lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ayla31

lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:03

lichtrijden vind iedereen altijd heel makkelijk zeggen ze.
maar ik niet :')
ik heb van die dagen dat het heel soepel gaat, en van die dagen dat ik gewoon niet in het ritme kom, stuiter, en mn evenwicht gewoon niet kan vinden.
ik vroeg me af of meer mensen zich hier misschien in kunnen vinden, of hier tips voor hebben.
alvast bedankt! :)

Nightingale

Re: lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:11

Hier is maar één oplossing voor: oefenen, oefenen, oefenen! Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat het zo'n 10 uur kost voor je een beetje normaal kunt lichtrijden, bij sommigen duurt het langer, bij anderen misschien korter, maar geloof me, je kunt het echt leren, al lijkt het in het begin nog zo moeilijk. Neem de tijd, dan kom je er wel! :)

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:49

Dat heb ik ook heel lang gehad, verder ging alles prima maar dat ritme van die draf zat er maar niet in bij mij, inderdaad veel oefenen en het wordt echt vanzelf beter :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:50

het makkelijkste is om eerst te oefenen op één en hetzelfde paard, ipv meerdere verschillende. van dat ene paard kan je dan leren hoe het hoort te voelen, de vloeiendheid, soepelheid, en het gemak waarmee het lichtrijden kan gaan. als je het gevoel eenmaal hebt en het lichtrijden wordt dus makkelijker, dan kan je eens overstappen op een ander paard. op dat paard zal je dan even tijd nodig hebben om in zijn ritme te komen, maar je zult merken dat dat dan een stukje makkelijker gaat.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:54

ja, soms is het echt lastig en soms gaat het gewoon vanzelf...
ben de laatste tijd veel aant oefenen!

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:55

@ merrieveulen ik rijd altijd op hetzelfde paard(leasepaard) dus daarom kan ik nu ook goed oefenen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:57

Moet eerlijk bekennen dat ik het moeilijker vind als doorzitten, rijd vanaf mijn 7e.. leer het nooit denk ik :Y)

veel oefenen en het wordt vanzelf beter! lekker de tijd nemen, het is al fijn dat je op hetzelfde paard kan oefenen

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:05

_Yasmine_ schreef:
Moet eerlijk bekennen dat ik het moeilijker vind als doorzitten, rijd vanaf mijn 7e.. leer het nooit denk ik :Y)

veel oefenen en het wordt vanzelf beter! lekker de tijd nemen, het is al fijn dat je op hetzelfde paard kan oefenen

ja dat vind ik ook, vind he moeilijker als doorzitten, maar dan zegt iedereen lichtrijden is het allermakkelijkst!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:34

Lichtrijden gaat toch vanzelf :P
Als je moeite heb met het ritme vraag ik me af of je paard wel een regelmatig ritme heeft qua draven?
Ga dat eens goed na..

Als het paard braaf is wat je rijdt kan je een proberen om aan de longeerlijn te gaan..
Teugels ontspannen, ogen dicht en VOELEN.
Voel wat je paard onder je doet, controleer de gangen en zorg voor een constant ritme.

Succes ;)

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:33

goed leren doorzitten...
lichtrijden is een nogal nieuw concept waar je het nut van kunt betwijfelen. duizende jaren zonder gedaan.
het verlicht helemaal niet de druk op de paardenrug, dat is een fabeltje. is tegenwoordig heel mooi te meten.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:41

Tja toch is uit recent onderzoek op de universiteit van Wageningen is gebleken dat doorzitten de rug van t paard toch meer belast dan lichtrijden.

En niet kunnen lichtrijden is toch wel kwalijk hoor.
Vraag je instructrice eens je een houding zit les te geven waarschijnlijk is daar iets niet helemaal in orde.

Succes ermee. :)

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:30

Je kan ook een keer een zitlesje aan de longe nemen :)
veel succes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:34

ayla31 schreef:
lichtrijden vind iedereen altijd heel makkelijk zeggen ze.
maar ik niet :')
ik heb van die dagen dat het heel soepel gaat, en van die dagen dat ik gewoon niet in het ritme kom, stuiter, en mn evenwicht gewoon niet kan vinden.
ik vroeg me af of meer mensen zich hier misschien in kunnen vinden, of hier tips voor hebben.
alvast bedankt! :)

Oefenen, oefenen, en niet zelf het ritme willen bepalen.
Laat je meevoeren, de energie van het paard zorgt dan dat je in het goede ritme blijft.
Wel je balans houden natuurlijk en niet verkrampen.

Niet tegen de beweging van het paard in willen gaan, voorlopig (bij jou) is het paard nog diegene die bepaald hoe snel je moet sta-zitten.
(ooit, als je beter kan rijden, kan je met je sta-zitten ook het tempo van je paard beinvloeden, maar dat moet je nu zeker niet gaan proberen)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:04

oke bedankt allemaal! soms gaat het ook gewoon heel goed, maar soms niet en dan ga ik meestal gewoon doorzitten omdat dat natuurlijk ook niet echt fijn is voor het paard.