Achterhand versterken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimdegroot

Achterhand versterken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:14

Ik heb een vraagje, ik heb een verzorgpaard die ik nu twee maanden rij, alleen hij heeft nogal een zwakke achterhand. (zijn galop is ook erg zwak, hij valt snel terug) Ik vroeg me af of jullie nog wat oefeningen weten waarbij de achterhand getraind word. Ik ben nu veel bezig met overgangen rijden, voltes en voltes sluiten en verder veel figuren rijden. Ik heb trouwens geen balkjes tot m'n beschikking!

Hoop dat ik op deze manier nog wat meer informatie kan krijgen over het versterken van de achterhand!

Aieshja

Re: Achterhand versterken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:17

Veel schijnovergangen, dus heel langzaam draven maar wel actief houden en dan weer voorwaarts, in het begin het terugrijden natuurlijk niet al te lang doen.
Achterwaarts wil ook wel eens helpen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:18

veel overgangen, schijnovergangen, heuvels op/af gaan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:18

Longeren met pessoa helpt ook nog wel

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:18

Aieshja schreef:
Veel schijnovergangen, dus heel langzaam draven maar wel actief houden en dan weer voorwaarts, in het begin het terugrijden natuurlijk niet al te lang doen.
Achterwaarts wil ook wel eens helpen.

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga er mee aan de slag! :)

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:19

Silly1972 schreef:

Daar hebben we probleem nummero 2, meneer is niet erg braaf aan de longe.. hij draait dan ineens om en dan heb ik vaak dat ik net te laat ben..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:28

Goed richting de achterhand gaan staan, zweep erbij en als hij maar dreigt met om draaien gelijk met de zweep klikken, niet perse slaan, maar gewoon voor zijn neus, zijn terug weg als het ware blokkeren, zodat hij weer om moet draaien.

Dat is echt een gebrek aan respect wat je echt voor moet zijn anders gaat hij een loopje met je nemen.

tamara266

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:31

Balkjes draven helpt ook de achterhand te versterken

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:32

Silly1972 schreef:
Goed richting de achterhand gaan staan, zweep erbij en als hij maar dreigt met om draaien gelijk met de zweep klikken, niet perse slaan, maar gewoon voor zijn neus, zijn terug weg als het ware blokkeren, zodat hij weer om moet draaien.

Dat is echt een gebrek aan respect wat je echt voor moet zijn anders gaat hij een loopje met je nemen.

De laatste keer heb ik het ook op die manier gedaan en dan doet hij uiteindelijk precies wat ik wil, alleen soms vraag ik me af of hij een loopje met me neemt of gewoon ergens last van heeft..

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:32

tamara266 schreef:
Balkjes draven helpt ook de achterhand te versterken

Ja dat weet ik, maar ik beschik niet over balkjes..

tamara266

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:34

Ow sorry niet goed gelezen :o Dan inderdaad veel oefenen met longeren tot 't goed gaat, pessoa heeft inderdaad bij de mijne goed geholpen

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:35

tamara266 schreef:
Ow sorry niet goed gelezen :o Dan inderdaad veel oefenen met longeren tot 't goed gaat, pessoa heeft inderdaad bij de mijne goed geholpen

Geeft niet hoor ;) Oke, ik ga gewoon lekker door oefenen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:36

kimdegroot schreef:
Silly1972 schreef:

Daar hebben we probleem nummero 2, meneer is niet erg braaf aan de longe.. hij draait dan ineens om en dan heb ik vaak dat ik net te laat ben..

Dan moet je het een keer filmen, en dan goed opletten welke tekens/signalen hij afgeeft voordat hij omdraait, dan heb je ze snel genoeg door :j

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:38

gewoon goed oefenen, kan ook zijn dat hij het gewoon even niet snapt en anders toch eens na laten kijken of het niet iets lichamelijks is.
Maar longeren is erg goed voor zijn rug en achterhand, dus zou het toch gaan proberen tot hij het wel snapt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:45

kimdegroot schreef:
Silly1972 schreef:

Dan moet je het een keer filmen, en dan goed opletten welke tekens/signalen hij afgeeft voordat hij omdraait, dan heb je ze snel genoeg door :j[/quote ]

:j ik heb idd ook geleerd dat paarden altijd een 'routine' hebben. Bijv. als ze willen omdraaien bijv. hun hoofd omhoog doen en altijd naar rechts draaien (is een voorbeeld). Als je dat door hebt, kun je dat doorbreken en zullen ze ook niet omdraaien.
Het helpt wel bij mij iig :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:45

Eigenlijk vind ik dat er maar 1 antwoord goed is op een vraag als deze. Wanneer je je gaat richten op de training van je paard, zal je jezelf minder kunnen richten op de training van jezelf.
Dus wanneer je gewoon gaat rijden en je richt op het trainen van jezelf, wordt de achterhand vanzelf sterker.
Je hebt weinig aan een sterke achterhand, wanneer er nog zoveel werk is aan je eigen houding en de manier van hulpen geven.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:55

Hoi,

Mijn paard heeft ook een zwake achterhand, met lessen zijn we veel bezig met kleine volte's en slange voltes om de achterhand erbij te krijge. ( Dit doen we ook omdat ze erg strijkt ) Met longeren heb ik een elastiek met katrolen waardoor ze laag blijft met haar hoofd. En omdat ze daardoor langzaam loopt zorg ik ervoor dat ze voorwaarts gaat en daarbij komt de achterhand er duidelijk bij, dag erna wel veel spierpijn!

Hoop dat je er iets aan hebt!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 19:19

bedankt voor alle reacties! Ik ga er zeker mee aan de gang!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 19:21

superwoman schreef:
Eigenlijk vind ik dat er maar 1 antwoord goed is op een vraag als deze. Wanneer je je gaat richten op de training van je paard, zal je jezelf minder kunnen richten op de training van jezelf.
Dus wanneer je gewoon gaat rijden en je richt op het trainen van jezelf, wordt de achterhand vanzelf sterker.
Je hebt weinig aan een sterke achterhand, wanneer er nog zoveel werk is aan je eigen houding en de manier van hulpen geven.

ben ook druk bezig met het verbeteren van m'n zit en houding, maar dan kan ik die oefeningen in de training meenemen!

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:43

Veel achterwaarts!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:46

Miss eerst een longeer les gaan nemen, daar ligt namelijk de basis en ik zou zeker niet met pessoa longeren leer gelijk eens longeren vanuit de hand te voelen en werken aan het binnen achterbeen, longeer ook nooit aan het bit want dan bereik je het achterbeen ook niet zoals het zou moeten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:45

kimdegroot schreef:
superwoman schreef:

ben ook druk bezig met het verbeteren van m'n zit en houding, maar dan kan ik die oefeningen in de training meenemen!

Paard wordt automatisch sterker.
Wil je de zwakke kant versterken met oefeningen, dan kost dat extra techniek,want het paard heeft er moeite mee en zal het niet snel correct uitvoeren.
Wanneer je nog veel werk hebt an je eigen houding, is de kans groot dat je daar toch minder op kan letten, waardoor de oefening ook niet correct kan worden uitgevoerd.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 03-06-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:46

wesleij schreef:
Veel achterwaarts!

Dat is een moeilijke oefening, die vaak fout wordt gedaan.
Belangrijk is óók de uitvoering, dat wil je niet verkeerd aanleren.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:56

superwoman schreef:
Paard wordt automatisch sterker.
Wil je de zwakke kant versterken met oefeningen, dan kost dat extra techniek,want het paard heeft er moeite mee en zal het niet snel correct uitvoeren.
Wanneer je nog veel werk hebt an je eigen houding, is de kans groot dat je daar toch minder op kan letten, waardoor de oefening ook niet correct kan worden uitgevoerd.

Oke, bedankt voor de uitleg!