opstappen en hoofd schudden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liannee001

opstappen en hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 00:08

ik heb een beetje een bijzonder paard.

Als ik het hoofdstel in heb gedaan staat ze steeds beetje te schudden met het hoofd (ze is 4 dus vermoed dat het aan het wisselen ligt).
Maar zeker weten doe ik het nooit... Bij het poetsen of andere dingen doet ze dit niet.
Als ik de teugels los heb bij uitstappen en instappen schudt ze ook steeds, zodra ik begin met echt werken houd ze er mee op.
Totdat ze het weer opzin heeft en weer echt even moet schudden...
Wisselen is dat? Ofniet?
Tandarts is geweest, en toevallig heeft de dierenarts nog even check gedaan tijden enten 4 week terug.

Dan het opstappen..
Dit is voor mij bij haar heel moeilijk.
Ze kan verschrikkelijk eng overkomen... Op het moment dat ik de voet in de beugel zet draait ze haar hoofd richting mij.
Trekt ze een gespannen hoofd/lichaam met veel wit in de ogen. en wil ze weglopen.
Ik zet haar vervolgens stil. En probeer het nog een keer.
uiteindelijk blijft ze wel staan (als iemand anders het probeert)
Dan is ze wel iets gespannen maar blijft staan.
Bij mij besluit ze vaak nog te gaan steigeren. en gaat het van kwaad tot erger.

Als ik de teugels er bij pak word het alleen maar erger...
Dus ik moet het paard zoveel vertrouwen geven door de teugels los te laten.
Maar ze toont meteen zo gespannen dan. De ene keer is ze super ontspannen tijdens het opstappen.
Loopt ze een paar keer, en dan ist ook wel klaar.
Maar zoals vanavond liep ze weer ontzettend gespannen en bang te kijken.
Zodra je weer je voet uit de beugel hebt is ze weer de goedheid zelve.
Kan je ook lekker aan het zadel hangen enzo, t doet niets.
(maar dat vind ik zelf ook niet eng)

En de andere keer is ze zo ontzettend lief dat ik er zo op kan. Ook al vind ik het doodeng om mijn voet in de beugel te zetten en op te stappen.
Met rijden is er verder geen probleem. dan is er goed mee te werken. Als ik maar eenmaal zit...

Of ze is wisselvallig, of voelt zo verschrikkelijk goed aan dat ik het doodeng vind om op te stappen.
Maar waarom vind ze het dan de ene keer wel een probleem en de andere keer niet?
(ik vind het eng omdat ze een aantal keren flink gesteigerd heeft, en ook een paar keer flink de bak door gekletterd is.)
En als ik eenmaal zit ben ik ook weer de held in mijn rijschoenen.

Maar hebben jullie nog tips hoe ik dit makkelijker kan maken voor mijzelf en het paard?
Kan ze misschien de ene dag wel last hebben van iets, en de andere dag weer niet?
En dat hoofdschudden, denken jullie ook aan wisselen?

Laten vasthouden ook al vaak genoeg geprobeerd trouwens. Het is echt een rat qua respect af en toe.
Als ze weg wil gaat ze toch wel weg, maakt niet uit welke tank dr vasthoud.
Alleen als ik dr vast houd en dr stapt iemand anders op blijft ze keurig staan.
Ze weet best dat er niet te donderen valt vanaf de grond en in het zadel met mij.
maar ze heeft gewoon ontdekt dat het wel kan als ik wil opstappen.

Het is zo moeilijk, om voor elk probleem een oplossing te verzinnen.

(sorry voor de lange uitleg... zucht ik wil het probleem gewoon zo goed mogelijk weer geven...)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:11

Dat hoofdschudden, doet ze dat elke dag?

liannee001

Re: opstappen en hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 00:25

Meestal wel, sinds een paar week is ze daar mee begonnen.
Ik herinner me eigenlijk geen dag dat ze het nog niet weer gedaan heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:29

Tja ik zou niet zo kunnen zeggen wat t is. Wat voor paardje is het en hoe oud?
Het zou net zo goed headshaking kunnen zijn als iets anders (bijvoorbeeld een zadel dat niet goed past of zo).
Heb je iemand die je kan helpen met rijden?

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 00:48

head shaking is het niet hoor. Wisselen van kiezen neem ik aan. maar vind het beetje apart dat ze het alleen met hoofdstel doet. Kwpn merrie word dit jaar nog 5.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:08

dit kan ook vaak een oorzaak wezen van pijn als je er op gaat zitten dat dit paard daarom zo reageerd in het begin en er later door heen loopt dit zie je namelijk wel vaker.

want iedereen zegt altijd een paard reageert niet zomaar zo hoor

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:12

ze kan ook gewoon jouw angst voelen. jij weet dat je het zelf eng vindt en dan gaat ze je nog bangig aankijken ook! misschien ben je er de ene keer wel bewust mee bezig en de andere keer niet. kijkt ze ook zo bang als iemand anders opstapt?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:13

Het hoofd schudden heeft mijn paard ook als ik het hoofdstuk net in heb en nog aan het vast maken ben. Werd tegen mij gezegd dat date te maken heeft met de vele zenuwen die achter de oren zitten..

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 16:25

Ingeborg86 schreef:
ze kan ook gewoon jouw angst voelen. jij weet dat je het zelf eng vindt en dan gaat ze je nog bangig aankijken ook! misschien ben je er de ene keer wel bewust mee bezig en de andere keer niet. kijkt ze ook zo bang als iemand anders opstapt?

Ligt er een beetje aan, in het begin is ze wel beetje vervelend en probeert ze steeds weg te lopen. gooit ze de kop omhoog laat ze wel wat wit zien.
Maar op een gegeven moment geeft ze zich gewonnen kijkt ze relaxt en kun je zo opstappen. Ook ik heb dan geen problemen en kan er zo op.

Ik denk nog steeds dat het pesten is, in ieder geval iets in die richting.
Gewoon puur om mij te pesten!! Zodra ze me aan kijkt als een smerige rat durf ik gewoon niet mn voet in de beugel te zetten.
Doe ik het wel gaat ze lopen en steigeren. en soms ook goed hoog.
En dat vind ik wel zo gemeen van dr, ik ben zo goed voor haar zo lief, en dan dat ene uurtje per dag dat ze met mij bezig moet gaat ze zo lopen ouwoere.
Zucht.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:38

Hoi hoi, ik weet zeker dat jouw paard je niet aan het pesten is hoor :)
Een paar dingetjes- je moet eerst 100% zeker weten dat er niets is waardoor ze zo reageert. Misschien zit er wel iets in haar rug waardoor ze last heeft, misschien de ene keer meer dan de andere. Als er natuurlijk ook maar iets scheef/niet goed zit, dan kan een gevoelig paard daar op reageren. Die van mij reageerde bijvoorbeeld superheftig op een net-niet-mooi liggend zadel. Nu is hij 11 en doet hij dat niet meer, vind ik aan de ene kant wel fijn, behalve dat het toen wel heel duidelijk was als het niet helemaal okee was.
Kan je opstappen met een krukje en zonder je voet in de beugel te steken? Dan kan voor veel paarden vele malen fijner zijn dan eerst voet in de beugel en dan ophijsen. Zelfs vanaf een blok. Daarnaast omzeil je dan voor jezelf even het *slik-nu-moet-ik-miijn-voet-in-de-beugels-steken* moment.

En sommige paarden kan je heel makkelijk stil laten staan met snoepjes. Werkt echt heel goed. Als je naast ze staat op het opstapje en ze staan braaf, dan geef je een snoepje. Stijg op, weer een snoepje...en dan weg. Vaak zijn ze dan al bezig met het snoepje met opstijgen waardoor je het beladen moment weghaalt. Eerst iemand anders die ernaast staat laten doen, later jijzelf. Als het eenmaal normaal is kan je er mee stoppen (is echt geen probleem).

En let goed op jezelf dat je adem blijft halen als je gaat opstijgen heh..als jij ineens je adem inhoudt als je je voet in de beugel steekt, dan kan zij haar vertrouwen in de zaak al kwijt zijn...

Voorop gesteld dat er niets met haar is fysiek zou dit moeten kunnen helpen. Overigens is het voor een jong paard helemaal niet bezwaarlijk om haar bewust juist wel weg te laten wandelen als je gaat opstijgen...als ze wandelt kan ze niet steigeren (meestal) en dan kan je haar altijd later nog leren om stil te staan als ze sterker is...

Nou hoe dan ook, sterkte en succes ermee en bedenk dat het meestal ergens uit jezelf komt dat een paard iets doet...ook al heb je het helemaal niet door :)