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:45

Het beeld ziet er al veel fijner uit :j Ik vind je handhouding ten opzichte van de vorige foto's vriendelijker, misschien zou je je handen nog iets meer kunnen dragen en als hij wat sterker wordt aanvullen met been, zodat hij achter weer wat activeert.. (omdat het HAW moet ik wel iets zeggen :P ) hij lijkt inderdaad veel op Attent zeg!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:53

Ziet er echt al een stuk beter uit! :) Mag je trots op zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:19

ArGieVai schreef:
Hi, Dankjullie voor de reacties

@ RaichuHollow; Ja ik heb ook echt het gevoel dat we vooruit zijn gegaan!

@ Joolien; Ten eerste bedankt, maar de basis zit er echt wel in. Zoals ik al probeerde uit te leggen in andere topic, is het alleen als we meer richting oprichting gaan, en hij vind dat inderdaad moeilijk. Vandaag was hij helemaal niet sterk, of iig nauwelijks, en was hij heel fijn te rijden. Ook wanneer ik hem vraag meer onder te treden, wat ik maar kleine stukjes doe vanwege dat hij dat erg moeilijk vind en daar indd sterk in moet worden, was hij vandaag heel fijn te rijden. Lang en laag doet hij super, en ook alles voordat ik hem echt wat meer vraag gaat goed, maar hij heeft gewoon dagen dat hij enorm sterk word. Ik rij hem dan trouwens niet op de hand, en dat wil ik ook juist niet. Ik probeer altijd, hoe sterk hij ook is, ontspannen te blijven in mijn armen, en behalve dat ik hem af en toe iets meer stelling vraag zit ik er zeker niet te veel aan. We zijn ook niet in gevecht, ik moet hem alleen regelmatig door dat moeilijke punt heenwerken, en dan gaat het goed. Ook hierin probeer ik zo veel mogelijk op te lossen met zit en been en zo min mogelijk met hand. De foto's zijn alleen van de laatste 10 - 15 minuten, de tijd daarvoor besteed ik alleen maar aan losrijden (half uur a drie kwartier, net zolang hij nodig heeft) waarin ik alleen maar veel voltes rij, veel lang en laag, en veel, heel veel basiswerk. Ik geef hem ook vaak genoeg ruimte in mijn hand, alleen op de foto's net niet. daarnaast stap ik veel tussendoor en laat ik hem regelmatig weer even wat langer lopen zodat hij kan ontspannen. Ik ben mij heel erg bewust van het feit dat wanneer hij hoger ingesteld is, hij niet gelijk achter meer gaat ondertreden, maar dat dit getraint moet worden. Iets waar we dus ook zeker mee bezig zijn, maar kleine stukjes die we rustig uitbouwen wanneer hij dat aankan, omdat hij nu daar echt nog niet sterk genoeg voor is. Maar iig bedankt, ik snap wel waar je commentaar vandaan komt trouwens hoor! En dat dit het beeld is dat je krijgt van deze foto's! Ik zal kijken of ik volgende keer een filmpje kan maken om duidelijker te laten zien hoe het gaat :)

Ik ben het wel eens met Jolien. Ik snap je uitleg wel hoor, maar het paard lijkt op niet 1 foto echt nageeflijk. Op foto 8 - de galopfoto - lijk jij je schouders vast te zetten en "hangt" hij aan je; daarbij opent jij zijn mond. Op een aantal foto's zijn je teugels te lang (die zal ie wel uit je handen trekken denk ik zo). Maak je teugels een stuk korter en hand naar voren, vang hem "voor" op in je polsen i.p.v. je armen en schouders. Ik zie je veel rechtuit rijden (maar dat kan natuurlijk anders zijn in je training). Met zo'n groot en sterk paard zou ik veel figuren rijden en veel voltewerk (openen en sluiten), niet in een te hoog tempo maar wel met impuls. Bij het in en uitrijden kun je best even lang en laag rijden, maar doe dat niet teveel want het lijkt me zomaar een paard dat graag op de voorhand loopt en dat moet hij juist afleren.
Ik vind een half uur tot 3 kwartier best lang om los te rijden en ik vroeg mij af hoe oud je paard is?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:36

Dankjullie :)

@ Babootje: Hij is nu net 7 jaar geworden. Teugels te lang is indd een probleem wat ik zelf veroorzaak, hij trekt ze niet uit m'n handen, ik laat ze te lang.. (staat ook in openingspost) Ik heb de neiging om mijn schouders op te trekken, ook in het dagelijks leven loop/zit ik zo. Zoals ik al heb gezegd, mijn armen zijn altijd ontspannen en daar let ik ook heel erg op. Ook wanneer hij hangt/trek blijven mijn armen ontspannen en vang ik het op in mijn hand. Ik rij zo lang los omdat hij echt op gang moet komen, ga ik eerder aan hem werken dan trekt hij me dus wel het zadel uit en is hij zo stijf als een hark, en dit is een manier om dat te voorkomen en te zorgen dat hij beter door zijn lijf komt. Hij heeft energie en conditie voor tien, dus veel last heeft hij er ook niet van :D Indd veel foto's van rechtuit, maar zoals ook al eerder gezegd rij ik juist heel veel voltes, slangevoltes, overgangen etc. Daarnaast rij ik hem indd veel terug maar wel met impuls, hij heeft zelf de neiging om over zijn eigen tempo heen te rijden dus vaak rij ik ook stukken "net iets te veel" terug. om daarna weer naar een arbeidstempo te gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:54

Ik vroeg aan je hoe oud ie was omdat jij idd de indruk gaf dat hij stijf opstart en lang nodig heeft om los te komen. Dat lijkt mij nl. niet normaal voor een 7-jarige.
Dat zeg ik uit ervaring. Mijn pony (welshcob) is inmiddels 9 jaar en heeft ook een poosje last gehad dat ie stijver was dan anders en ik ook langer moest losrijden. Ik heb hem al vanaf zijn 4e en ken hem dus anders. Vroeg me af of - hij was toen 8 - of dat normaal was. Hij was niet kreupel of zo, maar ik had er geen goed gevoel over. Toen heb ik hem laten onderzoeken en bleek dat hij gevoelig is voor teveel suiker. Ik ben hem anders gaan voeren (geen brok meer, maar een dieetmix en een hele granen mix) en heb nu weer een fijn, los paard. Hij komt met zijn 9 al "los" uit zijn box om het zo maar te zeggen. En ik heb niet meer nodig dan een kwartier los stappen om hem aan het werk te zetten. Mijn ervaring is dat stijfheid kan komen door het voer. Zo heeft een vriendin van mij een paard dat ook zo stijf was. Werd veroorzaakt door Lyme. Dat wil niet zeggen dat dat dan ook bij jouw paard het geval is, maar persoonlijk vind ik zo stijf bij zo'n jong paard niet gewoon.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:55

ziet er inderdaad veel beter uit.
ik vind nu dat je hem soms toch nog te lang laat worden, zal een moeilijk punt voor jullie blijven gezien de bouw van Armani.
Op sommige foto's vind ik jouw houding een beetje vreemd: probeer echt kaars recht te gaan zitten en de lijn van schouder/kont/enkel op 1 lijn te houden.
Heel veel succes!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:28

@ Babootje: dankje, voeding is allemaal al gecontroleerd, wel heeft hij een te lang hoefbeentje waar hij geen last van heeft, maar daardoor wel langer los moet lopen. Hij staat nu 24/7 op het land, en krijgt muesli bij waar geen suiker in zit.

@ Knakker: houding klopt inderdaad, denk samen met zijn "lang worden" onze grootste verbeterpunten :) dankje

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:31

Ik zie wel wat verbetering, maar hier en daar verstar je nog erg, je armen zijn niet soepel genoeg en idd je hangt naar achteren, en naar binnen!!!waar je bijzet dat je middendraf rijdt.
Verder even een hele simpele tip, als je inzet om te wijken naar links, ga dan op rechts zitten, zo duw je hem met je zit al de goede kat op en geef je vrijheid aan het linkervoor en achterbeen om deze ook echt 'uit te zetten'(naar buiten toe te bewegen dus.
Je zou kunnen proberen om het algehele beeld wat mooier en vriendelijker te maken om meer voorwaarts te richten dan neerwaarts, hij heeft nu net niet voldoende ruimte om met bravoure trots en souplesse te sjouwen(vooral de achterhand heeft ruimte nodig).
blijft een verdorie knap paard hoor!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 07:54

Dankje! Hier heb ik veel aan :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:51

freeride schreef:
Verder even een hele simpele tip, als je inzet om te wijken naar links, ga dan op rechts zitten, zo duw je hem met je zit al de goede kat op en geef je vrijheid aan het linkervoor en achterbeen om deze ook echt 'uit te zetten'(naar buiten toe te bewegen dus.

De hulpen bij bijvoorbeeld wijken naar links zijn:

1. Rechter hand vraagt rechterstelling en de rechter hand
blijft op zijn plaats om te voorkomen dat de hals teveel
naar rechts gaat;
2. Rechterbeen ligt iets achter de singel en vraagt het
paard te wijken/zijwaarts te gaan terwijl het
linkerbeen op de singel blijft en zorgt dat het paard
"voorwaarts" blijft gaan;
3. Verplaats je eigen zwaartepunt naar links (altijd in de rijrichting).
Dit doe je al door je buitenbeen wat "langer" te maken en te kijken waar je naar toe gaat.
Hierdoor geef je het paard aan waar je naartoe gaat en zal het binnenachterbeen gemakkelijker scharen.
Door je gewicht te plaatsen op het binnenachterbeen geef je feitelijk een tegenstrijdige hulp en loop je
het risico dat de achterhand eerst gaat en dat is bij wijken niet de bedoeling.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 08:59

Ik wijk indd altijd zoals Babootje zegt, zal eens andersom proberen, kijken wat beter gaat :) Ik zit zo eens te kijken en denk eigenlijk dat foto 2 een inzet van stukje appuyeren is (pakken we af en toe een stukje mee).. foto 7 is wel inzet van wijken.

Misschien moet ik iets bewuster met mijn zit rijden dan dat ik nu doe, meer voorbereiden op een oefening.. Denk dat dat ook veel zal schelen, doe ik denk ik iets te weinig... Ga vandaag weer aan de gang!

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:01

Je kijkt op bijna alle foto's erg naar beneden. Dit zal mede veroorzaken dat je paard teveel op de voorhand gaat lopen, doordat je onbewust je gewicht teveel naar voren brengt. Probeer dus lekker trots op dat mooie paard van je te zitten, met een opgeheven hoofd.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:13

@babootje: als je gaat zitten op de kant waar je naartoe wilt wijken,geef je een tegenstijdige hulp, wijken naar rechts= zitten op links wijken naar links is zitten op rechts.
Ik bedoel niet voleldig je hele gewicht op die beugel zetten he, maar gewoon je gewicht verschuiven van 50% op beide zitbeenknobbels naar 75% op de binnenste en 25% op de buitenste.

@Argievai: graag af en toe een update!!!!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 20:22

Zal even een kleine update geven, ga binnenkort weer nieuwe foto's maken. Ik kan hem al veel korter krijgen in de hals, en daarmee ook veel losser, er zit dus wel veel verbetering in, maar op een bepaald punt als ik mijn teugels en hem korter/ronder wil maken word hij toch weer sterk en stijf, ik denk dat ik echt centimeter voor centimeter teugels (en hem) korter moet gaan maken, telkens net even een stukje verder, want hij vind het echt heel erg lastig om ronder te worden. Wel gaat het telkens een stukje beter!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:36

freeride schreef:
@babootje: als je gaat zitten op de kant waar je naartoe wilt wijken,geef je een tegenstijdige hulp, wijken naar rechts= zitten op links wijken naar links is zitten op rechts.
Ik bedoel niet voleldig je hele gewicht op die beugel zetten he, maar gewoon je gewicht verschuiven van 50% op beide zitbeenknobbels naar 75% op de binnenste en 25% op de buitenste.

@Argievai: graag af en toe een update!!!!

http://www.basisrijkunst.nl/wijkenvoordekuit.html