Suggesties voor een andere tact van paardensport....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Suggesties voor een andere tact van paardensport....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:46

....voor een Fries??

Hallo,

Ik heb mijn Friese paard nou ruim een jaar en rijd er mee in de L2 dressuur, thuis gaat het rijden allemaal wel goed en netjes maar ik merk aan haar dat ze er geen klap aan vind.. Als ik met haar op wedstrijd ga is ze s’morgens al flink gestrest en wil ze de trailer niet in, dit wil ze wel als we bijvoorbeeld naar het bos of strand gaan. Met inrijden is zo op wedstrijd in het begin ook altijd flink gestrest maar na enige tijd gaat het wel beter. Als de proef begint dan lijkt het net als of ze de puf er gewoon niet meer voor heeft, ze word sloom en vind het gewoon duidelijk helemaal niets.. Zodra de proef aan het einde is gekomen voel je een soort van ‘zucht’ en is alle gestress weg en lijkt ze weer wat vrolijker te zijn. Ze stapt terug naar huis ook heel makkelijk in de trailer omdat ze weet dat het achter de rug is. Zelf ben ik absoluut geen stresskip ik rij meerdere paarden die juist heel ontspannen zijn en totaal geen stress vertonen. Nu wil ik dit paard gewoon absoluut niet pesten met iets waar ze elke keer zo tegen op ziet. Ik zou haar kunnen verkopen aan iemand die gewoon een leuk buitenritten paard wil maar dit is voor mij geen optie omdat ik echt een mega klik met haar heb. Verder wil ik haar niet echt alleen gebruiken als recreatie paard omdat ik denk dat er wel een andere tact van paardensport geschikt voor haar is. Ik zat zelf te denken aan Endurance maar is dit eerlijk tegen over een relatief zwaar paard? Meestal zie je toch altijd ranke paarden die dit soort afstanden afleggen. Of bijvoorbeeld western, of is dit ook niks voor een Fries?

Als jullie suggesties hebben voor een tact van paardensport dan zou ik dit heel graag van jullie horen.

midgie

Re: Suggesties voor een andere tact van paardensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:48

Het probleem van een gestrest en een paard wat niet wil lopen is vaak de ruiter zelf .
Zelf train ik mijn paarden waaronder ook een fries op de klassieke/academische manier.
Miss is dat wat voor je kijk een op paardenbegrijpen.nl en avalonsruiterbegeleiding.nl

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:53

Endurance kan prima met een Fries, zeker in de lagere klasses. Kijk, wil je het NK over 160 km winnen, dan kom je waarschijnlijk verder met een Arabier, maar wil je gewoon lekker rijden, dan kan dat prima met je Fries. Kijk op het tabblad TEN hier op Bokt voor meer info, of op www.endurancevereniging.nl!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:55

Midgie ik heb dit probleem eigenlijk bij nog geen enkel ander paard gehad gezien ik juist altijd heel rustig ben.. Onlangs ben ik ook in contact gekomen met de eerste eigenaar van dit paard, en zij vertelde mij ook van dit probleem..

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:56

of doe anders eens een ritje via enjoytheride.nl dan kan je een kijken hoe je het vind 30km te rijden of je kan beginnen met 15 ;)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:56

Hilli schreef:
Endurance kan prima met een Fries, zeker in de lagere klasses. Kijk, wil je het NK over 160 km winnen, dan kom je waarschijnlijk verder met een Arabier, maar wil je gewoon lekker rijden, dan kan dat prima met je Fries. Kijk op het tabblad TEN hier op Bokt voor meer info, of op http://www.endurancevereniging.nl!

Hee, bedankt voor je link. :) Het is voor mij de bedoeling om iets te kunnen doen waar wij allebei plezier in hebben. :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:02

En misschien is TREC ook wel iets voor jullie, bedenk ik me net! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:06

Ik denk dat je iedere discipline kan uitproberen, zeker zolang het over basissport gaat.
Ik weet wel niet hoe ambitieus je bent? Want je gaat natuurlijk wel je grenzen tegenkomen en dat moet je kunnen incasseren. Reining is leuk, maar je moet voor ogen houden dat je het altijd min of meer gaat moeten afleggen tegen Quarters. Net zoals in endurance, er gaat een moment komen dat je niet meer mee kan met de arabieren en volbloeden. Hetzelfde voor jumping, natuurlijk kan een Fries springen, maar er komt toch een tijd dat je een springgefokt warmbloedje nodig hebt.

Maar ik zou me daar uiteraard niet door laten stoppen. :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:26

En hoe sta je tegenover het mennen? Daarin heb je ook een endurence versie of dressuur, vaardigheid of combinatie namelijk samengesteld/marathon.
Ik heb weleens een fries gezien in de westernsport en denk dat het wel mogelijk is maar in hoeverre dat durf ik niet te zeggen omdat je ook daarin weer verschillende takken hebt. Denk dat het voor de meeste takken van de sport wel geldt dat het goed mogelijk is op basis niveau en de rest afhankelijk van het talent van het paard en ruiter.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:31

Ik denk dat je gewoon een x alles moet uitproberen. Ga eens een lesje western proberen. Je kan ook bijvoorbeeld een keer vrijwilligen bij een endurance wedstrijd om te zien of jij het leuk vindt. Als dat zo is kun je je fries daar ook naar toe trainen. Als je fries van afwisseling houdt, kun je Trec ook eens proberen. Misschien ook leuk grondwerk en vrijheidsdressuur. Er zijn zoveel mogelijkheden naast dressuur.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:32

Er zijn er meer die met een fries endurance rijden. Kijk eens op het endurance forum, er zijn namelijk wel wat dingen waar je op moet letten bij een fries en idd de gangen van een fries zijn niet zo economisch als een arabier, maar het is iets waar je naar toe kan werken.

Ik ben dit jaar voor het eerst endurance gestart met mijn gelderse en een vriendin was mee met haar fries. Het is met warm weer wel zwaarder voor ze omdat ze hun kleur tegen hebben, maar daar kun je rekening mee houden met koelen.

Ik zou zeggen probeer een keer een enjoy the ride, daar zit geen wedstrijd element aan vast en kun je het proberen of een lange rit goed gaat. Daarnaast kun je een keer een kennismakingsklasse rijden, daar leer je erg veel van en je kan ook voelen of je paard het leuk vindt of niet. Ik heb voor de eerste kootwijkerbroek gedaan en dat kan ik echt aanraden. Super organisatie en mooie omgeving, dit is 26 km dus dat valt ook nog mee.

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:09

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 14:32

Bedankt allemaal! Ik ben zorgvuldig bezig gegaan met jullie informatie en wat mij daarbij het meest trek is de TREC. Met wat voor tuig rijden jullie eigenlijk TREC? Is western mogelijk?

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:16

erdurance zou je inderdaad moeten proberen
wil je anders niet gewoon reactief met haar rijden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:09

Western kan natuurlijk ook mits je niet een hoog niveau wilt bereiken daar heeft een fries de bouw niet voor. Waarom ga je niet met haar mennen, persoonlijk vind ik een fries voor een kar een lust voor het oog.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:37

Ik moest ook gelijk aan mennen denken, zeker omdat je een fries hebt! Misschien moet je eens kijken wat je daarvan vind? je kunt daarnaast altijd rijden natuurlijk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:41

Mijn merrie werkt heel graag in de dressuur maar is sneller moe als een ander paard. Dat geeft verder niet, alles duurt alleen langer.

Ze staat nu sinds een half jaar voor de kar en doet dat met evenveel enthousiasme. Ze is echter minder snel moe en blijft maar gaan. Iets té voorwaarts en enthousiast nog, maar goed, dat zal vanzelf beter gaan! :D

Mennen is leuk!