Wie helpt ons verder in de L2 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tattini1

Wie helpt ons verder in de L2 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:12

Wibus is een 15 - jarige E-pony (kruising New Forest) en sinds 2 jaar in ons bezit.
Niveau : Z dressuur
Sinds juni 2012 : L2 + 1 winstpunt.

De laatste maanden hebben ze hard getraind en krijgen het gevoel dat ze de goede richting uit gaan.
Lessen wekelijks met nadruk op ontspanning, schakelen en aan het been rijden (eerder lui dan voorwaarts).
Ze hebben nu 2 wedstrijden in de L2 achter de rug !

Op 2 juni wedstrijd gereden waarvan een gedeelte is gefilmd van de 1ste proef.

Problemen :
- regelmaat
- weinig sprong in galop

Tips zijn welkom, maar hou het vriendelijk !

Filmpje :
View My Video

willie10

Re: Wie helpt ons verder in de L2 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:22

mijn pony is ook eerder lui dan voorwaarts, en ik heb ook lang problemen gehad met de sprong in galop, mijn instructrice heeft me er wel mee geholpen door een half jaar in de training bijna alleen maar heel voorwaarts te galopperen en nu zijn we haar terug aan het nemen en dat gaat wel veel beter, misschien een optie, verder vind ik het er best netjes uit zien en te weinig sprong in galop vind ik nog best meevallen!

msdh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:32

Wat je in de lessen traint is wat mij betreft de beste manier. Snel maken en achterhand versterken! Veel (schijn)overgangen rijden en zelf niet teveel willen doen. De pony moet lopen, jij niet! Probeer op een lange zijde niet één keer te versnellen, maar bijvoobeeld twee of drie keer!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:36

hoe is het "energie" nivo normaal.
met poetsen in de weide etc.

wat voor afwisseling maak je tijdens het rijden of train je alleen dressur?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:39

Wat mij als eerste opvalt, is jouw beenhouding. Je beugels mogen wel 4 à 5 gaten langer, hierdoor zul je automatisch meer op het
middenpunt van je zadel gaan zitten. Van daaruit kan jij pas gaan beginnen aan actiever maken, nu zet je namelijk je pony in de weg waardoor hij het ook niet kan.

Zoals hiervoor gezegd is, actiever maken door duidelijk te zijn, been is naar voren zoniet een tikje erbij. Let er wel op dat je pony niet uit elkaar gevallen door de bak gaat scheuren, hij moet actief maar dat betekend niet automatisch sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:23

Dat zie ik ook Xjossee. De pony is ook erg met de staart aan het zwiepen en heeft veel de mond open. Ik zeg ook, beugels langer en echt goed gaan oefenen aan je hulpen. Ze moet hem nu zowat omduwen in het wijken bijv. Maar je pony vlug. Been is been, anders tikje achter het been. En geef dan de pony ook de kans op te reageren, voorwaarts is dan even voorwaarts, ook al gooit de pony het hoofd omhoog of gaat ze draven, als ze maar voorwaarts is.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:02

achterhand meer meenemen in het wijken, lijkt als of hij over de buitenschouder wegloopt.

doorstappen na je overgang naar stap

hals meer neerwaarts in me middenstap (vraag hem een meter voordat je gaat afwenden iets extra door op je binnenhand, zakt ie naar benden dus ook automatisch een grotere pas) overgang van middenstap naar stap beter laten zien.

halsstrekken, meer neerwaarts

meer middengalop rijden

voor de rest zou ik zeggen, beter je hoeken doorrijden en probeer je paardje wat stabieler in zn hoofd/halshouding te krijgen.

suc6!

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:56

Bedankt voor de tips.

Ze gaat er hard aan werken.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:47

Veel goede dingen zijn al voor me aangekaart. Ik vind het er wel leuk uitzien er zijn alleen nog wel wat verbeterpunten aanwezig (altijd hoor).
Probeer aan je zit te werken je benen lang maken en echt op je kont ontspannen zitten beugels zouden wat langer kunnen.
Je drijft erg veel in je proefje waardoor het beeld erg onrustig wordt als je bijv uit de galop in een snelle draf gaat geef je alsnog veel been, ik vind het tempo dan ook niet heel slecht maar je krijgt gewoon weinig reactie op je hulp wees hier dan ook voor jezelf strenger in, been is voorwaards of met wijken opzij.
Probeer ook je afwenden bij a netter te doen zodat je paard recht is als je moet wijken nu loopt hij scheef en dat is zonde.
Mag ik vragen hoeveel punten je had voor je wedstrijd?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:30

Persoonlijk vindt ik je pony dik lijken. Dit kan ook luiheid veroorzaken.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:55

Ik sluit mij aan bij voorgaand commentaar. Ik vind haar er niet zo lekker doorheen lopen. Voor mijn gevoel zou ze wat lager en ronder mogen lopen. Doe je dit tijdens de training wel? Bij middenstap volgt ze de hand wel, dus dat zou moeten lukken. De afwisseling is uiteraard het beste, dus zowel wat lager als wat hoger vragen.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:24

Inderdaad, pony is niet aan de magere kant.
Wordt aangewerkt, meer training en minder krachtvoer !

Pony wordt voorwaarts-neerwaarts (los)gereden om daarna bij echte arbeid hoger te worden opgepakt.

Bedankt voor jullie reacties.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:42

het ziet er niet heel erg verkeerd uit.
beugels mogen inderdaad 1 a 2 gaatjes langer en ze moet meer der hakken uitdrukken. maar 4 of meer gaten is wel overdreven.
ik denk dat de achterbenen inderdaad sterker mogen worden.
en de pony moet beter voor t been worden, lijkt wel dat ze nu bijna elke pas aanspoort.
been geen reactie tik. weer been geen reactie meer been meteen weer een tik. mijn mening hierover is beter nu goed aanpakken en even stenger zijn met de zweep dan dat je 50 keer aanspoort. je moet dat wel volhouden iedere keer als je rijd.
wissel t rijden ook af door een keer buiten te rijden of te springen.
om achterbeen actiever te maken heb ik in mijn les een fijne oefening gekregen vind ik zelf.
ik train met middendraf. 2 a 3 pasjes verruimen meteen sluiten en terug weer paar pasjes weg en sluiten en dit meerdere keren echt maar een paar pasjes. heel af en toe doe ik een hele lijn middendraf. het heeft mij echt heel veel geholpen.
in galop bijv proberen extra door te sluiten een paar passen en weer weg enz.
let wel op dit kunnen zware oefeningen zijn als je ermee begint voor je pony. dus doe dit niet een hele les.
succes

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 11:54

Haar beugels zijn ondertussen verlengd met 1 gaatje.

Tempowisselingen nemen ze mee in de training, paar pasjes naar voren en terug rijden, van stap naar galop, balkjes lopen, ...

Zijn training wordt afgewisseld met longeren (pessoa) en buitenritten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:11

Kun je mij ook eens vertellen wat jij je pony geeft aan voer?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:21

Paardje zou wat meer na mogen geven. Dus iets meer "door de nek" en dan wat meer lengte.
Nu ziet het een beetje strak uit.
Schoudervoor gaan rijden stukjes contragalop en net even losser maken aan de voorkant.

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:29

om de achterbenen sterker te maken heb ik met mijne toen hele goede oefeningen voor gehad, ook voor sneller maken.

in galop wat hoger in stellen, en verzamelen (proberen) even volhouden en erweer uit rijden. Pasje verruimen en weer verzamelen. Dat doe je een paar keer en dan weer even wat anders doen. Dit kan je een paar keer doen als je het maar rustig opbouwt het is best zwaar voor je pony.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 13:05

Pony krijgt over 2 voerbeurten :

- 3/4 kilo basisbrokken
- 1/2 kilo kruidenmelange, alles van het merk Pavo.
wordt aangevuld met 2 a 3 plakken hooi.

Staat ong. 2 u. in de volle wei en wordt daarna op een kaal stuk weide gezet.
Pony loopt overdag buiten, komt 's avonds op stal.

Wordt momenteel getraind 4x per week ong. 45 minuten waarvan 1x zware training (via instructrice).

Alle tips zijn welkom !

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:29

Tattini1 schreef:
Pony krijgt over 2 voerbeurten :

- 3/4 kilo basisbrokken
- 1/2 kilo kruidenmelange, alles van het merk Pavo.
wordt aangevuld met 2 a 3 plakken hooi.

Staat ong. 2 u. in de volle wei en wordt daarna op een kaal stuk weide gezet.
Pony loopt overdag buiten, komt 's avonds op stal.

Wordt momenteel getraind 4x per week ong. 45 minuten waarvan 1x zware training (via instructrice).

Alle tips zijn welkom !

Dat is heel veel voer voor een pony die niet een heel grote prestatie moet leveren.
Ik zou zelf terug gaan naar niet meer dan 2 kilo basisbrok per dag en die kruidenmelange is volgens mij al helemaal niet nodig.

Het is namelijk zo dat een pony die teveel brokken krijgt, sneller verzuurd raakt en daardoor ook niet meer kan lopen en stijf wordt.
Verzuring is heel slecht voor paarden en pony's.
Is je pony ook dik?

Jou pony haalt al zoveel extra's uit het gras in de wei en uit het hooi dat 2 kilo brokken meer dan genoeg is. Waarschijnlijk heeftr je pony aan 1 of 1,5 kilo al genoeg.

Zelf heb ik toevallig ook zijn paard teveel biks gevoerd en mij is toen gezegd geef je paard niet meer dan 2 kilo brokken.
Die van mij loopt ook 4 x in de week, en loopt ook op L niveau wedstrijden.
Hij werd traag in het lopen en raakte steeds verzuurd. Ging kleine passen lopen en tilde zijn staart raar op.
Nu ga ik mijn paard 3 kilo brok per dag en 1 kilo granenmix.
Mijn DA adviseerde mij om niet meer dan 2 kilo brok te geven.

Mijn paard was ondanks het vele voer niet te dik, hij was goed op gewicht. Maar omdat mijn paard van nature ook liever lui dan moe is adviseerde mijn DA dat mijn paard 50 kilo moest afvallen.
Dit om nu door de velle brokken zijn vertering in de knoop kwam.

Het beste is om het hooi als onderhoudsvoer te voeren en daarnaast als extra aanvulling basisbrok.

De achterhand kan trouwens slap lijken door verzuring. En daardoor heb je dan ook geen sprong.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 14:08

Waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt, maar pony krijgt (verdeeld over 2 voerbeurten)

- 750 gr. basisbrokken
- 500 gr. kruidenmelange.

Dus 1 voerbeurt bestaat uit : 375 gr. basisbrokken & 250 gr. kruidenmelange.

Is dat teveel ?

Hij is een moeilijke eter vandaar dat hij ook melange krijgt, dat vindt hij lekker.

Gr.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:22

Tattini1 schreef:
Waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt, maar pony krijgt (verdeeld over 2 voerbeurten)

- 750 gr. basisbrokken
- 500 gr. kruidenmelange.

Dus 1 voerbeurt bestaat uit : 375 gr. basisbrokken & 250 gr. kruidenmelange.

Is dat teveel ?

Hij is een moeilijke eter vandaar dat hij ook melange krijgt, dat vindt hij lekker.

Gr.

Dat lijkt mij niet teveel.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:37

Dit lijkt me ook niet teveel.
Ik denk dat het bij deze pony veel schijnovergangen veel schakelen zal helpen in alle gangen. (overgangen stap - galop zou ik juist niet doen is in de L2 ook nog nergens voor nodig). Probeer zelf daar ook heel consequent in de zijn want waarom zou een pony harder lopen als ie toch iedere pas bijgedreven wordt. Een keer been en je been af laten hangen valt ie terug weer been en daar mag je wel streng in zijn. Daarnaast zou ik ook liever zien dat de amazone een net strak knotje heeft i.p.v. een vlecht. Het zijn maar net de kleine puntjes maar zodra ze aandraaft valt die wapperende staart mij als eerste op. Als je bij deze pony het motertje aankrijgt denk ik dat ze heel fijn kan gaan lopen.
Eerst denken aan het voorwaarst zolang dat niet voor elkaar is zal jij ook geen fijne zijgangen kunnen rijden. Succes!

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 14:55

Ze kreeg als 1 van de opdrachten om de achterhand aan te sterken : stap naar galop en
veel schijnovergangen rijden.
Ze droeg die dag een haarnetje maar het gleed er zachtjes uit ! Daarom lijkt het op een vlecht.

Digidigidum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:08

Ontzettend leuk paard! Hij mag echt wat geslotener gereden worden. Op sommige moment is de achterhand er namelijk echt niet goed bij. Ook mag hij wat meer aan het been komen. ;)

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:34

Als hij inderdaad verzuurd raakt zou ik helemaal stoppen met biks voeren.
Dat had die van mij naenlijk ook door de eiwitten en mij is toen aangeraden alleen nog maar kruidenmuesli te geven. Daar zit ook alles is wat ze nodig hebben. Dan haal je wat meer eiwitten weg waardoor hij minder verzuurd.