Ik ben bang..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidibeauty

Ik ben bang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:19

Heee
ik heb lang getwijfeld of ik dit zou plaatsten, maar ik denk dat ik er wel wat aan kan hebben.
Zoals een aantal van jullie al zullen weten, ik ben mijn inmiddels 6 jarige c pony aan het inrijden. het is een shetxtinker en ik rijd hem in met begeleiding.

Ik rijd vanaf dat ik 7 was en ben nooit bang geweest. toen ik nog recreatief reed ging ik vaak op een pony die er zowat elke week vandoor ging. en ook reed ik vaak op een 3jarige net ingereden pony, zelfde verhaal.
Ik ben uiteindelijk overgestapt naar een andere manege om dressuur te gaan rijden. En dat bevalt me redelijk, weten waarom stuur maar een bericht. maar het komt erop neer; bang ben ik gewoon nooit geweest. Ik ben al zo vaak gevallen dus dat interesseert me niet zo.

Alles is tot nu toe eigenlijk redelijk goed gegaan met het inrijden ondanks dat hij 'niet handelbaar' was.
Hij is sinds veulen bij me maar hij is gewoon een geval apart, maar we hebben toch besloten hem te houden.
Ik kan inmiddels los stappen en draven door de bak, ook figuurtjes rijden, hard zacht, draf - halt en ga zo maar door.

Zaterdag kwam ik bij hem aan en heb ik hem geborsteld. Alles leek oke. Ik kwam met het hoofdstel aangelopen en hij rent er als een gek vandoor. ik baalde wel want dat had hij nog nooit gedaan, maar ik dacht ik haal hem wel even terug. Noway, het heeft wel 10 minuten geduurd tot ik hem vast had en heb kunnen opzadelen. Achja, moet een keer kunnen toch?
Ik moest hem goed longeren omdat hij zo lastig deed en hij dat vaak bij het rijden dan ook is [en hij is heel vaak nog lastig dus deze x zou het wel alles moeten overtreffen] . dus na 15 minuten gelongeerd te hebben was hij heel braaf. hij deed stap-galop e.d. heel goed, en dat gaat nog wel eens moeizaam. Dus ik erop klimmen en mijn vader voor de zekerheid eerst even aan het longeertouw laten rijden. niks aan de hand. daarna gereden maar alles ging moeizaam, steeds wegspringen e.d. [ het is een jonge pony dus dat kan].
Zondag weer het zelfde verhaal maar deze x had ik hem sneller te pakken omdat ik het aan zag komen.
dus na weer lang gelongeerd te hebben klom ik erop en voor dat ik goed en wel zat bokte hij 2x [ hij heeft nog maar 1x gebokt dat ik erop zat en dat was de eerste x met zadel] dus dat vond ik wel vreemd. Alles ging weer heel slecht en ik werd er echt zo chagrijnig van.
Hij steigerde in het begin ook als ik erop zat en ik ben bang dat het terug komt.

Ik ben dus bang, maar ik denk dat ik bang ben dat het niet goed komt ;(
Als hij in de box staat en ik sta er niet in blijft hij steigeren en dat is al z'n hele leven zo, maar dat moet nu eenmaal als ze eten krijgen.
Ik weet het niet meer en ik denk dat het gewoon niet gaat lukken, dat ik hem inrijd, ook al heb ik echt veel ervaring |(

Heeft iemand tips, trouwens ik heb begeleiding, max. 1x in de week. en het is geen optie om nog vaker les te nemen. alleen als er natuurlijk vrijwilligers zijn.. :o

Sorry, ik hoop dat alles duidelijk is.
En sorry voor het lange verhaal.

beauty, voor de mensen die willen weten over wie ik het nu al die tijd heb [ hoop dat het hier mag? ;$]
http://i45.tinypic.com/dgs6xw.jpg
Groetjes, Wanhopig meisje |(

p.s. ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen..

ladypaard

Re: Ik ben bang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:03

ik mis in je verhaal de andere dingen die je met je pony doet, want het klinkt een beetje dominant. Denk dan ook niet dat het met meer les (rijden) op te lossen is, maar juist (ja daar komt het magische woord) grondwerk. Rijden moet leuk zijn. Zowel voor jou als voor je pony

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:00

ladypaard schreef:
ik mis in je verhaal de andere dingen die je met je pony doet, want het klinkt een beetje dominant. Denk dan ook niet dat het met meer les (rijden) op te lossen is, maar juist (ja daar komt het magische woord) grondwerk. Rijden moet leuk zijn. Zowel voor jou als voor je pony

Ik ga het proberen.
als ik gereden heb en uitgestapt dan stap ik hem nog even uit als ik lang hem loop, dan moet hij me volgen e.d.
maar wat zou ik nog meer kunnen doen?

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:18

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:45

goede instructie, voor zowel omgang als rijden. als je 14 bent kán je gewoon niet genoeg ervaring hebben om alles direct proactief en netjes op te lossen. er zijn heel veel mogelijke redenen waarom een pony zo doet. ik denk persoonlijk dat hij zijn dominantiegrens aan het testen is. dat los je niet op door bijv. een lik op stuk beleid, wel door een hoop tijd te investeren en je te verdiepen in paardengedrag.

het feit dat dit gedrag ontstaat geeft aan dat je al dingen gemist hebt. een paard laat namelijk eerst kleinere signalen zien, en wanneer deze niet worden opgepikt maakt hij de signalen steeds wat duidelijker. een opgetrokken neusgat, geïrriteerde blik, het hoofd dat een stukje omhoog gaat, een wipje met de staart, dat soort kleine dingen. daar moet je beginnen, die dingetjes herkennen en vertalen, en erop reageren. tenslotte kan je ze dan ook voorkomen.

bokken kan ook te maken hebben met bijv. een pijnlijk zadel, te strakke singel, verkeerd opstijgen of het paard simpelweg in de weg zitten.

het is een mij bekend probleem, juist de dieren die van jongs af aan bij je opgroeien ontwikkelen dat soort dingetjes vaak. eigenaren zijn niet berekend op de puberteit en het testgedrag wat een paard nu eenmaal heeft. je bent aan het rijden en werken ermee, je wilt wat van je paard, je wilt dat hij je draagt en dat hij luistert. jouw paard wil eerst zekerheid dat ie zich in vetrouwen aan jou kan overgeven, en jij moet je tegenover hem bewijzen, jij moet laten zien dat je het waard bent om voor en mee te werken. echt leiderschap moet je verdienen.

daarnaast is het dus zaak om te controleren of je tuigage in orde is, past het bit en is het ook het juiste soort bit voor deze pony, en hoe is het zadel? pas als dat allemaal klopt kan je aan het werk. ook daarbij zou ik zeker voor professionele begeleiding gaan, dat heb je gewoon nodig, iedereen heeft dat nodig. zoek een fijne trainer waarmee je samen wat moois kan maken van het samenzijn en samenwerken met je pony, en wel op zo'n manier dat zowel jij als de pony ervan kunnen genieten.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:00

Ik zit ook te denken aan dominantie gedrag tegen over jou. Je geeft in je verhaal al aan dat je vrij veel "accepteerd" van hem. Hij trekt zich eens los: "moet kunnen, tis een jonge pony". Hij steigert in de stal: "maar ja, hij krijgt eten". Hij springt een aantal keer weg : "maar het is een jonge pony".

Hartstikke leuk dat je al die excuusjes voor hem maakt, en tuurlijk zijn dit typische streken van een jonge pony, maar het zijn wel streken die afgestraft moeten worden! En daar vind ik niks van terug. En ja, als hij al weg kan komen met dit soort dingen, dan gaat hij nog verder. Bokken onder het zadel bijvoorbeeld? Dat mag hij echt niet doen! Met dit soort streken zou ik mijn paard direct flink laten werken, tot zij de meeste energie eruit heeft en daarna gaan we nog even serieus rijden ook. Ik laat duidelijk weten dat dit soort gedrag niet geaccepteerd wordt.

Dit natuurlijk wel als uitgesloten is dat de pony niks aan zijn rug heeft, gebit oid. Indien dat is uitgesloten, zou ik jou pony eens wat steviger aan gaan pakken. Consequent zijn, goed opletten op zijn gedrag en even op een geen-tolerantie-beleid overstappen, dat betekent dat je geen stap uit de lijn accepteerd, hij heeft te doen wat jij hem vraagt. Als hij dan braaf is, kan je weer wat meer accepteren, maar houd je grenzen duidelijk .Zoals mensen boven mij al hebben gezegd: grondwerk kan je een stuk op weg helpen. Zoek eventueel daar even een begeleider bij.

Als dit jou niet lukt, omdat je te angstig bent geworden is dit heel begrijpelijk. Blijf dan niet aanmodderen, want de situatie zal alleen maar erger worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:22

wat een gevaarlijk advies. we hebben TS en pony nog nooit gezien, en dan adviseer je lik-op-stuk beleid terwijl sowieso al duidelijk is dat TS dat op eigen houtje niet juist gaat kunnen uitvoeren.

zorg daarom voor goede begeleiding/ instructie, dat is van achter een computer namelijk onmogelijk. ga ook niet 'strenger' worden door je pony eerder 'straf' te geven, eerder of vaker een tik te geven, of wat dan ook. daarmee word je geen leider over je paard, daarmee word je een pestkop.

goed leiding geven aan een paard en écht de dominantste zijn vraagt meer dan een extra tik. en daarvoor ga je gewoon hulp nodig hebben.

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:26

Kiichi schreef:
Ik zit ook te denken aan dominantie gedrag tegen over jou. Je geeft in je verhaal al aan dat je vrij veel "accepteerd" van hem. Hij trekt zich eens los: "moet kunnen, tis een jonge pony". Hij steigert in de stal: "maar ja, hij krijgt eten". Hij springt een aantal keer weg : "maar het is een jonge pony".

Hartstikke leuk dat je al die excuusjes voor hem maakt, en tuurlijk zijn dit typische streken van een jonge pony, maar het zijn wel streken die afgestraft moeten worden! En daar vind ik niks van terug. En ja, als hij al weg kan komen met dit soort dingen, dan gaat hij nog verder. Bokken onder het zadel bijvoorbeeld? Dat mag hij echt niet doen! Met dit soort streken zou ik mijn paard direct flink laten werken, tot zij de meeste energie eruit heeft en daarna gaan we nog even serieus rijden ook. Ik laat duidelijk weten dat dit soort gedrag niet geaccepteerd wordt.

Ik snap wat je bedoeld, maar dat zei ik tegen mezelf zodat ik nog wat moed had. maar bedankt :o
x

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:28

Ik voeg me wel bij merrieveulen en de andere, zoek echt goede begeleiding. Want volgens mij neemt je pony gewoon een loopje met je.

SilkeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:48

ja paard zal ook wel aanvoelen dat je nu bang hebt' en stelt zich daarom dominant tegen over jou hy/zij denkt nu dat die de baas over jou is jij moet laten weten dat JIJ de baas bent en niet andersom.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:14

Ik denk eerder aan: Rugpijn bij de pony, slecht passend zadel in combinatie met een te zware amazone in stoelzit, een te zware bak en te weing kracht/spieren om dit alles aan te kunnen.
Het beestje is eigenlijk nog onbeleerd, en geeft duidelijk aan dat het allemaal niet gaat, niet hard gaan aanpakken, dit is geen dominantie, dit is ontwijkend vluchtgedrag, luister naar de pony!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:20

ik heb het idee dat dit deels zoals freeride zegt: ontwijk gedrag is, zoals ik je verhaal lees, is het sinds kort erger geworden. misschien past het zadel niet meer of heeft die ergens last van, misschien wel van het bit?

en deels uitproberen, en dat heeft dan weer te maken met dominantie.

als ik jou was zou ik wat lessen doen of wat lezen over horsemanship, en zijn zadel en mond na laten kijken.