Schrikachtig paard met geen neerwaartse beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FLoortje2012

Schrikachtig paard met geen neerwaartse beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 07:03

Beste allemaal,

Sinds een aantal weken heeft een vriendin van mij een verzorgpaard. Het is een hele leuke Fries.

Nu is het probleem alleen zo dat we het niet voor elkaar krijgen om het paard te laten ontspannen. Want in de hoeken van de bak zitten boskabouters (misschien hebben jullie ze ook wel eens gezien!) Zodra ze in een hoek komen gaat dat hoofd hup de lucht in. de rug word naar beneden gedrukt en je gaat automatisch je teugel lengte verkorten (en dus aanspannen) Want zodra we 5 meter de bocht door zijn gaat ze aan de kletter! om dit te voorkomen ga je dus automatisch meer druk geven op je teugel, doordat je achterover gaat zitten. Ik begrijp heeft goed dat we ons niet op de teugel gaan gooien om haar weer rustig te krijgen. Maar we doen het automatisch! Ook duwt ze haar hoofd dan gewoon de krul in...iets wat we dan niet vragen.

We willen nu gaan werken aan dat ze haar hoofd laag gaat dragen. (met haar neusje door de grond) maar we weten niet hoe we dat moeten gaan oplossen, omdat ze dus alleen maar wil rennen! en we haar dus wel teugel lengte willen geven, maar bijna onmogelijk is. Want we willen gaan rijden naar ontspanning in haar rug...

kan iemand ons advies geven?

groetjes Floor

Maureen95

Re: Schrikachtig paard met geen neerwaartse beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:09

Ook nog welkom!

Ik zou persoonlijk eerst in de hoeken gaan lkonegeren of grondwerk doen. Dat helpt ook veel. Laat haar daar eerst uitrazen en werk dan naar de ontsoanning toe!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:12

Hmm en hoe is de fries aan de hand?
Hoe lang verzorgd je vriendin de fries al? (en hoe lang is de fries al onder het zadel?)

Ik zou in de bak wandelen, of rijden met een ander paard in de bak die normaal reageerd.
Of met rijden: Lekker op de volte bij E-B, en telkens de volte groter maken, als het friesje begint te ontspannen.

Succes!

FLoortje2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 07:23

Ja aan de hand is de fries opzich wel braaf. maar soms wil ze dan ook gaan rennen.
Als wij poetsen dan staat ze altijd los. en laatst stond ik naast haar wilde achterlangs lopen klopte (zacht op de achterkant van ik kom erlangs) en hup daar rende ze het land weer in.
Rijden met een ander paard is lastig omdat er alleen nog een andere fries staat maar die is pas 3 maanden onder het zadel.

Longeren kan niet volgens de eigenaar omdat ze constant naar binnen komt en dan de neiging heeft om rechtop te gaan staan.

grondwerk zou een optie zijn maar daar moet ik mezelf dan eerst in gaan verdiepen... totaal geen ervaring mee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:29

Als ze aan de longe durft te dreigen met steigeren, klopt er ergens iets niet aan de verstandhouding.
Ga daar eerst eens aan werken zodat ze gehoorzaam word aan de longe.
Je zal merken dat dan het rijden ook steeds beter gaat.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:37

Ik help mensen digitaal met grondwerk. Gebaseerd op natural horsemanship.
Ik ben niet gediplomeerd maar ik vind het gewoon leuk mensen te helpen stuur me anders maar een pb

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:42

maureen16 schreef:
Ik help mensen digitaal met grondwerk. Gebaseerd op natural horsemanship.
Ik ben niet gediplomeerd maar ik vind het gewoon leuk mensen te helpen stuur me anders maar een pb

:x :n :x

Ik denk dat als dr een gevaarlijke situatie is, wat je wel hebt met een paard dat stijgerd met longeren, digitale hulp niet de oplossing is. Je kan dan niet zien wat het paard precies doet, niet zien wat de mens doet en niet ingrijpen als het fout gaat...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:44

Sorry hoor. Ik bood alleen hulp aan. Ik vind dat de ts hier zlef haar beslissing in moet maken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:21

Zoalq al anderen hier hebben aangegeven, het respect voor elkaar is een beetje zoek, hier is heel duidelijk gebrek aan leiding en het paard neemt het dan even over.
Dit is een heel gevaarlijke situatie en is een beetje onvoorspelbaar.
Grondwerk en longewerk horen bij de basistraining van een paard, hier is dus heel duidelijk een heel deel niet of verkeerd aangeleerd geweest, het is zeker mogelijk dit weer correct te zetten, maar ik zou je aanraden dit te doen samen met een instructeur/trainer die gewend is basis gehoorzaamheid, respect, te trainen.
Het is onmogelijk dit correct te gaan doen door enkel goedbedoelde tips te lezen, dat kan echt niet.

FLoortje2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 08:40

we willen ook inderdaad wel iemand gaan vragen die er meer ervaring mee heeft dan wij hebben. Zelf heb ik alleen 17 jaar in de lessen gereden.

Mijn vriendin die dus het meeste rijd van ons heeft 6 jaar op een manege gereden, daarna DE eigen fries gehad, met totaal GEEN van deze problemen... die fries moest toen door omstandigheden worden verkocht. Maar ze heeft wel altijd contact gehouden met de eigenaar. Nu zijn we samen weer gaan rijden op DE fries. en opzich zodra ze dus in "de krul" loopt is er weinig aan de hand. Maar zodra je haar vraagt te gaan ontspannen dan gaat het verkeerd!

opzich is het natuurlijk best raar als je advies vraagt via een forum. Want zelf zou ik ook dingen in de praktijk willen ZIEN! Maar soms kan het net even een hulpstukje zijn naar een vervolg in je training!

Denk dat we eerst wat meer moeten gaan leren te gaan ontspannen dmv longeren en het dan weer op te gaan pakken.
Het is wel een beetje lastig want mijn neus en die van mijn vriendin staan hetzelfde... maar die van de andere bijrijder staat weer anders... die vind het leuk om te racen op de fries! Die ziet zelfs een fries op de racebaan! Wat mij niet echt okee lijkt!

in elk geval bedankt tot zover... en meer adviezen zijn altijd welkom.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:31

Dat gaat lastig worden als de andere bijrijder juist het gedrag aanmoedigt. Kun je daar eens niet met de eigenaar over praten want dat wordt voor het paard natuurlijk wel erg verwarrend als deze bij 2 mensen moet ontspannen en rustig en bij een 3de wordt het aangemoedigd om juist er vandoor te gaan. Dat is niet echt een goede manier om het recht te breien want dat is ook ergens niet eerlijk tegenover het paard.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:58

Ik zou eerst eens om de tafel gaan zitten en afspreken wat te gaan doen en dit ook samen te gaan doen, ik zou eerst grondwerk, spelen met een stokje met plastic er aan over hem heen halen en bewegen tot hij blijft staan en er niets meer om geeft aan beide kanten, maar, eerst aan de hand leren lopen en luisteren en laten doen wat jullie willen, dit moeten jullie allemaal kunnen doen, zonder problemen. Daarna noch veeeel meer, doen op de grond.

FLoortje2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:58

Ik zal het grondwerk eens gaan bespreken met de andere... en gaan nadenken wat ik ermee wil stel ze zouden daar niet voor open staan.

Kan het ren gedrag ook iets te maken met een scheef en dus NIET rechtgericht paard? omdat het ook vooral in bochten is. en ze dus het idee heeft dat ze in de bochten valt?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:21

ja, absoluut. Ter compensatie kunnen ze dan gaan rennen, soms deels ook uit angst en/of pijn.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:06

ja klopt, als jij wil dat hij naar jou luisterd dan kan dat ook, moet jij met hem afspraken maken, is 1 probleem, jij moet iedere keer laten merken wie je bent, dan weet hij ook wel dat hij naar jou moet luisteren, dan heb jij geen probeem met hem en kun je gewoon met hem aan het werk, blijf wel opletten geblazen, als hij schrikt of ergens bang voor is moet jij hem goed begelijden. 8-)

FLoortje2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:04

even een kleine update:

Ze staan niet echt open voor het grondwerk! omdat zij het fijn vinden hoe voorwaarts het paard nu is.

Dus ik ga nu even nadenken of ik het zie zitten om verder te gaan rijden op een "gevaarlijk" paard!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:15

Als ze niet mee werken met jou, dan blijft het een paard waar je bij op moet letten, met goede begeleiding kan jij hem wel verbeteren, en naar jou idee rijden en leren luisteren naar jou. :j