Ollie eerste keer HAW.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Steffie

Ollie eerste keer HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 10:58

Hoihoi,

Na wat twijfel open ik dan nu toch maar een topic, aangezien ik erg trots ben op Ollie. :)
Ollie rijd ik nu sinds oktober / november 2011, en op het begin ging het niet helemaal zo als het hoorde haha.
Ze is een echte merrie, en dat liet ze goed merken, op het begin kwamen we niet eens door de bak en liep ze veel te staken.
Sinds een tijdje loopt ze nu ook echt een stuk beter, ook hebben we een nieuw zadel, wat al heel veel scheelt.

Ollie is een 7 jarige merrie, een special D x Heineke.
En dus niet de makkelijkste. :)

Punten waar ik vooral aan moet werken:
- handen stil
- contact op de teugels
- benen stil!
- rechtop zitten, en werken aan mn holle rug.

Verder zijn we nu vooral op zoek naar de ontspanning en het rechtgerichte, ook mag ze meer gaan reageren op mn been.
We hebben afgelopen zaterdag voor het eerst een lesje gereden en dat ging best goed, dus hier de foto's. :D
Het zijn voornamelijk draf foto's, tijdens de stap heeft mn vader geen foto's gemaakt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop vind Ollie nog erg moeilijk:
Afbeelding

Filmpje:

En nog eentje van onze eerste impuls wedstrijd zondag:
Afbeelding

We hopen ooit een écht B proefje te rijden, maar dat zal nog wel even duren. :)

lovelys

Re: Ollie eerste keer HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:06

Hoi leuk paard hoor! Wat mij opvalt is dat je je handen naar je zadel haalt. Je mag ze wel iets meer dragen. Dan denk ik dat je handen ook wat stiller worden. Volgens mij moet je voor je holle rug je bekken wat meer kantelen en je buikspieren wat meer aanspannen. Komt vast goed. Veel oefenen en misschien kijken bij het topic over houding dat daar nog goede tips bij staan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:08

probeer AUB iets minder je paard te schoppen. op het filmpje ben je hem de heletijd aan het aandrijven. als die draaft druk er gelijk af. zo worden ze alleen maar slomer!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:11

Ik vind je ook erg veel en behoorlijk hard aansporen, minstens elke pas en soms nog vaker.

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:13

Bedankt voor de tips, dat over het aansporen is ook helemaal waar.
Daar hebben jullie gelijk in, dat is ook in de les verteld.
Ik kan beter een keer been geven en als er dan geen reactie komt een tikje.
Ik ben er ook nu mee aan het werk gegaan, ik weet dat het niet goed is.
Dus ga er nu ook serieus hard mee aan het werk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:25

Vooral op de laatste foto zie je goed dat het paard niet vanuit de schoft rond gaat, maar pas daarna (verderop in de hals). Dit zie ik ook terugkomen in het filmpje. Een goed nageeflijk paard is rond vanuit de schoft. Werk eerst aan lang en laag, en vanuit daar naar meer rond/ meer oprichting gaan. Je paard zal dan ook de rug veel beter gebruiken. Nu is er imo sprake van valse nageeflijkheid (kortom: rond aan de voorkant, maar zonder ruggebruik). Als je paard beter door zijn rug loopt, zal het waarschijnlijk ook veel voorwaartser zijn. Nu wordt hij alleen aan de voorkant tegen gehouden (dus contante stop hulp), maar tegelijkertijd ben je je suf aan het drijven. Kortom: eerst voorwaarts neerwaarts, en dan de kracht/energie die vanuit achteren komt, van voren oppakken. Niet eerst oppakken en dan maar blijven aandrijven..

Verder bewegen je handen mee met je lichtrijden, werk eraan om handen/armen los van je lijf te laten bewegen. Je drukt daarnaast ook je handen nog eens naar beneden, en dat wil je juist niet. Draag je handen, en maak 1 lijn van elleboog naar de mond van je paard.

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:31

Daar zijn we inderdaad mee bezig, lager instellen.
Nou heeft ze zelf de bouw niet helemaal mee, maar het moet natuurlijk gewoon kunnen.
Dit proberen we vooral aan de longe, aangezien ik daar zelf met rijden ook ( nog ) niet handig genoeg in ben..
Dat is ook de rede dat we zijn gaan lessen, aangezien er vaak nog spanning is.

Ik weet denk ik wel ongeveer wat ik moet doen, maar om het dan zelf nog uit te voeren is wat moeilijker, de laatste foto is ook van onze eerste wedstrijd, en ook nog eens op een groot evenement.
Ze was erg gespannen en dat is er op terug te zien..

Bedankt voor de tips! ik ga er aan werken! :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:52

Datzal vast goedkomen met zo een goede instelling!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:32

Ik vind jullie een heel leuke combinatie, dat was het eerste wat ik dacht!

Een groot deel van de spanning komt denk ik door het continue drijven. Je zei dat je er al mee bezig was, met de reactie op je been. Het is ontzettend belangrijk dat je je paard laat weten wanneer het goed is. Nu weet hij volgens mij niet wanneer hij kan ontsnappen aan het gepor in de buik. Een tikje is prima als dat werkt, maar als het niet werkt, kun beter een schop en een tik (of een paar) geven zodat je paard duidelijk naar voren schiet en dan direct je benen van het paard halen als beloning (en met je stem ook aangeven wanneer het goed is) Liever vier keer wat steviger dan de hele les blijven drijven. Veel tempowisselingen zijn ook noodzakelijk.

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:03

Hey Stef, het is echt ongelooflijk wat jullie in de afgelopen maanden samen bereikt hebben.. (maar goed dat er geen foto's van het begin zijn :D ) Jullie hebben veel lol samen en niet alleen maar werken, werken...Daardoor heeft Ollie veel vertrouwen gekregen en dat had ze nodig. Er valt natuurlijk nog genoeg te verbeteren, maar dat weet je zelf ook en daar werk je hard aan. Een paar maanden geleden had je echt niet gedacht dat je een wedstrijd zou starten.. :+ En uh.. wat voor wedstrijd hahaha...

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:29

Bedankt voor de tips, ga er morgen meteen mee aan het werk. :)

José, beetje jammer dat ik geen foto's meer heb, hadden we kunnen lachen hahahah. :)
Hoop dat we de komende tijd zo doorgaan, dan komt t vast goed! :D

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:32

Leuk paard. Probeer wat minder streng te zijn met je hand. :j

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:27

Leuk dier, inderdaad wat meer oefenen op het lang en laag.
Ik vind hem trouwens wel heel schraal en arm bespierd voor een 7-jarige..

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:39

Dat schrale en arm bespierde klopt, als je tips heb om er wat aan te krijgen, graag! :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:53

veel stappen. krijgen ze veel spieren van

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:32

veel afwisselen, mijn schrale merrie is in een half jaar mooi vol en bespierd geworden.
Balkjes draven aan de longe en onder het zadel, longeer eens met touwtjes, pessoa
en met rijden veel buigen, slangenvoltes rijden en overgangen

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:05

Hi! Ik wil ten eerste zeggen dat je aan je reacties overal op merkt dat je heel graag wilt leren, leuk!!

nu even rijtechnisch: Paard vind ik ook heel zwak bespierd, tips van odetje ben ik het mee eens, en mocht je de mogelijkheid hebben probeer dan ook lekker veel naar bos/duin te gaan.
Dressuurmatig vind ik dat je momenteel je paard erg in de weg zit. Dit zie je ook duidelijk terug bij haar, er ontstaat spanning en ze drukt haar rug weg. Probeer jouw rug iets boller te maken, je teugels wat korter nemen. Niet om ronder te rijden, maar vooral om contact te houden. Zoekt zij dat contact op, dan kan je haar meer de ruimte geven om je hand naar beneden te volgen. Maar nu heb je geen contact, en omdat je hand dan ook nog eens meebeweegt met het lichtrijden, krijgt je een soort "slinger effect" in je teugels, waardoor zij telkens een rukje in haar mond krijgt. Armen en schouders ontspannen, probeer je handen te dragen, en "tussen je armen door" licht te rijden. Daarnaast probeer je been gewoon af te laten hangen, niets mee doen tenzij nodig. Hou het simpel! Licht drijven, reageerd ze niet, gelijk even flink aangeven dat ze naar voren moet. Dan ook zorgen dat ze ECHT naar voren gaat, en daarna rustig weer terug nemen en als ze weer rustig is opnieuw proberen. Veel schakelen, en laat haar ook de fouten maken, want van fouten leer je nu eenmaal. En vooral heel belangrijk: HEEL VEEL belonen als ze het goed doet! Voornamelijk met stem werkt bij mijn paarden erg goed.

Als samenvatting even: Ik denk dat het voor jou en je paardje het belangrijkste is om te beginnen met naar voren rijden, daarnaast jouw balans en de bespiering van je paard verbeteren. Zonder voorwaarts te gaan/zijn, kan ze ook niet goed nageven, dus focus je eerst lekker daar op!

Denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie, heel veel suc6 in ieder geval, en ben benieuwd naar het volgende topic!

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:09

ziet er goed uit maar hakken wat meer uitdrukken mischien ook beugels gaatje korter en dat been geven continu probeer anders tikje te geven dat ziet er ook netter uit dan steeds been geven.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:51

Leuk paardje..

Wat mij opvalt in het filmpje is een onrustig been, maar daarbij ook een hand die, die beenhulp meteen tegenwerkt..
Je drijft flink naar voren maar tegelijkertijd maak je een ophouding.

Mijn tip:
Laat de hoofd/hals houding even voor wat het is en train hem eerst alleen puur op voorwaarts. (dan komt neerwaarts vanzelf)
handen ontspannen en vooral stil houden, benen stil.
Tempoverlies-> Schopje (daarna benen stil!) weer tempoverlies, weer een schopje..
het heeft tijd nodig en je zal eerst om de 3 passen drijven, maar dat wordt steeds beter..

Been there, done that..

Mijn paard was echt heel flegmatiek en liever lui dan moe, ik heb er een jaar over gedaan om hem wat vlugger te maken.. de eerste 2 maanden puur basis en heel streng zijn, been is reactie, zo niet dan EIS ik reactie.
Dat in combinatie met de juiste voeding voor hem is het nu een heel ander paard!
Herken hem echt niet terug met 1,5 jaar geleden.

Succes maar je moet er echt nu mee aan de slag, als je zo doorgaat wordt hij alleen maar meer "dood"voor je been..

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:16

Bedankt iedereen, ben het er helemaal mee eens. :)
Superfijn al die tips en ga er dus ook meteen weer mee aan het werk, zal over een paar weken weer een topic openen met ( hopelijk ) de vooruitgang! :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:14

Leuke foto's Stef! En met de goede begeleiding van o.a. Bob weet ik zeker dat het wel goed komt. Voor mij ging er ook opeens een wereld open na mijn eerste les bij hem :)
Fijn dat jullie zoveel plezier hebben samen en dat je alle tips zo goed oppakt +:)+

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:12

is dit ollie die op ptc heb gestaan in barneveld
zeer fijn beesje is het probeer hem iets lager en langer in te stellen

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:23

Dankje Peet. :) vond het ook leuk om les van Bob te krijgen, wel even wat anders dan les op de manege. :j

Meagen: Ja dat is Ollie van Ptc, :) ken je haar?

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:05

ja ik rij er altijd op als ik les heb van school

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:45

Onzettend leuk paard!!
Het aandrijven en rechtop zitten zijn wel 2 belangrijke punten.
Ga 'trots' zitten, dat verbeterd je houding al meteen,als je je schouders alleen meer naar achteren zou zetten ga je juist meer gespannen zitten.
Verder denk ik dat jou paard heel veel baat heeft bij een sportherapeut van happy-athlete,je paard ziet er gespannen uit kwa bespiering en dat krijg je niet zomaar los door alleen correct rijden.
Mijn paard heeft dat ook enorm geholpen,die bespiering had ik er zelf nooit op kunnen rijden,na één behandeling zag ik al enorm verschil.
Heel veel succes samen!