Sterk in de hand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Sterk in de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:33

Hi Bokkers!

Ik zit met mijn toppertje momenteel een beetje in een dipje, en vanwege het zoeken naar meerdere zienswijze betreffende onze "onenigheid" hierbij de vraag voor meer meningen hierover!

Armani is een 7 jarige ruin. Hij is echt een tanker, en enorm energiek. Hij wilt echt enorm graag lopen en dat vormt denk ik ook de basis van ons probleem. Hij vind het ook echt leuk om te werken. Ik zal even onze "rij routine" uitleggen, en natuurlijk het probleem.

Wij beginnen altijd met een lange teugel, 5 minuten lang stappen, 5 minuten draven, en een paar rondjes galopperen in verlichte zit. Daarna pak ik de teugels iets op, lang en laag over de rug ongeveer 10 minuten stappen en 10 minuten draven, paar rondjes galopperen. Ik probeer veel voltes en achtjes te rijden om de lengtebuiging goed te krijgen, en lang en laag gaat hij ook echt super. Hij draaft dan goed mee van achter, en is echt enorm los door zijn lijf. Hij is dan wel al heel erg voorwaarts.
Daarna pak ik hem wat meer op, rij hem wat ronder. Dat gaat ook nog goed. Ik begin dan met veel schakelen, overgangen maken, schijnovergangen, en wederom veel voltes en achtjes.
Wanneer ik hem dan even in wedstrijdhouding wil pakken, beginnen de problemen. Hij word dan enorm enthousiast en wilt zo graag, dat hij echt enorm sterk word. Hij blijft wel rond van voren, en gaat dan ook echt heel goed draven. Achterhand komt super goed mee, en ook zijgangen gaan enorm goed (wijken, SB, travers, af en toe appuyementje) Het probleem is dat hij dusdanig sterk word dat hij mij uit het zadel trekt en ik af en toe geen rem meer heb, of het voelt alsof ik geen rem meer heb (hij komt wel terug, maar voor mijn gevoel niet genoeg)
Nu probeer ik dan ook stukken heel veel terug te rijden en te schakelen en veel bochtjes en voltes te rijden, en uiteindelijk word hij wel minder sterk, maar ik eindig wel met blaren op mijn handen (geen pijn in mijn armen overigens, dus ik trek niet of iets.. :P)

Nu is mijn vraag dus: Hoe kan ik tijdens het rijden er voor zorgen dat hij minder sterk word/blijft van voren, en dat hij meer van de hand af komt?

brittney98

Re: Sterk in de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:35

Ik volg ik heb het zelfde probleem

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:42

om blaren te voorkomen handschoenen aandoen :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:33

haha ja dat had ik vandaag voor de zekerheid gedaan, was hij vandaag natuurlijk harstikke fijn te rijden :+

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:42

Niet zelf vast blijven houden, en probeer veel ophoudingen te maken.
Kan het ook zijn dat je een te sterk bit in hebt, probeer een heel licht bitje in te doen. Dit heeft bij mij geholpen, het is natuurlijk jou keus want ik ken je paard niet dus het kan zijn dat je gewoon het goede bit in hebt.
Ik heb nog iets wat mij heel erg heeft geholpen bij sterke paarden, maar het is een product dat eigenlijk niet bedoeld is voor dit doeleinde. En bokkers houden niet zo van dit product, omdat ze denken dat het verkeerd gebruikt word, maar als je wilt weten waar ik het over heb moet je me maar pb'en of zo :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:47

Haten is wel een erg groot woord :D En Bokt heeft zoveel gebruikers dat 99% daarvan vast niet allemaal dit topic gaan lezen. :D Ik vind dit eigenlijk gewoon meer vager klinken dan het in werkelijkheid waarschijnlijk is. Paardrijden is geen trukendoos, hoor. :) Dus spil the beans, please..

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:06

Ik denk dat deruijter het over slofteugel heeft? Heb net wel een topic in HAW geopend met foto's van vandaag, hij was welliswaar veel minder sterk, maar nog niet zo fijn als ik hem wil hebben... Ik rij heel af en toe wel met slofteugel, maar dan indd alleen als hulpmiddel.. Zoals alle hulpteugels: Bij goed gebruik, en weinig gebruik heb ik er geen moeite mee... Maar als het een dagelijks iets word of verkeerd word gebruikt, dan ben ik er zeker op tegen... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:05

Ik heb net een reactie geplaatst in je haw topic. Ik denk dat je paard teveel moeite heeft om op het achterbeen te komen en daardoor sterk wordt. Maar goed, dat is lastig om enkel op foto's te zien hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:29

Een paard dat sterk in de hand wordt omdat hij moeite heeft met de achterhand ga je niet oplossen met de slof. Je geeft het paard dan nl. nog een extra middel om te hangen.

Ik kan het slecht beoordelen op basis van de fotos (hoek, afstand enz) maar je paard moet idd meer van achteruit komen. Hij is achter het zadel eigenlijk nog iets te lang en als hij daar afbreekt kan jij dat dus in je hand voelen.

De bak lijkt trouwens (in het midden) erg zwaar. Activeer die achterhand en let dan even niet op de positie van het hoofd. Zorg er voor dat paard alleen niet te lang van voren wordt, dus je moet wel opvangen. Rijdt overgangen, dus weg maar ook terug. Tempowisselingen. Ga naar bijna stap en rijdt dan weer weg. Rijdt naar middendraf op de lange en korte stukken van de bak en rijdt weer terug. Vang goed op van voren, want paard moet wel op z''n eigen benen lopen. Je mag het paard trouwens best even attent maken dat jouw hand niet als opvangbak gebruikt mag worden. Dus laat los, ophouding en als hij daar niet opreageert mag je hem wat grover geven. Rijdt echt goed van achter naar voren en met minder hand. Dit is niet het type paard dat je van voren eerst naar beneden kan rijden en dan de rest eronder. (dat zijn trouwens weinig paarden, maar deze zeker niet)

De galop kun je hier trouwens mooi voor gebruiken. Laat 'm flink naar voren springen, vang op, rijdt weg, rijdt flinke stukken middengalop en vang op.

Oh en natuurljik geduld :D Dit gaat natuurlijk niet in een dag lukken, maar werk er wel naar toe.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:30

@ Sammie, Dankje hier heb ik zeker wat aan :) Eigenlijk beschrijf je precies wat ik al dacht, en waar ik ook precies mee bezig ben tijdens het rijden. Tempowisselingen in galop wil ik nog wel eens vergeten indd, dus is fijn dat even te horen... Zal er morgen iig aan denken! Over slof trouwens; ik denk dat ik er zo ong. 1 keer in de afgelopen 6 maanden mee heb gereden, op een dag dat hij dusdanig veel energie had dat ik echt niks meer kon, maar ben toch van het zo min mogelijk gebruik maken van hulpteugels... Als er mensen zijn die het alleen op neckrope kunnen, moet mij het uiteindelijk zeker wel lukken met gewoon hoofdstel!!

Ik rij hem trouwens met 2 verschillende bitten, buiten en springen met Dubbel gebroken D trens, dressuur met een normale enkel gebroken watertrens. Beide zijn lichtgewicht en niet heel dun, maar ook niet dik.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:38

TS en Sammie - bedankt! Jullie hebben het probleem en de oplossing duidelijk beschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:49

Wat ik nog toe zou willen voegen aan sammie dr stukje is werk aan je zithulp. Als je hem goed kan laten sluiten op zit en been kan je paard moeilijk sterk worden. Als hij dat dan toch doet is het beter te corrigeren.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:31

Heel veel schouderbinnenwaarts rijden en daarin ook schakelen. Ook in de andere zijgangen schakelen. En dan liever van een arbeidsdraf een klein stukje doorverzamelen dan van arbeidsdraf naar middendraf. Als je in je zijgangen schakelt, hou je hem veel beter op het achterbeen en kan ie minder snel sterk worden in je hand. Hij wordt sterk in je hand, omdat ie van het achterbeen afloopt. Ook in je gewone rijden telkens tempowisselingen doen en dan dus ook liever van arbeidsdraf naar bijna stap dan van arbeidsdraf naar middendraf {tenzij ie te lauw wordt, dan rij je hem een keer naar voren. Dit is een proces van maanden! Hij moet gewoon leren om te sluiten en dat kost kracht. Zelf goed op blijven letten dat je hem zo veel mogelijk van de hand af blijft rijden. Hij moet wel leren dat ie snel terug komt als je je zit en hand sluit {net zoals je wilt dat een paard snel op je been reageert, geld dat ook voor je hand en zit}. Als ie daar gehoorzamer in wordt, kun je steeds minder hand gebruiken. Goed voelen wanneer ie zich lang dreigt te gaan maken. Als je hem voor bent, hoef je veel minder te doen. Als je gewoon een rondje rijdt, maak dan bij elke letter een halve ophouding {been, zit en hand!!! dus niet alleen hand}. Zo voorkom je een beetje dat ie de controle over gaat nemen. Wees blij met zijn looplust! Als je dat voor je krijgt is het helemaal top.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 09:40

Dankje Sliert! Daar heb ik enorm veel aan... Nooit aan gedacht om te schakelen in zijgangen, lauw word hij gelukkig niet snel, maar word weer een leuke oefening!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:11

Grappig, want ik kwam net je andere topic tegen met de foto's en dan zie je dus idd dat hij niet echt nageeflijk is (loslaat in de kaak) en aan je hangt. Dat ie soms wat lichter wordt en dan weer sterk in de hand betekent zoals Sliert zegt dat ie dan van het achterbeen afloopt. Je moet dan tijdig zijn met een (halve) ophouding ( zit / hand) om m terug op het achterbeen te zetten en dan hand weer openen en naar voren te rijden (niet te hard in jouw geval, want dat verwerk je dan niet). Dat proces zal zich steeds herhalen tot ie begrijpt dat ie van jou op het achterbeen moet blijven. Als je daar consequent in bent wordt het steeds makkelijker en wordt hij steeds constanter.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:29

Dankje, het gaat indd ook steeds beter :) vandaag was hij weer beter te rijden en weer losser door zijn lijf..